Ik vraag me af hoe in het DLG ontwerp we de lanceerhoogte kunnen verbeteren.
Op o.a. RCG maar mogelijk ook hier zijn er al discussies geweest over een ronde of ovale tailboom.
Typisch aan een DLG t.o.v. een gewone zwever is het hogere staartvlak dat min of meer in het midden op het einde van de tailboom bevesitigd is.
Een cockpit dat breder is dan hoger zou minder frontaal vlak hebben bij het lanceren. Toch is dit nog niet typisch bij DLG. Wat wel zou moeten, eigelijk. Minder frontaal vlak betekend minder lucht weerstand, immers.
De tailboom zelf.. een cylinder heeft akelige aerodynamische eigenschappen. Mega luchtweerstand en tevens wervelingen die nog meer indirecte lucht weerstand oplevert. Waarom maken we de tailboom niet OVAAL zodat deze alleen bij het lanceren minder lucht weerstand heeft.. In principe moeten we dan hoger kunnen lanceren.
Wie o wie wil hier iets over kwijt !?
Op o.a. RCG maar mogelijk ook hier zijn er al discussies geweest over een ronde of ovale tailboom.
Typisch aan een DLG t.o.v. een gewone zwever is het hogere staartvlak dat min of meer in het midden op het einde van de tailboom bevesitigd is.
Een cockpit dat breder is dan hoger zou minder frontaal vlak hebben bij het lanceren. Toch is dit nog niet typisch bij DLG. Wat wel zou moeten, eigelijk. Minder frontaal vlak betekend minder lucht weerstand, immers.
De tailboom zelf.. een cylinder heeft akelige aerodynamische eigenschappen. Mega luchtweerstand en tevens wervelingen die nog meer indirecte lucht weerstand oplevert. Waarom maken we de tailboom niet OVAAL zodat deze alleen bij het lanceren minder lucht weerstand heeft.. In principe moeten we dan hoger kunnen lanceren.
Wie o wie wil hier iets over kwijt !?
Laatst bewerkt: