nitro vs benzine

• Topicstarter Topicstarter stefan195
  • Startdatum Startdatum
S

stefan195

Guest
hey iedereen.
ik heb is een vraagje.
ik ben al een tijdje aant zoeken geweest,maar ik kon niets vinden.
nu mijn vraag is:
ik ben van een electro auto naar een nitro auto gegaan,maar ik erger er mij rot aan,momenteel rij ik met een gs storm.en ik krijg hem moeilijk aan de praat telkens opnieuw,en volgens mij is hij goed afgesteld.
nu ben ik aan het rondkijke voor een baja of een fg marder(trekken en rijden maar)
maar wat zijn de nadelen van die auto's rwd?
want ik zie sommige mensen terug overschaken naar nitro wagentjes

greets

Een Nitromotor is ook een 2-takt, hij heeft alleen een andere ontsteking. Je bedoelt Nitro vs benzine

stefan195 zei:
,en volgens mij is hij goed afgesteld.

En waarop baseer je dat ?
Als een motor niet goed wilt lopen kan dat best een probleem zijn maar het beste is altijd om te beginnen met een nieuwe gloeiplug.

Maar een Nitro is goedkoper in aanschaf, door de vele lichtere gewicht met veel PK's en toeren is het rijden spectakulairder.
Benzines zijn groter en lomper en zijn ook duurder in aanschaf en duurder bij reparaties (serieuze crashes)
Benzine is wel goedkope brandstof erin, aantrekken en lopen.

Roelof zei:
Een Nitromotor is ook een 2-takt, hij heeft alleen een andere ontsteking. Je bedoelt Nitro vs benzine

stefan195 zei:
,en volgens mij is hij goed afgesteld.

En waarop baseer je dat ?
Als een motor niet goed wilt lopen kan dat best een probleem zijn maar het beste is altijd om te beginnen met een nieuwe gloeiplug.

Maar een Nitro is goedkoper in aanschaf, door de vele lichtere gewicht met veel PK's en toeren is het rijden spectakulairder.
Benzines zijn groter en lomper en zijn ook duurder in aanschaf en duurder bij reparaties (serieuze crashes)

als het motortje draaid dan gaat hij goed hapert niet,en trekt redelijk goed op, alleen het starten :?

moet toch ongeveer +-50 keer trekken

Is je gloeiaccu nog wel in goede conditie ?
Hou je wel (middels de trim) iets gas om het opstarten te verbeteren ?
Hou je bij de eerste trekjes even de uitlaat dicht of trek je even de slang van de uitlaat los om er even op te blazen ?

ja ik blaas altijd eerst op het slangetje,er zit net een nieuw gloeiaccu in.
en de trottle trim zet ik alltijd bijna open

stefan195 zei:
nu ben ik aan het rondkijke voor een baja of een fg marder(trekken en rijden maar)
Oh ja? Mijn Savage en Jato 3.3 (met respektievelijk rotostart en ez-start) starten met een druk op de knop en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad (op respektievelijk 42 liter over 3 motorblokjes - S25,FC.28, K4.6 - en 3 liter). Wel is het makkelijk starten sterk afhankelijk van het soort brandstof. Ik rij sinds het begin met 25% (Sidewinder, maar dat ter zijde om verdere discussies te vermijden :wink:). Ik heb ooit een nieuw blokje proberen in te rijden met Model Technics 16% maar dat was na een halve liter een drama. Met 25% geen enkel probleem en goed af te stellen.

En ook bigscales hebben zo hun problemen en specifieke afstellingen. Omdat de motor een grotere inhoud heeft, is het afstellen wat minder kritisch als de weersomstandigheden veranderen. Maar ook die motoren moet je echt wel bijregelen als het vorige week 15*C en vochtig en de week erop 25*C en stralend mooi weer is. En ook die motoren hebben zo wel eens hun problemen dat ze niet starten. Kun je ook je ontsteking (bougie, ontstekingspoel, bougiekabel), je carburateur en brandstoftoevoer, je luchtfilter en zelfs je cilinder controleren of alles wel helemaal goed is.

Gezien de hoeveelheid tijd die ik rij (5-8 uur/week) verdeeld over nitro en benzine modellen, is de sleuteltijd om de motoren draaiend te houden nagenoeg gelijk. :wink:

Sleurhutje zei:
stefan195 zei:
Ik heb ooit een nieuw blokje proberen in te rijden met Model Technics 16% maar dat was na een halve liter een drama. Met 25% geen enkel probleem en goed af te stellen.
:

klopt.. dit heb ik ook gehad met een rb .28 motor.. met 16% kreeg ik hem niet goed afgesteld (met 3 verschillende soorten brandstof)....en toen ook maar eens 25% erin gedaan, en dat liep perfect.

met andere motortjes heb ik dit nog niet gehad....

