Heb ik ook wel een beetje Arnoud... Maar ach, de gemiddelde modelbouwer leest ook niet mee, dat kan de verzachtende omstandigheid ook niet zijn.
Maar velen vliegen om de kosten maar een beetje gemiddeld te houden op 0-5% Nitro op hun gemiddelde motortjes. De gemiddelde vlieger vliegt inmiddels geen brandstof meer, maar elektro. (snuift ook geen balsa meer, maar hoest polypropyleenschuim) Omdat hij sowieso geen flikker van brandstof begrijpt en van elektro zelfs nog minder af weet... maar denkt dat het makkelijker is, omdat z'n vingers en z'n zender niet vet worden.... en deze gemiddelde vriendelijkheid... eigenlijk al dicht klapt bij het aanhoren van de naam eCacl.ch...
Zo niet anders dan bij ons op de club. De 'motorenbouwers en brouwers' elektro of brandstof, zijn op 1 hand te tellen. De gemiddelde modelbouwer vliegt niet met een YS of met een OS compressor! Dat doen alleen doorgewinterde fanaten die grenzen willen opzoeken! Henk is ook een motorfanaat...
En dan gelukkig nog een groepje die-hards, die gelukkig nog met wat gemiddelde brommers doorjasssen... 0-5% nitro... wonderolie... om laag het gras te maaien. Of men stapt over op... benzine! Sleept, of hangt wat prop.
Maar de aanwassende e-drive-generatie, begrijpt geen flikker met wat ik aan het doen ben. Zelfs als ik het woord telemetrie roep... sidderen velen al... "eng!" Uitzonderingen daargelaten...
Wat Bert zegt... energie komt niet gratis. Je probeert de verliezen te beperken... da's wel wat wetenschap, me dunkt. Begint met empirisch waarnemen en die feiten vastleggen. Meten dus.
Wat bij mij wel opspeelt, omdat dit toch een technisch verhaal is, dat je het rendement van de motor weet te achterhalen.
Rendementen van onze brandstofmotoren zijn bepaaldelijk niet hoog.
Dat een YS op % percentage nitro floreert is omdat die motor in concept daarvoor ontworpen is. Alleen al om hem stabiel te kunnen afstellen, om met die constante competitie te kunnen vliegen, te starten, je rondje af te ronden. En om uit een compacte unit meer vermogen te kunnen persen, zonder extra foefjes, krijg je 'specialisme' (net als bij F5B, met 7 of 8 klikowatt op de bok) in het gebruik voor bepaalde toestellen. En dan gaat het om seconden, of honderdste van seconden, sportprestaties, close racing.
Je ziet bij YS nimmer specificaties over vermogen. Alsof het RR-motoren zijn. 'Adeqate power', bijzonder onhandig... maar als je het noemt... verkoop je ze niet meer. Dat is MVVS overkomen.
Wil je echt weten, kan je live telemetrisch gaan meten en alles opnoteren. Maar dan zal je ook temperatuur en luchtvochtigheid, luchtdruk, hoogte... etc... al die variabelen mee kunnen nemen, en dan zou je beter een gesteld optimum in een lab omgeving moeten gaan uitzoeken om daar een constante in aan te brengen, de motoren remmen op een vermogensbank om het vermogen te achterhalen. En anders rpm met daarvoor speciaal geijkte propellers die een specifiek vermogen afwentelen! (Heb eens een geer zo een set mogen aanschouwen)... Anders heb je geen maatstaf of vergelijk.
Maar 'gevoel' zegt mij ook niet zoveel. Dat is zo vaag... en weer zo gemiddeld

Ga je meten, berekenen enf ormuleren, dan kan je pardoes 250 volgeschreven gaan publiceren. En dat doet toch geen hond helaas. (loont niet, ook niet voor een uitgever).
Wat ik wel weet is dat m'n 50SX, notabene inverted geparkeerd in de neus, met 1x prime, met 1 tik aan de loop is op 5% nitro (Airosave), en zonder te veel start gehannes, bovengemiddeld snel de kist in de lucht heb, met een resopijpje er op... en dan hoor je vanuit een hoekje...
"sow, da's snel?" En dat klinkt weer comfortabel. Wel zijn mijn fikken vet.
Maarrrr...het kreng zuipt bovengemiddeld als een tempelier, doch daarvoor minimaal 3,25-3,5 kg statisch sjort op 11 x 8 (Victoria Secret prop).... daar ik er mee kan prophangen... (moest horen wat de motor deed met het toerental... op lengte pijp...)
Met 20% nitro meer kosten, absoluut meer vermogen zal hebben? Meer power is meer brandstof. Als je drosselt verbruik je minder... maar hoeveel minder dan? Meer vermogen is altijd meer slijtage.
Meer schade aan de folie... nou... omdat nitromethaan, uitgeoxideerd, alles aanvreet, (ook je zenuwgestel, sterk toxisch)... wellicht voor de Mach One dan een keer

Die staat toch in de 2K
En voor dat folien... dat kost echt veel tijd... en dat 'kost duur'!

Maar extra power... het hoeft het gebruik van nitro natuurlijk niet in de weg te staan, zoveel je maar wilt. Da's een keuze.
Een verlaging van zowel de methanol als nitro prijs geeft het beste economische rendement, houdt de beurs mooi slank in de uitgaven, maar elke keer die verhogingen... doen het uiteindelijk de das om... ten gunste van benzine of de lipo... op een dag verkoop je geen liter meer... hebben beide stofjes zich uit de markt geprijsd.
"How did it happen???"
Gr Bas