nivometing

waarzo ????

Hallo Klaas en anderen .
Waar mijn opmerking over peilglasmeeting al niet goed voor was Klaas .
We worden hierdoor allemaal weer wat wijzer door de reacties hier weer op.

NU HET VOLGENDE PROBLEEM !

We hadden de ALEXANDRA van KRICK besteld bij Quartel .

Hij schijnt niet meer leverbaar te zijn (pas over 6-7 weken)
Wie weet waar er nog 1 in de winkel staat MET beslagset .

Grt Joop

bij krick in Groningen misschien mvg
Frederik
:D
 
Helaas word de Alexandra de eerste tijd niet geproduceerd .
We hebben nu de Victoria besteld .
Is wel 2e keus , maar om een paar maand te wachten tot Krick de productie weer start hebben we geen zin in .
 
Niveau meting elektronisch

FF een korte reactie.

Via een bedrijfje in de VS heb ik een elektronische niveau meting aangeschaft voor mijn ketel. ( B F Industries ) Deze electronica heeft ook een relais voor een pomp. Nu vertrouw ik elektronica meting met water / stoom etc niet echt. maar het werkt perfect. O.k. hij kost 125 dollar + verzendkosten, maar is betrouwbaarder dan de pijlglas methode aangezien ik heb ondervonden dat het regelmatig voorkomt dat de glazen niet altijd juist zijn tijdens bedrijf, ook condens in smalle ruimtes tijdens het varen zorgt voor storing in een meting. De ketel en machine zijn nog in aanbouw maar de tests tot nu toe zijn
stuk voor stuk uiterst betrouwbaar. Het enige probleem is om een goede probe/sensor te maken, deze moet op de juiste plaats/hoogte in de ketel. BF heeft zelf een verticale sensor die op de juiste hoogte in de ketel hangt. Vond ik zelf niet zo'n goed idee en heb in de ketel een horizontale sensor gemaakt met een extra bus aangezien vocht kan blijven hangen aan de sensor als deze een beetje vuil is. De sensor snel en makkelijk verwijderen is een must, deze moet altijd schoon zijn voor een goede meting.
 
Hallo Puffin

Is het mogelijk om wat foto,s van die elektronische niveau te laten zien.
Op de genoemde site kan ik niet veel te zien van die elektronische niveau meting
 
FF een korte reactie.

O.k. hij kost 125 dollar + verzendkosten, maar is betrouwbaarder dan de pijlglas methode aangezien ik heb ondervonden dat het regelmatig voorkomt dat de glazen niet altijd juist zijn tijdens bedrijf, ook condens in smalle ruimtes tijdens het varen zorgt voor storing in een meting. .

Ja ja nou ik heb dus een andere mening hoor.
Ik vind de peilglasmeting wel betrouwbaar.
Maar je moet wel weten wat je doed .
Daar bedoel ik niks negatiefs mee hoor,
Maar je kan de Censor natuurlijk gewoon op het peilglas zetten.
Dan is het nog maar de vraag of het inderdaad goed werkt.
Als je het glas wat boven de Censor uitsteek met bijv
Zwart krimpkousje afdekt Dan werkt het perfect.
En het was van Cheddar en dat was echt wel goed .
Heb het zelf al jaren zo en nooit storing gehad
Maar helaas het bedrijfje is ter ziele letterlijk
en figuurlijk want de Persoon is overleden

mvg
Frederik :D
 
Laatst bewerkt:
Niveau meting peilglas of sensor

Ik heb zelf kort ervaring gehad met het peilglas systeem. Ik vertrouw het bijna nooit.
Bij mijn nieuwe ketel, gaat het anders worden, de diameter is groter en ik heb een goede mogelijkheid tot blazen van de glazen. Dat laatste werkte bij mijn Puffin ketel zelden en ik vond dat de glazen (waarschijnlijk) door de diameter niet de juiste stand handen. Dat zegt dus niets over de sensor op het glas. Het systeem kan goed werken, mits het peilglas goed werkt. in mijn ogen zijn dat twee variabelen: het peilglas en de meting.
Het systeem met de elektronische sensor heeft slechts een variabele, namelijk de meting zelf. Uitgaand dat beide systemen qua ontwerp goed werken was mijn keuze snel gemaakt.

