Not For Res Only Bow

Discussie in 'F3-RES' gestart door trebor siuhyn, 30 jan 2021.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Vorig jaar moest ik voor een klant de NF-ROB bouwen en invliegen een niet alledaags RES model namelijk een nüri nu ben ik een nüri gek maar vindt ze voor wedstrijden nog onder presteren tot nu. Ergens in augustus kreeg ik het freespakket en week later kom ik de ontwerper tegen op een RES wedstrijd en bleek het model het helemaal niet onverdienstelijk te doen in een sterk veld toch plaats 4 op 4 seconden :eek:. Nadat ik het klanten model af had en ingevlogen had dacht ik die komt op mijn lijstje ik was vooral van onder de indruk de airtime bij de eerste handstart en Nüri heeft altijd wat extra vluchten nodig om het goed af te stellen net als een V staart.
    En nu in de Lockdown heb ik wel tijd om er 1 voor mezelf te gaan bouwen dus heb ik een pakket mee laten komen en dus gelijk maar eens een verslag van maken.

    De freeskit die ik nu heb is vergeleken met de vorig mega maar dat is ook geen wonder de vorige was één van de eerste pakketen en deze is de commerciële versie die via Zeller Modellbau te verkrijgen is. Dit pakket heeft ook gelijk een E-Res romp erin zitten alleen moet je daarvoor wel een extra staartboom bij kopen die ze wat mij betreft ook wel gelijk voor die 13 euries extra in de doos hadden mogen doen zelfs dan is de kit nog goedkoper dan veel nieuwere RES modellen.
    Voor de E-Res versie adviseren ze een Emax R2205 2300KV een veel gebruikt E-Res torretje waarvan inmiddels de V2 versie er is en ook 2 gram lichter is. Ik denk niet dat ik deze ga inzetten omdat het een 3s motor is en ik een effectievere 2S heb die ook nog eens 3 gram lichter is 25gr ipv 28gr nadeel is wel dat ik dan niet de E romp kan gebruiken vanwege de prop grote de E romp kan een 9x7 handelen en mijn torretje gebruikt een 12x12 geen ramp want ik moet in de glider version lood toevoegen dus een iets langere romp komt dan ook wat gunstiger uit.

    eerst wat foto's van de kit:

    20210130_083516.jpg

    20210130_084648.jpg

    20210130_085027.jpg

    mooi is dat ze nu enkele hulplijnen mee gelaserd hebben.

    20210130_084838.jpg

    ZO nu eerst alles sorteren schoonmaken en dan beginnen we.

    wordt vervolgt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    lecraM en jve vinden dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.724
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik zet er even n foto bij, gave kist.
    Ik ben benieuwd naar je bouwervaring.
    [​IMG]

    En uiteindelijk vliegklaar:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2021
    peytr, Amigo II, Lyckele en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    2.975
    Locatie:
    Huissen
    Is er een link waar je zoiets kan bestellen. Mijn dank.
     
  4. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Groningen
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Kraggenburg
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.170
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.724
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Rick heeft gelijk (opm hieronder), opmerking weggehaald om misverstanden te voorkomen.

    Nu heeft deze wel een staart dus hoe gaan we daar mee om?
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2021
  8. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.596
    Locatie:
    Gouda
    In het reglement op F3RES.nl onder $2 staat dat het wel mag.
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.724
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Oh gaaf, er komt ook n 2,8mtr versie (Big-Bow):
     
    Berrie, Jeroen Kole, peytr en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    In alle landen waar RES wordt gevlogen mag je er volgens de reglementen mee vliegen als ik de Nederlandse regels bekijk ook hij stuurt nog steeds over maar 2 kleppen met maar 1 servo per klep.
    Ik ga hem echter in de E-RES inzetten in Duitsland en Oosterrijk en op de helling als het krap wordt voor mijn X bow2
     
  11. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Ik zie dat jij de V1 versie hebt die heb ik ook voor de klant gebouwd bij de V2 is de romp anders de V1 heeft een 8mm romp " massieve" en de V2 heeft een doos romp.
    Zo moest ik bij de V1 romp in de eerste kamer al lood bij de bouw in doen.
     
  12. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Als eerste alle ribben uit gehaald en schoongemaakt het laatste was bijna niet nodig omdat het laserwerk super is.
    Wat ook gelijk duidelijk merkbaar was is dat het hout uitgezocht was en echt klasse 1 en hard wat hard moest zijn en zacht waar het zacht kon zijn.
    Na alle ribben gesorteerd te hebben voor een linker en rechter helft weeg ik altijd de setjes na om te kijken of er gewicht verschil in zit ik kan dan eventueel nog uitruilen
    om het gewicht verschil zo klein mogelijk te houden, wat schets mijn verbazing er zat slecht 0,7 gram verschil weer duidelijk dat het hout met de hand uitgezocht was en afgewogen.
    In de beschrijving van het model op de website stond vermeld dat alles ook uitgezocht was en dit is dus duidelijk waar.

    Toen ik wou beginnen dacht ik laat ik toch voor de zekerheid de bouwbeschrijving even downloaden en eens bekijken :rtfm:
    Ze beginnen met de rompjes en gaan ervan uit dat er ervaring is met bouwen opvallend was wel dat betreffende men er ook van uitgingen dat er ook bouwers zijn die eerst met de vleugels beginnen
    gezien het waarschuwing gedeelte betreffende het in korten van een spar met 32mm. Er staat dat dit precies 32mm moet zijn omdat anders de spar te kort zou zijn alleen als je de bouwbeschrijving gaat volgen
    bouw je eerst 2 rompjes de zweef en de electro Je moet deze 2 stukjes voor in de romp dus niet van 1 spar afhalen maar van de beide hoofd sparren.

