Nog een Burda Piper PA 18 Super Cup.

Vaarwel 2012, Welkom 2013.

Nog eens kort 2012 overlopen, niet zulks geweldig jaar op gebied van vliegen en bouwen, nu ja, als je PNP toestellen ook onder bouwen moogt rekenen.
4 crasches in het jaar, waaronder P-38 Lichtning, Focke Wulf 190-A en 2x P-40.
Rest van het seizoen wat met een Aprentise en U Can Fly doorgebracht tijdens de weinige vliegdagen.
Op bouwgebied was het ook niet je dat, met de Messerschmitt BF 109 in eigenbouw ben ik gestopt en heb deze weg gegeven.
Die van Pichler eveneens, is naar mijn zoon verhuist.
Mits een berg aan spullen een paar ARF toestellen gekocht om alles te hergebruiken.
Zo is er de Pitts s2b gekomen, een miskleun, staat nog altijd half afgewerkt.
Gee Bee, deze staat klaar voor ergens in 2013 zijn maiden te krijgen, alsook een Cessna 185.
Dit zullen de laatste elektro toestellen zijn, voortaan gaat het terug naar brandstof, waarmee de Piper de koploper word.
Motor hiervoor is onderweg.
Dacht een vliegclub gevonden te hebben, maar 240 € aan lidgeld voor het eerste jaar vind ik wel een beetje te' daar bedank ik voor.

Dat was 2012 dus voor mij, hopelijk word 2013 beter.
Er komt in ieder geval alleen nog zelfbouw aan bod, duurt wel wat langer om een toestel klaar te hebben, maar je weet dan tenminste wat je voor je € hebt.

Allen een goed 2013 gewenst en houd het veilig met vuurwerk, bouwen zonder vingers is niet makkelijk.

Johan.

De motor is toegekomen.

Voor Arnold er een paar afmetingen bijgezet in cm.

Welke glow plug raden jullie aan voor deze motor?

Voor de techneuten.

Johan.

De motor is toegekomen.
Johan.

Hoi Johan,
Mooi dan kun je verder gaan afwerken.

Bij mij zal het nog wel even duren. Ik heb wel de folie binnen. Dus ik kan aan de vleugels gaan werken.

Ja, de maten van de motor. Bedankt.
Maar die PH motor is de zelfde als ASP en Magnum.;)
Ik heb al jaren een .80 Magnum, die ook nog eens op zijn kop hangt. Loopt prima.

Ik heb het nog eens nagemeten, maar de de motor past niet mooi.
Dan moet ik een geheel nieuwe neus gaan bouwen en past de motorkap niet meer omdat die uit plaatjes is opgebouwd. Het wordt nu definitief een electro. :)

Ha! Beste wensen lezertjes! :)

Ziet er allemaal weer mooi uit... euhhhh... Arnold...
Past niet? Alternatief? Burdakapje? Met regelmaat op eBay.de... je kan de verkoper aanschrijven?... en..
heb ook wel eens voor een lagere prijs gezien... zal wel weer 2013 'alles opcenten actie' zijn geweest...:rolleyes:
Moet allemaal niet te duur gaan worden...

Hegi-Burda-Piper-Gfk-Motorhaube !!!! | eBay

Ha! Beste wensen lezertjes! :)

Ziet er allemaal weer mooi uit... euhhhh... Arnold...
Past niet? Alternatief? Burdakapje? Met regelmaat op eBay.de... je kan de verkoper aanschrijven?... en..
heb ook wel eens voor een lagere prijs gezien... zal wel weer 2013 'alles opcenten actie' zijn geweest...:rolleyes:
Moet allemaal niet te duur gaan worden...

Hegi-Burda-Piper-Gfk-Motorhaube !!!! | eBay

Ook jullie de beste wensen en veeeeeeeel mooie vlieguren.
Ebay, je moet het maar weer gevonden krijgen.
Het is een mooi kapje.
Maarja nog de verzendkosten erbij. :mad:

De motor is even voorlopig geplaatst, nu hoop ik maar dat ik een beetje goed gemeten heb.

Mits het een vlak geplaatste motorspant is, heb ik de motorsteun niet in het center geplaatst, zijwaarts stellen doe ik door deze achteraan met rondsels te ondersteunen.

De motor is licht neerwaarts geplaatst op de steun, nu eerst de kap van de nodige gaten voorzien en nog wat bijstellen.
Mogelijk heb ik een probleem met de brandstof tank, denk dat deze net wat laag gaat liggen, aanzuig ligt 12 mm lager als carburator.
Maar dat maakt bij liggende motor misschien niet zo veel verschil uit.

Johan.

De motor is even voorlopig geplaatst, nu hoop ik
Mits het een vlak geplaatste motorspant is, heb ik de motorsteun niet in het center geplaatst, zijwaarts stellen doe ik door deze achteraan met rondsels te ondersteunen.

Mogelijk heb ik een probleem met de brandstof tank, denk dat deze net wat laag gaat liggen, aanzuig ligt 12 mm lager als carburator.
Maar dat maakt bij liggende motor misschien niet zo veel verschil uit.

Johan.

Zet er weer goed uit Johan.
Dat uitrichten met het motorsteun gaat prima.
Of die 12 mm zoveel van invloed zal zijn, dat betwijfel ik. Zal wel meevallen.

Maar uit de foto's blijkt dat de motor redelijk ver buiten de kap komt.
Dat ga ik dus niet doen.
Ik kijk uit naar een 850 watt electromotor. Dat moet voldoende zijn.
Wat weegt de kist inmiddels, mius de motor?

Hoi Arnold.

Na weging met alles er nog bijgeplaatst wat er nog moet opkomen kom ik op 2,342 kg met ledige tank, batterij voor ontvanger en de ezel die nog op de motorkap moet gekleefd worden niet inbegrepen.
Zal dus klaar om vliegen rond 2,5 kg schommelen.
Met wat meeval beschik ik mogelijk kortelings over een asfalt wegje voor start en landing, kan ik mooi de wielkapjes er op laten.
De vering tussen het landing gestel laat ik maar achterwege, is trouwens niet in de doos aanwezig, ze staat wel op hun foto om het model te promoten, maar ja, bedrieglijke reclame zijn we gewend, we krijgen het zowat om het kwartier op onze boterham.

Johan.

De motorkap aanpassen.

Veel uitleg zal wel niet nodig zijn, op een krasje hier en daar ben ik best tevreden met het resultaat, ik en behoorlijk meten is nu niet een ideale combinatie.

Eerst maar een kartonnen malletje gemaakt.

Met boordje doorboren en uithalen, zelfde onderaan de demper.

Na passen een beetje afgewerkt met dremel en schuursteentje.

En dan staat het er nu zo bij.
Heb ook eens eventjes naar het CG gekeken, dat ligt op dit ogenblik op de juist voorgeschreven plaats, dit zonder prop en tank, word dus een beetje kijken waar ik de ontvanger batterij kan plaatsen zodat ik geen lood moet bezigen.
Nu maar eens de niet nodige gaten in het motorspant gaan dicht maken.

Johan.

De motorkap aanpassen.
Heb ook eens eventjes naar het CG gekeken, dat ligt op dit ogenblik op de juist voorgeschreven plaats, dit zonder prop en tank, word dus een beetje kijken waar ik de ontvanger batterij kan plaatsen zodat ik geen lood moet bezigen.
Nu maar eens de niet nodige gaten in het motorspant gaan dicht maken.

Johan.

Hoi Johan,

Dat ziet er goed uit. Eerlijk gezegd valt de "misvorming" van de motorkap 100% mee.
Dat CG punt? Ligt de kist nu horizontaal? Hij mag best een beetje voorover hellen. (Tot ca 20 graden.)

Misschien een wat kortere tank erin, dikker bedoel ik. Dat scheelt ook weer.

Zit nu een 4° met de neus omlaag.
Komt wel dik in orde met het cg.
Was toch van plan om een nieuwe tank te kopen, op deze is de ontluchting nippel vooraan mee met de tank gevormd, hier bestaat het risico van uitscheuren, eens kijken of ze in de winkel Kavan tanks hebben, heb ik altijd goed mee geweest.

Johan.

eens kijken of ze in de winkel Kavan tanks hebben, heb ik altijd goed mee geweest.

Johan.

4 graden, mooi dan mag hij nog wat zakken.
Je hebt ook tankjes met een schroefdeksel. Dit zijn zgn. chemicaliënpotjes van 250 ml. gemaakt polyethyleen. Deze zijn ook vierkant te koop. Apotheek?
Werkt ook erg goed en je kunt aansluitingen "boven" op maken.

Laatst bewerkt:
Een beetje twijfel.

Hallo brandstof mannen.

Heb voor de stroomvoorziening een Ni-cad batterij van 4,8 V-2A gekocht.

