Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Met een goede lader hoeft dat laden niet lang te duren.
Heb zelf deze:
Power Peak A4 EQ-LCD 230V/12V Robbe 8560 1-8560 - Hobbydirekt Modellbau

Te koop bij de betere hobby speciaalzaak voor < 45 Euro (incl 12V klemmen en 220V adaptor). Kan 1-4S Lipo aan met een max laadamperage van 3000 MaH. Voor meercellige LiPo's met JST/XH aansluiting heb je wel een optioneel balanceboard nodig.

Als ik met de bootjes op stap ga gebruik ik deze 12V stekker om de lader te voeden: Car Cigar Adaptor W/Lead - rchellevoet.nl

Goede tip, alleen kunnen de standaard Solo Pro lipo's dit soort laadstromen bij lange na niet aan. Misschien 2C maximaal, dus 240 ma laadstroom, maar meer en je blaast ze direct op. 3000 mA is dus een beetje overkill. Heb je bijvoorbeeld de Intellect of Thunder Power lipo's, dan kun je veilig met 5C laden, en dan gaat het een stuk sneller. Maximale laadstroom is dan trouwens nog steeds maar 5x 130 = 650 mA

Ik laad trouwens met de standaard Nine Eagles netlader, en de meeste accu's zijn na 20 tot 25 minuten wel weer vol. Duurt het laden veel langer, dan heb je ze te ver leeg getrokken. En als je wat extra accu's hebt, zeg een stuk of 4 of zo, kun je vliegen terwijl je eerste accu's aan het laden zijn. Je moet toch de motoren een paar minuten laten afkoelen om ze een langere levensduur te laten halen, dus met 4 accu's red je het wel een half uur, en in die tijd kun je de gebruikte accu's prima laten afkoelen, en weer opladen.

Geeft deze lader trouwens ook op het display aan hoeveel mAh hij in de accu heeft gestopt? Dat mis ik wel een beetje bij de Nine Eagles lader. Hij is wel weer erg compact, en je kan 2 accu's tegelijk laden, maar verder is het gissen hoeveel capaciteit er in zit. En dat terwijl de Nine Eagles zender met het display juist weer veel informatie geeft.

Laatst bewerkt:
Geeft deze lader trouwens ook op het display aan hoeveel mAh hij in de accu heeft gestopt? Dat mis ik wel een beetje bij de Nine Eagles lader. Hij is wel weer erg compact, en je kan 2 accu's tegelijk laden, maar verder is het gissen hoeveel capaciteit er in zit. En dat terwijl de Nine Eagles zender met het display juist weer veel informatie geeft.

Robbe lader geeft in inactieve stand aan wat het voltage is.
In laadstand verschijnen afwisselend het voltage van de accu / laadstroom / bijgevuld mAh.

Gewenst laad amperage kan traploos worden ingesteld van 0 - 3000 MaH.
LiPo geeft zelf wel aan wat die kan hebben, naar mate de Lipo voller wordt loopt het laad amperage dan ook terug. Accu vol is peep-peep-peep-peep-peep. Laat je de Lipo eraanhangen is er ook niets aan de hand, lader gaat vanzelf naar de 0 stand.

Lader heeft ook een NiMh stand voor 4-8S NiMh accu's.
Gebruik ik wel eens om de 7.2V NiCad van het reddingsbootje mee te laden, lader pompt dan gewoon door en dus zelf in de gaten houden of de accu niet boven de 9.6V geladen wordt.

Edit: Laden van een tot 3.7V leeggevlogen 600MaH Lipo even getimed. Exact 30 minuten en 575 MaH bijgeladen. Goed leeggevlogen dus met de 4#6S :rolling:

Laatst bewerkt:
Robbe lader geeft in inactieve stand aan wat het voltage is.
In laadstand verschijnen afwisselend het voltage van de accu / laadstroom / bijgevuld mAh.

Gewenst laad amperage kan traploos worden ingesteld van 0 - 3000 MaH.
LiPo geeft zelf wel aan wat die kan hebben, naar mate de Lipo voller wordt loopt het laad amperage dan ook terug. Accu vol is peep-peep-peep-peep-peep. Laat je de Lipo eraanhangen is er ook niets aan de hand, lader gaat vanzelf naar de 0 stand.

Lader heeft ook een NiMh stand voor 4-8S NiMh accu's.
Gebruik ik wel eens om de 7.2V NiCad van het reddingsbootje mee te laden, lader pompt dan gewoon door en dus zelf in de gaten houden of de accu niet boven de 9.6V geladen wordt.

Edit: Laden van een tot 3.7V leeggevlogen 600MaH Lipo even getimed. Exact 30 minuten en 575 MaH bijgeladen. Goed leeggevlogen dus met de 4#6S :rolling:

Klinkt goed. Ik zal er eens over nadenken. Je bent trouwens goed op weg je lipo om zeep te helpen, zo lijkt het. Het is al riskant om tot 90% van de capaciteit te benutten, maar zo ga je daar nog een aardig stukje overheen. Die 3.7V, is dat gemeten na de vlucht? Zegt weinig over hoe laag de spanning tijdens de vlucht op het laatst was. Dat zou best wel eens onder de 3 volt kunnen zijn geweest...