Foto's zal ik wel een keer plaatsen als het project verder gaat, ligt ff stil.

De sensor werkt naar behoren, heb met een test opstelling een kleine honderd tests gedaan, en tot nu toe geen enkele afwijking, zelfs met een vuile sensor, geen problemen.

Het grote voordeel, is dat er geen electronica aan de ketel hangt slechts 1 draad naar de sensor en een ander naar de massa van de ketel. Enig nadeel is dat de massa van de ketel en dus ook de gehele machine neutraal moet zijn aangezien de leidingen, water en stoom overal contact maken. In het verleden had ik de massa gebruikt als een pool voor verlichting e.d. dat kan dus niet meer.

Zodra de hobby weer op toeren is zal ik wat foto's plaatsen van ketel en machine en
de electronica, want naast de sensor maak ik gebruik van een mechanische gasregelaar en een mechanische droogkook beveiliging, beide van een frans merk.

Het enige wat nog moet komen is een injector, heb daar in de modelbouw nog geen ervaring mee en natuurlijk de boot waarin het geheel moet komen.
 
Men moet voorzichtig zijn met een stroombron door een ketel gevuld met water te laten lopen,hier bij krijg je een elektrisch element van Leclance waardoor er een galvanische werking ontstaat en materialen worden opgevereten of van het ene materiaal op het andere overslaat.Denk maar aan het gavanicheren(verzinken).

Gr.Joop
 
Stroom in ketel

Ik was bekend met dat fenomeen, ik gebruik ketels e.d. ook niet meer voor stroom. De meting met de sensor techniek zal nauwelijks een effect hebben, de stroom is laag en heeft een frequentie daarbij is de meting niet constant maar om de paar seconden. Ik verwacht niet dat het een meetbare invloed zal hebben op de materialen bij normaal gebruik.

Alleen stroom kan een nadelig effect hebben op de meting, mechanische beweging van metalen onderdelen kan ook storing opleveren met de ontvanger/zender. Neem het feit dat bij een redelijke gesloten behuizing (boot) er een hoop vocht, condens en water onstaat tijdens het varen, als niet alles goed is geisoleerd kan je storing krijgen met je meting.
Het is dus (zo-wie-zo) verstandig om de hele installatie goed te beschermen. Ik kwam daar achter door dat een lampje en de fitting daarvan middels vocht er voor zorgde dat de ketel onder stroom kwam te staan. vandaar!
 
Hallo Maarten

Mijn boot is ook dicht van boven en ben van plan voor en achter computerventilatoren te plaatsen zo dat de lucht naar het midden wordt geblazen, naar de ketel die in het midden van de boot komt.Zo hoop ik het vocht probleem en temperatuur onder de knie te krijgen en voldoende lucht aanvoer voor de branders,dat hoop ik altands.

Ik ben geheel nieuw in de modelstoom en zal dus menig advies van het forum opvolgen.

Ik heb in de jaren zestig met stoom gevaren,Schotse ketels en Clytons op tankers om de lading te verwarmen.dus ik weet wel een beetje wat stoom en de gevaren daarvan zijn.Bij het lek zoeken bonden wij een stukje karton aan een bezemsteel en zwaaide dan rond tot dat karton aan vlarden werd gesneden en wist je dan waar de lek zat want oververhitte stoom kun je niet direkt zien.

Gr.Joop
 
Vocht en lucht.

Op zich valt het wel mee met lucht toevoer. een ventilator is niet echt nodig. enkel openingen (machinekamer luiken, luchthappers etc). Mijn schoorsteen is ruim groter dan de schoorsteen van de ketel zelf en steekt een stukje in de grote schoorsteen. De hete lucht en afgewerkte stoom zorgen voor een luchtstroom. Dus van openingen naar schoorsteen.

