NK

• Topicstarter Topicstarter John Schoen
  • Startdatum Startdatum
Toen ik met diesels begon ben ik meerdere malen onverrichte zaken naar huis gegaan. De hele ochtend rammen op een webra en hem niet aan de praat krijgen. Ik vloog hoofdzakelijk alleen dus niemand die je kon helpen. Had ik toen een goede diesel gehad….. Je moet wel van goede huizen komen om het niet op te geven.
De vleugeltjes waar nu mee gevlogen wordt zijn veel sterker dan de oude modellen. Ze zijn niet sneller. Maar als beginner wil je niet constant plakken. Ik snap niet waarom je met oude ontwerpen zou moeten vliegen.
Mocht er een beginnend team zijn die niet durft te beginnen ik ben altijd bereid er tijd in te steken. Maar wie zijn die beginners? Als je met oude spullen vliegt dan is de opstap naar F2C niet te doen. Tussen het huidige MTR materiaal en F2C zit al een enorm gat.
De motoren starten makkelijker, de modellen zijn steviger, de snelheid heb je zelf in de hand. Er hoeven geen exotische materialen of onderdelen gebruikt te worden. Er is geen regel die verbied een Webra met oud model te vliegen. Dus een beginners klasse.
Je moet natuurlijk niet verwachten als beginner in de top 3 te eindigen met een deelnemers veld van 15 team’s. Rik en ik hebben voor het eerst met 1,5 combat meegedaan met Webra’s. Je bent dan geen partij maar dan vlieg je tegen top vliegers. Ik kan toch ook niet verwachten bij F2B van Henk te winnen. Daarvoor moet je trainen veel trainen. Dit geld ook voor racen.

Groet Robert-Jan

Waar komt toch die ontzettende overtuiging van ouwe meuk (Webra's en PAW's) vandaan?
Voor mij is het nostalgie. Ik ben met PAWs opgevoed, de laatste die ik 15 jaar geleden kocht was een superdeluxe TBR Goodyear motor. Daar heb ik veel te weinig mee gevlogen en dat wil ik nu gaan inhalen. Gewoon voor de fun, anders zou ik wel een TYR gaan kopen. Ik ben er van overtuigd dat ik het ding snel genoeg aan de praat kan krijgen en met de tijden die ik nu gezien heb denk ik niet dat de rest zijn spullen al aan het inpakken zal zijn voordat mijn race ook voorbij is.

Trouwens een prime systeem wat op/in de uitlaat spuit tijdens het tanken is absoluut niet toegestaan.... Veel te technisch...
Met die ouwe meuk geeft het overlooppijpje bijna vanzelf een prime als je het een beetje richt. Rondom uitlaatpoorten, valt haast niet te missen... ;)

Wat ik met eigen ogen constateer is dat de klasse geen beginners aantrekt.

Wie waren dan die beginners in 2004? Toch niet jij, Henk, Willy en Christoff. Of ik mis iets in dit verhaal?
Tot wanneer ben je beginner? Op de NK hebben veel teams als beginners staan stuntelen, sorry maar het is zo. En sommigen daarvan vliegen al jaren.

En de klasse heet overigens: MiniTR en niet beginnersTR.
Ik ben ook van mening dat beginners wat kunnen leren van anderen die wel een beetje rondvliegen en niet van teams die de motor niet gestart (hoe leuk dat ook al niet schijn te zijn)

Maar genoeg erover van mijn kant.

Loet

De allerjongsten worden begeleid door hun ervaren familieleden en mag je dus niet als beginners kwalificeren.

in alle klasse worden allerjongste begeleid. Ook in beginners stunt vliegen geen jongeren in hun eentje. LB en moet je van iemand leren. Vroeger werd er LB gevlogen in clubs. Maar daar wordt alleen nog maar RC gevlogen. Dus familie leden die een familie lid leren vliegen zijn de toekomst voor de LB dit zijn de beginners. Op deze manier en herintreders komen er nog LB ers bij. op een andere manier zullen er geen LB ers bijkomen.

Dit was mijn mening en hier wil ik het bij laten.

