Nordkap in drijvend dok

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 11 okt 2016.

  1. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Wat :eek: ?
     
  2. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    De Nordkap is vandaag onder handen genomen om haar klaar te maken voor in het dok. Om een beetje meer beleving te creeren, heb ik besloten haar voor te doen alsof ze in "groot onderhoud en herstel" verkeerd.
    Na een paar momentjes grondig onderzoek kwam ik er al gauw achter dat de bouw, waarschijnlijk jaren geleden, niet zo nauwkeurg gewerkt is mbt afwerking. Reden temeer om haar eens grondig aan te pakken.

    Ik ben begonnen om het dek kaal te maken. De relingen van de boeg en de mast verwijderd. Daarna heb ik de bovenbouw en stuurhut voorzichtig losgesneden.

    In de romp zaten aan de bovenkant van van de spanten nog langsbalken. Ook deze zijn nu weggehaald om straks toegang te krijgen voor inbouw van een beetje rc werk.
    Aan het achtersteven was veel plamuurwerk verricht en is verwijderd. Het opbouwen kan over niet al te lange tijd beginnen en ik denk dat ik het restauratiewerk tot de meniekleur af ga werken (beleving).
    Mooi klusje om in de tijdelijke woning op de keukentafel uit te voeren.

    IMG_20161031_123439.jpg IMG_20161031_123448.jpg IMG_20161031_123516.jpg IMG_20161031_153540.jpg IMG_20161031_153554.jpg IMG_20161031_153604.jpg

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2016
  3. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Afgelopen dagen bezig geweest met het open maken van het achterschip. De statische onderdelen uitgebouwd zoals het roer en de schroefas. Morgen ga ik een nieuwe as en schroef halen.

    IMG_20161103_220143.jpg

    De rand(?? )tussen de romp en de achteropbouw was dusdanig aangetast dat deze moest worden vervangen. Omdat ik met beperkte materialen en gereedschappen zit, heb ik dit met wat stukjes hout in elkaar geknutseld.

    IMG_20161101_213326.jpg

    Ook de relingen zijn ontdaan van een dikke laag zwarte verf. Deze was zo dik dat de details van de paaltjes in het niets waren verdwenen. Alles netjes gericht en op wat soldeerherstel na zijn de relingen goed uit de verf gekomen ;-).

    IMG_20161103_220022.jpg

    IMG_20161103_220252.jpg

    Gisteravond op de koffie geweest bij Klaas K. Zijn mooie modellen mogen bekijken en genoten van zijn mooie schippersverhalen. Dank nog voor je zendertje en de andere spulletjes!
    Groet Dennis
     
    MikeMohawk en bram1324 vinden dit leuk.
  4. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Dennis goed bezig !!! heb je al wat aan het dok gedaan of kot deze als 2e project.
     
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Nee Erwin, wat het dok betreft alleen ideeen op papier over de ballasttanks en zo.
    Strakjes in mn nieuwe werkplaats, komt het goed!

    Groet Dennis
     
  6. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Vandaag weer een paar stappen gemaakt aan het renovatiewerk. Het dekhuis op het 1e dek is vervangen. De houten wanden waren geheel uitgedroogd en gescheurd. Nu zijn de wanden van styreenplaat gemaakt. Ook heb ik rekening gehouden met de toegankelijkheid naar de motorruimte. Het dekhuis word een geheel met de stuurhut wat geheel demontabel blijft.
    Ook is het achterdek op het 2e dek vervangen. Van het weekeinde worden deze delen tot een unit gemaakt.
    Vanochtend in de modelbouwshop in Wateringen een propje 45mm en een aandrijfasje aangeschafd.

    IMG_20161104_214101.jpg

    IMG_20161104_214136.jpg

    IMG_20161104_215657.jpg

    Groet Dennis
     
  7. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    De afgelopen dagen nog wat uurtjes doorgebracht op de werf. De laatste delen van de kajuit opbouw zijn op zijn plaats gebracht. De totale opbouw is nu demontabel geworden en sluit prima aan op de rand aan de romp.
    De patrijspoorten, beglazing, de gaatjes voor de relingen en trapsporten en nieuwe kajuitdeuren worden vandeweek aangebracht. Daarna gaat de opbouw in de menie.