De omgeving binnenin word toch nat, condens en water uit de machine komt toch. Ik heb na 30 minuten 1 cm water onderin staan. Zorg dus voor een ruimte waar je dat kunt weghaalen of kunt wegdeppen. (mijn machine + ketel kan er in 3 seconden in z'n geheel eruit) Je kunt proberen dat weg te ventileren, maar dat lukt niet bovendien koel je te veel. De gastank wordt zo-wie-zo erg koud. Daarbij wil je ook zoveel mogelijk vocht binnenhouden want de stoom gaat in een model zo snel door het systeem (onvoordelig eigenlijk) dat veel olie en vocht verloren gaat. Als je dat middels een geforceerde luchtstroom naar buiten werkt, wordt je model zeer vet. En goede condensor met buitenwater gekoeld zou het beste zijn, echter het wordt zo heet en er is zoveel stoom, dat de condensor en eventueel, olie scheidings filter het vet toch al niet binnen kunnen houden.

Maak de schoorsteen lang genoeg. afgewerkte stoom zal dan in de pijp condenseren en naar beneden lekken, dit geeft minder vet op het dek van het model, bovendien heb je kans dat wat er nog uitkomt verder weg neerkomt. Nadeel is weer meer vocht en vet in de boot. Op mijn eerste boot is de schoorsteen te klein (zie site) ben een nieuwe aan het maken.
 
1249487320b097946.jpg
.

Ja je kan daar nu wel een heel verhaal neerzetten.
Maar ik ben het daar dus niet mee eens hoor.
Als je al zoveel water buiten de machine krijg \Als gevolg temperatuur verschil
Dan heb je mijns inziens aardige lekkage.s
Langs de stoomschuiven en langs de zuigerstangen kruiskoppen
Ik heb daar het volgende voor op gelost een flinke condenstank
Zie foto
En een schoon water tank bevoorrading
Zodra ik de koude machine start gaat het water tengevolge van de temperatuur verschil stoom koude machiene Regelrecht naar de vuilwater tank
En niet langs schuiven en zuigerstangen die zijn namelijk goed dicht
De machine zelf blijft droog en schoon
Als alles op volle toeren draaid
Gaat de afgewerkte stoom incl olie alles naar de vuil watertank
En boven op het hoogste punt daar zit de leiding naar de schoorsteen schip
Die vervolgens ook weer door de pijp van de ketel loopt
En zodoende verkrijgt men een schone droge schoorsteen schip
niks geen vet oid
mvg
Frederik
En op het peilglas kan ik zie hoever de vuilwater tank vol is en bij half vol trek ik het met injectie spuit van een dierenarts leeg die zijn namelijk lekker groot
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vocht en lekkage

Echt lekkage heb ik niet, naast dat ik een oscilerende (puffin) machine gebruik, deze lekt van nature nogal veel ten opzichte van een machine met schuiven e.d. die je goed kunt afdichten. Mijn boot is nogal klein behuist en de temperatuur loopt flink op. Dus ook de condensor, die niet gekoeld wordt. Vandaar mijn ervaringen met condens en veel vet.

De nieuwe installatie, groter en voor een grotere boot heeft dat allemaal niet, behalve dan de temperatuur, die blijft hoog, en er verdampt altijd ergens wel wat.

Nu vaar ik ook op een echt stoomschip (Volharding1) en daar hebben een nette water olie afscheider. Wat mij opvalt met de modelbouw is dat de stoom zo snel uit de machine komt dat rustig condenseren bijna niet lukt. Er gaat dus altijd iets afgewerkte stoom de lucht in.
Ik laat dat dus middels de schoorsteen terug lekken of met de rookgassen verdampen tot ver buiten de boot. (zo min mogelijk vet op het dek).

