Dat zou je onmiddellijk begrijpen, zodra je met een leerling-machinist die zijn training op de simulator gehad heeft (en waar je dus uitsluitend naar telemetrie staat te kijken) de oceaan over moet....
Men staart zich blind op gegevens, die niet per sé waar hoeven zijn, en verleert volledig de kunst van het zelf interpreteren van wat men ziet, hoort of voelt.
Ik zie nu al té veel mensen die helemaal niet in de gaten hebben dat hun toerental aan het dalen is "omdat het constant is want ik heb een vlakke throttle curve".... en dat is niet eens een meting!!!!
Het is gewoon een feit, dat op het moment dat een apparaat voor een mens een bepaalde taak verricht, die mens onmiddellijk de vaardigheid voor die taak laat dalen ten gunste van andere dingen.
Maakt geen drol uit of dat nu om een GPS in de auto gaat, een procesbeheersingscomputer in een controlekamer of bijvoorbeeld de automatische choke-functie (inclusief verhoogd stationair) in een moderne automotor.
Op het moment dat jij met accubewaking gaat vliegen ga jij automatisch minder scherp op je rotortoerental letten. Zo simpel is dat. Misschien niet onmiddellijk, maar het sluipt er in...
Ik heb machinisten naast in elkaar draaiende turbo's zien staan zonder in te grijpen, omdat er nog geen alarm was gegaan... Ik heb stuurlui naar stuurautomaten zien staan kijken die zo wild reageerden dat het schip 10% snelheid kwijtraakte, omdat er nog geen off-course-alarm ging, etc etc....
Geloof me vrij: iedere ontwikkeling in deze richting gaat ten koste van de ertegenover staande vaardigheden. Vraag "Jonkje" maar, hoe makkelijk het voor hem was een brevetexamen te vliegen met een flybarred heli en rate gyro (waar hij toch jaren mee gevlogen had, en nog maar een maand of twee met FBL vloog)....
Groet, Bert