Noodboei in je sub

Mijne heren,

Ik ben al een tijdje bezig met op uit dokteren van een noodboei voor in mijn Patrick Henry. Alleen ben ik nog niet uit de koppeling van de boei aan de boot.
Heeft iemand een goed idee om dit handig uit tevoeren.
a) Ik kan het met een magneetje doen wat continue bekrachtigt blijft tot bij nood de stroom wegvalt. Alleen verbruikt dit niet teveel stroom ?
b) een mechanische verbinding maken naar de boei maar dat geeft weer meer kans op lekkage bij de doorvoering.

Heeft iemand hier nog goede tips voor ?

groeten Albert

Hoi Albert,

Als de huid niet te dik is, kun je aan de binnenzijde een permanente magneet tegen de huid aan zetten, die je dan mechanisch van de huid weg trekt :D
Vergelijkbare constructies gebruikt men in de industrie, werkt perfect en 100% dicht. Is gemakkelijk te testen met de hand, als het goed werkt kun je er verder mee experimenteren! 8)

Succes!

ik ga ook een boei in de boot bouwen,
een electronische beveiliging zou geheel zelfstandig moeten werken,
of ten minste ook werken bij stroomuitval.

ik voel zelf voor een traag oplossende lijm of een mechanische timer.
hoe simpeler hoe beter.

nood boeien heb je ze nodig? als de sub niet boven komt heeft hij een probleem,
als de boei boven komt is er ook een probleem.
maar alle gekheid als je denkt dat het handig is moet je het doen zorg wel dat bij een storing niet gelijk de boei loskomt (vertragen)
groeten fred

Hier een reactie van een bovenwaterslurf:

Heb je ze nodig? Ik hoop nooit! Maar als de nood aan de man komt, en je sub 'sub' blijft, is het erg handig als je weet wáár ze ligt!

Ons vaarwatertje (Vaargroep Flevoland) is slechts 1,5 meter diep, maar erg ondoorzichtig.
Het is een paar keer voorgekomen dat er boten, delen van boten of zelfs brillen zonken.
Je weet dan weliswaar globaal de richting, maar het zoeken blijft een erg tijdrovende kwestie.
Als je een constructie kan maken waarbij de boei aan de boot vast blijft zitten, weet je exact waar ze is en kan je er snel bij zijn en (verdere) schade voorkomen.
Ik heb op een paar van mijn schepen een aangepaste visdobber op het achterdek liggen met een nylondraad erom gerold. Gaat de boot onder (bij mijn modellen niét de bedoeling) komt de dobber boven en kan de reddingsactie beginnen.
In jullie geval zou ik kiezen voor een electromagneet bij uitschakelt bij panne aan de binnenzijde, en een ijzeren 'boei' met drijflichaam en draad aan de buitenzijde.
Makkelijker gezegd dan gedaan overigens...
:?

Ahoi,

dat je een probleem hebt als je sub 'sub' blijft als je het niet wilt is natuurlijk alleen van toepassing als we geen SAR beschikbaar hebben in de vorm van een Mathijs of zo...
Omdat ondergetekende ook van plan is een dergelijke contraptie in te bouwen in zijn type XXI hierbij mijn visie:

a) een boei moet ERRUG goed drijven/een hoog drijfvermogen hebben zodat deze de wrijving van de 'lijnrol' en het gewicht van de lijn kan overwinnen èn de kracht van een veertje (leg ik later uit) kan overwinnen;
b) een boei moet aan de ACHTERZIJDE van het model zijn bevestigd. Zo heb je er ook nog wat aan als het model zich 'vastvaart' in waterplanten of boomstronken;
c) de lijn moet sterk genoeg zijn om minimaal het gewicht van het model (in het water) aan te kunnen.

Het drijflichaam gaat waarschijnlijk erg lijken op een visdobber, en wordt opgeborgen in een cilindervormig kamertje met een dekseltje. Dit dekseltje wordt vergrendeld als de zender aan staat en ontgrendeld als de ontvanger geen zender signaal meer ontvangt.
De ontgrendeling van het dekseltje kan eventueel worden aangestuurd met een relais/servo combinatie via een zenderkanaal (of beiden)
De werking in stappen:

Zendersignaal valt weg/signaal op kanaal:
Dekseltje boven boei wordt ontgrendeld;
Boei heeft voldoende drijfvermogen om dekseltje open te duwen én de lijn af te rollen én 'het veertje' op te rollen. 'Het veertje' is een veerachtige/wrijvingsachtige constructie die moet voorkomen dat de op een katrol opgerolde lijn in ontspannen toestand in de war raakt.
Boei komt aan oppervlakte;
Zwetende duikbootkapitein trekt zijn model aan de oppervlakte.

