Nitro auto overgekocht

Beste allemaal,

Ik ben net hageltje nieuw op dit forum dus zal mij even voorstellen.
Mijn naam is Carlo en ik ben 26 jaar oud en ik kom uit Coevorden.

Vorige week heb ik via marktplaats 2 "nitro" auto's gekocht met toebehoren. De ene auto zit helemaal in elkaar de andere ligt nog helemaal uit elkaar. De auto die in elkaar zit was een beetje smerig en ik heb deze zo goed mogelijk schoon proberen te maken. (de auto die uit elkaar ligt laat ik eerst even voor wat het is, latere zorg) Nu ben ik bezig geweest het autotje aan de praat te krijgen en dit is na enig zwoegen gelukt. Toen hij voor de eerste keer echt liep begon hij erg veel toeren te maken en kwam er een rookpluimpje uit de koppeling (ik neem aan dat dit de koppeling is). Auto meteen uitgezet en de wieltjes eraf gedraaid omdat ik het vermoeden had dat een of 2 wieltjes erg vast zaten. Hierna het motortje enigzins afgesteld zodat hij mooi stationair liep. Nadat ik de afstandbedieding getest had en gekeken had of de asjes ronddraaiden heb ik de wieltjes er weer opgedraaid. Nu iets minder vast. Even een stukje gereden en dat ging vrij aardig. Opeens, na 5 minuten ofzo, ging het autotje niet meer vooruit. Het motortje liep dus nog perfect maar gewoon geen aandrijving meer.

Lang verhaal, maar mijn vraag is of een van jullie misschien weet wat er aan de hand kan zijn. Ik heb zelf het vage vermoeden dat de koppeling nu defect is, maar weet dit niet zeker. Kan dit misschien komen omdat de wieltjes vastzaten? Op 2 asjes zaten een soort van borg plastic moertjes en op 2 niet, nadat ik die plastic moertjes + borg pennetje ook op de andere asjes had gezet leken de wieltjes een stuk beter rond te draaien. Kan dit de oorzaak zijn geweest?

Even voor alle duidelijkheid ik ben nog een dummy op rc gebied.

BVD

Carlo welkom op het forum, het is handig om het merk en type auto te melden.
een auto die niet vooruitkomt kan diverse redenen hebben. slipperclutch staat los tandwielen versleten koppeling versleten meenemers in de wielen rond etc.

inderdaad even merk en type vermelden.
En zoek ook even op internet een gebruiksaanwijzing op.

Dan kun je gewoon de plaatjes vergelijken met de auto.
en als je twijfelt of iets goed zit kun je er altijd een foto van maken en hier posten

Mensen alvast bedankt voor de reacties.

Zoals ik al zei ben ik dummy op dit gebied en ik heb een idee wat het merk laat staan type van deze auto is. Wel heb ik even op het motorblokje gekeken en daar staat op VX 16. Heeft iemand dan enig idee?

Alvast dank.

Een dummy zijn en iets 2e hands kopen is al fout en wordt helaas veel gedaan. Als je iets goeds in handen krijgt is vaak de vraag want er wordt genoeg "zooi" op marktplaats aangeboeden....
Maar niet eens weten wat je gekocht hebt is nog net even iets minder slim want hoe wil jij onderhoud gaan plegen?
En dan is dit een hobby waaraan gesleutelt moet worden. Je moet dus geen 2 linker handen hebben en geen angst om een paar schroeven los te draaien. Een tip: sorteer de onderdelen en schroeven op volgorde en je weet hoe je ook weer iets in elkaar moet zetten.

Een VX16 is een motortje wat op veel Aziatische merken zit, op zich geen verkeerde motor maar de auto eronder kan in alle regionen aan kwaliteit zitten en laat ik het maar niet hebben over het wel of niet kunnen verkrijgen van onderdelen..

Je hebt wel geluk want veel van die auto's hebben een dezelfde opbouw, wil je weten hoe de koppeling in elkaar zit pak je bv. gewoon de manual van een HPI (RS4 Nitro) of Carson (stormracer).

Maar wat foto's plaatsen wil ook wel eens helpen.

Beste Roelof,

Ook dank voor jou reactie. Laat ik eerst even zeggen dat ik geen angst heb om een schroefje los te draaien en logisch nadenken kunnen we hopelijk allemaal. Ik begrijp de onderliggende gedachte zeker in je verhaal. Natuurlijk weet ik niet wat ik gekocht heb en het kan net zo goed troep zijn. De volgende keer zal ik wat voorzichtiger zijn, beloofd. Voor nu heb ik dit gekocht en ben ik er blij mee.

In eerste instantie heb ik de vraag gesteld of het aan de koppeling kan liggen dat de auto niet meer rijdt. Voor zover ik hier kan lezen kan dit dus erg goed het geval zijn. Dan is het dus zaak om het spulletje open te draaien en het onderdeel te verwijderen en hier een nieuwe voor te bestellen (als dit kan).

Ik zal even een paar foto's plaatsen, zijn er nog tips om erachter te komen welk merk/type ik heb?

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Carlo.

Je woont niet ver van mij vandaan dus je mag ook altijd even bij me komen om te kijken wat het kan zijn.
Ik woon overigens in Schoonebeek.

M.v.g. Mark

Hey Carlo.

Je woont niet ver van mij vandaan dus je mag ook altijd even bij me komen om te kijken wat het kan zijn.
Ik woon overigens in Schoonebeek.

M.v.g. Mark

Super Mark!

Dat is mooi om te horen, ja Schoonebeek is vlakbij.
Jammer dat die modelbouw winkel daar niet meer zit!

Gr

Ik ga nu altijd naar Romulco in Hollandscheveld.
Laat maar weten of ik je van dienst kan zijn.
Ik rij zelf nu 7 jaar wedstrijden met 1:10 onroad auto's dus enige ervaring heb ik wel ;)

M.v.g. Mark

Okee daar zit er dus ook een, ik dacht dat de dichtsbijzijnde in emmen of hardenberg zit. Maar hollandscheveld is ook prima te doen. 7 jaar das niet niks, maar hier in de buurt zijn toch helemaal geen banen of ga je altijd naar t westen?

gr

Jaa Groningen is vanuit hier zeker dichterbij ga daar wel een keertje kijken denk ik lijkt me wel leuk.

Ik heb vandaag nog even het motortje laten draaien en geprobeerd of de wieltjes nog draaien. Dit is niet het geval. Het beste lijkt mij nu om het spulletje uit elkaar te halen en te kijken wat er nu aan de hand is.

Gr

Mensen even een kleine update.
Gister met een maat van me ff gekeken en nu blijkt dat het motorblokje verschoven was door losgetrilde schroefjes. Hierdoor liepen de tandwieltjes niet meer tegen elkaar aan. blokje weer op de plek gezet en nu rijdt hij weer als een grote.

Ben er ook achter wat voor merk de auto is. Het is een redcat racing lightning met een vx-16 blokje. Website gevonden waar alle onderdelen te bestellen zijn dus dat is een hele geruststelling.

Nou gister hebben we er voor de 2e keer mee gereden. Wij doen dat op het industrieterrein van Coevorden, daar zijn wel wat weggetjes waar bijna nooit een auto rijdt. Gisteren hebben we er ongeveer 1,5 uur mee gereden. Probleempje is dat het achterwieltje links erg veel speling heeft en waarschijnlijk is daar dus wat kapot. Wel een beetje jammer zo is het vrij lastig het autotje stabiel te houden. Even kijken dus of het iets kleins is.

Gr

Back