Nitro auto wil niet starten

Hallo,
Ik heb nu sinds een weekje een nitro auto en heb er gister voor het eerst echt mee gereden.
Hij liep super (ben toen wel 2 x tegen een hek aan gereden aangezien ik een zender heb zonder failsafe(ben nog aan het sparen) hij heeft toen verder de hele tijd goed gelopen. Helaas toen wij vanochtend weer probeerden om hem te starten wou dit niet.
Als je trekt aan de trekstarter gebeurt er eigenlijk niets, wel komt er wat nitro uit de uitlaat enig idee hoe dit zou kunnen? Heb ook de highspeedneedle afgesteld (met mijn opa, die heeft hier nog een beetje verstand van) dus deze zou nu goed moeten staan maar ik weet dat ook niet zeker, hij staat 3,5 slag open. De lowspeed needle staat 2,5 slag open, net zoals gister...
Heb ook al wat op internet rond gekeken maar de gloeiplug en de gloeiplug starter doen het prima zo ook alle andere tips die verder op internet staan. Heb verder niet zo'n goed idee hoe veel lucht en brandstof hij moet krijgen? Het is geen nieuwe auto meer, ik heb verder geen idee wat voor merk het is. Heb hier verder ook al wat rond gekeken en wat tips geprobeerd maar hielp niet.
icon_confused.gif

groetjes

Laatst bewerkt:
Uit de 'gouden regels':

2) Als de motor niet start en geen teken van leven geeft én je weet dat er niets aan de carburateur instelling is veranderd; controleer dan of de gloeiplugsteker nog geladen is en goed werkt. Een (bijna) lege gloeiplugsteker is vaak de oorzaak van startproblemen.

3) Als de motor makkelijk start maar dan uitslaat, of als hij helemaal niet start, controleer dan de gloeiplug. Als de gloeiplug niet helder oranje gloeit in de gloeiplugsteker, vervang hem dan door een nieuwe.

Je kunt checken of de accu van de gloeiplugsteker nog vol genoeg is door de gloeiplug uit de motor te draaien, hem in de gloeiplugsteker te steken. De plug moet gaan gloeien. ALs je dan tegen de gloeidraad blaast moet de plug feller gaan gloeien, NIET minder fel.
Als hij minder fel gaat gloeien bij het blazen, zal je de gloeiplugsteker moeten opladen....

Bedankt voor de tip maar de gloeiplug en de gloeiplugsteker zijn allebei goed, heb het nog wel even getest zoals u hierboven zei
Wij hebben wel wat aan de carburateur instelling gezeten maar hebben hem nu weer terug gezet naar zoals hij eerst was...
Dit is het dus niet....

Laatst bewerkt:
Is het slecht dat er nitro uit de uitlaat komt?
Want dit komt er namelijk uit op het moment dat je probeert te starten...
Vroeg me ook af hoe lastig het moet zijn om aan de trekstarter te kunnen starten?
Want dat verschilt een beetje als je aan de stationair schroef draait

Laatst bewerkt:
Tja, blijkbaar is alles hetzelfde als toen de motor het nog wel deed en weten jullie beter waar je op moet letten dan iemand met tientallen jaren ervaring, dus dan houdt het een beetje op hè?

Tja, blijkbaar is alles hetzelfde als toen de motor het nog wel deed en weten jullie beter waar je op moet letten dan iemand met tientallen jaren ervaring, dus dan houdt het een beetje op hè?
Ik denk niet dat ik beter weet waar ik op moet letten dan iemand met tientallen jaren ervaring, dat is juist waarom ik het vraag. Alles wat ik heb gedaan waren de tips die je kan vinden op elke modelbouw website...
Heb trouwens dat met dat blazen nog wel geprobeerd maar dat werkte prima.

Een motor heeft drie dingen nodig om te kunnen draaien:
- brandstof
- lucht (zuurstof)
- een ontstekingsbron

Als de motor gelopen heeft en er niets is veranderd aan de instellingen, zoals jij beweert, zou het niet aan de eerste twee vereisten mogen liggen. Tenzij er natuurlijk iets aan de hand is, waarvan je ons niet op de hoogte stelt (misschien een gevolg van je ongelukjes met het hek?)
Dan blijft er nog één mogelijkheid over. Problemen met de gloeiplug zijn zo'n beetje de meest voorkomende oorzaak van een niet of slecht lopende motor. Zomaar zeggen dat dit niet van toepassing is, zonder ervaring en zeer waarschijnlijk ook zonder een andere gloeiplug te hebben geprobeerd, is knap voorbarig.

oke dat zou goed kunnen, ik ben wel vergeten te zeggen dat ik al wel een andere gloeiplug heb geprobeerd. sorry
Wij hebben wel aan alle dingen gedraaid(misschien niet zo slim :() maar hebben alles volgens mij weer zo terug gezet zoals het stond, het zou wel goed kunnen dat de stationair schroef niet meer zo staat als eerst.

