NK 200mm 6 minuten kwalificeren zonder tankstop

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door foxspeed, 16 feb 2005.

  1. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Alex, ik heb het al eerder aangegeven, een bestuursfunctie vervullen is slechts weggelegd voor een select groepje persoonlijkheden (of gekken.:wink:..), ik dank jullie daar ook voor....

    de 1/8 is groter geweest, heeft uiteraard te maken met het feit dat er toen meerdere clubs aangesloten waren bij de NOMAC, dat Apeldoorn en Velp een persoon in het bestuur hebben die op zijn beurt weer met iemand binnen de NOMAC een probleem heeft is dan ook betreurenswaardig..........

    Hopelijk kunnen deze vetes in de toekomst eens tot het verleden gaan behoren, zodat de gehele modelautoracerij in nederland kan groeien en zeker in een breder vlak.......
     
  2. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ach, als ik me bij de NOMAC aanmeld voor een bestuursfunctie in de B1;10 klasse, dan neemt de NOMAC niet even de moeite om mij terug te mailen dat ik de 'verkeerde weg' bewandel, maar van mijn club ontvang ik een mailtje dat zij mij moeten voordragen bij de Nomac voor een bestuursfunctie.... Dus de club krijgt wel een reactie van de NOMAC, maar ik (de sollicitant) krijg helemaal niks te horen...
    Hoe bedoel je: onbeschoft??
     
  3. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland

    Zie hier het resultaat van de Nomac ze willen gewoon weg niet!!
    (ik zou je ook niet willen zo'n ruig type als jij maarja dat is een ander verhaal geintje).
     
  4. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ach, Einstein kamde zijn haren ook niet... Ik ben in goed gezelschap.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Nu met de licentieaanvragen heb ik meer klachten gehoord over een slechte communicatie terug. Zelf zit ik ook een maand te wachten op een antwoord hoe het met mijn re-allocation plek voor de WK staat en heb reeds via de EFRA site kunnen zien dat deze plekken na 3 mei verdeeld gaan worden.

    Ach, ik denk niet dat het een kwestie van niet willen is maar gewoon een slechte communicatie.....
     
  6. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Ik zie dit allemaal een klein beetje aan en vraag me het volgende af: waarom is er geen instapklasse op rubber slicks? Is goed te controleren (denk maar aan het electroreglement), je hebt geen banden afdraai apparatuur nodig en het verlangt veel minder van de motor, waardoor het in totaal koedkoper wordt. Op deze manier maak je de instap toegankelijk voor veel meer rijders, denk aan KWC, Tamiya, HPI en wat er nog meer aan merkencups wordt georganiseerd. Ik weet dat het dit jaar niet meer mogelijk is, maar een voorstel voor 2006?
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Marten, je hebt gelijk.... Bij ons op de club rijdt er ook iemand met zijn brandstof op electro rubber en dat bevalt hem goed.
    Ik vraag mij af als de kosten dusdanig verschillend liggen, ze zouden kunnen mee-liften met de electro maar 40 euro voor een setje rondom vergeleken met 20 euro een setje rondom voor foam kan ik mij voorstellen dat er niet zo´n verschil in kosten zit dan alleen het niet kunnen afdraaien naar een "ideale" maat.....
     
  8. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    We rijden in de KWC al een paar jaar alleen op rubber. Zeker als je kijkt naar de Kyosho banden is de slijtage erg laag (ze hebben ook niet de beste grip, maar wel ruim voldoende)
    Voordelen zijn:
    altijd ideale bandmaat
    geen speciale aparatuur nodig (afdraaien)
    bochtensnelheid is lager (vraagt dus minder van de motor)
    controle is beter (NK band zoals in de electro mogelijk)
    zelfde band voor nat en droog

    Op foam kun je duidelijk sneller, daarom alleen voor de instap gebruiken.

    Komend seizoen zullen we veel ervaring opdoen met de KWC, mogelijk kan de Nomac hier iets uit overnemen. Ik verwacht dat als er een klasse komt, zoals ik voorstel, veel KWC deelnemers ook Nomac gaan rijden en we zitten in de KWC nu al op 50!

    Eigenlijk moeten we eens een test doen: een top auto met top motor naast een "standaard" Kyosho en dan allebij op dezelfde band. Ik ben dan benieuwd hoe groot het verschil dan is... verwacht dat het veel dichter bij elkaar komt.
     
  9. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Het enige voorstel dat gedaan is (de 6 minuten regel) is niet kostenbesparend zie laatste 40 pagina's. Dat heeft niets te maken met het "weren" van nieuwkomers!
    Banden restricties zijn een goed idee, mits een werkbaar regelement gemaakt wordt.

    [qoute]En met de huidige motorenprijzen gekoppeld aan de levensduur ervan zie ik de 200mm niet echt als een low-budget instapklasse. En daar verandert het instellen van een Nomac klasse niets aan.[/quote]
    Low buget instapklasse is de 200mm nooit geweest.

