NOG een Charter

Moi! Waarom niet? Een Charter 'profiel' vliegertje :confused:
Zou die bestaan?

Prachtig... klassiek uittekenen!

Mijn ruitjes heb ik voor mijn Rascalletje niet opnieuw diepgetrokken, maar uit polyester laserprintfolie gesneden... Da's sterk materiaal, en hittebestendig. Krimpt dus niet. Verlijmd heeft dat sterkte en stijfheid. Met het randje rondom vast geplakt met de door HobbyIn geleverde Canopy Glue. Droogt 'helder' op, is brandstofvast.
Daaroverheen de folie gestreken, met de vorm van het ruitje daarin uitgespaard. Dus iets overlap in beide materialen voor een goede afsluiting van het balsa. Was wel even klooien om het enigzins strak te krijgen en recht.. maar lukte zowaar.

Gr Bas
 
ik zat te denken om ruitjes diep te trekken toch.
A la Bart83 z'n Empire

a5574423-209-S23%20%2812%29.jpg
 
Laatst bewerkt:
is iets voor te zeggen.
Moet je dat spul wel weer net hebben...
dacht gewoon de uitsparing in de romp te gebruiken als mal...zakt er wel in toch?
 
Het is even stil geweest maar er is wel wat gebouwd;
even een paar foto's, die spreken voor zich.
capstrips niet op tekening, maar dat vind ik gewoon mooi. (dat is het voordeel van scratch building.:))

Zit nog een beetje in mijn maag met de instelhoek. Ergens heb ik gelezen dat (volgens mij Brutus) schreef dat je het stabilo aan de voorzijde 4mm moest verhogen.
Dat heb ik nu gedaan, maar ik ga m gewoon met een Irvine 25 vliegen. dan is die ingreep toch niet nodig?
Overmatig stijgen ten gevolge van een (te) sterke motor is dan niet aan de orde.

vergis ik me? graag reacties!

View media item 227195View media item 227196View media item 227197
 
Laatst bewerkt:
Bevestiging ruit charter, deze zit al 20 jaar vast!
Ik heb de zijruit uit 1 stuk gemaakt en vast geplakt met folie dit geeft een strakke afwerking.
Foto en een schets ter verduidelijking.

DSC08001_JPG.jpg


DSC05994_JPG.jpg


gr EJJK.
 
ja zo ga ik t ook maar doen

mooie voorruit trouwens, die rekent mooi af met het lelijkste stuk van de originele charter...
 
Zit nog een beetje in mijn maag met de instelhoek. Ergens heb ik gelezen dat (volgens mij Brutus) schreef dat je het stabilo aan de voorzijde 4mm moest verhogen.

Nee, dat heb ik nooit geschreven....
Een Charter heeft af tekening een probleem met het instelhoekverschil Maar dat los je beter op door de achterlijst van de vleugel 10 mm hoger te leggen (een wig van 0 tot 10 mm op de rompzijkanten, dáár waar de vleugel komt te liggen).
Niet alleen makkelijker, maar het ziet er in de lucht wat beter uit (modificatie van het stabilo leid tot een romp die licht voorover hangt in de lucht....).

En ja, met een moderne .25 vertoont hij toch al duidelijk neigingen om te gaan klimmen (het ding is ontworpen om met een .19 kamzuigermotor te vliegen, per slot van rekening....)
 
Ok, dat is dan het vraagstuk "hoe verander ik het verschil"

De vraag die ik heb is; ik ga m vliegen met (originele) .25 motor en de motorsteun heeft (zoals origineel) een berg domping.

is het aanpassen van de instelhoek nog nodig dan?

Ik kan me voorstellen dat je dat met een os .40 wel wilt nl.
 
Ja.... Ik herinner mij dat mijn allereerste charter (zonder aanpassingen, originele hoeken volgens tekening) met een HB25 motor (kamzuiger, minder vermogen dan een huidige .25) het hoogteroer zwaar naar beneden getrimd moest hebben om enigszins normaal te vliegen.

Charter heeft officiëel een instelhoek van 1,5 graden.... ZEGT MEN....
De fout die de ontwerpers maakten was dat ze de hoek maten t.o.v. het vlakke deel van de vleugel.
Echter heeft Charter een "modified Clark-Y" profiel, waarbij de koorde de lijn is waarover je moet meten, niet de vlakke onderkant.
Het werkelijke hoekverschil is (zo uit mijn hoofd) in de buurt van de 5 graden en dat is veel te veel.

Jouw methode werkt net zo goed als de mijne, maar het verschil is dat bij jouw methode de romp in de lucht voorover gaat hangen.
Is niet erg, maar het levert ook op dat het ding op de grond veel te veel lift geeft bij lage snelheden, waardoor hij de neiging heeft te vroeg los te komen, en veel op te stuiteren bij de landing.

Vleugel verhogen aan de achterzijde verhoogt de startsnelheid licht (minder gevaar voor overtrekken), doet niks aan de landingssnelheid, maar wél aan de neiging tot opstuiteren bij het neerzetten. En het verlaagt ook de windgevoeligheid bij taxiën.
 
Hou eerst maar de instellingen aan van de tekening. Met die motor zul je geen extreme toestanden krijgen.
Wil je een 46 monteren, later, dan ga je met de instelhoek van de vleugel aan de slag.

