Nine Eagles 4CH Free Spirit Micro / Solo

Ik wil morgen dit helicoptertje aan gaan schaffen.
Hoe zit het met de crashbestendigheid?De onderdelen zijn wel makkelijk verkrijgbaar en niet echt duur heb ik al gezien.
Ben mog maar een beginneling.

B.v.d.

Heb net de Merlin Tracer 60 gekocht,die Free Spirit was er op het moment niet.
Helitje ziet er hetzelfde uit alleen is dit een zwarte i.p.v. een fel geel/groene en dus een ander merk.

Heb net de eerste keer gevlogen en dat ging best goed.
Nu lipo even af laten koelen,half uurtje laden en dan weer eens even proberen.
Wilde er meteen een extra lipo voor kopen,die waren niet voorradig maar komen snel weer binnen.
Iemand enig idee hoe lang de motortjes ongeveer mee gaan voordat ze versleten zijn?

Ik denk dat ik hier nog lang en veel plezier mee ga hebben.
Mocht er iets kapot gaan dan zijn de onderdelen i.i.g. makkelijk te verkrijgen en niet al te prijzig.

Bedankt voor de uitleg. Ik heb voor mode 3 dus mode 1 nodig, maar dan met beide x-assen uitgewisseld. Ik heb een mailtje naar de fabrikant gestuurd om te vragen of er een workaround is. Heb jij de zender toevallig open gehad? en heb je gezien hoe de sticks in de behuizing zitten.

Het is geen ramp als het niet lukt; ik heb 3 leuke heli's, maar dit zou wel leuk zijn voor er bij.

P.s. hoe bevalt ie verder?

hallo
ik heb mij ook zo een heli aangeschaft,en de zender ook veranderd in mode3.
het lukt perfect maar je moet wel een beetje solderen+4baantjes op de printplaat onderbreken,en 4 kabeltjes bij solderen.ik heb op deze video site het filmpje gevonden,de uitleg staat op het einde van het filmpje.Kendin Co? - Video izlemenin yeni, pratik ve e?lenceli yolu! en bij zoeken nine eagle mode3 ,en je komt op de link uit je kan pauzeren+ inzomen let wel dat je de hoogste resolutie inschakelt anders kan je het niet zo goed zien.
veel vliegplezier. zeer leuke heli

gr steven

Kun je er misschien een plaatje van schetsen? En eventueel ook voor mode 4? Als je die 3Ch coax heli's bent gewend, zit draaien om de verticale as rechts, ipv links, dus dan zou mode 4 het minste verschil en wennen bij overstappen geven.

Even wat anders, ik heb sinds kort een Solo Pro, en daarbij valt me op dat er op de print een tweetal bruine draden zitten, die tegen een deel van het frame aankomen. Zijn die om statische electriciteit af te voeren? En hoe kunnen ze het beste zitten? De ene zat bij mij namelijk tegen het grote tandwiel aan, en dat lijkt me niet zo handig...

Even nog een ander vraagje, over de Solo Pro (hoop dat dit ook binnen dit topic valt). Ik heb vandaag de eerste vliegpogingen gedaan, maar dat valt me nogal tegen. Ik kreeg hem eerst bijna niet getrimd, dus hoveren met sticks los kon je wel vergeten. En zodra ik dan probeer om een rondje rond de eigen as te maken, breekt hij wild uit naar achteren of naar voren. Ik heb de zender in de "beginner" stand staan, dus de stuuruitslagen zijn al milder, maar die door Nine Eagles beloofde "coax-like-stability" is ver te zoeken.

Zijwaarts "sliden" lukt dan wel weer redelijk, terwijl ik daar de meeste problemen mee verwachtte, aangezien dat niet kan op een 3.5 Ch Coaxje, en dit dus een extra dimensie is waar je aan moet wennen. Maar dat gaat vrij goed, alleen zodra ik aan de staartrotor kom, dus "richtingsroer" zeg maar, dan is het binnen een paar seconden een noodlanding, want hij draait dan zo onvoorspelbaar weg. Is dit normaal of is er iets mis met mijn Solo Pro? Wel viel me op dat de swashplate niet bepaald vlak staat in rust, maar de heli zelf hangt ook scheef en dat schijnt zo te horen. Zie ik althans op veel Youtube filmpjes ook terug. Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Op deze manier kom ik niet verder dan wat omhoog en omlaag, en een "boxje" voorwaarts en zijwaarts sliden, maar zodra je moet draaien, is het mis. :-(

Laatst bewerkt:
Zo uit m'n hoofd vormen die twee bruine draadjes op de printplaat de antenne van de ontvanger op de heli. Niet voor statische zaken dus. ;)

Vreemd, want er loopt ook een dunne draad die een paar keer om een stang van het frame is gewikkeld. Leek me dat dit de antenne was, maar ik kan het mis hebben.