Klinkt goed. Ik zal er eens over nadenken. Je bent trouwens goed op weg je lipo om zeep te helpen, zo lijkt het. Het is al riskant om tot 90% van de capaciteit te benutten, maar zo ga je daar nog een aardig stukje overheen. Die 3.7V, is dat gemeten na de vlucht? Zegt weinig over hoe laag de spanning tijdens de vlucht op het laatst was. Dat zou best wel eens onder de 3 volt kunnen zijn geweest...

3.7V is ruim boven de Lipo sloopnorm van 3.2V.
Trek regelmatig LiPo's onder de 3.5V per cel met bootjevaren, de 2S en 3S Lipo's doen het nog steeds goed.

Helivliegen is een ander verhaal, met onvoldoende stijgvermogen wil je niet vliegen..

Edit: Sterker nog, krijgt je heli de LiPo's niet onder de 3.8V met voldoende stijgvermogen is er iets aan de hand.

Laatst bewerkt:
Met een goede lader hoeft dat laden niet lang te duren.
Heb zelf deze:
Power Peak A4 EQ-LCD 230V/12V Robbe 8560 1-8560 - Hobbydirekt Modellbau

Te koop bij de betere hobby speciaalzaak voor < 45 Euro (incl 12V klemmen en 220V adaptor). Kan 1-4S Lipo aan met een max laadamperage van 3000 MaH. Voor meercellige LiPo's met JST/XH aansluiting heb je wel een optioneel balanceboard nodig.

Als ik met de bootjes op stap ga gebruik ik deze 12V stekker om de lader te voeden: Car Cigar Adaptor W/Lead - rchellevoet.nl

Goede lader is aanwezig.

Ik vlieg ten slotte niet alleen met de Solo pro V2:)

Op dit moment heb ik voor de Solo maar 1 accu en dat is te weinig voor een middagje indoor.
Naast de Solo heb ik echter ook nog een minium christen eagle met een lading accu's dus is de aanpassing wel interessant.
Lekker de accu's thuis vol laden en leeg maken op de indoor;) en mezelf niet druk moeten maken om een accuutje te laden:)

Gr. Geert-Jan

3.7V is ruim boven de Lipo sloopnorm van 3.2V.
Trek regelmatig LiPo's onder de 3.5V per cel met bootjevaren, de 2S en 3S Lipo's doen het nog steeds goed.

Helivliegen is een ander verhaal, met onvoldoende stijgvermogen wil je niet vliegen..

Edit: Sterker nog, krijgt je heli de LiPo's niet onder de 3.8V met voldoende stijgvermogen is er iets aan de hand.

Met een lichte heli als de Solo Pro kun je ze makkelijk tot dicht bij of onder de 3.5 trekken en toch prima in de lucht blijven. Ik heb een paar superlichte 125 mah accu's en dan moet je echt opletten en gewoon met de timer erbij. En tijdens de vlucht kan de spanning best onder de 3 volt duiken.

@GP64: Let wel op dat die lipos van de Eagle genoeg "ontlaadvermogen" hebben. 25C zou optimaal zijn, dan heb je meer power dan met de standaard accu, en geloof me, dat ga je leuk vinden.

Geen idee wat het ontlaadvermogen is van die lipo's :???:

Maar dan is jouw oplossing een goede keuze ;)

Gr. Geert-Jan

Geen idee wat het ontlaadvermogen is van die lipo's :???:

Maar dan is jouw oplossing een goede keuze ;)

Gr. Geert-Jan

Staat er geen C met een cijfer ervoor op? Anders of proberen, of een paar Intellects aanschaffen. Die zijn 25C en dat klopt ook echt wel.

ik heb een losse lader besteld en 5 OEM lipo's bij HK. ($ 1,26 / stuk...)
zal in de loop van de week wel binnen zijn, dan zal ik me weer melden.
de eerste en enige lipo die ik heb laadt inmiddels in 10 minuten op :)
die heeft niet zo veel vermogen meer....
ben benieuwd naar die OEM'etjes

na dit hele topic gisteren (bijna :)) helemaal gelezen te hebben vandaag toch ook maar een bestelling gedaan.

Een solo pro V2 onderweg uit china, ff geduld hebben nog dus. Ook 2 xtra lipo's erbij besteld en de dubbele lader om 2 lipos te gelijk te kunnen laden.

Zo komen wij de winter wel door in de huiskamer en doen we het 3D vliegen maar op de sim ;)

ik heb een losse lader besteld en 5 OEM lipo's bij HK. ($ 1,26 / stuk...)
zal in de loop van de week wel binnen zijn, dan zal ik me weer melden.
de eerste en enige lipo die ik heb laadt inmiddels in 10 minuten op :)
die heeft niet zo veel vermogen meer....
ben benieuwd naar die OEM'etjes

Ik heb ze ook besteld, maar meer voor mijn Solo coax. 10C is gewoon te weinig, of je staat binnen een minuut weer op de grond met een hete lipo, of ze houden het even uit, en dan gaat het snel bergafwaarts. Misschien valt het mee, maar ik denk dat je met die extension cable van HK en een paar 25C Intellects of vergelijkbare kwaliteit meer plezier zal hebben.

