Indoorvlieger
Forum veteraan
Met een goede lader hoeft dat laden niet lang te duren.
Heb zelf deze:
Power Peak A4 EQ-LCD 230V/12V Robbe 8560 1-8560 - Hobbydirekt Modellbau
Te koop bij de betere hobby speciaalzaak voor < 45 Euro (incl 12V klemmen en 220V adaptor). Kan 1-4S Lipo aan met een max laadamperage van 3000 MaH. Voor meercellige LiPo's met JST/XH aansluiting heb je wel een optioneel balanceboard nodig.
Als ik met de bootjes op stap ga gebruik ik deze 12V stekker om de lader te voeden: Car Cigar Adaptor W/Lead - rchellevoet.nl
Goede tip, alleen kunnen de standaard Solo Pro lipo's dit soort laadstromen bij lange na niet aan. Misschien 2C maximaal, dus 240 ma laadstroom, maar meer en je blaast ze direct op. 3000 mA is dus een beetje overkill. Heb je bijvoorbeeld de Intellect of Thunder Power lipo's, dan kun je veilig met 5C laden, en dan gaat het een stuk sneller. Maximale laadstroom is dan trouwens nog steeds maar 5x 130 = 650 mA
Ik laad trouwens met de standaard Nine Eagles netlader, en de meeste accu's zijn na 20 tot 25 minuten wel weer vol. Duurt het laden veel langer, dan heb je ze te ver leeg getrokken. En als je wat extra accu's hebt, zeg een stuk of 4 of zo, kun je vliegen terwijl je eerste accu's aan het laden zijn. Je moet toch de motoren een paar minuten laten afkoelen om ze een langere levensduur te laten halen, dus met 4 accu's red je het wel een half uur, en in die tijd kun je de gebruikte accu's prima laten afkoelen, en weer opladen.
Geeft deze lader trouwens ook op het display aan hoeveel mAh hij in de accu heeft gestopt? Dat mis ik wel een beetje bij de Nine Eagles lader. Hij is wel weer erg compact, en je kan 2 accu's tegelijk laden, maar verder is het gissen hoeveel capaciteit er in zit. En dat terwijl de Nine Eagles zender met het display juist weer veel informatie geeft.
Laatst bewerkt: