nooit opgeladen batterijen leveren max 41V

• Topicstarter Topicstarter Shark
  • Startdatum Startdatum
S

Shark

Guest
Heb lang geleden bij vapex een RC-pack 3300mah van 8.4V met 7 cellen besteld. is een Ni-MH batterij pack voor mijn zwever.

Deze lagen al een tijdje stil, wil ze nu gaan gebruiken, hang ze aan mijn lader, welke gevariëerde voltages aangeeft, tot max 41 V, staat momenteel op 17V..
Als ik meet met een multimeter, staat er slechts 0V op, iemand enig idee welk probleem dit kan zijn?

Ik heb zelf elk contact nagezien, van de connector die in de lader moet, tot de aansluiting op de eerste cel, maar vind nergens geen slecht contact.

1dode cel die waarschijnlijk een open verbinding is geworden.

Lader geeft waarschijnlijk zo'n hoge spanning aan, omdat de lader als een stroombron wil functioneren. Dus om de ingestelde stroom te (willen) kunnen leveren springt de spanning van de lader omhoog. Bij sommige laders kan die spanning wel oplopen tot ruim 50V!

dat je die 41V luid betekent meestal dat er ergens geen contact is, kan dus ook draadbreuk zijn, maar ook een kapotte cel.

het feit dat jou lader daarin variert wijst erop dat er iets niet goed zit, mijn lader bij een draadbreuk geeft 25V dacht ik aan, maar varieert niet

accu's weggoooien zou ik niet doen.

je kan ook zo'n accu met een goede stab. voeding even goed op zijn donder gegeven door er kortsondig 12volt op te zeten, en dan een aantal keer.

ik denk dat er 1 of meer cellen omgepoolt zijn.
met deze truuk kan je ze mischien nog redden.

Groeten Hanskez

Lijkt me niet dat dit gaat werken hans.

Lader geeft de maximale spanning aan(in dit geval 41V). Betekent dat er een open verbinding is.
Zeer waarschijnlijk dus dat 1 of meerdere cellen difinitief defect zijn.
Als je cel voor cel doormeet kom je erachter welke cel(len) kapot zijn. Die "rotte" cellen kan je dan verwijderen, en je hebt nog een bruikbaar pakket. (wel met minder cellen uiteraart...)

Back