De aansturing van het ontgrendelen van het dekseltje van de noodboei kan plaatsvinden met een magneetschakeling maar ook via een hele kleine grendel en bijbehorende uitslag van een (micro)servo. Beide schakelingen kunnen eventueel worden aangestuurd via de fail-safe settings van een PCM ontvanger of een PPM ontvanger die de fail-safe techniek bezit.

Jos

Heren,

Is dit echt nodig?
Hoe groot is de kans dat je je boot kwijt raakt?
Is dit al vaker iemand hier op het forum overkomen dat hij/zij z'n boot echt M.I.A. had en niet heeft kunnen bergen?

Ik neem aan dat je toch wel wat vertrouwen hebt in de eigen bouw en stuurmans kunsten.
Wel kan ik me iets voorstellen bij het vast komen te zitten in planeten o.i.d. maar dan is het ook mogelijk dat de boei
bij het stijgen vast komt te zitten.
Is het niet een hoop werk voor een noodgeval?

Groeten,

Joris

Hoi Joris,

Het gaat er niet om hoeveel vertrouwen je in je eigenbouw of stuurmanskunsten hebt. de praktijk heeft al voldoende uitgewezen dat er van alles mis kan gaan onderwater en je nooit alles uit kunt sluiten. Er zijn al gevallen genoeg bekend van mensen die uren hebben lopen zoeken naar hun bootje op de bodem.

Als je dan een middel hebt wat de kans op het terug vinden je bootje aanzienlijk vergroot is het toch het overwegen waard lijkt mij.

En daarbij komt het is ook gewoon leuk om zo iets weer uit tedenken en goed werkend temaken. Ook al hoop je dat je het nooit echt nodig zult hebben.

groeten Albert

@Mustang64:

écht nodig is het niet maar als je de plek ervoor hebt in je model, tijd genoeg en de moeite wilt nemen om zoiets in te bouwen wel een aanrader. Veel subs zijn al standaard voorzien van een aantal 'safety-gadgets' zodat er in principe niets mis kan gaan. Zo zijn de Engel-modellen standaard voorzien van beveiliging tegen wegvallen van zendersignaal, te lage accu-spanning en lekkage maar toch.... Jan Huizenga is zijn Lafayette van Engel ondanks deze beveiligingen toch 'ns een paar uur kwijt geweest.
Voor de modellen die niet standaard voorzien zijn van dit soort beveiligingen is de inbouw van een PCM-ontvanger met 'safety-settings' een handige bijkomstigheid en het is dan een kleine moeite om via dit circuit een soort 'hier ben ik' boei o.i.d. te schakelen. Zo is mijn 206 van Engel ook nog's voorzien van een 20.000Lux LED die automatisch gaat knipperen als het zendersignaal wegvalt of de accu leeg is. De LED heeft zijn eigen stroomvoorziening (goed voor een maand) en het enige doel is de sub makkelijker vindbaar te maken.
Conclusie: baat 't niet, dan schaadt 't ook niet...

Jos

Wat zeker waar is (in mijn geval) is het sleutelen en uitdenken van (technische) oplossingen een leuk aspect is van de modelhobby.
Een ieder heeft zo zijn doelen en ideeën over wat ze met hun boot willen doen.
Als ik kijk naar mijn projectjes betreffende de U-96, dan heb ik nog een hoop proberen en falen voor de boeg. 8)
Ik wil de bovenste torpedo leuken werkend hebben en puur allen maar om de technische uitdaging aan te gaan. :D
Nuttig? Nee! Maar wel leuk om het uit te denken en werkend te krijgen.

Nu dit topic er is ben ik ook gaan denken over de nood boei... :wink:
Ik zelf heb nog mijn bedenkingen of ik het ga doen.
Dit mede om dat van mij de boot niet diep hoeft te kunnen duiken.
Maar goed, in 50 cm (sloot) water kan je natuurlijk al lekker vast komen te zitten :(

Een mooie plek om het een en ander in te bouwen lijkt mij bij de type VII met een Dream Arts toren het open luik in de toren.
Het staat open en heeft een redelijke diepte om wat in weg te werken denk ik zo.
Kan me vergissen natuurlijk om dat ik nog een :newbie: ben in de U-boot modelwereld.

