noob zoekt beetje hulp

Ik heb vandaag voor het eerst een body gespoten. Ik heb m'n Badger 175 al een tijdje en heb al wat geoefend op papier: dotjes zetten, lijntjes spuiten, gradaties spuiten ...
Begon ik vandaag op een body en kreeg ik te maken met een haperende airbushgun, de verf kwam er al sputterend uit.
Wellicht had dat te maken met de verf.
Ik gebruik enkel Faskolor-verf.
Vandaag was dat met Fasglitter red (gemengd met fascoat), daarna met Faskolor Red, vervolgens met Faskrome. Ik verwachtte wel dat ik met de glitters en met de chrome-verf een andere naald (de derde, dikste naald die bij m'n badger geleverd was) moest gebruiken, maar ik bleef problemen hebben, zelfs met de "gewone" Faskolor Red. Met deze verf ging het enkel wat beter toen ik er een beetje water bij deed.
Ik heb telkens ook geprobeerd door middel van hogere druk (tot 2,5 bar) maar dat mocht niet baten, ik bleef sputterende verf hebben.
Enkel op het einde, bij de afwerking, Met faskolor white en Faskoat ging het wat beter en kon ik weer gewoon spuiten.

Bij het oefenen vooraf (op papier) had ik telkens gewoon faskolor Black gebruikt met de 2e naald en een druk van 1,5 tot 2 bar en had daar nooit problemen mee.

Het viel me ook wel op dat de verf zeer snel droogde. Dat heeft zeer wellicht te maken met het lekkere warme weer. Maar ik had nog nooit ergens gelezen dat je je airbrush-gun moet aanpassen aan de weersomstandigheden.

Heeft er iemand wat tips ivm het optreden van de sputterende verf? Wat deed ik vermoedelijk verkeerd en hoe kan ik het opslossen?
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Zorg dat alles goed stevig zit vastgeschroefd, dan gaat het denk ik al een stuk beter. Dat de verf te dik is lijkt me sterk want het gaat onverdund perfect door de airbrush heen met een (in mijn geval) 0,3 mm naald.

Ook kan het natuurlijk zijn dat er wat verf opgedroogd is in de airbrush. Met een ultrasoon reiniger is dit goed los te weken.

Good luck :).

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met nozzle en nozzle cap?
Ik keek even op de manual maar vond geen verwijzing of gelijke benaming. Op deze pagina vond ik de benamingen van alle onderdelen van m'n Badger 175.
Zou je even kunnen aangeven wat je bedoelt? Bedankt.

Ik heb geen ultrasone reiniger. Ik heb wel gisteren de Airgun uit elkaar gehaald en gepoetst. Benieuwd of het beter gaat.

En begreep ik het correct dat jij ALLE soorten verf, ook glitters, chrome ... spuit met dezelfde naald, nozzle(?)?
Op welke druk spuit je dan?

Ik las ook ergens:
Performance improves dramatically after polishing the needle and nozzle (aka, the "micron" treatment)
Hiermee weet ik nog niet wat de nozzle is :) maar wel dat ik het best kan polijsten. Hoe doe je zoiets best?
Elders las ik dat je de naald in een boormachine kan klemmen, en dan traag draaien in een doekje met tandpasta.
Heb het even geprobeerd met m'n dremel maar die draait veel te snel en doet de naald buigen door middelpuntvliegende kracht.
En hoe polijst je de "nozzle"?

Laatst bewerkt:
Ik weet de nederlandse benaming niet voor nozzle, maar met onderstaande tekening moet het duidelijk zijn ;).

De nozzle is nummer 41-003/4/5. De nozzle cap is nummer 41-023. Zorg dat met name deze onderdelen goed vastgedraaid zijn en alle verfresten verwijderd zijn.

badger_175_pecas.jpg

Gebruik je overigens zo'n Faskolor adapter voor de verfpotjes (zodat je de potjes direct aan de airbrush kan hangen)? In dat geval kan het ook zo zijn dat het luchtgaatje geblokkeerd is met wat verfresten.

Laatst bewerkt:
thx for the tips,

ivm luchtgaatje, zou natuurlijk kunnen maar het waren net nieuwe faskolor-adaptorkes. zal het zeker in het oog houden.
Ik zal mijn airgun nog eens extra goed poetsen.
In verband met de nozzle: hoe kan je die polijsten?
De naald zelf, dat is geen probleem.
en mag ik nog eens vragen op welke druk jij werkt?

Ik zou niet weten hoe (en waarom) je de naald moet polijsten. Gewoon schoonhouden werkt het beste lijkt me...

De luchtdruk hou ik zelf altijd zo hoog mogelijk zonder dat de verf wordt weggeblazen. Bovendien heb ik een aparte drukregelaar op de spuit zitten welke ik regelmatig bijstel tijdens het spuiten dus de druk verschilt vaak.

Wat is bij een rc vliegtuig: 2 kanaals? en wat is 4 kanaals?
Wat houd dat in?

Ik las ook ergens:
Hiermee weet ik nog niet wat de nozzle is :) maar wel dat ik het best kan polijsten. Hoe doe je zoiets best?
Elders las ik dat je de naald in een boormachine kan klemmen, en dan traag draaien in een doekje met tandpasta.
Heb het even geprobeerd met m'n dremel maar die draait veel te snel en doet de naald buigen door middelpuntvliegende kracht.
En hoe polijst je de "nozzle"?

Au ! Dat meen je niet ? Als je dit werkelijk hebt gedaan met je naald kun je een nieuwe gaan halen. Het polijsten van een naald is weleens mogelijk, maar alleen van belang als je een hele lange poos hebt gespoten en je de mazzelaar bent die nog niet met een kromme tip zit. Je airbrush is een stuk preciescigereedschap wat naar je hand gaat staan, net als een vulpen eigenlijk. Zon naald krijgt een bepaald microscopisch slijtagepatroon in je nozzle en dat hoef je niet weg te halen, want weghalen houd ook in dat het steeds wat minder goed gaat passen.

Wat jij nu eigenlijk gedaan hebt is wegrijden met je nieuwe auto uit de garage en gelijk naar een volgende gereden voor een grote beurd,... echt niet nodig. Je probleem is echt hoogstwaarschijnlijk een klein prutje geweest wat er tegen de tijd dat je met wit begon weer uit is gevlogen. Maar goed schoonmaken bereik je het meest mee

Back