Ik heb trouwens een prototype van een nieuwe flybar van Xtreme opgestuurd gekregen. Deze is van CF met losse gewichten, en een kunststof middendeel, waar de linkjes aan vast zitten. Ik had gehoopt op wat minder wind, om buiten te testen, maar dat zat er vandaag helaas niet in...

indoorvlieger, ken jij misschien een site waar ze goede batterijen hebben voor de solo pro waar niets meer aan moet gebeuren, die ik dus gewoon moet bestellen en daarna kan opladen met de dubbele lader van de solo pro en daarna zo gebruiken?

die van mij beginnen zijn nog wel goed en gaan waarschijnlijk nog wel een tijdje meegaan maar ik merk toch dat de vliegtijd al een beetje omlaag begint te gaan.

indoorvlieger, ken jij misschien een site waar ze goede batterijen hebben voor de solo pro waar niets meer aan moet gebeuren, die ik dus gewoon moet bestellen en daarna kan opladen met de dubbele lader van de solo pro en daarna zo gebruiken?

die van mij beginnen zijn nog wel goed en gaan waarschijnlijk nog wel een tijdje meegaan maar ik merk toch dat de vliegtijd al een beetje omlaag begint te gaan.

Nee, helaas niet. Hobby King heeft wel sinds kort alternatieve batterijen, maar die hebben maar 10C discharge rate, en dat is lager dan de 15C van de standaard batterijen. De enige manier om betere batterijen te kunnen gebruiken is om een extra snoertje te monteren, zodat je MSR accu's kan aansluiten, of de connector van een oude standaard accu op een MSR compatible accu overzetten. In het laatste geval hoef je niet de lader aan te passen, maar het verwijderen van de stekker van een MSR lipo en vervangen door die van de Solo Pro is geen eenvoudig karweitje. Ik zal nog eens vragen aan Intellect of ze NE connectors aan hun accu's willen maken. En aan Hobby King waarom ze niet hun Nanotech 130 accu's met NE connector leveren. Dat zou een mooi goedkoop alternatief zijn.

Hier staan een paar foto's die ik heb genomen tijdens het vervangen van een msr-type connector door degene die de Solo Pro gebruikt: RC Groups - View Single Post - Nine Eagles Solo Pro Single Rotor submicro heli

Voor meer uitleg, vraag maar raak.

indoorvlieger waar kan je het beste die thunder power lipo's kopen waar je het op RC groups over had?

Ik heb ze bij Rclipos ( RC Lipos - Free World Wide Shipping on Poly RC, Thunder Power, Elite, Hyperion Li-Poly lithium polymer batteries and chargers. ) vandaan. Ze zijn duurder dan de Intellects, maar worden wel weer gratis verzonden. Let wel op dat er wat probleempjes schijnen te zijn met de 160ers, althans met de connectors. Sommige maken slecht contact. Ze worden wel gratis vervangen, of anders gewoon je geld terug, maar het is wel lastig. Misschien is het probleem nu wel opgelost, maar in 1 geval bij mij moest een accu 2 keer worden vervangen. Met de 125ers had ik dat probleem trouwens niet.

Ik heb ze bij Rclipos vandaan. Ze zijn duurder dan de Intellects, maar worden wel weer gratis verzonden. Let wel op dat er wat probleempjes schijnen te zijn met de 160ers, althans met de connectors. Sommige maken slecht contact. Ze worden wel gratis vervangen, of anders gewoon je geld terug, maar het is wel lastig. Misschien is het probleem nu wel opgelost, maar in 1 geval bij mij moest een accu 2 keer worden vervangen. Met de 125ers had ik dat probleem trouwens niet.

Hartstikke bedankt voor de info.
ik wil alleen de 125ers.
Het kabeltje met de stekker voor deze lipo's heeft die nog een speciale naam?(dat is makkelijker zoeken naar het juiste stekkertje)

@Indoorvlieger, was je deze test al eens tegengekomen? Komen de Intellects 130 toch wel goed uit.
Als je deze test bekijkt, denk eraan: Er staan "zwaardere" lipo's in het overzicht.

Btw: SP V1 sinds gisteren :-)

@Indoorvlieger, was je deze test al eens tegengekomen? Komen de Intellects 130 toch wel goed uit.
Als je deze test bekijkt, denk eraan: Er staan "zwaardere" lipo's in het overzicht.

Btw: SP V1 sinds gisteren :-)

Ik zie geen test, maar ik denk dat je die van rcgroups bedoelt, waar de Intellect 130 hetzelfde presteert als de Hyperion 130, wat voor velen de referentie is? Goede test, en dit komt in de praktijk ook naar voren. Je hoort de motor gewoon sneller draaien bij volgas.

Back