Hoeveel dat moet zijn kan ik wel uitvinden, want er vliegt er een bij ons op de club met een .46 FX, en daarmee is het goed figuren vliegen.

Maar het is ook wel handig om een Great Planes incidence metertje in huis te hebben. Dan stel je het profiel in als semi-symmetrisch. En op een hoek gelijk aan de Robbe Puma. 0,7 tot 1º zo iets? Staat op de tekening... Die hoekmeter word om voor en achterlijst geprikt.

Hier m'n eHawkje van weleer in de opbouwfase even als voorbeeldplaatje (ARF, moest dus helemaal over, vooral de vleugels om radeloos van te worden). Nog iets anders.... die witte kokertjes zijn van oracoverfolie... kan ook van papier en tape. Is om de servodraden door te geleiden, zodat ze niet aan de spanten blijven haken of schaven. Het kan met UNI-stekkertje en al er doorheen. Je hebt je draden nu door de spanten gestoken. Dat krijg je nimmer meer los als het een keer 'moet', of als je opeens tot andere inzichten komt. Je kan er nu nog mooi bij om de gaten op te ruimen. Je zou ook krimpkous kunnen gebruiken. Ik soldeer zo min mogelijk servodraden. Ik stekker, en om de connectie gaat een krimpkousje om het mechanisch te borgen.

DSCN3519-LR.jpg



Meten van de instelhoek doe ik met een los veel nauwkeuriger metertje van de bouwmarkt (Hornbach). De meter van GP is veel te lomp op het 'mes' van de aanwijzer, en blijft hangen. De Hornbach metertjes zijn goed. Ik er een stuk of wat liggen, dat betekend dat je daarmee goed van alles aan je kist kunt meten... tegelijkertijd... Het stabilo is je referentie en staat op 0º. En geheel daarom dat niet gaan verstellen. Je ziet, de klemmen van de meter klemmen om de voorlijst en achterlijst. Zo centreert het automatisch en krijg je de koorde-as ook direct goed te pakken.

DSCN3520-LR.jpg


Stabilo laten voor wat het is. Staat op de datumlijn. Je gaat te veel variabelen instellen als je dat ook nog eens gaat verstellen. Dan ben je je domping aan het stellen, je stabilo en dan ook nog eens je draagvleugel. Dat is als een klotsende emmer met water...

De instelhoek van de draagvleugel staat eigenlijk niet goed aangeduid op de tekening. Alleen de hoek van het aanliggende vlak aan de romp is vermeld. Dat is niet de werkelijke instelhoek. Die loopt van het midden/hart van de ronding van de voorlijst naar de achterlijst. De koorde. Dus die instelhoek is in werkelijkheid veel groter. Wat die hoek werkelijk is zou ik in Photoshop moeten nameten. Maar is behoorlijk.

Met draagvleugel-incedence en domping kom je een heel end, ofwel... krijg je het goed op orde. Eerst maar eens normaal trainen, later naar RC1 ombouwen, daarna tot laagdekker.

Doordat je met ailerons vliegt moet de v-stelling van de vleugel minder zijn. Anders heeft het hebben van ailerons geen zin.

@EJJK... ruitjes, ja, heb ik ook zo gedaan met m'n Rascalletje. Gaat idd echt perfect. Alleen heb ik een 'polysterfolielaserprinteroverheadsheet' (het is me weer gelukt, lang woord...) ...gebruikt, en dat aan de romp gehecht met glashelder opdrogende Canopy-Glue. De folie is behoorlijk treksterk en geeft daarmee ook nog wat extra stekte aan de romp, bij dat gapende gat... Kan vast ook met een dikkere Mylar. (ook polyester)

Mooi aan het worden Femmo!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bas

die meter heb ik! (als ik m weer terug krijg van een zeer gerespecteerd bouwer op dit forum :D)

verhaal van onderzijde en koorde is ook duidelijk. (ook Brutus per PB bedankt!)

Stabilo zet ik terug, jammer van de perfecte pasvorm...Ik verhoog de achterkant wel weer 4mm dan is ie van boven tenminste fraai.

Servodraadje: mijn ervaring is dat je daar nooit meer bij hoeft, (ik maak wel een stekker aan het uiteinde) en ik vind solderen geen probleem.
gewoon harskern en GEEN S 39 gebruiken.
 
goede argumenten
Ik kan het stabilo nog veranderen; er is nog niets verlijmd.
wat wel opvallend is; op tek staat slechts 0,5grd instelhoek verschil (vleugel 1,5 en stab 1,0) zo veel is dat niet toch?

Instelhoek Vleugel door femmo geplaatst op 14 jun 2016 om 10:06

De werkelijke hoek moet je meten op de lijn vanaf het linker pijltje "75mm" (dus daar waar de voorruit de vleugelneus raakt). tot de scherpe rand van de vleugel achterlijst.
Die lijn staat véél schuiner, maar dat is wél de werkelijke invalshoek

Geloof me, je kunt rustig die vleugel 10 mm ophogen aan de achterzijde, en als je dat niet gelooft, probeer het dan eerst met 5 mm, je zult zien dat hij dan nog steeds behoorlijk klimt en daalt als je van volgas naar stationair gaat, en enorm moet down trimmen
 
.
I plead guilty... :oops:

Charter gaat hard en ziet er goed uit Femmo! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top