Laatst bewerkt:
Wat voor type gloeiplug zit er in en heb je nog andere geprobeerd?
Wij hebben de oude (die er eerst in zat) geprobeerd, deze deed het gister nog wel maar ik weet niet hoe snel zoiets kapot kan gaan. ( hier staat een 0 en een 6 op)
En wij hebben er nu ook een spiksplinter nieuwe in gezet, deze deed het gister ook, dit is een FAST760-4 no. 4 medium hot.
Zit er veel verschil in gloeipluggen?

Brandstof uit de uitlaat betekend dat er te veel brandstof in de motor zit en dus verzopen is. Als je dit niet op lost start de motor nooit.
Als je de afstelling van de motor niet weet kan je op internet de basis instelling vinden, hier moet de motor iig op starten.

Brandstof uit de uitlaat betekend dat er te veel brandstof in de motor zit en dus verzopen is. Als je dit niet op lost start de motor nooit.
Als je de afstelling van de motor niet weet kan je op internet de basis instelling vinden, hier moet de motor iig op starten.
Bedankt voor de tip, misschien is dat het inderdaad wel ik heb (zoals op internet stond bij een verzopen motor) de gloeiplug er uit gedraaid en een paar keer aan het start koortje getrokken maar toen zag ik geen nitro belletjes of zo iets in de motor. Daarna weer geprobeerd om te starten, er kwam geen nitro meer uit de uitlaat maar hij starte niet.
Heeft u enig idee waar ik de basis instellingen zou kunnen vinden? Ik weet helaas het merk enzo niet van de auto..

Om een basis afstelling te vinden, waarmee je motor zal starten en enigszins zal blijven lopen doe je het volgende:

Je neemt een stukje brandstofslang en plaatst dit op de carburateurnippel.
Je haalt je luchtfilter van de motor zodat je de gasschuif kunt zien.
Hoofdsproeier: Je draait de hoofdsproeier helemaal dicht en zet de carburateur helemaal open. Nu blaas je op de slang en draait gelijktijdig de hoofdsproeier open. Totdat je hoort dat de lucht goed door de carburateur stroomt (Dit zal zo’n 2,5 tot 3 slagen zijn).
Mengregelregelschroef: Met de mengregelschroef doe je hetzelfde, maar nu zet je de carburateur ongeveer 15% open.
Stationairschroef: De stationairschroef draai je naar binnen (of buiten), totdat de gasschuif ongeveer 2mm open staat.
Je plaatst het luchtfilter weer op de carburateur.

Nu heb je de basis afstelling en kan de motor gestart worden.
Nu zal de motor starten en blijven lopen (eventueel met de gloeiplugsteker op de motor nadat deze gestart is)
Geef stootjes gas om de motor op te warmen.
Verwijder de gloeiplug als de motor blijft lopen

Ga op de straat rondjes (8-jes) rijden tot de motor goed reageert.
stel de motor opnieuw af zodat hij goed stationair loopt, netjes op toeren komt en een mooi hoog toptoerental haalt.

Hi ik wil een boot gaan bouwen met een Magnum 10 nitro automoter zou dat kunnen deze heeft in iedergeval zo’n handstarter.

Jammer dat koelen een probleem is ook heeft mijn motor een centrifugaalkoppeling. zou je zo de as aan kunnen maken.
Eerst maar een boot bouwen dan zie ik verder.

Hallo, Ik heb een acme cyclone, en alle tips die hier boven staan heb ik geprobeerd, div. standaard afstellingen geprobeerd, nieuwe gloeiplug er in echt alles geprobeerd maar starten wil hij niet, ik heb hem tweede hands gekocht, en heb hem een paar keer aan de praat gekregen, maar daarna doet die helemaal niks meer, kan iemand mij hier mee helpen aub want ben nou een paar dagen bezig en krijg hem maar niet aan de praat.

bvd

Back