nog een project erbij: een catalina

Kon het niet laten om hem te laten staan op marktplaats.
Heb dus nog een project erbij genomen. Een catalina.
Spanwijdte is 2,65 mtr en moet van tekening gebouwt worden.
De romp is al gedeeltelijk gebouwt.
Ga hem a.s zondag ophalen.
Ook deze wensdroom zal in vervulling gaan.
Uiteraard komt er van deze kist ook een bouwverslagje met foto's.

Mvgr hans

Heeee Hans nog een project erbij je gaat het echt druk krijgen.
De Catalina moet natuurlijk ook vliegklaar zijn voor de eerstvolgende meeting, gaat jou ook wel lukken toch.
Kunnen langzaam aan gaan denken aan een Catalina meeting, of in iedergeval een vliegboot meeting.
Zag de foto op marktplaats, denk dat je nog flink tekeer kunt gaan met de zaag en boor, om wat gewicht te besparen.

Ton

Wat jij voorsteld moet te doen zijn als je zeer idealistisch ingesteld en een hoop vrije tijd hebt.
Gaat dus helaas niet lukken denk ik.
Deze kist gaat maar eens eerst de ijskast in en in de tussen tijd als ik met de andere kisten bezig ben(dus ook de NIEUPORT) kan ik alle dingen voor deze kist zoals het intrekbare landingsgestel e.d is uit gaan denken en maken om er een mooie kist van te maken.
Ik denk dat het misschien wel de opvolger van de DH2 gaat worden voor de schaalwedstrijden in de toekomst.
Jij zou er ook één kunnen gaan bouwen Ton om de vloot CATALINA's aan te vullen!
Lijkt me een fantastisch gezicht om een aantal van deze schaalkisten in formatie voorbij te zien vliegen(zie je het voor je).

Mvgr Hans

Vandaag de kist opgehaald.
Heb er een fotootje van geschoten om hier te plaatsen maar dat gaat ff niet omdat het foto.modelbouwforum.nl uit de lucht is(misschien dat ze bezig zijn het te verbeteren?).
De romp in spantenbouw weegt alleen al 2,5kg.
De spanten zijn van MDF gemaakt i.p.v balsahout dus dat tikt lekker aan ja.
Ben bang dat het overnieuw gemaakt moet gaan worden.
Foto'tje plaats ik zodra het kan.

Mvgr Hans

Lijkt me een mooi porject!

Forum gebruiker Ronald van Aken is met een soort gelijk project bezig. Daarover staat wat in het topic van bosmodelair.

gr,
niels

Hans,

Was wel balen zeker om te zien dat alles van MDF was, alles weggooien is denk ik de beste optie het wordt anders veel te zwaar.
Mooie kist de Catalina maar niet iets voor mij, de Canadair of Grummman Goose is meer mijn ding.

Jammer van het slechte weer maar gunstig voor de Nieuport, heb lekker kunnen tekenen.
Moet lukken deze maand de tekening klaar te kunnen hebben voor het Freeswerk.

Ton

Hier de foto van het spantenrompje wat veels te zwaar is.
Moet dus overnieuw gebouwt worden(helaas).
Cataliona%20spanten%20romp.JPG

De poes mag dit keer wel een vliegtuig slopen!

Hee Hans,

nog een Catalina erbij, we kunnen onderhand wel een watermeeting houden voor alleen Catalina`s ;-)

Gaan we ook weer volgen :yes:
(en binnenkort ook eens met die van ons beginnen :oops: )

Ja , weer één erbij.
Ton had het er ook al over.
Lijkt me MEGAGAAF als er straks een stuk of 3 of meer tegelijkertijd in de lucht hangen bij een watervliegmeeting en dan als het ware in formatie voorbij doen vliegen in kwart meskant :yes:

Na de onfortuinlijke crasch van Catalina begin oktober :evil: moest er weer een andere komen.
Tekening besteld bij Vintagercplans/Fred novack,bijbehorend landingsgestel van Centuryjets.
De bouw gaat voorspoedig wel moet ik erbij vermelden dat dit word gedaan met hulp van een collega
modelbouwer :oops: . Het ontbreek mij gewoon de nodige bouwruimte om een dergelijke grote kist
zelf in elkaar te zetten. :(
Helaas was de tekening niet zuiver en moest op heel veel punten worden aagepast,maar dit is opgelost.
De Cat zal zo het nu gaat voor de eerste watervliegmeting gereed zijn.
Gr,Ronald

Catalina-01.jpg

Catalina-02.jpg

Catalina-03.jpg

Catalina-04.jpg

Catalina-05.jpg

Catalina-06.jpg

Catalina-07.jpg

Catalina-08.jpg

Catalina-09.jpg

Catalina-10.jpg

Catalina-11.jpg

Catalina-12.jpg

Catalina-13.jpg

Catalina-14.jpg

Landingsgestel als een complete unit custommade voor de Catalina
Catalina-15.jpg

Catalina-16.jpg

Catalina-17.jpg

Catalina-18.jpg

Na de onfortuinlijke crasch van Catalina begin oktober :evil: moest er weer een andere komen.
Tekening besteld bij Vintagercplans/Fred novack,bijbehorend landingsgestel van Centuryjets.
De bouw gaat voorspoedig wel moet ik erbij vermelden dat dit word gedaan met hulp van een collega
modelbouwer :oops: . Het ontbreek mij gewoon de nodige bouwruimte om een dergelijke grote kist
zelf in elkaar te zetten. :(
Helaas was de tekening niet zuiver en moest op heel veel punten worden aagepast,maar dit is opgelost.
De Cat zal zo het nu gaat voor de eerste watervliegmeting gereed zijn.
Gr,Ronald

Catalina-01.jpg

Catalina-02.jpg

Catalina-03.jpg

Catalina-04.jpg

Catalina-05.jpg

Catalina-06.jpg

Catalina-07.jpg

Catalina-08.jpg

Catalina-09.jpg

Catalina-10.jpg

Catalina-11.jpg

Catalina-12.jpg

Catalina-13.jpg

Catalina-14.jpg

Landingsgestel als een complete unit custommade voor de Catalina
Catalina-15.jpg

Catalina-16.jpg

Catalina-17.jpg

Catalina-18.jpg

Zeer mooi stukje huisvlijt :worship:

Wij kijken uit naar de eerste watervliegmeeting :yes:

Ik zit met het kwijl uit de mond dit te aanschouwen.
Moet denk ik al toe gaan geven dat mij dit niet zo professioneel zal gaan lukken.
Hulde voor dit staaltje bouwkunst!
De tekening waar ik hem van bouw is getekend door Robert C Sweitzer(Vintage R/C plans by Sid Morgan)
Dit is en tekening uit 1970.

Mvgr hans

Hi Hans,

Jouw tekening is van dezelfde ontwerper als die van mij, ook uit 1970. Het is idd. een sterk staaltje bouwkunst.

Gr. Ronald (via account Teus)

P.s. Ik heb nog een compleet freespakket voor je!

Het aanbod vindt ik geweldig Ronald maar ik ga liever voor het balsahout(wil het kistje zo licht mogenlijk maken)
Wat ik op de foto's heb gezien zijn het dacht ik allemaal triplex rompspanten.
Als dat niet zo is dan hou ik me aanbevolen.
Trouwens hoe komt het dat je via Teus z'n account reageert?(ben niet nieuwschierig hoor)

Mvgr hans

hannesie zei:
Trouwens hoe komt het dat je via Teus z'n account reageert?(ben niet nieuwschierig hoor)

Even op visite/nachtje over bij Teus onderweg naar de beurs in Bremen vandaag gezellig met z'n 5'n :P

Back