Nitromethaan en terrorisme

Die prijs red je echt niet meer, of je moet je methanol in drums van 200 liter gaan aanschaffen. Ik vloog 15% coolpower, 25 euro per can en 4 cans is echt niet lastig in een weekend.. dat zijn een vlucht of 30~35.. en ja, dat red ik wel als je mij een weekend vrijuit laat vliegen.. als ik geen beperkingen heb, doe ik 4 vluchten in een uur, zeg van 10 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds, met in totaal 2 uur pauze, dat is 8*4 = 32 vluchten per dag..

Ja, Alexzzz dat heb ik, ook wel meer, en ja ook meerdere dagen. Sterker nog, toen de zon nog scheen en ik nog een buiten-shocky had, die ik hier voor de deur kon vliegen, en ik even tussenwerkgevers zat, ging ik daar ruimschoots overheen. Maar ook met mijn Derwisj heb ik die aantallen wel gehaald, ja. De 2 uur pauze is natuurlijk om te eten/drinken/ouwehoeren en om accu's te laden.

Maar zoals ik al zei; vanwege de kosten heb ik dat niet veel gedaan, omdat het gewoon niet te betalen is. Als dat geen belemmering zou zijn, zou ik elke vliegdag dat soort aantallen halen. Het laatste jaar hield ik het op een vliegweekend meestal op 1 can per weekend, dus zo'n 10 vluchten. Dan kom je nog op zo'n 100 euro per maand aan brandstof, wat ook het budget is wat ik het laatste half jaar van het buitenwedstrijdseizoen verstookt heb. Dan wordt electro al heel rap goedkoper ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, Alexzzz dat heb ik, ook wel meer, en ja ook meerdere dagen.

En dan doel ik niet op shockflyers he, maar met een +/- 26cc, methanolslurpende motor?:D

Zo ja, das heftig:p Mensen verklaren mij op de club al voor gek als ik 8 vluchten op 1 dag maak.....

Grt.

Oh 8 vluchten op 1 dag was in mijn hoogtij echt weinig :P.. maar eerlijk is eerlijk; het laatste driekwart jaar is het fors minder.. vnl vanwege de kosten.

Met mijn 7.5 cc calmato vloog ik nog een can coolpower weg op een dag :P

En nu jij eerlijk zeggen: denk je echt dat je nu nog 10% nitro brandstof kunt krijgen tegen de prijs die jij noemt? ;)

En nu jij eerlijk zeggen: denk je echt dat je nu nog 10% nitro brandstof kunt krijgen tegen de prijs die jij noemt? ;)

Toen met gemak;

[post7]

Maar daarom zeg ik ook, 5% nitro scheelt ook enorm in de kosten. Ik haalde al mijn componenten bij Hobbyin. Doe ik overigens nog, alleen doe ik er nu wat langer mee, we hebben enkel nog een 55AX en 91FX die niet zo bizar veel vliegen....

Grt.

Stel we willen NU een 5% brandstof maken. Voor het gemak nemen we even 20 liter.

we nemen dus 5% nitro, 20% olie (klotz) en de rest methanol.

Bij 20 liter is dat dus 1l nitro, 4 liter klotz en 15 liter methanol.

Hobbyin:
1l nitro = 19,50
4l klotz = 37,20
15l methanol = 21.75

Totaal: 78.45.

dat is per liter, voor 5% nitro, dus 4 euro, en moet je zelf mixxen. Wil je de 15% maken waar ik mee vloog:

3l nitro = 58.5
4l klotz = 37.20
13l methanol = 18.85

Totaal: 114.55, oftewel 5.70 per liter.

@Teus: Tot 2m is electro goedkoper, ook als je een defect gaande 10s lipo meerekent. Reken jij maar eens uit wat een 26cc brandstofmotor verbruikt.. als ik vrijuit had kunnen vliegen qua kosten, had ik afgelopen jaar veel weekenden zo 100 euro aan brandstof weggevlogen.. dat hoef je maar 3 weekenden te doen en je hebt een nieuw 10S pakket eruit ;)

Nou, voor 100 euro kan ik plusminus 75 liter incl. mengsmering verstoken en dat geeft op mijn 20cc Zenoah ongeveer 46 uur volle vliegtijd 8O

Wordt denk ik tijd dat je een tweetakje aan gaat schaffen Henry ;) Een 26cc doet wel wat meer maar niet schokkend.

En als je zo je Lipo's belast zoals jij nu zegt met de brandstofkist gaan ze volgens mij ook niet echt lang mee. Dan ben je heel de dag met 1 pakket aan het laden en met het andere pakket aan het vliegen. En reken jij je verbruik van stroom om te laden ook mee? E.v.t. aggregaat, anders speciale accu's die je nodig hebt. Van je auto hoef je het ook niet te trekken anders kost dat weer de wereld aan peut omdat je anders de accu leegtrekt. En als je clubbie stroom heeft zijn ze eind van het seizoen misschien ook niet blij met het stroomverbruik.

Alles heeft zijn voor en nadelen.

