Nog hoger lanceren

Kijk jullie zitten ook meer in de wedstrijden hé! :-)

Ik ben maar een hobbyist en met een beetje logisch nadenken en zelf proberen kom ik toch aardig ver.

@Kristof: Eén ding is zeker.. hoe kleiner de dehedral - hoek tussen de vleugelhelften en het horzontale vlak - hoe minder stabiel de DLG zal vliegen... er zijn dan meer vliegbewegingen nodig om een bepaalde route te nemen/aan te houden. Dit kost extra energie.. en dat kost op zijn beurt weel vliegtijd...

weet ik , daarmee zou ik hem enkel bij turbulentie vrij weer willen inzetten , dan is het gevaar kleiner om hoogte te verliezen door stuurfouten/onstabiel vliegen .

ik heb eens een filmpje gezien van bruce davidson die met een bijn platte vleugel gooit , ik heb geen gegevens van de werphoogte maar het is duidelijk hoger .

dus het zal meer dan een meter of 2 verschil zijn t.o.v. een conventionele "moderne" dlg met 5 a6.5 graden hoekstelling

-kristof-

Ik heb Paul Naton maar effe gemaild of hij mij die scene wil doorsturen :-) Als ik antwoord heb zal ik dat posten, uiteraard.

Ben een goede klant van hem.. bezit nagenoeg al zijn DVD's, probleem is echter wel dat het merendeel in mijn Braziliaans huisje ligt.

ik heb hlg building clinic van paul naton erg informatief staan veel tips in!
helaas wel erg oud met een push pull systeem met lange buisje over de pook gelijmd

Klopt die DVD zag ik toen.. ca. een jaar terug... Zag ik dat voor het eerst en heb me toen suf zitten denken hoe dat niet veel lichter en aerodynamischer kan!! :-) :-) Dacht toen aan een veertje in de staartdelen en kevlar draad of vislijn als pull-only systeem.. of alles door de tailboom.. Veel geprobeerd en maanden later las ik er over op modelbouforum.nl !! *LOL* !!

Reactie van Paul Naton:

Bruce was experimenting with flat wing hlgs about 4 years ago in a quest to launch the highest. While the planes would launch high, they did not thermal well. The Swedes also experimented with small span and thinner flat wings, but again, they did not thermal well. I have some footage of Bruce on the special edition HLG DVD I gave away last year. The footage is not available online.

Paul

Nog een reaktie van Paul:

mattias was another pilot experimenting with gliders designed for max launch.
This might be one of his early launch planes:

Mattias Hammarskiöld

Radiocarbonart.com!! (Just did) :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Uit post #6 van Rick blijkt dat de sliphoek van het verticale staartvlak de meeste luchtweerstand oplevert. Meer dan de tailboom. Dus een preset om de bocht tijdens de worp enigsinds te corrigeren en een snelle reflex om dit uit te schakelen vlak voor de zwever onze vingers verlaat kan een snellere worp en daarmee meer lanceerhoogte opleveren. Nu de vraag of het mogelijk is met de huidige gecomputeriseerde zenders en hoe dit dan in te stellen is....

Vraag me af wat de invloed is van de positie van de peg/blade is... moet deze prezies op dát punt gemonteerd worden zodat wanneer je het ophangt aan de peg/blade de zwever recht hangt dus "massa neutraal"? Wat gebeurt er al het wat naar voor of achter dit punt in de vleugel gemonteerd zit?

Laatst bewerkt:
Denk dat het goed is om deze eens om te bouwen zodat de usb vervangen is door een veel lichtere RC stekker. Dan de batterij eruit en wat doorverbinden. De rc stekker in de ontvanger voor voeding. De data gebruiken voor weergave in Google Earth. Hier kan men een goede 3D representatie van de gehele vlucht zien en analyseren op verbeteringen.

Hoogte-meting met een GPS is niet zo heel erg nauwkeurig. Zie: GPS

Daarbij komt dat veel GPS-loggers slechts één dataset per seconde vastleggen. Het analyseren van de kortdurende start is dan niet mogelijk. Het vastleggen en analyseren van de vlucht na de start zal prima gaan, maar de geregistreerde hoogte zal je met een korreltje zout moet nemen!

@NPS: Deze actieve mini GPS datalogger logt instelbaar. Het is autonoom, heeft geheugen en voeding. Maar ja... 24 gr is mij een beetje te zwaar.. vandaar dat ik deze ga ombouwen. Zodra het binnen is kan ik je vertellen met welke tussenpoos er gelogd kan worden. Ik verwacht dat dit per 0.1 sec. mogelijk is. Aan de andere kant gezien is deze intelligente ballast natuurlijk altijd optimaler.

Gebruik deze:

full

Verkrijgbaar bij de ANWB voor € 49,-.

Weegt incl. behuizing 21 gram. Logt ook maximaal 1 maal per seconde. Is voor mijn doel snel genoeg.

Nadeel van GPS loggers is dat het er op lijkt dat de snelheid wordt berekend uit twee XY coordinaten. Als je loodrecht omhoog of naar beneden gaat, dan veranderd de XY coordinaat niet en is de snelheid volgens de logger 0 km/h.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back