Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Blijf verhalen schrijven Brutus, ik vind dat heerlijk om te lezen.
Van mijn part verzin je ze haha.

Van mijn part verzin je ze haha.
Het gekke is, daar heb ik veel te weinig fantasie voor... Denk ik...

Voorlopig ben ik hier om 7 uur opgestaan, het ontbijt achter de kiezen en een kop indonesische modderkoffie in de hand, en ik zit mistroostig naar de lucht te kijken, waar het met bakken uit komt vallen...

Ha ja, die indonesische modderkoffie ken ik. Niet echt lekker vind ik.
Hier in NL is de indonesische koffie een delicatesse, ;) beter gebrand en behandeld dan in Indonesië, waarschijnlijk zit het daarin.

Blijft wel een prachtig land met lekker eten, vers fruit aan de bomen en vriendelijke mensen.
Regen ? Dat doet het daar inderdaad heel hard, centimeters water staat er dan in de straat. Een dag later alles weer weg als sneeuw voor de zon en mooi weer, een heel ander klimaat dan in NL.

Veel plezier nog de laatste dagen.

Grt,

Arnoud.

Ha ja, die indonesische modderkoffie ken ik. Niet echt lekker vind ik.
Ik vind het heerlijk, en om eerlijk te zijn, ik ben al een jaar of 8 geleden overgestapt op ongefilterde koffie, ook in NL.
Gewoon goeie bonen (DE of anders) rechtsstreeks vanuit de koffiemolen in de koffiemok, en kokend water er op.
Bij gebrek aan beter (aan boord hebben we gewone voorgemalen koffie) gaat dat ook prima.
Ik vind zelfs de koffie uit een "bonenmaler" minder lekker.
Ik neem meestal een of twee van die zakken mee.

Blijft wel een prachtig land met lekker eten, vers fruit aan de bomen en vriendelijke mensen.
100%. Al is die vriendelijkheid best wel een beetje een facade voor veel mensen, maar toch zouden we er met z'n allen in zijn algemeenheid een voorbeeld aan kunnen nemen.

En OH, dat éten...

Veel plezier nog de laatste dagen.
:D we gaan ons best doen. Kleindochter was gisteravond een klein beetje bedrukt toen ze weer naar andere opa en oma moest (daar is ze door de week i.v.m. school) maar klaarde helemaal op toen duidelijk werd dat ze Vrijdag mee mocht Opa naar het vliegveld in Jakarta te brengen. Denk dat de traantjes dan alsnog wel zullen komen, en niet alleen van haar, maar ergens is dat dan toch ook wel weer een goed ding. Noem me maar een sentimentele ouwe dwaas, maar nooit zelf eigen kinderen opgevoed hebbende, is zo'n kleine smurf toch een godsgeschenk uit de hemel.

Aangezien ik gisteren niet heb kunnen vliegen is er nog 150 ml gemixte benzine over, en de ontvanger-accu zit nog vol, dus vanmiddag die kist toch nog maar even uit de koffer trekken en opbouwen, en de boel maar een uurtje laten draaien. Dan is alles lekker gesmeerd, en de accu alvast wat dichter naar storage getrokken (heb hier geen aparte ontlaadmogelijkheid) .
Ook deze keer weer, heeft de ASP, destijds mijn eerste viertakt-ombouw, ondertussen ongeveer 7 jaar oud, en al met al denk ik ongeveer 75 draaiuren, zijn werk volledig zonder protesteren, deadsticks of ander moeilijk gedoe gedaan. Heb bij de eerste start (na 3 jaar stilgestaan te hebben) de hoofdnaald 2~3 klikjes verder open gezet om het vuil er door te spoelen, daarna weer in exact dezelfde positie teruggezet, en de rest van de tijd die naald geen enkele keer aangeraakt.
Zo nu en dan mislukt het primen, en dan heb ik even de starter nodig, maar sinds die solenoid er op zit (achteraf hier in Indonesië geplaatst) krijg ik hem meestal zonder problemen met de hand aan.
Ben en blijf absoluut tevreden over deze ombouw, en ook de solenoid heeft zich, door na drie jaar stilstand nog steeds probleemloos en zonder ook maar één protest te werken, meer dan ruimschoots bewezen.
De Charter begint merkbaar oud te worden, de vleugel begint wat te torderen, de carbon stiften beginnen wat minder soepel te lopen bij het in en uit elkaar halen van de vleugel, de bedrading is merkbaar aan het verouderen (rolroer verlengsnoeren met name), en ik zit er sterk over te denken om iets nieuws te bouwen rond dezelfde motor.
Het lijkt me wel leuk om bijvoorbeeld, lekker simpel, een Calmato o.i.d. te modificeren. Die komt al met een deelbare vleugel, en als ik de romp en vleugels wat inkort, kom ik op een leuk 150 cm laagdekker trainertje uit.
Lijkt me wel leuk om dat dan met retracts uit te rusten, neus aan te passen zodat de motor op de zij er in kan, en een "boxer-style" motorkapje er op.
Eventueel koop ik zo'n kit voor uitsluitend de vleugels en bouw ik er zelf een rompje voor met een wat aangepaste vormgeving.
Invliegen kan in NL, dan strippen en in Indonesië motor en ontsteking en dergelijke vanuit de Charter overzetten.

Als er iemand suggesties heeft...

Dat kon 40 jaar geleden in NL ook nog.
Hoef je nu niet meer te doen, heb je gelijk de hele buurt achter je aan. ;)

Precies wat je schrijft, mensen zijn in Indonesië een stuk verdraagzamer.

Grt,

Arnoud.

Ik ga daar maar niet over debatteren. Het kan ook hard tegen hard aldaar.
Godsdienst twist.

Maar RC tolerantie… motoren ratelen nu eenmaal..

Helaas is religieuze onverdraagzaamheid van alle tijden en alle volken... Nog steeds.

Maar dat is inderdaad een heel ander debat...

Helaas is religieuze onverdraagzaamheid van alle tijden en alle volken... Nog steeds.

Maar dat is inderdaad een heel ander debat...
Toch word ik er altijd en beetje verdrietig van.
Ik ben een christen eentje waarvan jullie zouden zeggen van het zwaarste soort.
Toch is mij nooit geleerd dat ik mijn medemens moet haten of er op neer moet kijken.
Ik begrijp nooit waar die haat vandaan komt.
Sorry ik moest het even kwijt.

Toch word ik er altijd en beetje verdrietig van.
Ik ben een christen eentje waarvan jullie zouden zeggen van het zwaarste soort.
Toch is mij nooit geleerd dat ik mijn medemens moet haten of er op neer moet kijken.
Ik begrijp nooit waar die haat vandaan komt.
Sorry ik moest het even kwijt.

De meeste mensen die ik hier spreek, denken er eigenlijk nét zo over... Die begrijpen ook niet waar het vandaan komt.
En tóch is het er, en ik denk dat je dat moet zoeken in diegenen die er profijt van hebben... Die garen spinnen bij het aanwakkeren van "wij tegen zij".

En dan moet je denken aan mensen zoals Trump, maar zulke mensen heb je in Indonesië dus ook, en in eigenlijk haast alle landen wel.

Mensen denken dat ze gelijk hebben als de groep waartoe ze behoren groot genoeg is en dat hun waarheid de waarheid is ! Niet dus we weten het gewoon niet.
Wat we wel weten is wat goed en kwaad is , je verschuilen in een grootte groep verdooft je eigen geweten

Het kan wel zo wezen maar als jij ergens iets blauw in ziet en ik groen, geeft dat zowel jou als mij geen recht om elkaar te haten.
Hooguit dat wat ik geloof en daar rust in vind dat ik dat een ander ook gun en toewens.
En het christendom is, als het goed is, een mogen geen moeten.

Het kan wel zo wezen maar als jij ergens iets blauw in ziet en ik groen, geeft dat zowel jou als mij geen recht om elkaar te haten.
Dat klopt honderd procent... Maar geloof me, zodra er ergens een dominee (of vakbondsleider of anderszins "gezaghebbende" figuur) zegt dat de mensen die er blauw in zien, dat je die mensen dan moet vermijden, is het eerste begin van die deling er... Ongemerkt.
En als er dan vervolgens een politicus komt die zegt dat die mensen er blauw in zien de oorzaak van problemen zijn, dan begint zoiets vaart te krijgen.
En als er dan óók nog eens iemand komt die een of ander aannemelijk klinkend maar volledig lulkoek verhaal in elkaar draait over waar je in de Bijbel (of welk ander belangrijk boek dan ook) kunt vinden dat god (welke god dan ook) dat zo bedoeld heeft en het daar mee eens is, dan is het feest compleet.
En helaas is het zo dat in zulke dingen geloof heel vaak een behoorlijke rol speelt

Zulke dingen gebeuren niet "opeens", maar kunnen wel angstwekkend snel van iets kleins naar iets groots uitgroeien. Dat hebben de lessen van de Pogroms in oost europa, het Italië van de jaren 20 en het Duitsland van de jaren dertig vorige eeuw, Korea, Vietnam, en Cuba ons wel geleerd.
Helaas hebben mensen als Wilders, Baudet, Fortuijn, maar ook Trump, Le Pen, Chavez, Putin en noem er nog maar een hele rits op, uit die lessen vooral opgepikt waar destijds de zwaktes in een dergelijke ideologie liggen, en ze doen hun stinkende best om dat nog eens dunnetjes over te doen. Dunnetjes, omdat ze letterlijk de ideologie "verdund" hebben zodat ze kunnen zeggen "nee hoor wij zijn niet zoals toen, dat valt best wel mee".