Benzine heb ik inderdaad heel serieus overwogen.. maar voor F3A zijn ze er niet echt. Ja, inmiddels de Saito FG36, al is die zwaar, daarmee kom je wel net op 5kg als je geluk hebt. Webra had bv. wel de 150i, maar of die het zou redden qua vermogen was maar erg de vraag, en het zijn toch redelijke investeringen. En zo'n benzinemotor trilt ook nog steeds je kist het liefst aan gort ;)

Ik heb halverwege vorig jaar het besluit genomen niets meer te investeren in brandstofspullen. Heb ook alles gelijk verkocht, op 1 kistje na, een Oxalys met Saito 82a, daar had ik toen nog 3 gallon voor staan en nu nog steeds 2. Ik vlieg veel meer met een 1m electrokistje, waar ik 4 lipo's bij heb en 2 laders.. en dan kun je praktisch continu vliegen. 1 van die lipo's zit nu op 130 cycles en die heeft nog geen capaciteit verloren en functioneert nog zoals toen ie nieuw was. De stroomvoorziening is bij ons op het veld gelukkig goed geregeld, dat is wel een luxe inderdaad.

Tsja.. alles heeft z'n voor- en nadelen. Alleen heeft brandstof fors meer nadelen :P

Anyways, terug naar de nitromethaan en terroristen-discussie ;)

waarom heeft een motor nitro nodig, om mooi te lopen? (zonder nitro loopt het ook)
in mijn optiek omdat de motor zo ontworpen is.
als er geen nitro meer is betekent dit niet het einde van de metanolmotor.
als wedstrijd vlieger zul je een ander soort aandrijving gaan zoeken.
maar de hobby vlieger zal het een worst zijn dat die motor een keer hikt bij het gas geven.
ook zullen de motorfabrikanten hun motoren hier op aan gaan passen.

Dat vind ik niet echt een vergelijking, er zijn wedstrijdvliegers die niet het uiterste proberen te halen met veel nitro, en er zijn wel zat hobbypiloten die wel het maximale qua vermogen en gemak in afstellen proberen te halen met 30% nitro.

Voor vliegtuigen ben ik het wel met Bert eens, de meeste vliegtuigmotoren lopen ook wel op 0% nitro.. en dat hoeft niet eens slecht lopen te zijn.

Hoe bv. een raptor 50 het zou doen op 0% nitro.. geen idee.. maar ik kan mij zo voorstellen dat het voor de helivliegers wat kritischer is..

wat is er dan anders aan de motor van een heli ten opzichte van een vliegtuig motor?
juist bij een heli lijkt me het minder van belang hoe de motor oppakt, (verbeter me als dit niet zo is ik ben van de vaste plank) de motor loopt z'n beetje de hele vlucht tussen de 75 en de 100 % van het motor vermogen.
5% nito vergemakelijkt de afsteling, daar boven geeft het alleen meer vermogen.
heb je dat nodig, dan is de motor te licht voor zijn taak

Koeling. Een helimotor wordt minder gekoeld. en nitro koelt wel degelijk, ook al vinden veel van niet :P

En natuurlijk vermogen..

En ja, te licht voor zijn taak.. tsja.. dat is maar hoe je het bekijkt. Het blijft natuurlijk altijd een afweging tussen gewicht en vermogen..

bij mijn weten zit er een geforceerde koeling op, door een ventielator die zou toch genoeg koeling moeten geven.
dat doet de nitro niet, maar de extra olie die je automatisch in de cilinder krijgt.
meestal is de motor die een maatje groter is ook vaak de lichter.
vergelijk de saito 72 en de 82 maar eens (ik weet het die zitten niet in een heli)

Tsja, dat hangt er beetje vanaf. Ik weet er ook het fijne niet van, maar heb zo het vermoeden dat als je nu een wet invoert dat RC heli's op 0% nitro moeten vliegen, dat er dan aardig wat RC-helivliegers redelijk.. eh.. not amused zouden zijn.. daar zullen ze toch hun redenen voor hebben :)

ongetwijfeld zullen ze hier een goede rede voor hebben.
het gaat er bij mijn alleen niet in dat je zonder nitro niet meer kan vliegen of dit nu met een heli of een vliegtuig is.

Klopt, je kunt dan zelfs alleennog maar NOG beter vliegen.. met electro! ;)

Wat een onzin zeg om nitromethaan te verbieden.
Om kunstmest (in dit geval ammoniumnitraat houdende KAS) tot detonatie over te laten gaan heb je echt wel wat meer nodig dan alleen nitromethaan. Minimaal nitroglycerine of Manitolhexanitraat of de shitty acetonperoxide.

Allemaal echt niet zo makkelijk hoor om aan te komen of zelf te synthetiseren. De suggeratie dat je met nitromethaan makkelijk een explosief kunt maken klopt voor geen bal.

In de juiste verhouding kan KAS met NM tot een zeer hoog energetisch explosief worden gemaakt. Maar deze laten detoneren is echt geen kinderspel hoor.

Wel waar: de knal van AMNM kan je niet vergelijken met vuurwerk. Een lauzy lawinepijl stelt niks voor naast 100 gram ANNM. En wie wel de mogelijkheid heeft om kunstmest met NM te laten knallen kan 100 gram net zo makkelijk maken als 10 kg.

zie hier wat een 1 kg doet:
d7GSBFI5YNU[/media] - Annm 1,05 kg

300 gram
OS-tW5P12Q0[/media] - 300gr. ANNM

ter vergelijking:
jWjUZCA6r0s[/media] - lawinepijl vastgebonden

Anfo ontsteken is niet zo moeilijk hoor!

Begrijp best dat men de verkoop van nitro moeilijker wil maken ivm terroristen maar zie niet 1,2,3 de nadelen hiervan voor de model vliegerij. Misschien dat je maar een beperkte hoeveelheid tegelijk kan kopen. Niets mis mee.

Lijkt mij erg stug dat men het gebruik van nitro helemaal gaat/wil/kan verbieden.

Back