NOVAK Smart Tray

Ik zou graag de NOVAK Smart Tray (heb ik) van 2,7 ampere 'opvoeren' naar 30 Ampere.
Weet iemand hoe ik dat moet doen. Want op de weerstanden in de NOVAK staat geen waarde alleen 5WR47J.

Help?

Joep,

De waarde staat WEL op de weerstanden 5W = 5Watt en R47 = 0,47 Ohm. Wat de J precies betekend weet ik niet maar dat zou een code voor de vorm van de weerstand kunnen zijn.
Niet dat je veel hebt aan de waardes want voor de 30A moet je de waardes gewoon opnieuw berekenen. Dat berekenen is heel makkelijk. De weerstand is de spanning gedeeld door de stroom dus; R=U/I => R=1,2/30=0,04Ohm. Dit is geen waarde uit de standaard reeks dus moet je een andere kiezen. Als je voor 0,039Ohm kiest zit je heel dichtbij de juiste waarde en trekt hij slechts iets meer dan 30A. Als je voor 0,047Ohm kiest zit je wat verder van de juiste waarde en trek de zaak maar 27Amp, ook nog dichtbij eigenlijk. Ook het vermogen is belangrijk omdat je anders de weerstanden zult verbranden. De weerstanden die je nu hebt zijn 5W, bij 30A moeten ze veel hoger worden. Je berekend dat als volgt; het vermogen is de stroom in het kwadraad maal de weerstand. Dus P=I^2*R => P=30^2*0.039=35,1Watt. Zulke lage weerstanden van een dergelijk groot vermogen zijn waarschijnlijk niet zo makkelijk te koop. Je zult er naar op zoek moeten gaan.
Ik vraag me overigens af waarom je de cellen met een dergelijk hoge stroom zou willen ontladen? Wat heeft dat voor zin? Je helpt je cellen er alleen maar sneller mee naar de maan en je zult er slechts hele kleine voordelen door hebben, als je er al voordelen van hebt! Als je geen wedstrijd rijder bent die elke honderdste van een seconde nodig heeft om te winnen dan zou ik het lekker vergeten. Dan doe je maar een paar honderdste van een seconde meer over een ronde maar je hoeft niet twee keer per jaar nieuwe accu's aan te schaffen.
Lees DIT stukje maar eens grondig door, dan weet je waar ik het over heb.

Beste Ernst,
Dank je voor het zeer gedetailleerde antwoord.
Overigens ben ik (volgend jaar NK) wel een 1/10 wedstrijd rijder op zoek naar het uiterste :wink:
Ik rij met 12 turns motoren en IB3800 NiMh cellen. Na een 5 min. heat heb ik nog plenty capaciteit over in de cellen (500-1000 mA).
Deze wil ik tot ca. 1,0 v leegtrekken per cel en niet het hele pakket als geheel, aangezien dan niet elke cell apart bekeken wordt. En vervolgens de cellen rust geven (meer dan 2 uur, max 2 runs per dag). Vlak voor het laden breng ik alle cellen met de novak op 0,9 V.
Spintec levert voor die eerste stap een 30 A ontlader, maar deze meet niet per cel!
Dus ik dacht. Kan de novak dat niet..... vandaar.
Jouw andere post gaat overigens over NiCd accus, die volgens mij iets anders reageren op 'mishandeling'.
Overigens raad intellect (leverancier van de cellen) de door mij bechreven ontlaad strategie aan. Moet wel toevoegen dat ze aanraden om er 500 mA weer in te stoppen als je ze langer dan 1 week niet gebruikt.

Vr. gr. Joep

Joep,
Ook over NiMH heb ik een dergelijk stukje geschreven je vindt het HIER.
Blijft toch de vraag over, wat is het nut van het ontladen? Zeker bij NiMH cellen. Tot nu toe heeft NIEMAND mij daar een steekhoudend antwoord op kunnen geven. Dat jou leverancier dat aanraad oké, maar waarom, wat is het nut ervan? Probeer maar eens te achterhalen wie die cellen fabriceerd (dat is niet jouw leverancier hoor) en vraag het die fabrikant maar eens. Ik ben er zo goed als zeker van dat zij zullen zeggen dat het een vrij nutteloze bezigheid is die alleen maar extra celslijtage tot gevolg heeft. Vinden zij verder wel prima dan verkopen ze sneller een nieuw pakket. :roll:

Het nut van ontladen is de cellen gelijk trekken om ze zo ook maximaal geladen te kunnen krijgen en niet dat 1 cel eerder vol aan geeft en de lader daarop reageert en dus te vroeg afslaat.

Verders voor zo´n tray moet je er zeker van zijn dat die voor NiMha bedoeld is zodat de spanning niet te laag komt. Dit wordt veelal gedaan door een paar diodes op het plaatje maar die kunnen niet de gewilde 30A aan........

Correctie Ernst:
Dat advies kwam wel van Intellect! Dat is de producent.

Goed punt Roelof.

En verder doe ik gewoon wat de toprijders ook doen, vandaar :P

Oké de cellen gelijk houden is een goed punt maar daarvoor is een enkele keer ontladen ruim voldoende. Elke keer ontladen is echt niet nodig om de cellen gelijk te houden. Zeker ontladen met 30A is daar niet voor nodig en zelfs af te raden, je kan dan veel beter bij de 3A blijven!
Wanneer de cellen eenmaal echt ongelijk gaan worden hou je ze ook met regelmatig ontladen niet meer gelijk dan zijn ze "op" en moet je nieuwe kopen.
Zo zie je maar dat de mens ook een "kuddedier" is want we doen gewoon wat de "toprijders" ook doen :wink: De vraag is waarom zij het doen, omdat de anderen het ook doen? Als je de kans ervoor hebt dan zou je eens zelf een aantal tests moeten gaan doen. Wel ontladen, niet ontladen, ontladen met 3A en ontladen met 30A. Ik ben er behoorlijk zeker van dat je weinig of zelfs helemaal geen voordelen zult bemerken van het iedere keer ontladen. Het nadeel zal je wel merken, de accu's zullen duidelijk korter meegaan.

Back