nog te grote gleuf tussen romp en vlakken

gisteren wegens het slechte weer de helemiddag binnen doorgebrahct met mijn instucteur. het model is vrijwel in vliegconditie alleen nog kleine dingetjes als locktight enzo... alleen sprak hij zijn zorg uit over de gleuf tussen de bedienningsvlakken en de rest van het model. zou wel eens flutter kunnen veroorzaken maar nog wel vlieg waardig. zit er nu sterk aan te denken om alles te vervangen door nieuwe vlakken alleen alles is al vast gelijmt!!

kan ik nu de huidige vlakken uit snijden met behoud van de huidige scharnieren. en zijn deze nog een beetje te ont doen van de epoxy waar ze nu mee verllijmt zijn
of moet ik alles op nieuw aanbrengen en ook nieuwe scharnierslots in de romp aan brengen.??

groet,

vinze

ja tekening heb ik gezien maar toe n zaten deze er al aan en ze geven op de club toch de voorkeur aan traditionele scharnieren metname asl het een trainer en eerste bouw is
groet,

vinze

en tja ik weet dat ik weer in herhaling val met deze tread... hard hoofd neuh gewoon hardlleers

Hoe groot is die gleuf dan? Is ie te overbruggen met doorzichtig
plakband?

anders aan de onderkant een streep plakband plakken dit indrukken
tot aan de scharnieren, zodat het plakband er als een V in komt te zitten over de gehele lengte.

Een trainer kan overigens best een halve centimeter ruimte hebben tussen stabilo en hoogteroer/richtingsroer.
Als dit het geval is, zou ik me er niet meer druk over maken.

K'heb overigens nog even naar je geposte fotos gekeken maar zag geen spectaculaire openingen ertussen.

Johan

eerst gewoon proberen

fluttert ie, gas teru en landen.
fluttert ie niet, veel plezier met je toestel.

zo groot dus ,

gleuf1.jpg

gleuf2.jpg

Met deze scharneren is dit vrij normaal. Maak je hierover maar geen zorgen, voor een trainer is dit niet zo een ramp. Ik heb al grotere afstand gezien.

mijn charter heeft eve grote kieren ongeveer..

vliegt perfect..

bij mijn volgende kist ga ik die folie scharnieren proberen..

@Niek. folie scharnier.. hoe doe je dat op een rudder?

@Johan. Dat plakband, laat dat niet los als er brandstof op komt?

mvg
Rico.

tigermoth zei:
mijn charter heeft eve grote kieren ongeveer..

vliegt perfect..

bij mijn volgende kist ga ik die folie scharnieren proberen..

@Niek. folie scharnier.. hoe doe je dat op een rudder?

@Johan. Dat plakband, laat dat niet los als er brandstof op komt?

mvg
Rico.

Zelfde als op een h-roer, hoe wou je het anders?

Die kier is geen probleem maar de afstand tussen het scharnier en de tip van je stabilo is nogal groot. Zou ik mij meer zorgen over maken!!!

In de modelzweefvliegerij wordt ook een soort dikke tape gebruikt, wat slechts aan één helft plakt, dat plak je aan de vleugelkant. Het "overstekende" deel valt over de luchtspleet en roer als een soort flexibel "flapje".
Het roer kan alle bewegingen maken en de luchtdruk kan niet tussen de spleet weglekken. Kan je ook aan de onderkant doen, zodat je er niets van ziet.

Ik koop het spul meestal in Duitsland, maar Graupner heeft het ook in zijn programma.
Één nadeel: het is fors duur, ik geloof plm 6-7 euro per meter.

Verder klopt wat in deze thread gezegd wordt, het is een trainer en gewoon gaan vliegen, je moet je niet te druk maken over zoiets, het zal de vliegeigenschappen nauwelijk beïnvloeden.

Volgende keer niet alleen een sleuffie maken voor de scharniervlakken, maar ook het balsa (met bvb de achterkant van een X-acto meshouder onder een hoek van 45 graden) indrukken zodat er ruimte ontstaat waar het ronde scharnierpunt zélf voor de helft in vleugel en stuurvlak verdwijnt.

Scharnieren moet je altijd zóver in het materiaal drukken, zodat het metalen asje nét buiten het materiaal valt. Een tikkie te diep is zelfs beter dan iets tever eruit, nadat je het roer een paar keer flink ver op en neer gehaald hebt, wordt het balsa vanzelf "goedgedrukt".

@niek:

rudderscharnier.gif

hierom.. je rudder moet aan 2 kanten de zelfde uitslag hebben. en moet in het midden zitten..

door de kracht aan de roeren gaat dit niet..

heb wel een oplossing: rudder en kiel uit 2 lagen maken, en folie er tussen.. maar dit is natuurlijk nog niet getest door iemand?

ik wil wel vrijwilligen hoor..

maar iemand nog een ander plan?

mvg
Rico.

als je erin slaagd om de folie in het midden (met de strijkbout) (verwarmd) aan elkaar te laten plakken, krijg je dat nevernooit meer los, probeer maar eens met 2 proefstukkies, die folie wil uitsteeeekend met zichzelf plakken!

Dus trekt niet los als het in het midden zit?

zal vanavond ff een test stukje maken :)

cya

Als je de vlakken met folien niet direct tegen elkaar legt (stukje afvalbalsa ertussen van 0,5 mm) dan krijg je automatisch de folie tegen elkaar.

Zelfde als hoogteroer

Hoezo kan je die folie-scharnier techniek op het richtingsroer niet exact hetzelfde toepassen als op het hoogteroer? Zo zit het richtingsroer van een DE-Cub ook in elkaar. Dat is dan wel een styrofoam electro vliegtuigje...

Kan wel, maar bij vliegtuigen is het meestal niet belangrijk of het werkt. zelfs niet hoe het werkt, maar vooral hoe ze er uit zien :P

mvg
Rico.

Re: Zelfde als hoogteroer

Richard LEkkerkerker zei:
Hoezo kan je die folie-scharnier techniek op het richtingsroer niet exact hetzelfde toepassen als op het hoogteroer? Zo zit het richtingsroer van een DE-Cub ook in elkaar. Dat is dan wel een styrofoam electro vliegtuigje...
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat de scharnierlijn in het hart van het richtingroer/kielvlak loopt, is dit niet het geval dan zal de uitslag naar links ongelijk zijn aan de uitslag naar rechts.

Back