nostalgie in een modern jasje

geweldig, dat statement over je regelaar!

Ja, en het is echt niet overdreven hoor.
Menig fanfarekorps zal er jaloers op zijn.

Ik heb alles is op een hoop gemikt en ik kom op een gewicht van 3400 gram, BINGO!
Op gegeven gewicht volgens de fabrikant is 2600 gram, dus 800 gram extra gewicht!!! :(:(:(
Ik denk dat ik een boot heb gekocht. :-D
Wat ik wel kan doen is op een accu vliegen, dat is weer 400 gram minder.
Ik heb 2 accu's van 3200mAh paralel, alleen word het dan wel een kort vlugtje met een motor van 900 watt, toch?

Voor dit toestel zou een motor zo'n 10% van het totaalgewicht moeten wegen en de accu 20%.

Wat vind je een kort vluchtje? 6-8 minuten zou acceptabel zijn voor zo'n toestel.

Ok, moet ik eens gaan rekenen.
Volgens de fabrikant van de motor zou deze geschikt moeten zijn voor een sport/trainer van 3500 gram.
Het gewicht van de motor is 345 gram.
10% van 3400 gram is 340 gram, dus dat zit goed!
20% van 3400 gram is 680 gram, dus met 2 accu's zit ik er 120 gram boven en met een accu 280 gram onder.
Dan ga ik toch maar voor de 2 accu's denk ik.
6 a 8 minuten vind ik toch wel aan de korte kant, maar is geen groot bezwaar.
Bedankt voor de info!

Gr Pascal.

ik zou wel zorgen voor wat extra power zodat je makelijk op je steps komt
anders word je startbaan erg lang had dit ook met mijn trainer op drijvers koste mij bijna 40 meter om los te komen

gr.john

Laatst bewerkt:
Nou een beetje meer vermogen vindt ik erg prettig hoor niet alleen bij de start maar ook tijdens het vliegen, je gaat natuurlijk niet de hele tijd volgas vliegen, maar op de momenten dat je vermogen nodig hebt dan moet het er ook wezen.

Mooie drijvers heb je gemaakt hoor

Gr Japioooooooooo

Hier heb ik mijn drijvers vandaan...:D
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Landing Floats 83cm 300grams (pair) $38.92

Staan onder een 1,8 meter vliegtuig en hebben zeker genoeg drijfvermogen....
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de drijvers goed zijn heb je niet meer vermogen nodig dan een grondstart vanaf gras

Ton
Hoi Ton.

Ik hoop door de wat bredere drijvers wat makelijker los te komen van het water.
Ik weet uit ervaring dat hoe platter een vaartuig is hoe makkelijker deze planeert.
Dus inderdaad, de drijvers spelen een belangrijke rol. :rolleyes:

Nou een beetje meer vermogen vindt ik erg prettig hoor niet alleen bij de start maar ook tijdens het vliegen, je gaat natuurlijk niet de hele tijd volgas vliegen, maar op de momenten dat je vermogen nodig hebt dan moet het er ook wezen.

Mooie drijvers heb je gemaakt hoor

Gr Japioooooooooo

Ha Japioooooooooo, kijk daar voel ik mij nou kip lekker van! :-D

Hier heb ik mijn drijvers vandaan...:D
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Landing Floats 83cm 300grams (pair) $38.92

Staan onder een 1,8 meter vliegtuig en hebben zeker genoeg drijfvermogen....
full

Ja dat zijn hele mooie, maar voor mij wat te laat.
Maar toch bedankt voor de info, wie weet voor het volgende project.

ik zou wel zorgen voor wat extra power zodat je makelijk op je steps komt
anders word je startbaan erg lang had dit ook met mijn trainer op drijvers koste mij bijna 40 meter om los te komen

gr.john

Hoi john.