Helemaal onverstandig lijkt het me niet omdat je toch een hoop geld en zeker tijd investeert in een model!
Zijn er al mensen die een dergelijk systeem hebben?

Het idee van Jos is iets wat ik zo wie zo wel wil gaan doen. Het kost relatief niets en geeft net een extra optie voor het "redden" van je boot!

Ik zou zeggen: volle kracht vooruit met goede ideeën!

Groeten,

Joris

Hallo,

Ik heb zelf in de Walrus zo'n nooidboei gehad. Gehad ja, want het ontgrendelen bleek niet trefzeker te maken. Dat had k met een electromagneet gedaan die een pinnetje weg moest trekken, dat op zijn beurt een klepje moest ontgrendelen waar de boei onder lag. Thuis in het schone water ging het prima, maar na een paar maandjes varen was de boel zo vuil geworden dat het te zwaar ging lopen. Het hele mechaniek plus boei is er nu uit. De voedingsdraden voor de electromagneet worden nu gebruikt voor een flits-led boven in de toren die gaat knippelen als het zendersignaal wegvalt, en als er water in de boot komt. Om een boei te lossen vind ik trouwens de permanente-magneet-wegtrek methode een goeie oplossing!

Jos z'n failsefe via de PCM of "PCM immitatie" is ook een goeie methode, alleen moet er wel een vertraging ingebouwd worden. Anders word de boei gelost als de boot ook maar net een seconde z'n zendersignaal kwijt is, en de failsafe aanspringt. Dat gebeurt in een zwembad geregeld als je diep duikt, zoals we in Heerenveen bij meerdere modellen gezien hebben.

ik heb er nu dus geen boei in, en vertrouw op de failsafe's van water in de boot, te lage accuspanning, en geen signaal. Tot nu toe gaat dat prima, alleen als de boot ooit onderwater vast komt te zitten heb ik een probleem. Maar of een boei er dan ook nog uit zou komen?

Ik heb ook een noodboei in mijn boot gehad,gehad zeg ik ,nu niet meer.

Deze werd vast gehouden door een spoel uit een 12 volt ding dong deurbel en zodra die onder water ging werd de spanning dmv vlotter in geschakeld anders zou de spoel verbranden om dat hij boven water geen koeling had,maar tijdens onderwatervaart ging er toch wat mis met het gevolg dat ik 6 mtr snoer in mijn twee schroeven had zitten ,daarom heb ik de boel er maar weer afgesloopt.

De enige veiligheid die ik nu in de boot heb zijn gewoon een paar zekeringen ,en als ik minder dan honderd gram drijfgas in mijn tank heb kan ik niet meer duiken.

hallo

op^de vraag of er iemand reeds een boot verloren heeft
IKKE
maar na 10 uur zwemmen en duiken wel terug gevonden op 3 meter diepte
er was maar 1 tasje water in de boot binnen gekomen
de oorzaak was te zelf zekerheid en daardoor telang gevaren
met het gevolg accu's zo plat als een blad papier

ik was reeds meer dan een uur aan het varen en toen ik naar huiswilde daar de boot waarschuwde van "hela ik heb haast geen gas en stroom meer"dacht ik bhwa die 200meter kan ie nog wel aan
en ik wandel gewoon mee door het water tot aan de andere kant want 32 kilo boot dragen das zwaar
dus ik wandelen met mijn oom langs mij op enkelhoogte waterstand en de boot zo een 2 meter van mij vandaan
gaat hij plots een bocht midden vijver maken en langzaam onder gaan
ik spreek over een metertje of 10 dat het duurde voor hij onder was
ik ondertussen de zender aan mijn oom gegeven
en weg boot (7 c van 2.50 meter)
10 uren van dreggen zwemmen duiken en dies meer
dregen bedoel ik zo een tv mast driepoot met een omheinings draad er aan met ballen aan de bovenkant en vooral veel touw
we hebben zo haast heel de vijver af gedrecht
brillen ,zwembroeken ,lege blikjes en nog meer van die ellende maar geen boot
er was een duiker maar hij had geen lucht op zijn flessen ??????

nadat de boot geborgen was en er maar heel weinig water ingelekt was heb ik hem laten drogen
tot de dag er na
en toen ik de romp na 3 dagen bekeek waren er 1000den kleine barstjes in de polyester gekomen en was de romp nog maar alleen na veel werk goed om er een vorm van af te trekken

nu ik heb mijn lesje geleert
maar een nood boei ???????
niet dus
gewoon 45 minuten varen en dan wat er ook gebeurt stoppen met de zaak en aan de kant met de boot
al moet ik hem 1000 meter dragen
maar zo een led zit er wel op en voor een duiker moet dat wel heel erg handig zijn of niet want is dit reeds geprobeert of die led echt wel zichtbaar is

mathijs ???????