Het valt niet mee... Dat doet het nooit. Daar zullen we met zijn allen tot in lengte van dagen waakzaam voor moeten zijn.

Maar goed... dit draadje ging over een campingcharter en diens avonturen in Indonesië. Goed kans dat dit draadje over een paar dagen min of meer bestaansrecht verliest, want ik denk dat de Charter vervangen gaat worden. Ze begint oud te worden, en hoewel ze in NL nog meerdere jaren mee zou kunnen gaan omdat ik thuis de gelegenheid heb om GOED onderhoud te plegen, is dat hier problematisch, vanwege het gebrek aan een uitgerustte hobbykamer, en de verkrijgbaarheid van materialen.

Ik heb nog een onaangebroken ARF kit van een Fourstar 40 liggen. Ruwweg dezelfde spanwijdte, en opgegeven voor een viertakt van 6,5 tot 8,5 cc. Die vleugel is volgens mij wel met wat ingenuiteit ook blijvend deelbaar te maken.
Gezien het vermogensverlies op benzine, zou ik mijn 8,5 cc die nu op de Charter zit, als 7 cc mogen beschouwen. Dat ding zou net een haartje boven de 2 kilo uit moeten komen (weegt de Charter nu ook, zoals hij is), met ruwweg dezelfde spanwijdte en vleugelbelasting. De Charter klimt goed, niet verticaal, maar toch wel behoorlijk steil, ook hier in Indonesië op ongeveer 1400 meter barometrische hoogte (700 meter werkelijke hoogte en nog eens dat vanwege de tropische omstandigheden).
Momenteel draait de ASP een 12 x 6 Master Airscrew met ongeveer 8950 RPM op de grond, en dat presteert goed.
Een Master 11 x 8 zou ongeveer hetzelfde toerental op de grond moeten geven, maar goed zijn voor minstens 25 km/u extra airspeed.

Ik zie dat wel zitten.
Dus ik denk dat dat het volgende "camping-kistje" wordt.
Wie weet pruts ik er wel een paar retracts in, dezelfde als die ik voor de M1200 (die delta met de wankel) gebruik. Lekker licht en niet duur. Heb ik "toch wat bijzonders" en het scheelt altijd een beetje snelheid.
En aangezien de Fourstar een ARF is, zou het geen al te tijdrovend projectje moeten worden. In NL opbouwen met een van de vele reserve ASP 52-ers die ik nog heb liggen, invliegen, en dan in Indonesië de motor en ontsteking van de CampingCharter overzetten.

Gaat vast wel lukken...

Laatst bewerkt:
Ik vond naast de charter de tiger van coldberg een van de leukste en simpelst vliegende modellen.
Sterker nog.
Als ik ooit weer wil gaan vliegen bouw ik een tiger eventueel een grote variant.
Ik gek op modellen met een neuswiel.

Ik vond naast de charter de tiger van coldberg een van de leukste en simpelst vliegende modellen.
Sterker nog.
Als ik ooit weer wil gaan vliegen bouw ik een tiger eventueel een grote variant.
Je begrijpt zeker wel dat we je dat ook adviseren.
Niet "als", maar "wanneer"..... :thumbsup:

Vroeger wel... Maar gek genoeg, en niet eens echt met opzet, heb ik momenteel in de vliegende collectie geen enkele kist met een neuswiel (de Delta vliegt momenteel niet, maar die heeft wel een neuswiel), en om heel eerlijk te zijn, ik mis die neuswielen niet echt.

Ongetwijfeld is die Fourstar wel om te bouwen naar driepoot, maar ik zie het nut er niet van in.

Hoewel het onvermijdelijk is, vandaag is de dag dat ik helaas weer terug naar NL moet.
Gaat geen leuke thuiskomst worden, want eergisteren heeft iemand mijn kat doodgereden, en die kat was een heel belangrijke herinnering aan mijn vrouw. Het ws háár kat, háár maatje.

Dus direct na thuiskomst een begrafenis.... :(

Back