    Ik ben zelf een bouwer die eerst start met de vleugels dus ........... ga ik eens een keer van het geitenpad af en begin ik met de rompjes als eerste de zweefromp.
    Het is een doos rompje simpel meeste aandacht betreft de hoogstarthaak deze is verstelbaar en wordt gemaakt uit 2,5mm staaldraadje een helft van een kroon steentje ik heb alleen de schroefjes vervangen voor gestroomlijnde inbus.
    20210202_171905.jpg

    Binnenzijde.

    20210202_171913.jpg

    Tot zover de zweef romp nu de E romp de E romp ga ik aanpassen omdat ik geen gebruik ga maken van de Emax motor maar een A10-7L met 4,4:1 vertraging en een 12x12 f5j prop. Ik ga voor deze setup
    omdat ik dan met een 2s HV net zoveel power heb als de Emax op 3S waarbij ik bij de Emax ook een 800mah zou moeten gebruiken kan ik bij de hacker het met een 500mah af tja elke gram scheelt.
    Ik ga ook gebruikmaken van 2 accu's een drive en een systeem accu en als regelaar een bl-heli .
    Door de maat verschil in de prop Emax 9x7 en Hacker 12x12 is de romp 70 mm te kort nu is een verlenging niet zo'n probleem voor het zwaartepunt sterker nog er moest redelijk lood in wat dus minder kan.

    wordt vervolgt.
     
    eric_laermans en jve vinden dit leuk.
  13. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    Wanneer ik naar de filmpjes kijk vliegt dit ding erg goed! Ik heb veel met nuri's gevlogen en wat ik bijna niet kan geloven is wat ik zie met dat ding waar geen spoiler op zit.

    Met flaps zou je een enorm domp-moment verwachten. Hoe kijg je dit zo mooi aan het werken?

    Klopt het dat ik er een zie mét spoilers en een zonder?
     
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Klopt dat je er 1 ziet met en 1 zonder spoilers ziet die zonder is de big bow met 6 kleppen dit is eigenlijk de grootste van de drie bow's
    Je hebt de VH bow met 900 mm spannwijdte deze is uit massief 10mm balsa geschuurd en geschaafd dan heb je de middelste de NFROB met 1995 mm en de laatste is de Big Bow met een spannwijdte van 2880 mm

    Vergleich0 der BOW_Serie 2020-07-07.JPG

    de VH bow is meer een fun flyer voor aan de helling en een copy van de X bow, de NF ROB is meer prestatie gericht en ook meer voor de F3RES en F5RES gemaakt en de Big Bow is een uitdaging van de ontwerper om een Nuri te maken die ook in de F3J en F5J mee kan draaien. Ik heb de Big Bow het mooie ervan is dat je de neus kunt wisselen tussen zweef en electro heel simpel door een twee kabine sluitingen en een stekker erin of uit trekken en de zweefneus is eigenlijk de ballastkamer met lood en die klik je er zo op. Ik heb met mijn Big bow nu een vlucht of 7 gehad en het is een aanrader.

    De domp compenseren met het gebruik van de flaps is puur het instellen van de roeren net als bij een normale zwever roer 1: Wölbklappe und Bremse
    roer 2: Querruder und Momentausgleich beim Bremsen
    roer 3: Querruder und Höhenruder
    big-bow-klappenbelegung.jpg
     
    peytr vindt dit leuk.
  15. peytr

    peytr The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    220
    Dank je, duidelijk verhaal. In een grijs verleden vloog ik met een Robbe Geier; die kon ook mooi remmen met 4 kleppen (weet niet of dat standaard was). Spolier en compenseren snap ik ook maar heb ik geen ervaring mee op een nuri!

    Ik vloog heel veel met een 1 mtr, een eigenbouwtje van schuim. Ik maakte daar allerlei schetsen voor op 2 mtr en zelfs 3 mtr, omdat ik dat ding zo geweldig vond vliegen. Kwam nooit van de grond om er eens een te bouwen. Deze Bow ' seems to fit the bill'. Begin er nu even niet aan (teveel parallel projectjes gaat niet goed) maar dit zit wel in mijn hoofd.
     
  16. keep-res-simple

    keep-res-simple

    Lid geworden:
    23 feb 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    österreich
    Hi Trebor!

    A bigger prop will cause bigger problems.
    The distance between prop and CG increases. This fact in combination with a plus of 80% for the circular area of the prop, will be not so good for the stability at low speed flight.

    Kind regards
    Franz
     
    trebor siuhyn vindt dit leuk.
  17. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Ben inmiddels begonnen met de bouw van de bow. Tot dus ver is dit de stand van zaken. Het is allemaal zelf gefreesd.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Jeroen Kole, soarer en Lyckele vinden dit leuk.
  18. DavidSt

    DavidSt

    Lid geworden:
    25 apr 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Wels
    Hello
    Sorry for disturbing the NFROB-Thread.....
    I've produced the prototyps for the NFROB and the BigBow.

    the newest Video from Franz and his BigBow.

    I've someone is interested in an "extended short-kit" of the BigBow, just write me a Personal Message here for more infos.

    best regards from Austria (stay safe and healthy)
    David
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2021
    xat, trebor siuhyn, Berrie en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tolbert groningen
  20. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    333
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Ik heb bij Zeller ook zo'n kit besteld en ben ijverig aan het bouwen....
     

Deel Deze Pagina