Iemand al een idee of die swashplate scheef hoort te staan, en of het wegschieten bij slechts een beetje "richtingsroer" klopt?

Die dunne draadjes zijn voor de staartrotor.
Ik heb zelf ook de Solo Pro en weet uit ervaring dat je vanuit 'stilstand' de heli met een 'ruk' van de grond moet trekken. Zorg er dan wel voor dat je de ruimte hebt, zeker in het begin.
Ga je voorzichtig, of zelfs aarzelend omhoog, dan slide de heli sterk naar rechts.
Probeer maar uit: als je kort achter elkaar een paar keer de rotor sneller laat draaien, zie je de eerste keer een sterke correctie van de swashplate, de tweede keer minder of zelfs helemaal niet. Deze correctie is blijkbaar noodzakelijk om te voorkomen dat bij opstijgen de heli eerst naar rechts gaat.
Ook gaat het in het begin makkelijker om vanuit de hand te stijgen, op deze manier kun je makkelijker trimmen. Je hebt dan die startcorrectie niet nodig.
Er is overigens een aparte topic over de solo pro: nine-eagles-solo-pro-9

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tip. Bij het rustig proberen opstijgen van de grond gaat hij inderdaad of snel naar rechts maar soms ook naar links, lekker onvoorspelbaar. Ik start dus maar uit de hand.

Verder heb ik mijn vragen in het aparte pro topic gezet, had even over het hoofd gezien dat die er ook was.

Ik heb de Solo Pro even ingeruild voor een gewone Solo (althans een kloon, de Merlin Tracer 60), omdat zelfs een simpele pirouette onmogelijk bleek (kan ook zijn dat het aan de Pro lag, maar ik de winkel hadden ze geen tijd om te testen). Vliegt op zich prima, alleen vind ik de trim op de zender best wel grof, soms lukt het gewoon niet om bijv. de staart perfect te "locken" maar blijft hij iets naar links draaien, en doe je 1 tikje op de trim, dan gaat hij weer naar rechts, dus de indeale stand zit blijkbaar net tussen de "stops" van de trim in. En ik vind het landingsgestel wel erg iel en kwetsbaar. Bij de eerste iets hardere landing brak de hele linkerskid meteen al af. :(

Ik heb met mijn 3.5 ch (3 ch met gyro) heli's wel hardere crashes gehad, 1 keer met volle snelheid tegen een lamp aan het plafond met de rotor, net de hoogte verkeerd ingeschat, en vol naar beneden bijv, of proberen te landen op de tafel, en dan net over de rand schuiven waardoor je de extra lift van het grondeffect kwijt bent, en je heli zo op de grond klapt. Resultaat, hooguit 1 skid een beetje verbogen, en verder niets, en dat terwijl die heli's anderhalf keer zo zwaar zijn, dus je hebt automatisch een grotere klap. Weet iemand trouwens een adresje waar je die landing-skids van de Solo en klonen goedkoop en snel kan krijgen, of misschien een sterkere oplossing dan het standaard landingsgestel?

Edit: Landingsgestel gerepareerd met drupje secondenlijm en de las verstevigd door er wat plastic aan vast te smelten met de soldeerbout. Houdt tot nu toe prima. Net 2 lipo's binnen leeg gevlogen, en daarbij valt me op dat hij erg nerveus is rond de verticale as. Dat had ik buiten ook al, maar weet het aan de wind, al was het windstil voor mijn gevoel. Als ik bijv. binnen een pirouette draai, gaat hij met schokjes rond. Zeg maar 1/3 omwenteling smooth, dan even een hapering, dan weer een halve draai smooth, dan weer even een hapering. Dit is zowel rechtsom als linksom. In hover maakt de staart ook soms een sprongetje naar rechts of links, of verloopt langzaam met de klok mee of er tegenin. Trimmen helpt niet echt. Kent iemand dit probleem?

Bij aankoop was me wel opgevallen dat het tandwiel van de inner shaft wat slingerde, maar volgens de verkoper kon dat geen kwaad, al heeft hij hem, om mij gerust te stellen, wel wat rechter gezet. Toch slingert hij meer dan bijvoorbeeld de tandwielen van mijn el-cheapo 3 ch helitjes (V-max kloon). Die draaien perfect smooth rond, en spinnen ook snel als het moet, en als ik video's van deze heli zie, spinnen ze er ook lustig op los. Dus heb ik een maandagmorgen-heli of is het iets wat eenvoudig is te verhelpen?

