Noob vragen

Tnx vinnygogo..., maar dan nu een mogelijk nog dommere vraag :)... vanuit die motor komt zoals ik het begrijp een 4mm dik schroefdraad. Vervolgens heb ik een propeller met een 2,5mm gat er in. Die kan ik denk ik wel uitboren naar 4mm, maar hoe blijft die dan zitten op het schroefdraad van de motor? Iets moet hem toch vasthouden? Ik kan mij niet voorstellen dat ik er alleen maar een schroefje op hoef te schroeven oid. Ik denk dus dat ik nog ergens een onderdeel mis maar heb geen idee wat dan precies.

Tnx U4eake!,

Die code laat meteen een probleem zien waar ik nog helemaal geen rekening mee had gehouden :D, namelijk dat als de quad schuin gaat om te bewegen de sensor schuin staat en een hele andere waarde zal laten zien (doel van mijn eerste versie is gelukkig ook alleen nog maar recht stabiel opstijgen en landen, dus was ook nog niet zover).

Boven de 6 meter blijf ik wel raar vinden. Stel dat ik hem instel om op 10 meter hoogte te gaan vliegen, hij komt daar dan aan, maar ineens geeft de baro waarde aan dat hij nog maar op 8 meter zit. Zou hij dus meteen weer 2 meter willen klimmen. En dan 10 sec later bedenkt de barometer ineens dat hij toch weer op 12 meter zit, knalt hij weer 2 meter naar beneden. Op die manier lijkt het mij haast onmogelijk om hem "stabiel" op een hoogte >6 meter te houden.

Maar erg hulpvolle info, tnx!

De tilt code is voor de sonar, je hebt natuurlijk een ander echo profiel (zelfs verschoven) wanneer je tilted bent.
De baro is perfect te gebruiken, maar niet opzichzelf. Ten eerste zijn er nogal wat barometric sensoren te verkrijgen die een verschillende resolutie hebben. De bmp085 is kost effectief perfect maar nogal lastig met externe invloeden zoals temperatuur en een 'schone' voeding.
De nieuwere sensoren zoals de ms5611 hebben zelf al een temperatuur compensatie en een hogere resolutie.
Maar dan je punt van 'jumpen'. Ja klopt, het beste werkt ook de baro samen laten werken met de andere sensoren, vooral op de 'z' as.
Als de accelerometer een z versnelling detecteerd is dat sneller dan de baro, je kan dan in de PiD loop of kalman filter deze mixen.
Samen met een magnetometer en een GPS in een goed filter kan je een resolutie krijgen van 5-15 cm.
Ik heb in een andere thread een voorbeeld filmpje laten zien hoe een nauwkeurig een barometrische hoogtemeting op een quad kan zijn, ook in windkracht 6.

Een multicopter heeft ook voordeel van een hogere pwm frequentie richting de esc's. Hoe sneller de motoren gestuurd kunnen worden, des te sneller de compensatie.
De huidige plush regelaars kunnen tot 400hz werken (ultrapwm), maar als je nog oudere of andere kan vinden met een atmega mcu in de regelaar zijn er alternatieve firmwares te flashen (rcgroups) die een nog hogere pwm toestaan en de regelloops eruit slopen. De regelaars zijn namelijk gemaakt voor vliegtuigen of single rotor heli's en niet voor multicopters die eigenlijk een zo lineair mogelijke aansturing willen.
Over enkele maanden zal je 'vallen' over de 32 bits regelaars van verschillende projecten die dit fenomeen 'aanpakken' :) en speciaal voor multirotors ontworpen zijn.

Veel succes, je neemt letterlijk de lastigste weg en dat kan fantastische resultaten geven, in ieder geval de meest leerzame.
Wel ben ik het met andere eens dat doornemen van alternatieve projecten die al die obstakels al genomen hebben ook leerzaam kan zijn.
Zoals arducopter, (of megapirates), multiwii en openpilot.
Denk dat multiwii een mooi voorbeeld is voor multisensor support en goede uitleg en ardu een mooi voorbeeld van een framework met de verschillende atitude / navigatie codes

Menno

Hoi Menno,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Erg leerzaam. Ik heb meteen je linkje opgezocht, dit is 'm volgens mij: [145073] arducopter-quad-wordt-hexaspyder-3 en inderdaad, echt bizar hoe stabiel dat ding blijft hangen.

Ik heb nu alle spullen besteld maar enkele dingen staan in backorder bij HK, dus dat kan nog wel even duren. Wel bij de Gamma aluminium profielen gekocht wat ik alvast in elkaar wil zetten. Kwam toen weer op de volgende noob vraag. De propellor is 11 inch. Maar is dat dan 11 inch per blad (dus een totale lengte van 22inch)? Of is het 11 inch over de totale lengte? 11 inch is namelijk maar 28cm en dat lijkt mij zo weinig voor zo'n beetje de grootst vergrijgbare propellors (tenminste, volgens mij is alleen 12inch nog groter bij HK).