Deze moet of zou dienst moeten doen in de Piper, maar nu twijfel ik of 4,8 V wel voldoende is voor een AR 600 van Spectrum met 5 aangesloten servo's.
Daarom dat ik het hier maar even vraag.
Iemand ervaring hier mee?
Ook moet ik een andere fiche aansolderen, ik veronderstel dat ik hiervoor de licht en donker bruine draad voor moet nemen, of is het rood met een andere draad?
Dan mijn laatste vraagje, kan ik best een schakelaar plaatsen tussen batt. en ontvanger, of is dat niet echt nodig.
Heb hier nog mini kip schakelaars met 6 contakten liggen die 1A kunnen hebben, of zijn deze te licht daarvoor en maar beter een in de hobby winkel halen.
Deze zou dan op het onderste luikje moeten geplaatst worden, in de rest van de romp is onvoldoende houvast voor een schakelaar.

Johan.

Waarschijnlijk zijn dit gewoon eneloopjes(Even nagelopen hebben dezelfde specs.). Prima pakket niks mis mee. Wat betreft de capaciteit, die is volgens mij ruim voldoende. Ik vlieg een Superair (1.60 meter span, 2.8 kilo zwaar, 5 servo's) een 15 tal vluchten zonder enig probleem. Dit zijn wel gewoon analoge servo's, digitale verbruiken meer. Die AR600 heeft een ondergrens van 3,5 volt dus dat zou het probleem niet hoeven te zijn. Verder wel opletten of je stangen soepel lopen, zwaarlopende stangen in combinatie met slurpende (digitale)servo's hebben natuurlijk een veel hogere energiehoefte. Op mijn kostbare kisten heb ik daarom telemetrie van Spektrum die het voltage van mijn accupakket in de gaten houd. Nodig is dit niet want waarschuwingen (ingesteld op 4.0 volt)voor te laag voltage heb ik nog nooit gehad. Volgens mij voor deze kist is je accupakket helemaal goed. Vijf cellen lijkt soms beter maar sommige servo's kunnen daar niet tegen. Nominaal gezien zijn 5 cellen 6 volt, maar als ze net volgeladen zijn is het 7,3 bij mij en dat is in sommige gevallen net teveel. Daarom zou ik kiezen voor een 4 cellen pakket.
Wat betreft die kabel, rood is de plus en bruin is de min, en laat vooral die oranje loos eraan zitten want die geeft extra treksterkte aan je kabeltje. Wat betreft de schakelaar ik gebruik deze Schakelaars - Schuifschakelaar - Schuifschakelaar 2x Wissel - EOO - ElectronicaOnderdelenOnline die ik er netjes tussensoldeer. Tevens bestaat er dan ook de mogelijkheid om er gelijk een (langzaam) laadkabel aan te maken, hoeft je accupakket het toestel niet uit tijdens het laden.

Laatst bewerkt:
Bedankt Aad voor je antwoord.

Kan ik rustig verder met het klaarmaken van dit toestel, om een gewoon toestel maak ik mij normaal geen zorgen, stuk is stuk, maar deze is wat duurder dan vorige toestellen en houd hem dan ook liever wat langer heel.
Morgen maar eens een schakelaartje halen, vind ik wel in de elektro winkel een km hier vandaan.

Johan.

Hallo brandstof mannen.

Dan mijn laatste vraagje, kan ik best een schakelaar plaatsen tussen batt. en ontvanger, of is dat niet echt nodig.
Heb hier nog mini kip schakelaars met 6 contakten liggen die 1A kunnen hebben, of zijn deze te licht daarvoor en maar beter een in de hobby winkel halen.
Deze zou dan op het onderste luikje moeten geplaatst worden, in de rest van de romp is onvoldoende houvast voor een schakelaar.

Johan.

Hoi Johan,

Gebruikelijk in de modelbouwwereld zijn deze schakelaars.
Deze hebben een controlelampje en en uitwendig laadcontact.
Je plaats hem aan de zijkant van het toestel.
Morgen zal ik een foto plaatsen.
Twee gaatjes maken, schakelaar aan de binnenkant en plaatje buitenop. Ziet er dan netjes uit.

full

Ik heb nog een nieuwe liggen, die mag je wel overnemen.

Even een PBtje.
Onze dochter woont in Eksel. Anders is kan ik hem opsturen. Past in een enveloppe.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Arnold.

Heb je een PB gestuurd.

Johan.[/QUOTE]

Hoi Johan,

Hier en paar plaatjes.
full
full

Het schakelaartje op de Piper en Burda(204 cm spanw.)

Volt display.
full

Deze accu moet opgeladen worden.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back