Update: Ik denk dat er toch iets mis is met mijn Merlin Tracer 60. Ik heb vandaag even met een Solo gevlogen, wat in principe dezelfde heli is, en die spint wel smooth, en de staart blijft veel strakker tijdens het hoveren. Tandwiel van de inner shaft draait bij de Solo ook veel strakker, vrijwel geen slingering te zien. Begin nu toch sterk te denken dat mijn Tracer 60 een maandagmorgenproduct is. Na een Solo Pro die ik bij dezelfde firma weg had (en weer terug gebracht) die ook wat rare kuren had, is dit dan de 2e heli die zo uit de doos niet goed is. Lijkt wel of die zaak een afgekeurde partij heeft opgekocht, al zou je dat aan de prijzen niet zeggen trouwens, goedkoop zijn ze niet (maar wel dicht in de buurt).

Laatst bewerkt:
Het was vandaag erg rustig weer buiten, dus ik heb dit helitje eens buiten geprobeerd, maar zelfs met dit bijna windstille weer en met de zender op de "volle uitslagen" stand was het soms lastig tegen de minimale wind in te komen. Vol nick naar voren was net genoeg om positie te houden. Alleen met veel gas bijgeven kwam je dan nog vooruit, maar dan ga je al snel erg hoog, waar meer wind is, en je steeds minder goed kan zien hoe je heli hangt.

Aangezien het niet veel windstiller zal worden, vroeg ik me af of er manieren zijn om meer voorwaartse stuwkracht te krijgen, behalve dan met veel gas geven. Heeft het zin om de stangen aan de tuimelschijf op de andere kogels te doen, die met de langere armen, om zo meer uitslag van de bladen te krijgen? Ik heb wel eens filmpjes gezien van een Blade MCX, wat een vergelijkbare heli is, en die ging veel sneller dan mijn Solo, zelfs als ik hem op de zender vol naar voren trim.

Je zou de swashplate van de Solo Pro kunnen proberen, deze heeft aan de bovenzijde langere armen. Dus worden de bewegingen sterker.
Een ander, eenvoudig trucje: plak een gewichtje aan de voorzijde van de heli. om stil te hangen moet je dan de knuppel naar achteren bewegen en achteruitvliegen wil dan even niet.

Bedankt voor de tip. Misschien ga ik het ook wel weer proberen met de Solo Pro als ik deze echt lekker in de vingers heb. Single blade vliegt toch sowieso al beter buiten.

Vandaag trouwens mijn eerste schade, maar niet door het vliegen. Ik merkte dat als ik de knuppels los laat, de Solo langzaam een cirkeltje met de klok mee gaat draaien. Nu ken ik dat effect wel van mijn 3 ch coaxjes, maar die hebben het alleen als je dicht boven de grond hovert, en dit was op 1 meter hoogte. Nu had ik laatst de flybar eraf gehad door een crash, en andersom terug gezet. Zou niet mogen uitmaken, maar ik denk, laat ik hem toch maar even omdraaien. Dus losgehaald, alleen vergeten het linkje naar de blades ook los te klikken. Dus terug geduwd, kost een beetje kracht om de flybar terug te klikken, en ineens 'snap' linkje in 2... :cry:

Gelukkig heb ik nog een Merlin Tracer 60, die niet goed vliegt. Al een paar keer gehad dat hij zomaar als een boomblad naar beneden dwarrelt, landingsgestel daardoor stuk, canopy gescheurd. En hij draait haperende pirouettes, dus ik gebruikt hem nu maar voor reserve onderdelen. Dus daar maar even de flybar van geleend. En als de lipo's weer vol zijn, eens kijken of die langzame rondjes weg zijn. :rolleyes:

Update: de ongeplande rondjes waren er nog, en ik had ergens gelezen dat het wel eens de inner shaft kon zijn als een coax dat doet. Hij leek me perfect recht, maar toch maar de inner shaft gepakt van de Tracer en een wereld van verschil. Hij hangt nu bijna net zo stabiel als mijn 3 ch coax heli's die geen swashplate en bewegende bladen hebben. Ik kon voor het eerst precisie landingen doen met de Solo, proberen te landen op een Cd-hoesje, en na een paar pogingen, voila.

Blijkbaar toch een keer te hard gecrasht bij een poging buiten te vliegen waar het windstil leek, maar toch niet was, want volgens mij had hij het niet toen ik hem pas had (gekocht van een particulier maar zou wel nieuw zijn). Rondjes vliegen is ook veel rustiger nu. Voorheen had ik moeite met achtjes en cirkels, hij vloog regelmatig "uit de bocht" zeg maar, en dat met een coax. Ik begon al te denken dat ik niet voor heli-vliegen in de wieg was gelegd en het maar bij die infrarood 3 ch dingetjes moest houden, aangezien ik daar lekker mee uit de voeten kon. Gelukkig lag het dus aan de Solo zelf. ;-)

Laatst bewerkt:
Back