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog weer even een nieuwe vraag..., ik heb nu die plush 25A ESC gekocht en heb alvast de handleiding gedownload. Ik zie dat je de +, -, balance cord en receiver aan moet sluiten op de ESC.

Nu heb ik 4 ESC's en maar één accu, dus maar één balance cord. Als ik de handleiding zo lees kan ik die ook disconnected laten, dus dat moet goed gaan.

Ik heb alleen geen receiver, mijn microcontroller ontvangt opdrachten en die zal de ESC aan moeten gaan sturen d.m.v. PWM. Weet iemand op welke kabels ik dan de PWM pin van de microprocessor aan moet sluiten en op welke frequentie ik die het beste in kan stellen?

Verder had ik de hoop dat vanuit de ESC nog weer een voeding zou komen voor de microcontroller. Zit er een ~5 volt + en - in de connector die naar de receiver toe gaat die ik dan zou kunnen gebruiken om de microcontroller en overige electronica te voeden?

En de laatste vraag is over het combineren van 2 accu's. Ik heb de 3300mAh accu en wil er mogelijk 2 aansluiten om wat meer vliegtijd te krijgen door de plus aan de plus en de min aan de min te verbinden. Heb ik dan het risico dat de ene accu de andere op zou willen laden als die minder capaciteit heeft als de andere en dat ik daar dan capaciteit mee verlies? Hoe zou je dit in dat geval op moeten lossen?

Bedankt weer voor alle hulp!

Nog weer even een nieuwe vraag..., ik heb nu die plush 25A ESC gekocht en heb alvast de handleiding gedownload. Ik zie dat je de +, -, balance cord en receiver aan moet sluiten op de ESC.

Nu heb ik 4 ESC's en maar één accu, dus maar één balance cord. Als ik de handleiding zo lees kan ik die ook disconnected laten, dus dat moet goed gaan.

Ik heb alleen geen receiver, mijn microcontroller ontvangt opdrachten en die zal de ESC aan moeten gaan sturen d.m.v. PWM. Weet iemand op welke kabels ik dan de PWM pin van de microprocessor aan moet sluiten en op welke frequentie ik die het beste in kan stellen?

Verder had ik de hoop dat vanuit de ESC nog weer een voeding zou komen voor de microcontroller. Zit er een ~5 volt + en - in de connector die naar de receiver toe gaat die ik dan zou kunnen gebruiken om de microcontroller en overige electronica te voeden?

En de laatste vraag is over het combineren van 2 accu's. Ik heb de 3300mAh accu en wil er mogelijk 2 aansluiten om wat meer vliegtijd te krijgen door de plus aan de plus en de min aan de min te verbinden. Heb ik dan het risico dat de ene accu de andere op zou willen laden als die minder capaciteit heeft als de andere en dat ik daar dan capaciteit mee verlies? Hoe zou je dit in dat geval op moeten lossen?

Bedankt weer voor alle hulp!

Ik vermoed dat je een ESC versie met cell monitoring hebt gekocht, dat doen er niet veel :)
Bij een vliegtuig is het nog wel te doen, de regelaar zal dan bij cel onbalance een actie uitvoeren bv uit :)
Bij een multicopter betekent dat !bang! en bouwen maar.
Een multicopter regelaar heb je het liefst zo 'dom' mogelijk, weg met alle beveiligingen ed want als maar 1 motor door de regelaar minder gaat werken (bv door accu leger, stroom beperking ed) dan is het over.
Een normale regelaar voor multicopters stel je meestal dan ook in op NiCd of NiMh en niet op lipo, dan zijn de meeste beveiligingen wel uit..

Ok, pwm...
Hoop dat ik je begrijp, je hebt zelf wel een idee welke MCU output pwm kan zijn denk ik, de regelaar aansluiten met alleen GND en signaal op de MCU is voldoende.
Iedere regelaar is geschikt voor 50Hz (20ms), maar een plush kan tot 400Hz.
Je timer in de MCU moet daarop lopen.
Geen idee hoeveel timers je MCU heeft, maar als je er maar 1 hebt voor pwm moet je prescaler gezet worden op die 50-400hz en kan je geen andere freq gebruiken..
Let daarop als je ooit nog servo's wilt aansluiten, dan heb je het beste een MCU met meerdere timers..

Ja, de bec vanuit de regelaar kan je gebruiken als 5V in voor je flightcontroller. Denk wel dat je een aardige ruis introduceert als je een switching regelaar gaat gebruiken (die plush weet ik niet, lineair denk ik). Een vuile voeding zullen je acc sensors/gyro's ed niet leuk vinden.

