Nooit gelopen maar wel vastnaaier .

Dat niet, maar de zuiger krimpt ook als die warm wordt:rolleyes: :rolling:

Tuurlijk zet ie alleen naar buiten uit. je moet niet alleen denken in wanddikte uitzetting, maar ook in omtrek uitzetting, en die is meer dan de uitzetting naar binnen tov de middenlijn van de diameter;)

iets met smileys, waar overheen gekeken wordt....
In het tweede stukje is de werkelijke uitleg.


[zucht]
 
goh leukste thuis zeker? leg nou maar eens uit waarom hij krimpt...
editen kan ik ook...

Hahahahahahahaha Now you've got me laughing!
Metaal wat krimpt als t warm wordt, komop, zelfs met 1 smiley erachter had je kunnen snappen dat t een grap was.

Dat editen was omdat ik het woordje ''dan'' in deze zin vergeten was "en die is meer dan de uitzetting naar binnen tov de middenlijn van de diameter''

;)
 
De zuiger is niet rond. Hij is ovaal, met de "smalste" kant zeg maar dwars op de werkzijde. Dit is omdat de zuiger uitzet bij het warm worden en men zo weinig mogelijk speling wil hebben aan de werkzijde voor minimale slijtage als de motor koud is. De kant van de werkzijde zal MINDER uitzetten, door versterking met eventueel met ander materiaal.

Ook loopt hij taps toe, m.a.w. de onderkant is breder dan de bovenkant. Dit omdat de bovenkant van de zuiger warmer wordt dan de onderkant en de bovenkant dus ook meer zal uitzetten.

Het doel hiervan is om de perfecte pasvorm te hebben wanneer de motor warm gelopen is. Als hij koud is, past hij dus niet helemaal perfect.

De gehele motor wordt warm dus zal de cilinder zelf ook uitzetten, wat verklaart dat in koude toestand de zuiger wat stroef kan lopen. Zeker als deze nog niet ingelopen is. Dat is ook een reden waarom je je motor heel rijk moet laten inlopen, zodat eventuele metaalschaafsels sneller afgevoerd worden.
Oplossing: voorverwarmen met föhn

Dit was natuurlijk ook allemaal te vinden in het gedeelde faq maar goed.
 
We gaan mij hier niet afzeiken hoop ik :mrgreen:

Maar de hele motortechniek staat hier best vaak beschreven
Abc, ringed, 2 takt en 4takt komen gewoon regelmatig voor, ook de werking ervan

Dat een nieuw persoon in de hobby het niet weet en het ff vraagt, ok
Maar iemand die al langer op het forum rondneust en reacties op die vragen geeft, zou best de styckies een keer doorgelezen mogen hebben

(en niet zo agressief reageren af en toe..)
 
lol... zo als je ziet student zijn is mijn beroep dus vragen stellen hoort er bij


Precies, maar om dan meteen van deze antwoorden te geven, terwijl het juist uitgelegd word... Als je zeker wist dat ik het fout had, snap ik je reactie.. Maar aangezien ik het niet fout had..:lol:
 
De zuiger is niet rond. Hij is ovaal, met de "smalste" kant zeg maar dwars op de werkzijde. Dit is omdat de zuiger uitzet bij het warm worden en men zo weinig mogelijk speling wil hebben aan de werkzijde voor minimale slijtage als de motor koud is. De kant van de werkzijde zal MINDER uitzetten, door versterking met eventueel met ander materiaal.

Ook loopt hij taps toe, m.a.w. de onderkant is breder dan de bovenkant. Dit omdat de bovenkant van de zuiger warmer wordt dan de onderkant en de bovenkant dus ook meer zal uitzetten.

Het doel hiervan is om de perfecte pasvorm te hebben wanneer de motor warm gelopen is. Als hij koud is, past hij dus niet helemaal perfect.