Slik, volgens de fabrikant is een motor van 600 tot 800 watt voldoende, dus dacht ik met 900 watt goed te zitten. :(

Gr Pascal

:) Daarnet even gewogen :

Drijvers plus bevestiging 840 gram
Romp alleen : 2040 gram
vleugel : 740 gram
Dus totaal : 3620 gram :confused: ZONDER BRANDSTOF niet te vergeten !

Géén probleem voor deze drijvers...
Volgens Ton waren deze ondanks de te kleine afmetingen, maar met hun drijfvermogen geschikt en inderdaad : het zijn prima drijvers voor deze kist

full

Hier de drijvers zoals ze onder het toestel komen ( op 5 minuten staan ze eronder :cool: )

Tjonge als ik die van mij vergelijk dan lijken het wel boeren klompen, Hollands glorie op zijn best!
En dan die prijs, daar hoef je het ook niet voor te laten.
En dan het gewicht ook nog, die weegt toch zo'n kleine kilo meer als dat veertje van mij. (met een accu)
Als het een flop word dan weet ik wat mijn te doen staat. :rolleyes:

Hallo Pascal,

Drijver is zeer netjes gebouwd. Ziet er goed uit!
Je kan altijd een drijver in een plastic zak stoppen. Goed afsluiten.
Vervolgens belasten, met lood afwegen. Dan kan je kijken wat ze aankunnen aan drijfvermogen.
Ik zie dat je ze werkelijk uit de grond gestampt hebt. Aan het driftige bouwtempo zal het dan ook niet liggen.
Niet happy? Komen dan altijd van pas voor een andere kist, mocht je niet tevreden zijn.

Kijk eens even hier voor wat inspiratie en gevoel voor verhoudingen.
Schneider Airplanes - RC Groups

En hier...
RC-Wasserflug ...is natuurlijk bekend....
Vervolgens ga je naar dowloads, en kijk je bij Macchi M-67 en bij MC-72
Daar kan je wat PDF-plannen dowloaden... bij een ervan staan de drijvers... echt snoepjes... dan heb je ook werkelijk iets wat bij je kist past...
Iets minder Donald Duck on steroids? :rolleyes:

En doe zowieso maar eens een zoek ronde op de schneider kisten... wat een pracht!!!

En ik maar wachten op mijn S5... zucht... Tante post op scheve schaatsen...

Groet Bas

Laatst bewerkt:
Prachtig prachtig, alleen lijken mijn drijvers steeds groter te worden na maten ik meer en meer foto's te zien krijg.
Nu begin ik toch echt te twijfelen om hem op één drijver te zetten.
Snel even een proefje gedaan en dit is het resultaat;

9rhm55.jpg

Dit is de diepgang met een gewicht/druk van 2157gram inclusief het gewicht van de weegschaal en het blokje.
Aan gezien het toestel rond de 3400 gram zal zitten en het gewicht verdeeld word over twee drijvers komt hij nog iets hoger te liggen.
Dat lijkt mij ook iets beter, toch?
Dus we gaan weer door!
Bedank weer voor alle informatie en uuuu S5......voor???

Gr Pascal.

Laatst bewerkt:
ziet er goed uit :)
Als je mijn toestel ziet is het waterpeil ongeveer gelijk ...
full

Euuuhhh S5... jajaja...
Had vanmiddag een onverwacht blijde verassing... S5 bleek een Supermarine S5 Schneider Tropy racer te zijn. :rolleyes:
Zit hier nog met een rode boei van een kop. Als ik bekomen ben van de bewondering zet ik wel een paar foto's neer. Beetje een schaars kitje van zeer, zeer lang gelee. Een krent uit de pap.

Drijven doet die drijver wel! Moge duidelijk zijn.
Is de kelly zo zwaar? Hmmm. Een club collega vloog deze kist met een Saito 82a.
Niet bij te houden gewoon. Zijn ook maar dunne vleugeltjes. Fraai vliegbeeld.
Toestel heeft wel snelheid nodig?
Er staat toch ook nog ergens op dit forum een verhaal over een electro Kelly, of vergis ik mij? Ieder geval echt een fantastische kist.

