Norderney met 1 of 2 regelaars????

Vrienden,

Ik zou graag willen weten of het raadzaam is om mijn Norderney met 1 of 2 regelaars uit te rusten. Het schip heeft geen boegschroef en is 1,20 meter lang.. Ik heb weinig ervaring met lange schepen, dus jullie kunnen mij alles wijs maken.

Heeft het veel voordeel om met de schroeven te "sturen"? Of heeft dit gezien de lengte en gewicht (19 kg) weinig voordeel?

En is het mogelijk om twee regelaars parallel te laten werken op 1 kanaal?? Dus de signaaldraden (wit) bij elkaar knopen.. Of zeg ik nu iets wat zwaar verboden is? Wat zou een andere goede manier zijn om twee regelaars te bedienen met b.v. een FC-16 of FC-18?...?

Valt nog niet mee om een bootje te laten varen....... :roll:

Robert

Robert,

Als je de mogelijkheid hebt om 2 regelaars te gebruiken, meteen doen!
Ik heb zelf een bootje met 2 motoren en 2 regelaars.
Heb deze (na lange tijd :oops: ) met de werkschepen dag weer te water gehad. M'n zoon (12 jaar) gaf me de zender haast niet meer terug: hij was de hele tijd op 2 motoren door de haven aan het varen.

Een tip:
op het electro forum heb ik een schakelaar beschreven (mixer voor terra top o.i.d.) waarmee je de motoren naar keuze op 1 of 2 kanalen kunt schakelen.
Zo kun je "normaal" varen (dus alsof je 1 motor hebt) en elke motor apart regelen nadat je een schakelaartje hebt omgezet.

Wim

[edit]
heb even voor je gezocht: hier is het linkje:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3277
succes!
[/edit]

Tja Oompje: Ik heb haar ook met twee regelaars uitgerust.
Ik heb ze wel gemixt op beide knuppels. (FC-16)
Daarbij is de linker knuppel (motor) 'master' en de rechter motor 'slave'.
Als ik niet met de rechter knuppel doe, reageren beide motoren hetzelfde.
Ga ik met de rechter knuppel naar achter, vertraagd de rechter motor, tot hij (met de knuppel in de achterste stand) volle kracht achteruit draait.
Hierdoor kan de Norderney vrijwel 'op de plaats' draaien. Met de boegschroef erbij kan ik zelfs zijwaarts varen. Mijn advies: Twee regelaars! dan kan je veel exacter sturen, wat in een haven een groot voordeel is.
Als je de mix-programma's van de FC-16 of FX-18 goed bestudeert, zal je zien dat het programmeren vrij makkelijk is.
(Bij de FX-18 moet je het mix-programma van de V-Tail gebruiken)

Twee regelaars parallel schakelen heeft geen zin. Zonde van je geld.
Dan kan je beter een 'zwaardere' regelaar kopen waar je beide motoren op zet.

Hoi Robert,

Ik ben het helemaal eens met Wim en Roel :D . Op die manier kun je, terwijl je Norderney niet voor of achteruit beweegt, 360 graden draaien (door één motor vooruit en één motor achteruit te laten draaien). Dus dat je geen boegschroef hebt maakt dan ook niets meer uit.

Die tip die Wim geeft over de aansturing van de snelheidsregelaars is een prima alternatief voor bijvoorbeeld de Navy-Twinstick die Robbe levert (en zeker €100,- goedkoper 8) ).

Kijk ook eens in dit topic (aan het einde). Daar staat ook wat informatie in over de verschillende manieren om de motoren aan te sturen.

Groetjes Danny.

Hallo Ome Robert,

nadat ik mijn sleper Smit Siberie, 1,43 mtr en 58 kilo, met twee regelaars uitgerust heb en ze ook gebruik bij het manouvreren wik ik niets anders meer als er twee schroeven in de boot liggen.

Gewoon doen en genieten.

André

Hoi,
Zeker met twee regelaars uitrusten.
normot1.jpg

Zoals je ziet heb ik een motorblok en een vaartregelaarblok. Hiermee is het eventueel mogelijk met de stekkers twee motoren op 1 regelaar te zetten, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Met de motoren kunnen sturen is heel leuk om te doen, en de boot is best windgevoelig vind ik, dus dan helpt het om de motoren apart te kunnen sturen.

De mix op mijn FC-18 klinkt heel interessant, die ga ik zeker eens uitproberen, handig voor mijn zoontjes.
Groet, Kester

hallo

als ik twee schroeven heb en twee motoren dan heb ik er ook twee regelaars in zitten

al dat maneuveren en sturen en draaien das best plezant
maar als je een plastiek zak(de dierenliefhebbers die de eendjes komme voeren moeten die lege zak toch ergens kwijt niet ??) in een schroef krijgt dan kun je lekker op je andere motor naar de kant geraken.
zonder dat je of je regelaar of je motor naar zen moer helpt
want met een regelaar op twee motoren dobber je toch maar fijn op de plas rond
en wat ook leuk is dat is als je de regelaars hebt gezekerd en je hebt een zakje in een schroef dan is het ook einde verhaal

twee regelaars doen als het kan

groetjes raf

Kijk! dat zijn de tips! echt eentje uit de praktijk.. Alhoewel mijn norderney een meerjarenproject is rust ik haar ook uit met twee regelaars.

Robert

Wat ik doe is en meerdere hier in het Noorden de vaarregelaar is zoal gezekerd maar als die er uit gaat is de vaarregelaar toch meestal wel beschadigd.

In het water zet ik op de zekeringhouder een universeelmeter zonder zekering erin dan volle kracht eens omschakelen van voor naar acteruit zit je dan gemiddeld op 4 a 5 Amp dan een zekering van 5 Amp ertussen als die er regelmatig uitknalt dan zet je er gewoon 1 Amp hoger in.

Elke motor wordt apart gezekerd en mijn vaarregelaars zijn maar 10 Amp voor Hectoperm en Decaperm andere motoren heb ik nog niet gebruikt.

Het plaatsen van een zekering doe je het beste in de + leiding naar je regelaar, je kan het beste kiezen voor een traag type, de methode van Jan voldoet prima, je kan ook kijken naar de maximale stroom van je motor en hier zo'n 10% onder gaan zitten.

Ook zou ik altijd nog een zekering opnemen direct na de + aansluiting van je accu, dit voorkomt het wegbranden van de bedrading ( of erger je hele schip ) bij een kortsluiting ergens in de bedrading of apparatuur !!!!!

Tom Boere

Is de Norderney trouwens uit de handel genomen?Op de Robbe site kan ik het niet meer vinden.

hoi hoi,

ik sluit me helemaal aan bij de rest van de bouwers... direct doen..ik heb geen norderny maar wel een smit rotterdam ook met twee regelaars.. het is wel wennen maar zeker aan te raden!!

gr,
wouter zzw

Back