verder: een big scale motor moet ook wel eens ''bijgesteld'' worden... net als een nitro...alleen wat minder, dat klopt
maar als je een beetje handig bent, heb je een nitro motortje in no-time afgesteld..

klopt, ga er maar van uit dat een bigscale niet altijd 2x trekken en hup bashen is... plus vervangstukken en hop ups zijn meestal duurder

Ik denk dat het starten van je motor gewoon afhangt hoe je er mee om gaat en hoe je hem onderhoud, ik heb altans nooit problemen om hem te starten.
Vervang stukken zijn misschien wat duurder, ligt er ook weer aan welk merk bigscale je rijd.
Bijvoorbeeld bij Hormann moet je wel erg gek doen wil je een draagarm kapot rijden, meestal gaan dan de pennen in de armen krom die niet zo veel kosten.

En de benziene kost natuurlijk ook beduidend minder, ik zie wel eens van die nitro jongens met een jerrycan van 2.5 liter ofzo... tja kost zo'n 25 euro hoor ik dan. Dan denk ik van... tja mijn 5 liter tankje kost 7.50 ofzo en dat ga je op den duur ook wel merken.

En tot slot is nitro misschien spektaculairder met rijden hoewel ik dat betwijfel... ik vind het gewoon erg gaaf om met zo'n groot ding te rijden en het voelt allemaal een stuk echter aan als nitro naar mijn mening.

Kris

Corally zei:
En de benziene kost natuurlijk ook beduidend minder, ik zie wel eens van die nitro jongens met een jerrycan van 2.5 liter ofzo... tja kost zo'n 25 euro hoor ik dan. Dan denk ik van... tja mijn 5 liter tankje kost 7.50 ofzo en dat ga je op den duur ook wel merken.

Tja, als je even rond kijkt kan je zelf mengen of vrij goed betaalbaar eigen mengsels van de winkels kopen. Dan zijn die verschillen ineens niet zo groot.

Als ik 'echter' wil, dan neem ik mijn 1:1 auto.... ;-)

Nitro is gewoon iets spectakulairder dan big scale, alhoewel ook met Big Scales leuk mee geraced en gebashed kan worden. Zie de BMC!

Er is in principe weinig verschil tussen nitro of benzine, maar je kan wel stellen: hoe kleiner de schaal, hoe goedkoper onderdelen, hoe groter, hoe duurder..

En verder moet je je eigen gevoel laten beslissen...

Bart_Banaan zei:
Er is in principe weinig verschil tussen nitro of benzine, maar je kan wel stellen: hoe kleiner de schaal, hoe goedkoper onderdelen, hoe groter, hoe duurder..
En een 1:18 haal je helemaal uit elkaar en zet je weer in elkaar in 20 minuten. Een bigscale doe je iets langer over (grotere schroeven en vooral meer :wink:). En je hebt voor een 1:18 minder sleutelruimte nodig. :lol:

Roelof zei:

En dan nog te zwijgen over het meest irritante geluid dat die 1/5 auto's maken. Als er twee aan het rijden zijn versta je elkaar niet meer in de pits. :)

Atarikid zei:
En dan nog te zwijgen over het meest irritante geluid dat die 1/5 auto's maken. Als er twee aan het rijden zijn versta je elkaar niet meer in de pits. :)

daar bestaan goeie dempers voor zonder powerverlies en dan kom je op het niveau van een nitro sound.
ik rij nu ook met beide types; nitro is heel plezant rijden kijk maar naar wendbaarheid, acceleratie, kun je perfect in de doorsnee tuin doen, nadeel: kleine tank als je bigscale gewoon bent.
nitro min of meer 10 min plezier, bigscale dik tegen de 45 min maar dan heb je weer serieus wat ruimte nodig.

d@nnis zei:
bederft dat de pret dan ineens ?

nah, natuurlijk niet... wil maar zeggen dat je lange rijtijden met 1 tank vlug gewoon wordt als je op bigscale overstapt.
maar dit is zeker geen argument om niet voor nitro te kiezen :wink:

staat trouwens ergens een mooie lekker getunede baja te koop op belgisch forum[/quote]

welk forum dan??

Een goede nitromotor slijt veel sneller dan een bigscale motor, en dat vind ik een behoorlijk prijsverschil.

Buiten dat rijd je met een ( mits goed aangepaste ) bigscale veel langer en leuker zonder veel af te stellen.

Ruskenhunter zei:
Een goede nitromotor slijt veel sneller dan een bigscale motor, en dat vind ik een behoorlijk prijsverschil.

Waar haal je die wijsheid vandaan, de afstelling is bij een nitromotor belangrijk voor de levensduur, goede offroad motoren halen met gemak 30 liter ofwel 30 uur rijtijd, wil jij je bigscale in topconditie houden zal je binnen die tijd ook moeten reviseren.

Back