Voor de rest is het bij iedereen anders, mijn ervaring is dat ik veel condens heb. Ik heb zelfs ijs op de gastank gehad terwijl 12 cm. verderop een ketel stond te koken....!
Als je dan geen condens ergens krijgt zonder geforceerde ventilatie of afwatering
dan weet ik het ook niet meer.
 
Ik heb zelfs ijs op de gastank gehad terwijl 12 cm. verderop een ketel stond te koken....!
Als je dan geen condens ergens krijgt zonder geforceerde ventilatie of afwatering
dan weet ik het ook niet meer.

Dan moet je je gastank
tegen de ketel plaatsen met zo.n schuursponsje er tussen:hammer:
Dan word je gastankje eningzins verwarmd
En dan geen last meer bevriezing
Ja daar had ik dus ook last van hoor
Zal er morgen eens een foto van opzetten
Maar ik kan je scheepje nergens vinden waar je mee bezig ben
mvg
Frederik:D
 
Gastank ketel

Mijn gastank staat 1cm vanaf de kop van de brander, het gas wordt dus verwarmd. ijs heb ik niet zoveel gehad, een paar keer. En het ijs zat dus aan de andere kant van de tank.

Mijn model staat op m'n foto site (zie onder), Het uploaden hier vanaf een mac is me nooit echt gelukt, moet me daar eens in verdiepen. Deze boot is op een nieuwe schoorsteen al jaren af. Het nieuwe project gaat nog wel ff duren. Veel hobbies, weinig tijd.....gebruikelijk euvel.

Ook heb ik (weliswaar gedeeltelijk op papier) nog een project lopen voor een RC kolen gestookte ketel met automatische stook mechanisme, maar dat gaat nog langer duren.
 
8553172_94LHx-M.jpg


Hey Maarten,
Foto's op 't forum zetten vanaf een Mac is heel simpel, je moet 't alleen maar weten:
Op je fotosite selecteer je de gewenste foto. Je klikt op de foto terwijl je de 'ctrl-toets' ingedrukt houdt. Je krijgt nu een lijstje met een aantal mogelijkheden. Je kiest 'afbeeldingslokatie kopieren'. Je plakt dit tussen de onderstaande IMG-codes (zonder spaties) et voilà!

b]


Succes, grtz, A!H.
 
ben bezig met het vervangen van mijn peilglas,maar nu krijg ik hem niet zo gedraaid dat die tegen over mekaar goed staat.
Als ik de peilglas houder in de ketel draai tot het eind dan staat die misschien op zijn kop,en dan moet ik hem terug draaien,maar dan zit die toch niet vast.
Wat doen jullie aan het schroefdraad(Hylomar of dat witte afdichting type)
laat me horen hoe jullie de onderdelen vast zetten.

Mijn peilglas staat recht op de achterkant ,deze wil ik graag naar de zijkant brengen maar hoe kan ik dat beste aanpakken

foto30gn4.jpg
 
Ja dat van op ze.n kop los ik zo op.
Kijk alle draad hebben een gang he.
Als de draad een gang heb van ! mm
Dwz als dat ik dan een hele slag moet draaien voor 1 mm vooruitgang.
Dus moet ik een have slag vooruit om rechtop te komen dan draai ik van de borst dus een halve mm af
Is het wat minder
Een roodkopere ring wil ook wel.
En altijd.van dat witte spul op de draad doen hoor.
Dus eerst de draad meten he.
mvg
Frederik:D
 
Ja dat van op ze.n kop los ik zo op.
Kijk alle draad hebben een gang he.
Als de draad een gang heb van ! mm
Dwz als dat ik dan een hele slag moet draaien voor 1 mm vooruitgang.
Dus moet ik een have slag vooruit om rechtop te komen dan draai ik van de borst dus een halve mm af
Is het wat minder
Een roodkopere ring wil ook wel.
En altijd.van dat witte spul op de draad doen hoor.
Dus eerst de draad meten he.
mvg
Frederik:D

De draad bussen die in de ketel zitten ,daar zit M6x075 in
 
Back
Top