Monodrijver... ja, waarom ook niet? Ik ga proberen je toch nog even te overtuigen hoor!
Die Macchi drijvers... MC.72 is het snelste watervliegtuig met propellor aandrijving ooit gebouwd. Hoop em deze zomer in het echt te zien.

Links wellicht? Even een allegaartje...
Power Planes

Groot? 'Pontons' onder een S6B
Historic Air Racers -- Supermarine Float Racers

Vickers Supermarine Spitfire Type 300 Prototype K5054
Macchi Castoldi MC 72, the fastest seaplane of the world

Ach hier nog een GP drijvertje
Fiberglass Airplane Floats (25 Size) - EFLA500

En natuurlijk deze digitale meesterwerkjes...
Schneider Racers
tzjah... drijverz....

Nog even gezocht op Kelly on floats... niets gevonden. Zal vast de eerste zijn! Da's weer mooi natuurlijk!

Gewoonm voor 2 drijvers gaan op deze manier, dat gaat helemaal goed komen :yes:

Zal als het weer wat beter is een kijken wat onze gp-super-sportster-opknapper-bosmodelair op een center drijver doet.
MOet goed gaan dacht ik.

En ach anders ligt ie maar wat dieper :-)

Euuuhhh S5... jajaja...
Had vanmiddag een onverwacht blijde verassing... S5 bleek een Supermarine S5 Schneider Tropy racer te zijn. :rolleyes:
Zit hier nog met een rode boei van een kop. Als ik bekomen ben van de bewondering zet ik wel een paar foto's neer. Beetje een schaars kitje van zeer, zeer lang gelee. Een krent uit de pap.

Drijven doet die drijver wel! Moge duidelijk zijn.
Is de kelly zo zwaar? Hmmm. Een club collega vloog deze kist met een Saito 82a.
Niet bij te houden gewoon. Zijn ook maar dunne vleugeltjes. Fraai vliegbeeld.
Toestel heeft wel snelheid nodig?
Er staat toch ook nog ergens op dit forum een verhaal over een electro Kelly, of vergis ik mij? Ieder geval echt een fantastische kist.

Monodrijver... ja, waarom ook niet? Ik ga proberen je toch nog even te overtuigen hoor!
Die Macchi drijvers... MC.72 is het snelste watervliegtuig met propellor aandrijving ooit gebouwd. Hoop em deze zomer in het echt te zien.

Oei ik heb die S5 even zitten bewonderen, wat een schiterend toestel!!!
Foto,s en info, daar zitten we op te springen!

Met 6400mAh accu's komt zij rond de 3400 gram, maar zoals ik al zij daar kan nog een accu af en word het 3000 gram.

Of er nog een Kelly op het forum staat weet ik niet, ik heb al gezocht maar nog niets gevonden. Zo nog eens proberen.

Wat de snelheid bereft, dat zal wel loslopen met twee van die boeren klompen er onder. :-D
Toch maar voor twee drijvers gaan anders moet ik de vleugels ook nog aanpassen.
Zoals Berto zegt, dan gaat het helemaal goed komen.

Nu zit ik nog met iets te tobben.
De vleugels horen aan elkaar gelijmd te worden maar liefst zou ik ze deelbaar willen houden.
Is dit op een verantwoorden manier te realiseren zonder de vleugels te moeten verbouwen?

Gr Pascal

Is dit op een verantwoorden manier te realiseren zonder de vleugels te moeten verbouwen?
Ligt eraan oe de bevestiging nu tot stand komt.

Als het alleen maar een mpx balkje is dan is het zeker niet voldoende, je verkrijgt dan juist zijn sterkte door dat mpx middendeel EN het aan elkaar lijmen van de binnenste ribben.

Voor deelbaar zal je toch langere vleugelbuizen moeten toepassen.

Back