Ook weer ja, parallel gebruik van lipo's kan problemen geven als ze niet dezelfde staat (interne weerstand) hebben. Als je daarintegen deze vanaf nieuw parallel houd is de kans kleiner. Wordt veel toegepast hoor..

Menno

WOW!!!

Wat is dit gaaf zeg!
vooruitgang.jpg

Dit weekend het frame gemaakt. Bij de gamma hebben ze 15x15mm aluminium profiel. De "benen" bestaan uit 2x 1m van dat profiel. Een "been" is in twee stukken gezaagd. Ook een rechthoekig stuk aluminium gekocht (15cm bij 1m breed), daar 3 stukken van 15x15 uit gezaagd en de benen in ge "sandwiched". Een extra etage toegevoegd om daar onder een mooi plekje te maken voor 2 stuks 3300mAh accu's.

Ik heb de D750 motoren binnen maar de plush controllers nog niet. Wel in een NL winkel één controller gekocht om alvast wat te kunnen spelen.

En... dat is echt wel super gaaf zeg. Ik heb de omgebouwde afstandbediener (hij heeft nu ook een ledje, touchscreen werkt, piezo geluid en de joysticks zijn nu ook klikbaar) omgeprogrammeerd om via de XBee met de slider het vermogen te regelen.

De "quad" met nog maar 1 motortje erop reageert daar perfect op. Echt ongelovelijk wat een kracht er uit één zo'n klein ding komt. Hij kan makkelijk alleen het hele gevaarte optillen (incl één accu nu 1,1 Kg). Er zit nu een 11x4,5 propellor op.

In deze test gebruik ik de servo die van de plush af komt. Microprocessor lijkt daar absoluut nog geen probleem mee te hebben.

Ik ben echt enorm verbaast over de kracht van die dingen. Kan niet wachten om hem straks met 4 motortjes te zien racen.

Rechts boven in de afbeelding is overigens mijn "landingsgestel". Bij de PVC afdeling gevonden boogjes. Lijkt ideaal om als landingsgestel dienst te gaan doen.

Vanmiddag rondjes gelopen met één poot in mijn hand en de andere stabiel gehouden door de motor.

Dit is echt wel een hele leuke verslavende hobbie :-)

Nog meer vragen

Nog weer wat noob vragen :p

Ik lees en hoor steeds meer over mensen met behoorlijke littekens omdat er een keer een propeller is afgeschoten. Ik dacht dat ze wel langs de motor shaft omhoog zouden schieten, maar blijkbaar kunnen ze alle onvoorspelbare kanten op.

Nu wil ik dat risico wat tot een minimum terugbrengen. Is het daarom slim om nog een extra prop adaptor boven de propellor te plaatsen? Zodat als die er af gaat slippen er nog een extra boven zit om hem tegen te houden?

Ook zit ik te denken over de voeding. Ik heb 2 3300mAH accu's. Is het slim om ze parallel aan te sluiten of is het slimmer om 1 accu per 2 motoren te gebruiken?

Met 2 parallel aangesloten batterijen zou het voordeel zijn dat ik eventueel ook op één kan vliegen, een defect in één van beide maakt op zich niet uit en je trekt ze gelijk leeg. Aan de andere kant zal één accu per 2 motoren een gescheiden cirquit zijn waardoor de ene accu de andere niet gaat proberen op te laden als die minder vermogen heeft. Ook loopt er minder vermogen over het verbindingsstuk.

En mag je de servo draden van alle 4 de BEC's parallel op elkaar aansluiten om op die manier één stabiele voeding te realiseren voor de electronica?

even 1 voor 1:

dubbele propadaptor oid is niet nodig, als je ze gewoon goed vastdraait is de kans dat ze eraf schieten HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL klein;)

accu's gewoon paralel zetten. op de mikrokopter waar ik mee vlieg zit dat ook zo, en werkt perfect.

je mag de vier bec's niet zomaar aan elkaar koppelen. dit mag geloof ik alleen bij bepaalde type's. ik zou er gewoon 1 gebruiken. mocht die niet genoeg stroom leveren zou ik de verschillende delen van de electronica een aparte bec geven of een ubec gebruiken.

succes;)

Tnx vinnygogo!

Ik blijf het eng vinden, heb van die 11" props er op zitten en die zijn stilstaand al scherm. Wil er niet aan denken als dat straks op full speed richting mijn ogen schiet. Zit nog te denken aan een soort beschermende kooi eromheen oid.

Accu's paralel lijkt inderdaad de meeste voordelen te hebben.

Jammer dat de bec's niet zomaar te koppelen zijn. Nu ik je reactie lees ben ik gaan zoeken op UBEC... ik wist niet eens dat dat ook bestond. Jammer dat ik het niet bij HK heb mee besteld, was inderdaad slim geweest.

Tnx!

Back