    IMG_20161106_193801.jpg

    IMG_20161106_193940.jpg

    IMG_20161106_203942.jpg
    Groet Dennis
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Lekker bezig Dennis, straks hoeft ze niet meer in het dok ;).

    Groet,
    Mathieu
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dennis, als je zo verder doet hoeft ze straks niet meer in het droogdok voor herstelling. ;)
    vgr Marc
     
  10. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Daar heb je gelijk in Marc! Ik doe nu alleen nog maar het hoognodige om haar drijvend te houden.
    De foto hieronder geeft mooi weer hoe de opbouw er in nieuwbouwstaat uit gaat zien. De verdere losse opbouwapparatuur zoals dekkranen spots en radar ed worden op het dek opgeslagen.
    IMG_20161107_215415.jpg

    Groet Dennis
     
  11. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Vandaag zijn van de opbouw en stuurhut alle losse onderdelen even verwijderd om de schilders even hun gang te laten gaan. Al het nieuwe staalplaat is voorzien van een laagje menie en doet nu de werkelijkheid van een nieuwe opbouw mooi verbeelden.

    IMG_20161112_161831.jpg

    IMG_20161112_161929.jpg

    De kozijnen zijn inmiddels in de stuurhut geplaatst en van binnen voorzien van een zeil tegen verspatten. Later worden de patrijspoorten nog aangebracht en komen binnen nog een paar felle werklichten te hangen.
    Morgen ga ik met de kap van de
    boeg aan de slag. Ook de kap is te verouderd om het relingwerk nog terug te plaatsen. Deze ga ik bekleden met stuk transparant kunststof wat is overgebleven van verpakkingsmateriaal. Ik maak dus een nieuw stukje huid over het bestaande deel heen.
    Word vervolgd.

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2016
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Dennis, Je hebt het schip al flink onder handen gehad. Ze knapt er wel van op. Nog even en ze kan weer varen! En het bekleden van hout met kunststof, waar heb ik dat meer gezien??:) Succes verder met het hele project. Gr. Klaas.
     
  13. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dankje Klaas!
    Zo zie je maar weer dat we van elkaar wat kunnen leren. Met een beetje scrapmateriaal kun je een eind komen.

    Groet Dennis
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je bent goed op dreef.
    Is het rode of bruine grondverf? Ziet er in elk geval een prima basis kleurtje uit om het geheel volledig te laten roesten met de zout techniek als je veel roest wil. Indien geïnteresseerd in wat meer uitleg hoor ik het wel.
    vgr Marc
     
  15. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dankje Marc,
    Tja...rood of bruin, het neigd wel meer naar bruin. Is overigens de rood-bruine roestwerende grondverf van G:)mma.

    Ik ben zeker geintresserd in je "zout"methode om delen te laten roesten. Mijn idee was om juist de rest van het scheepje wat roestsporen mee te geven.

    Groet Dennis
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Een manier om overtuigend roest te maken is de zouttechniek. door het gebruiken van goedkope materialen kan je een goede grondlaag voor roest neerzetten. Deze techniek wordt door de statische bouwers regelmatig gebruikt, Hoe ga te werk?

    - nadat het model is gebouwd begin je met het spuiten van een mooie grondkleur voor roest.

    - je kan er voor kiezen om het egale bruin met extra kleuren meer afwisseling te geven. doe dit door met een sponsje oranjebruin, donkerbruin en bijna zwart aan te brengen(tamponeren).

    - Je pakt nu keukenzout en een bakje water. breng nu zout aan op elke plek waar je roest door de originele lak heen wilt laten komen. Dit zout blijft plakken als je het oppervlak een heel klein beetje vochtig maakt, NIET TE. Als het zout smelt, zal het de verf op een manier aantasten waarvan de tranen in je ogen springen.
    spuit vervolgens de verflaag die het model moet krijgen over het zout heen.

    Laat dit geheel goed drogen en borstel met een tandenborstel(een oude graag) al het zout van je model af

    Vervolgens is het zaak dat je de kleuren eventueel gaat aanpassen zodat je een levendig geheel krijgt. Je kan dit erg goed doen met olieverf. in vb. zwarte burnt umber en raw umber

    tot slot spuit je nog een laag vernis over het geheel om je werk te verzegelen tegen invloeden van water en ..........

    ach ja, probeer het eerst even uit op een stukje afval voor je je ganse schip laat wegroesten :)
     
  17. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dankje Marc, mooie uitleg en ik ga er eens mee expirimenteren!

