Ik heb me een beetje verdiept in de PID settings en samen met de link van the-dude en dingen die ik weet uit de praktijk een samenvatting gemaakt, het zal misschien nog niet helemaal kloppen maar wellicht heb je er wat aan.
P (Proportional) - dit is de waarde (gain) van de kracht om de multirotor op zijn positie te houden, P werkt dus niet corrigerend de grootte van deze kracht neemt tevens proportioneel af bij input van de zender.
P verhogen:
Geeft een meer solide / stabieler vlieggedrag, als de P te hoog is ingesteld zal de multirotor gaan oscilleren, een hoge P waarde zal tevens meer weerstand geven op je stick input.
P verlagen:
Zal telkens meer drift geven naar gelang de waarde lager wordt, bij een veel te lage waarde zal de multirotor erg onstabiel worden tot zelfs onbestuurbaar, een lagere waarde zal tevens minder weerstand geven op je stick input.
Stunt vliegen: Vereist een iets hogere P.
Rustig vliegen: vereist een iets lagere lagere P.
I (Integral) -
Dit is de tijd periode waarin de correctie plaats vindt terug naar zijn beginpositie, de grootte van de kracht om terug te keren naar de begin positie zal telkens groter worden naargelang de afwijking langer duurt tot de maximale kracht bereikt is.
Een hogere I zal de heading hold (AVCS) capaciteit vergroten.
I verhogen:
Verhoging van het vermogen om de uitgangspositie vast te houden en verminderen van drift, maar ook een vertraging in het terug keren naar de uitgangspositie.
Zal ook het belang van P doen afnemen.
I verlagen:
Verbeterd reactie op stuur input, maar verhoogt drift en verminderd het vermogen om de positie in stand te houden.
Zal ook het belang van P doen toenemen.
Kunst vlucht: Vereist een iets lagere I.
Rustig vliegen: vereist een iets hogere I.
D (Derivative) -
Dit is de snelheid waarmee de multirotor teruggekeerd naar zijn oorspronkelijke positie.
Een hogere D betekent dat de multirotor heel snel terug wil naar zijn oorspronkelijke positie.
D verhogen:
Verbetert de snelheid waarmee afwijkingen wordt gecorrigeerd.
Een snel herstel geeft ook een grotere kans op oscilleren.
Zal ook het effect van P vergroten.
D verlagen:
Vermindert de kans op oscilleren bij het terug gaan naar de oorspronkelijke positie.
Herstel naar de oorspronkelijke positie wordt trager.
Zal ook het effect van P verlagen.
Kunst vlucht: Vereist een iets hogere D.
Rustig vliegen: Vereist een iets lagere D.
PID settings in de praktijk,
Voor kunst vlucht:
Verhoog de waarde P tot dat de multirotor begint te oscilleren, en dan de waarde wat verlagen, een hoge waarde vliegt strakker een lagere waarde zal snellere reacties geven op je input, max uitslag van roll / nick en yaw in je zender zal in deze ook veel bepalen.
I en D niet gebruiken.
Rustig vliegen en FPV / video en kamera werk:
Verhoog de waarde P tot dat de multirotor begint te oscilleren, en dan de waarde ietsje verlagen.
Verlaag de waarde voor I tot het driften onacceptabel wordt, dan iets verhogen.
Verlaag de waarde D tot dat het herstel van de correcties te langzaam worden, dan iets verhogen.
P moet nu misschien iets verlaagd worden.