Nog veel verwarring over ontladen Li-Po's...

Ik merk nog veel verwarring over het ontladen van Lithium Polymer Accu's, en da's niet handig. Sommige mede RC-fanaten hoor ik zeggen dat je bij 3,8v per cel moet stoppen, andere zeggen dat je gewoon moet doorvliegen tot maar liefst 2,8v per cel. (Hoorde ik als advies van een hobbywinkel medewerker in Amersfoort, nota bene.) Ik denk dat de verwarring ontstaat bij het verschil tussen meten bij belasting en bij geen belasting. Ik neem aan dat de uiterste minimum waar men het vaak over heeft van 3v - 3,25v onbelast betekent, en 2,8v bij volle belasting.

Tevens nog een verwarring lijkt te zijn is Accu's ontlading C-waarde versus energie vraag van het toestel. Ik heb zelf een Quadcopter met 4 x 21A motors erop, en mijn accu's zijn 25C, 3S1P, 2200mAh. Vlieg er een per keer, geen parallel. Nou heb ik sommigen horen zeggen dat dus de energie vraag te groot is voor de accu want 4 x 21A = 84A en 2,2A x 25C constant = 55A, komt dus 31A te kort...

Echter, ik heb een alarm op mijn Quadcopter zitten en als ik die op 3,5v per cel zet, gaat deze na 4-5 minuten vliegen af als ik even flink gas geef na die tijd, maar bij 3,4v per cel niet. De accu lijkt het dus wel vol te houden, maar misschien speelt er nog veel meer.

Li-Po accu's zijn dus nog veel ingewikkelder dan ik, en vele andere mensen denken, blijkt. :confused:

Volgens mij vergeet je voor je dit draadje aan maak het sticky te lezen.
Als je dit helemaal gelezen heb en nog vragen heb hoor ik het graag want dan zet ik het er in het sticky bij.
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Verder moet je niet kijken wat je motor trekt maar meten.
Meten is weten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad door interne weerstanden mag onder belasting de klemspanning wat lager zijn. Tot welke spanning is wel vastgelegd maar de ene accu kan makkelijker wat dipje verwerken dan de ander. Zo lang de regelaar maar tijdig ingrijpt is het goed....

Over je setup kunnen we kort zijn. Die motoren mogen maximaal 21A verwerken maar wat ze uiteindelijk trekken is afhankelijk hoe ze belast worden. Misschien draaien ze wel op 5A.

Ik hoopte gewoon mijn praktische bevindingen met andere te delen, Bertus. Ik heb in dat topic een paar onderdelen gelezen waar ik hoopte dat dat omschreven stond, maar vond naar mijn mening niet wat ik zocht.

Dank je, Roelof, ik neem aan dat wat de motortjes werkelijk gebruiken ook een grote rol speelt, ja, vraag mij af wat ze werkelijk gebruiken als de Quadcopter gewoon normaal vliegt.

Ik hoopte gewoon mijn praktische bevindingen met andere te delen, Bertus. Ik heb in dat topic een paar onderdelen gelezen waar ik hoopte dat dat omschreven stond, maar vond naar mijn mening niet wat ik zocht.

Heel het forum staat vol met deze vragen en antwoorden vandaar dat ik ze geprobeerd heb te groeperen.
Dus als er iets niet in staat zeg het gerust dan plaatsen we het er met elkaar bij.

Begrijpelijk, ik zal nog even de topic goed doorlezen en het hier laten weten wat ik eventueel vind dat er mogelijk ontbreekt.

Ik zeg dat niet uit kritiek maar meer dat degene die er hier echt verstand van hebben (waar ik me niet onder reken) bijna iedere avond mensen hetzelfde aan het uitleggen zijn.;)

Begrijpelijk, ik zal nog even de topic goed doorlezen en het hier laten weten wat ik eventueel vind dat er mogelijk ontbreekt.

Is goed laat maar horen.

Een ding wat ik vind dat er mist, maar misschien is het voor de hand liggend dat het simpelweg een kwestie is van vermenigvuldigen, is het effect van meer dan één ESC/motor hebben. Misschien heel simpel, maar het puur even zeggen van: "Dit geldt per motor..." of: "Bij meerdere motoren word dit wat anders." Helpt het wel allemaal wat fool-proof te houden, maar da's hoe ik het zie.

Een ding wat ik vind dat er mist, maar misschien is het voor de hand liggend dat het simpelweg een kwestie is van vermenigvuldigen, is het effect van meer dan één ESC/motor hebben.
Het genoemde topic gaat puur over het behandelen van lipos.
De onduidelijkheid is naar mijn mening meer een quadcopter probleem dat je kan behandelen in een onderwerp als hoe bereken ik een multicopter setup.;)
het-grote-gaat-deze-setup-werken-topic
bewezen-goed-werkende-setups

Maar je ziet daar de bomen door het bos niet meer en een concreet draadje over dat onderwerp setup berekenen zou een aanwinst kunnen zijn.
Een quadcopter is in dat opzicht duidelijk anders als een gewoon vliegtuig en zelfs als een heli.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een ding wat ik vind dat er mist, maar misschien is het voor de hand liggend dat het simpelweg een kwestie is van vermenigvuldigen, is het effect van meer dan één ESC/motor hebben. Misschien heel simpel, maar het puur even zeggen van: "Dit geldt per motor..." of: "Bij meerdere motoren word dit wat anders." Helpt het wel allemaal wat fool-proof te houden, maar da's hoe ik het zie.

