Ik heb de Solo Pro even ingeruild voor een gewone Solo (althans een kloon, de Merlin Tracer 60), omdat zelfs een simpele pirouette onmogelijk bleek (kan ook zijn dat het aan de Pro lag, maar ik de winkel hadden ze geen tijd om te testen). Vliegt op zich prima, alleen vind ik de trim op de zender best wel grof, soms lukt het gewoon niet om bijv. de staart perfect te "locken" maar blijft hij iets naar links draaien, en doe je 1 tikje op de trim, dan gaat hij weer naar rechts, dus de indeale stand zit blijkbaar net tussen de "stops" van de trim in. En ik vind het landingsgestel wel erg iel en kwetsbaar. Bij de eerste iets hardere landing brak de hele linkerskid meteen al af.
Ik heb met mijn 3.5 ch (3 ch met gyro) heli's wel hardere crashes gehad, 1 keer met volle snelheid tegen een lamp aan het plafond met de rotor, net de hoogte verkeerd ingeschat, en vol naar beneden bijv, of proberen te landen op de tafel, en dan net over de rand schuiven waardoor je de extra lift van het grondeffect kwijt bent, en je heli zo op de grond klapt. Resultaat, hooguit 1 skid een beetje verbogen, en verder niets, en dat terwijl die heli's anderhalf keer zo zwaar zijn, dus je hebt automatisch een grotere klap. Weet iemand trouwens een adresje waar je die landing-skids van de Solo en klonen goedkoop en snel kan krijgen, of misschien een sterkere oplossing dan het standaard landingsgestel?
Edit: Landingsgestel gerepareerd met drupje secondenlijm en de las verstevigd door er wat plastic aan vast te smelten met de soldeerbout. Houdt tot nu toe prima. Net 2 lipo's binnen leeg gevlogen, en daarbij valt me op dat hij erg nerveus is rond de verticale as. Dat had ik buiten ook al, maar weet het aan de wind, al was het windstil voor mijn gevoel. Als ik bijv. binnen een pirouette draai, gaat hij met schokjes rond. Zeg maar 1/3 omwenteling smooth, dan even een hapering, dan weer een halve draai smooth, dan weer even een hapering. Dit is zowel rechtsom als linksom. In hover maakt de staart ook soms een sprongetje naar rechts of links, of verloopt langzaam met de klok mee of er tegenin. Trimmen helpt niet echt. Kent iemand dit probleem?
Bij aankoop was me wel opgevallen dat het tandwiel van de inner shaft wat slingerde, maar volgens de verkoper kon dat geen kwaad, al heeft hij hem, om mij gerust te stellen, wel wat rechter gezet. Toch slingert hij meer dan bijvoorbeeld de tandwielen van mijn el-cheapo 3 ch helitjes (V-max kloon). Die draaien perfect smooth rond, en spinnen ook snel als het moet, en als ik video's van deze heli zie, spinnen ze er ook lustig op los. Dus heb ik een maandagmorgen-heli of is het iets wat eenvoudig is te verhelpen?
Update: Ik denk dat er toch iets mis is met mijn Merlin Tracer 60. Ik heb vandaag even met een Solo gevlogen, wat in principe dezelfde heli is, en die spint wel smooth, en de staart blijft veel strakker tijdens het hoveren. Tandwiel van de inner shaft draait bij de Solo ook veel strakker, vrijwel geen slingering te zien. Begin nu toch sterk te denken dat mijn Tracer 60 een maandagmorgenproduct is. Na een Solo Pro die ik bij dezelfde firma weg had (en weer terug gebracht) die ook wat rare kuren had, is dit dan de 2e heli die zo uit de doos niet goed is. Lijkt wel of die zaak een afgekeurde partij heeft opgekocht, al zou je dat aan de prijzen niet zeggen trouwens, goedkoop zijn ze niet (maar wel dicht in de buurt).