    Dat heeft te maken met de puntentelling voor het NK. Anders zouden rijders die geen NK licentie heben invloed hebben in de einduitslag van het NK.

    En wat had je anders willen zien zodat je wel was gaan rijden?
     
  10. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Is bijna te copieren uit het electro reglement. Moet er dit jaar wel onderzoek gedaan worden om een bandenkeuze te maken.

    Had het wel moeten zijn. De opzet van de 1:10 was een lowbudget klasse, maar om marketingredenen was dit heel snel van de baan. Het is een paar jaar een heel leuke klasse geweest, zelfs leuker dan de 1:8. Maar nu is het tijd wat aan de klasse te doen, voordat deze helemaal verdwijnt.
     
  11. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Met bandenrestrities werd een limitatie aan het aantal te gebruiken sets bedoeld. Niet een mogelijke rubber klasse.

    De enige "goedkope" brandstofklasse is de 235 2wd geweest. De 200mm was vanaf het begin al kostbaarder vanwege de hogere bandenslijtage.

    1/10 200mm is nog steeds leuker dan 1/8 :D :wink:
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ieder zijn mening.... :roll: maar komt niet overeen met de mijne :wink:
     
  13. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland
    Dus als we low-budget willen racen moeten we terug naar de 235 mm 2 wd of 4wd maakt niet uit
    of een merken cup gaan rijden, zoals er nu ruim 50 man hebben gedaan bij de KWC met duidelijke strikke regels en betaalbaar.
     
  14. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Nou, daarover zijn al 40 pagina's de meningen verdeeld, bedoel je... Jij DENKT dat het uiteindelijk geen kostenbesparing zal meebrengen, andere mensen denken daar anders over!! Jouw menig is niet de menig van iedereen in deze discussie, anders had deze discussie geen ruim 40 paginas in beslag genomen.....
     
  15. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Rijders willen niet veranderen. Als het een democratie is, blijf je eeuwig discusseren en de kans is groot dat de vernieuwing niet of te laat doorgaat.

    Tamiya heeft de laatste jaren de hele boel in de electro op de kop gezet: eerst naar 8 minuten kwalificeren, later op bepaald aantal ronden. Veel protest in het begin van het seizoen, maar achteraf was iedereen best tevreden over het systeem.

    Soms is het nodig om vernieuwing te forceren.
     
  16. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Nah, voor het eerst dat ik hier zeer wijze woorden vind.
     
  17. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Dat is inderdaad waar. Een verlichte dictatuur is soms beter dan een democratie.
     
  18. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Zonder weer de hele discussie opnieuw te moeten voeren. Ik heb geen enkel argument gelezen, dat op feiten (die controleerbaar zijn) gebaseerd is, waarom 6 minuten kwalificaties kostenbesparend zijn.

    Wel zijn er meerdere controleerbare redenen waarom het geen besparing, dan wel een kostentoename oplevert.

    Ik zou graag hebben gezien dat de 6 minutenregel kostenbesparend werkt. Kostenbesparing is een deel van de mogelijkheden wedstrijddeelname in het algemeen te stimuleren. Ik ben dan ook niet tegen uit principe en wil graag mijn mening verruilen voor een betere....
     
  19. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ja, julius, maar vergeet niet de keuze is zondag de 13e tussen:

    1) regels zoals ze op dit moment zijn ingevoerd (mét de 6 minuten regel)
    óf
    2) Een heel nieuwe implementatie van twee gescheiden klassen (NOMAC/NK) waarbij de NOMAC klasse aan de 6minuten regel wordt gehouden, 'iets' met banden, een vaag strafpunten systeem wat nog moet worden uitgewerkt en een nog te bepalen controle en verzegeling op de motor om fraude te voorkomen

    Er is GEEN andere keuze zondag: dus óf de ene 'slechte' regel handhaven, óf een geheel nieuwe omschrijving van regel 9.2.1 én regel 9.2.4

    En ik weet niet zeker dat dát de juiste manier is om de kosten lager te krijgen, en de klasse populaider te maken...
     
  20. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Waar het dus zondag op neer komt is het volgende:
    Er ligt een typisch poldermodel voorstel. We willen niemand voor het hoofd stoten. Niet de oorspronkelijke vergadering waar de 6 minuten regel werd ingesteld, noch de huidige rijders die (als je ze individueel belt) vrijwel unaniem tegen de 6 minuten zijn.

    Dus is er een voor elk wat wils voorstel. Voor de huidige groep verandert er niets, die rijden allen NK klasse met EFRA regelement. Voor wie wil, is er een Nomac cup met een 6 minutn regel en eventueel bandenrestrictie.

    Het is zeer wel mogelijk dat er vrijwel niemand zal kiezen voor de Nomac cup. De kans bestaat dat die dusdanig klein blijft dat er niets anders opzit dan NK klasse te rijden. Oftewel indien het voorstel wordt aangenomen blijft per saldo alles bij het oude.
     

Deel Deze Pagina