Nog eens hier op terug komen:
Trouwens een prime systeem wat op/in de uitlaat spuit tijdens het tanken is absoluut niet toegestaan.... Veel te technisch...
(Ben wel benieuwd wie dit dan zou hebben, dan kunnen we hem even op de regelementen wijzen)
Waar heb je die reglementen vandaan? Voordat ik ergens aan begin wil ik om problemen te voorkomen precies weten wat er wel en niet mag, dus heb ik ze gedownload. Van de site van de DAeC heb ik de Duitse regels en de Nederlandse heb ik van de afdeling Modelvliegsport gehaald. Ze zijn exact het zelfde, zelfs de artikelnummers. Tenzij de regels op die sites niet up to date zijn staat nergens iets over prime systemen. Alleen dat de afslag geen extra functies mag hebben; een prime systeem hoeft niet via de afslag te werken. Als dit wél de goede versies zijn zou er misschien iets veranderd moeten gaan worden. Voor het gemak lijkt het mij het beste om de regels in allebei de landen gelijk te houden.

Een prime systeem hoeft niet ingewikkeld te zijn. Zoals Loet al zei: het is Mini teamrace en niet beginners teamrace. Anders zou je ook geen motoren van 200 Euro en carbon rompjes tegenkomen. ;)

Hoi John,

We hebben inderdaad de Duitse regels gevolgd. We hebben even de afwijking gehad dat we een 7" prop moesten gebruiken om de snelheid naar beneden te brengen. Deze regel is niet meer omdat de lijnlengte vergroot is van 12,84 geloof ik naar 14,5 meter.
er is wel een afwijking t.o.v. Duitsland we moeten 2 pitstops maken.

"De maximale tankinhoud is 10cc. Drukvulsystemen zijn niet toegelaten. Eenvoudige
afslagen zonder extra mogelijkheden zijn toegestaan."

nog even over de prime. Het is de bedoeling om een muizen val afslag te gebruiken. Er is zo te zien niks geregeld waar je overloop van je tank heen gaat. ik denk dat je een gaatje in het regelement gevonden hebt. Ik zou zeggen maak er gebruik van zolang het nog niet in de regels vastgelegd is.

Groet Robert-Jan

Naast de pot pissen kan geen kwaad bij een PAW, zo lang er maar een paar druppeltjes op de zuiger terecht komen is het goed. De rest is gewoon koeling voor de cilinder. Zo werkte het tenminste altijd in combat. ;)

Ik denk niet dat het een gaatje in de regels is, een simpel prime systeem is heel makkelijk te maken. Als het echt de bedoeling zou zijn om de klasse zo eenvoudig mogelijk te maken zouden er wel plankrompjes voorgeschreven zijn.
Ik heb nu bij Mike North een iets uitvergrote Polecat kit besteld. Mike dacht om de een of andere reden dat ik uit Australië kom; in Engeland is Mini Goodyear 1/12 en in Australië 1/10 en daarom bood hij aan een grotere versie te maken. De Polecat is wat mij betreft één van de mooiste Goodyear racers: stilstaand ziet hij er al snel uit.

Polecat.jpg

Zo staat hij in Mike's folder. Niet alles wat hij kan leveren staat daar in, toen ik het hem vroeg zei hij dat hij het tankje ook wel 10cc kon maken en de kit klaar kon maken voor een verend pootje. :)

Zo staat hij in Mike's folder. Niet alles wat hij kan leveren staat daar in, toen ik het hem vroeg zei hij dat hij het tankje ook wel 10cc kon maken en de kit klaar kon maken voor een verend pootje. :)

Misschien ben ik wel erg aan het muggenziften, maar de afslag zoals die op deze tank zit is in NL illegaal :) Het is namelijk geen muizenval afslag.

Verder hebben wij bijzonder slechte vlieg ervaringen met deze modellen. Ik zou zeker voor de wat grotere versie gaan. Hoe groter hoe stabieler.

Muggenziften is mijn beroep. In regel 2.7 staat "Eenvoudige afslagen zonder extra mogelijkheden zijn toegestaan". Deze afslag doet niets extra en wat er eenvoudig is hangt van de interpretatie van de jury af. Ik begrijp dat ik jou dan niet in een jury moet treffen, dus blijf vooral racen. ;)
Het model zoals ik hem besteld heb zal een spanwijdte van 54 cm krijgen (schaal 1/10) en zit qua maat tussen een normale 1/8 Goodyear en een Engelse 1/12 Mini Goodyear in. Hij zou dus wat beter moeten vliegen, we zullen wel zien.

Muggenziften is mijn beroep. In regel 2.7 staat "Eenvoudige afslagen zonder extra mogelijkheden zijn toegestaan".

Ik merk dat de regelementen een beetje achter lopen met de afspraken die op de vliegersraad zijn gemaakt de laatste paar jaar.

Zodra je sneller gaat dan wij zal ik de jury nog eens tippen over deze afspraken ;)

Back