Even een vraagje.
Stel je hebt een auto met vier motoren, één op elk wiel. Die motoren krijgen hun benzine uit één tank en het wordt er door één slang uit de tank gepompt. Die slang kan 10 liter per uur verwerken.
Als één motor 1 liter per uur gebruikt en de tank bevat 50 liter dan kan je wel berekenen hoe lang de motor op een volle tank kan draaien. En die slang kan dat ook makkelijk verwerken.
Wat denk je gaat er gebeuren als de vier motoren allemaal tegelijk laat draaien?

De benzine tank is de accu. De slang is (zijn) de aansluitdraden van de accu.
Zie je wel, zo moeilijk is het niet om zo iets te beredeneren, je moet niet altijd moeilijk denken, het is vaak helemaal niet zo ingewikkeld. 8O

Wat belangrijker is dan de uiteindelijke spanning van de Lipo is de rest capaciteit. Na het vliegen laad je de accu weer. Hoeveel mAh gaat er dan terug in?. Dat zou maximaal zo'n 80% van de aangegeven accu capaciteit mogen zijn. Gaat er meer in dan moet je de spanning waarbij het alarm afgaat iets hoger zetten. Vliegen met een timer is overigens vaak beter. Ook hier geldt max 80% van de accu gebruiken.

Dat is denk ik nog de beste tip Emanuel, een die ik vaker hoor. :) Ik merkte dus als ik laadde dat er maar 1.000 van de 2.200 erin terug stopte bij 4 minuten en 30 seconden vliegen, bij 6 minuten vliegen ging er 1.480 in terug op z'n meest. Ik gebruik sowieso een timer naast m'n buzzer voor de zekerheid.

Op tijd is het veiligst. Vaste tijd vliegen met je normale vliegstijl (bijv 5 min) en dan kijken hoeveel je erbij laadt. Tijd aanpassen zodat een veilige marge (ca. 25%) overblijft.

Tegenwoordig zijn de lipo's iets beter met het vasthouden van hun spanning.
Vroeger ging een lipo bij een 3D hover wel eens tijdelijk door de 3V heen. Toen was 2.8V afslag nodig.
Mag tegenwoordig dus meer, maar gelijk kunnen de meeste lipo's er ook weer beter tegen.
Zoals gezegd: blijf weg bij de automatische afslag en vlieg met de timer. Zeker bij quadkopter goed te doen.

Ik merk nog veel verwarring over....
Ja, dat klopt maar niet alleen over lipo's! Want....
Ik heb zelf een Quadcopter met 4 x 21A motors erop,
Die 21A slaat op de maximale toegestane belasting. Net als het opgegeven vermogen van een motor en de A-aanduiding op ESC's.
Die waardes betekenen NIET dat die motoren 21A trekken. De props en accu bepalen hoeveel stroom er gaat lopen en deze motoren mag je tot 21A belasten. Een motor die is opgegeven voor 450W levert geen 450W, die mag je belasten tot 450W.

Dus, als jouw accu's het prima vol houden trekken je motoren blijkbaar minder dan ongeveer 14A per stuk. Dat heb je dus prima gedaan.
Zet je er grotere props op dan kun je best 40A door je motor laten lopen. Alleen rookt hij dan heel snel op.....

Als je er vooraf iets zinnigs over wil zeggen:
eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

Niet dat dit altijd klopt natuurlijk, puur theoretisch verhaal.

Een lipo is trouwens helemaal geen moeilijke materie, als je maar een paar regels in acht neemt.
Niet overladen, bij 4,2 volt per cel zit de grens. meer is onvermijdelijk schade aan de accu.
Niet onder zijn spanning trekken. een Lipo mag minimaal 2,4 volt per cel hebben. Vanaf dat voltage gaan ook de laders ruzie met je zoeken, 1 cel op 2,3 volt en meestal gaan de alarmbellen af.

Waarom pak je dan 2,8 of 3,4 volt als voltage om te stoppen met vliegen?
een lipo houdt tot een bepaalt percentage zijn spanning erg goed vast. dus bij bv 80% ontlading zie je nog een vrij kleine dip onder belasting. Ook is de spanning nog niet zo gek ver gedaald.
Maar opeens is er een omslagpunt, en zit het voltage opeens onder de 2,4 volt. Wat betekend dat je schade aan je accu krijgt. Kunnen ze niet tegen.

Daarom kun je die grens beter niet opzoeken.
daarom raad men de 80% regel aan. Dus gewoon vliegen zoals je normaal vliegt, accu laden, en kijken hoeveel je terug laad.
als je dat een keer of 5 hebt gedaan, heb je een gemiddelde, en kun je je echte vliegtijd op die accu bepalen.

Of je dan 4 of 5 of 1 motor hebt, maakt geen fluit uit. Verbruik is verbruik.
Dat gewicht heeft een bepaalde energie nodig om de lucht in te komen, of dat nou door 4 of 5 motoren geleverd word is niet echt belangrijk.
Enigste wat daarin voor grote verschillen kan zorgen is de propkeuze en rendementen..
Zo kun je bijvoorbeeld ook 4 100 amp regelaars op de quad zetten. deze zullen niet voor meer verbruik zorgen, de quad gaat immers al omhoog bij xx ampere. Of je moet ook de motoren aanpassen op die 100 amp regelaars..

Maar als je eenmaal vliegt, gewoon timen en laden.
beste methode.
En je afslag niet te laag zetten.

Als je er vooraf iets zinnigs over wil zeggen:
eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

Niet dat dit altijd klopt natuurlijk, puur theoretisch verhaal.
Dit is een mooie calculator maar bij het invullen van een type motor raakt men vaak het spoor al kwijt omdat dat type er niet bij staat en men niet weet welke andere motor vergelijkbaar is.
Makkelijker is het om gewoon gegevens als getal in te voeren zo als bij deze simpele calculator.
Ook hier is echter een zekere basis kennis voor nodig.

http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

Back