groetjes van iemand die zijn lesje reeds een jaar of 30 geleden geleert heeft

Led verlichting zal zeker bijdragen aan de vindbaarheid van je gecrashte duikboot voor een duiker. Nu moet je daar ook weer niet al te veel van verwachten. Als ik in de Ooster Schelde duik bij slecht zicht (minder dan 50 cm) dan is vaak het schijnsel van de duiklamp het enige wat mij met mijn buddy verbindt. Je hebt het dan wel over een 10 Watt lamp bij een afstand van 1 a twee meter. Een ledje zal bij een dergelijk zicht niet veel verder dan 75 cm dragen. Maar toch beter iets dan niets!!!

Ter illustratie zie hier de foto van Douglas z'n U177, genomen op ca. 25 cm van het model zo'n 5 cm onder water:

DSC00003~0.JPG

Je begrijpt wel dat eventuele SAR activiteiten tijdens de subsail helemaal op de tast hadden moeten gebeuren. Een Ledje had hier weinig verandering ingebracht.

Overigens viel mij wel op dat mijn licht grijs gekleurde U177 onder water veel beter op viel dan zijn donkere grijze of zwarte collega's.

Groetjes:

Mathijs

Is het niet een idee om een electromagneet in combinatie met een electromagneet toe te passen. Zolang er niets aan de hand is is de electromagneet uitgeschakeld en zit het stalen (of een andere Ferro-metaal) blokje waar ie aan vast zit, vastgeplakt aan de permanente magneet. Zodra de stroom wegvalt laat je de electromagneet inschakelen waardoor het stalen blokje wordt gemagnetiseerd en afgestoten door de permanente magneet. Voor de stroomvoorziening kan je dan desnoods een eigen AAA batterijtje gebruiken omdat ie alleen nodig is om de boei los te koppelen, en verder uitgeschakeld.

hallo

hoe je het systeem ook maakt en uittest
als het moet werken en het kan foutlopen dan zal het ook eenkeer fout lopen

bij de diepzee batiscafen worden er stalen korreltjes vast gehouden door een magneet veld
de accu's worden ook op deze manier vast gehouden
als er nu om de een of andere reden iets fout gaat dan gaan de korreltjes overboort
het is op deze manier niet de bedoeling de bemanning te redden maar wel de boot

je wil niet weten hoe snel die batiscaaf naar boven gaat komen als die zo een paar ton ballast of gooit

de enige juiste manier is een magneet veld met een boei er aan dat als de stroom op is of de boot heeft geen ontvangst meer die boei lost

aan de boei zelf kan een dunne draad hangen van een meter of 2 a 3
waaraan weer een dikke draad hangt die stevig verankert is aan de boot
met deze eerste dunnen draad trek je het dikke koort naar boven waarmee je dan eigenlijk je boot kan bergen

als dit gebeurt moet je er zeker van zijn dat je motoren stil staan want anders kom je helemaal in de knoei

dus opsomming
geen ontvangst of stroom panne
zeker motoren stopzetten (elektronische schakeling)
boei lossen en met de dunnen draad de dikke optrekken en je boot bergen met de dikke koord

je moet zeker zijn dat als de jus op is de boei boven komt

groetjes raf

Dit is wat mijn noodboei teweeg heeft gebracht,het is net de wet van MURPHY,als het fout gaat .....gelukkig heb ik overal zekeringen tussen.

beeld23rd0.jpg

beeld24sz6.jpg

Gr Joop

hallo de kees

goed gedacht maar voor sommige een probleem
er is geen perslucht aan boord van de meeste duikboten

als je zo op het forum wat rond kijkt dan zie je deze twee type van duiksytemen het meest voorkomen

duiktank met pomp
en duikcylinder
werken alle twee met overdruk in de WTC maar dat is niet echt perslucht
dan heb je nog de dinamische duikboten en die hebben dus helemaal niets van overdruk aanboord

zouden we eens niet beter er van uit gaan om te zoeken wat een duiboot onder houd
de reden dat onze boot niet meer naar de oppervlakte komt kan ook belangrijk zijn
ik zou daar ook een topic voor aan maken

groeten raf

Back