Geloof mij, onze zuigers worden rond in een rechte lijn gedraaid. Het is waar dat de uitlaatkant heter wordt en daardoor bij grotere motoren aan die kant (soms) anders gevormd worden maar bij onze zuigers is dat geen doen Op de zuiger blijft na het draaien een ruwheid staan welke ook je inloopvlak wordt, de inloop vormt gewoon de zuiger.

Dan praat je over een conisch verloop in de cilinder, is dat wel zo als de motor op temperatuur is? Onder de poorten wordt de bus door het mengsel continu gekoeld en boven de poorten is er de verbranding, de coniciteit van de bus zal bovenin wel degelijk veranderen naar een wat meer rechte vorm.

En dan over uitzettingen. De zuiger is van een aluminium welke makkelijker en sneller warmte opneemt, zeker omdat die ook zo klein in volume is. De cilinder onderhevig aan een directe koeling van carter en koelkop, meer volume en meer koeling zal veel meer tijd nodig hebben om op temperatuur te kemen.
Bij een koude start zal de zuiger eerst meer uitzetten dan de cilinder en zal dus stroever gaan lopen. Daarom moet je dus voorverwarmen of als je koud start de prestaties langzaam omhoog brengen zodat de uitzetting van de zuiger de cilinder een beetje volgt.
 
Voor het behoud van je motor is het wel beter ....

Een paar jaar terug stonden ze mij nog gek aan te kijken tijdens de truggycup omdat ik m'n motor voorverwarmde voor het starten ..... Nu zijn er allerlei gadgets voor .. :rolling:
 
Ik gebruik deze:

motorverwarmer.jpg


Dit is een simpel matje die je om de kop heen trekt met met klitteband sluit. Hij is gemaakt van weerstanddraad en aluminium folie omhuld met een hittebestendige stof. En het meest leuke, het wordt in Nederland gemaakt origineel om 1:5 diffs te verwarmen.

Op 12v is mijn motor na 15 minuten op zo'n 50 graden, laat ik hem aan staan komt die niet hoger dan 55 graden. Misschien nog net te koud voor het goede maar de resultaten sinds ik hem gebruik zijn wel super. Het grootste voordeel naast de 12v voeding is dat die niet zo heet wordt en je rustig aan je auto kunt werken zonder je vingers te verbranden.

Wat is het voordeel van zoiets boven een föhn vragen sommigen zich af. Dat is heel simpel, Na het rijden zet je hem erop en je motor is door en door verwarmd wanneer je hem start. Met een föhn verwarm je de cilinder een beetje en de buitenkant is zeker heter dan binnen en je lagers zijn zeker nog niet op temperatuur.
 
Ik heb er zelf een in elkaar geknutseld maar ik krijg m'n motor er niet boven 65°C mee als het buiten normale temperatuur is (+-23°C). Zit te denken om zo'n RB ding te kopen, maar kost wel weer 70euro.

Misschien nog een poging doen om m'n eigen heater wat meer te isoleren zodat ie minder afkoelt door de wind. Ik weet ook totaal niet als ie efficient is. Ik geloof dat de lamp 115W verbruikt volgens het doosje.
Een vriend van me neemt altijd een auto accu mee naar de races, maar ik ben bang dat ik de accu te snel ga leegtrekken en we dan in de problemen zitten om onze ontvanger accu's te laden. Sinds ik dat ding geknutseld heb ben ik nog niet op circuits geweest me 220V dus nog niet echt goed kunnen testen. Ik heb sinds kort wel zelf een oude auto accu, dus dan kan ik het daarop wel op proberen volgend seizoen. Of een 3S lipo aanschaffen, al vrees ik die rap leeg zal zijn als die lamp 115W/h verbruikt.
 
das nou een mooi voorbeeld

Heb je die nog niet gezien bij natuur/schei kunde? kregen wij in de 1e of 2e ofzo, heb me lam gezocht naar hoe dat ding heet, want ik wilde m al naar je doorlinken.. als je in nederlandse zoektermen zoekt vind je werkelijk 0.0 daarvan:rolleyes:
 
Back
Top