nostalgie in een modern jasje

Ton, bedankt
Ik heb nog even in de gebruiksaanwijzing gekeken van de zender, daar stond het ook in, maar niet echt duidelijk.
Maar nu weet ik het dus zeker.
Nu hoop ik maar dat dit de oorzaak was, dan is het op een simpele manier opgelost.
Wel heel erg jammer dat door zoiets simpel mijn spitfire de grond is in geboord.
Om alles uit te sluiten ga ik de regelaar ook nog vernieuwen en dan moet het toch in orden zijn denk ik.

<FONT color=black><FONT face=Verdana>Nu de spitfire in oude staat zien te herstellen, alles wat niet in oude staat terug keer

Laatst bewerkt:
Nou Andre , laat die zero maar komen .
kAN IK ER GELIJK GEHAKT VAN MAKEN!!!
De spit is weer in de race.

2v9sler.jpg

34pnsjd.jpg

Kelly ontdaan van de drijvers, en de wielen er onder gemonteerd.
Alles gecontroleerd, nog even het zwaartepunt controleren, en in eens begint een servo te fluteren.
Eerst een beetje, maar na een half minuut steeds meer tot hij vol uit slaat naar een kant.
De stekker er uit, en er weer in.
Eerst weer alles goed, maar na een minuut of 3 begint het gedonder weer.
Het is een van de rolroer servo's.
Nu rijst natuurlijk de vraag, was dit de oorzaak van de bijna fatale maiden?
Of is de servo beschadigd door de harde klap op het water?
Dit is de derde nieuwe servo in mijn vlieg carrière die problemen geeft, en heeft mij al 2 toestellen gekost.

Ps

Fluteren is volgens mij geen nederlands, maar een forum woord.
Ik ben het hier al meer tegen gekomen, dus gebruik ik het ook maar.
Ik geloof dat ik straks ook nog even ga fluteren.:mrgreen:

Gr Pascal.

flutter is meestal als je roeren los gaan zitten.waarschijnlijk doet je servo trillen of verlopen..?? (kan door storing zijn)

ik weet niet welke servo's je gebruikt? (eerder in je topic las ik ook al dat er een servo in je drijver kapot was) maar ik heb het wel eens gehad met hi-tec en towerpro,nu gebruik ik alleen nog maar futaba en heb er nog nooit zulke rare dingen mee gehad.

flutteren gebeurt vaak op hoge snelheid en is het gevolg van het in eigenfrequentie raken van speling.

wat jouw servo doet is 'jitteren'.

Hoi Pascal,
Jutterend servo?;)
Ik begrijp wat je bedoeld. Kan vele oorzaken hebben.

Een er van is slechte ontvangst. (Hoewel ik in echte electronica problematieken niet 'behoorlijk genoeg' thuis ben).

Binnen het praktische bereik zou je kunnen je denken aan:

Doe een bereik test.
Antenne kan verkeerd liggen, gestoord worden door servo-bedrading als deze lang is. Het kan geen kwaad de draad om een ringkern te wikkelen.
Het helpt ook om de draden te twisten.
Let op antenne breuk.
Hou de ontvanger zo ver mogelijk weg van de BEC of regelaar. Zou niet mogen, maar ze kunnen storen. Ik heb een Turnigy, die doet het goed. Maar die moet echt uit de buurt blijven.
Een LRP BEC convertertje geeft dat probleem niet. (getest)

Slechte contacten... Ik kan me niet voorstellen dat je servo kaduuk is.
Let ook op de toevoerspanning naar je servo's. Sommige Futaba's kunnen geen 6v aan... zoals de bijvoorbeeld de S3150... gaat maar tot 4,8v. Ik had hem bijna ook op 6v gezet. Toch even de handleiding gelezen. Is maar een weet.

Andere oorzaak is een te lage accuspanning of BEC-spanning.

Vermijd thans NiMh cellen!!!! Ik heb er hele slechte ervaring mee. Met de capaciteit wordt gesjoemmeld. Voor 5 jaar terug had ik dat probleem niet.

Heb 3x een brandtofkist uit de lucht gelazederd gehad.. en een aantal bijna's.
Totaal ongeloof... want elke keer moest er maar 300 mamp bij... hadden echter geen piekreserves.. en stortten volledig in elkaar met 5 servo's in bedrijf... na een luttele 10 minuten.

Nu vlieg ik met Lipo en spanningsomvormer. All problems are over. Geniaal.

Hoop dat het wat helpt?

Dank U allemaal.

Maar dat is heel wat, al die oorzaken die genoemd worden.
Het is toch de servo, want als ik er een andere servo op het zelfde kanaal zet is het over.
Ik heb S3001 servo,s van Futaba.
Als backup accu heb ik wel een MH accu 6 volt, oeps.

Net terug, kelly is voor de tweede maal de lucht in geweest.
Twee accu's leeg gevlogen.
Het vliegt goed, alleen voor het landen moetje wel een heel vlak veld hebben.
Bij de tweede landing stond ter plaatsen het gras wat hoger wat resulteerde in een flip over.
Resultaat; prop stuk en twee prachtige gaten onder in de romp door de wiel kappen, daar was ik trouwens al voor gewaarschuwd.
eigenlijk meer een kistje voor op een asfalt weg.
Je kan hem best langzaam vliegen, dat had ik niet verwacht.

Gr Pascal.

JA! Dat van de wielen. Club-collega (Patrick) had dat ook... :rolleyes: maar die kon ook spantjes gaan repareren. Opgelost door deze verder naar voren te buigen, en de kapjes er af... later meen ik nog eens dikker verenstaal.
Een Kelly heeft als een kat 3 levens. Na iedere reparatie gaat deze beter vliegen, sterker uit de strijd zullen we maar zeggen...
Respectabel toestel om te zien vliegen! Top!

Je kan hem best langzaam vliegen, dat had ik niet verwacht.
Uehhh... meskant 20cm boven het veld, vol gas...
Ik zal eens aan Patrick vragen of de kist nog leeft...

Heb je nu al weer een watervlieger? Anders heb ik nog wel een beschaafd adresje voor je (Frankrijk... maar ze spreken ook Engels)

Laatst bewerkt:
Oei, dan heb ik er al twee verspeeld.
Maar helaas, nog steeds geen watervlieger.
Of.............
Kelly nog eens proberen met de klompen er onder.

Mvg Pascal.

alleen voor het landen moetje wel een heel vlak veld hebben.[/FONT][/COLOR]
Bij de tweede landing stond ter plaatsen het gras wat hoger wat resulteerde in een flip over.
Resultaat; prop stuk en twee prachtige gaten onder in de romp door de wiel kappen, daar was ik trouwens al voor gewaarschuwd.
eigenlijk meer een kistje voor op een asfalt weg.

of je moet hele grote wielen eronder hebben :mrgreen:

Back