    Groet Dennis
     
  18. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Met de Nordkap is inmiddels een doorstart gemaakt. In afgelopen weken heb ik de nogal beschadigde kielplank gemodelleerd door er een aluminium lijst overheen te plaatsten. De lijst, of strip loopt vanaf het voorsteven, het onderschip, de hak en tot aan de roerkoning in het achterschip. Na montage van de strip heb ik de afwerking aangebracht van polyesterplamuur om zo een vloeiende lijn tussen strip en romp te krijgen.
    Daarna heb ik de romp waterdicht gemaakt, onder het rood geschilderde rompgedeelte tot binnen de berghouten. Hiervoor heb ik de romp aan de buitenzijde 3x behandeld met polyesterhars en aan de binnenzijde 1x.

    20170720_200608.jpg

    Ook is de aandrijving reeds geinstalleerd. De schroefasbuis is meegegoten en de as en schroef zijn gemonteerd. Het roer heb ik nieuw gemaakt omdat het originele van balsa was. Met kleine messing kopspijkerjes komt het roerblad strakjes vast te zitten aan de roerasbeugels.

    20170720_200625.jpg

    Binnen in de romp de motorplaat, elektromotor en een aandrijfasje ingebouwd. De zwarte koppeling zit met een vaste verbinding aan de schroefas en naar de motor toe heb ik een slipoverbrenging gemaakt, voor het geval de schroef geblokkeerd word tijdens het varen.

    20170720_200701.jpg

    De mast was met een dotje lijm op het dek geplaatst en was erg wiebelig en fragiel. Om dit wat solide en toch demontabel te houden heb ik een 12mm koperpijpje geplaatst op de kielbalk. De bovenzijde van de koperpijp ligt op gelijke hoogte met het dek. Onder aan de mast is een dopje geschroefd die precies past in de pijp. Zo blijft de mast haar originele lengte houden. Later word de mast met schoren weer in de goede staat teruggebracht en staat deze er stevig bij.

    20170720_200741.jpg

    20170720_200919.jpg

    De hele opknap operatie aan de Nordkap blijft het doel om haar later in het dok te plaatsen. Oneffenheden en de ouderdom van het schip wil ik zo veel mogelijk in tact houden. Vandaar dat sommige delen niet zo netjes zijn afgewerkt.

    Wordt vervolgd,
    Groet Dennis
     
  19. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Afgelopen week heeft de Nordkap een nieuwe verflaag gekregen en is het onderschip in de anti fauling gezet. Klaar om te drijven en te controleren of ze lekdicht is.
    De foto is en beetje donker en geeft een vrij donker blauwe kleur weer. Bij daglicht is de kleur dus een tintje lichter. Binnenkort maak ik het dek en verschansing nog wat netter en daarna zullen de details en uitrusting weer op hun plek komen.
    20170727_213937.jpg

    Word vervolgd,
    Groet Dennis.
     
    Macrabbit en Marc w vinden dit leuk.
  20. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    De afgelopen dagen flink wat uurtjes aan de Nordkap kunnen werken. Delen van de opbouw "onafgemaakt" geschilderd en diverse onderdelen weer op hun plaats gebracht. Verdere op en aanbouwzaken ga ik niet meer plaatsen en het enige wat ik nog wil doen is roest aanbrengen op diverse delen.
    Ook heeft de Nordkap dit weekeind een drijftest ondergaan en is kurkdroog gebleven. Binnenkort wat laatste rc delen inbouwen en dan kan ze op termijn het, nog te bouwen, dok in en uitvaren!

    IMG-20180121-WA0000.jpeg

    IMG-20180121-WA0002.jpeg

    IMG-20180121-WA0004.jpeg

    IMG_20180122_144633.jpg

    IMG_20180122_144713.jpg

    IMG_20180122_144900.jpg

    IMG_20180122_144940.jpg

    IMG_20180122_145036.jpg

    Tot zover,
    Groet Dennis
     
    MikeMohawk en Ronald Vis vinden dit leuk.
  21. Hendrik-Jan

    Hendrik-Jan

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Urk
    is er nog wat van gekomen?
     

Deel Deze Pagina