Novarossi V2 (R60V2H5) restauratie

Afstelling motor

Het vliegt!!

Er was niet heel veel vertrouwen in het geheel bij de rest van de club, dus ver weg van de pitts werd de oude Futura opgetoerd. Bijna majestueus verhief zich de oude dame van het veld. Omdat ik de motor nog niet helemaal vetrouw, bleef het deze keer bij hoveren op 1 meter.
Van schrik vergeten foto's te maken, dat komt de volgende keer.
Het vertrouwen in de motor heeft te maken met het feit dat hij bij het optoeren steeds in één klap afsloeg. Ik bedoel daarmee dat hij niet even inhield, of viertakte, maar ineens niets meer. Nu had ik 6 adviseurs op het veld, helaas met tegengestelde adviezen. Vooral als het ging over het de vraag of het mengsel nu armer of juist rijker moest. Nu kan ik het mengsel op afstand regelen, en het lijkt er toch op dat het wat rijker moest. Tijdens het optoeren weer een tikje minder, en toen bleef hij lopen. Echter toen de heli weer geland was, en weer opgetoerd werd, sloeg de motor toch weer af.
Je begrijpt, we willen nog niet veel hoger dan 1 meter vliegen. Nu denk ik zelf dat wellicht een iets warmere plug zou kunnen helpen. Dit omdat door het plotselinge afslaan het voor mij net lijkt of er ineens geen ontsteking van het mengsel meer is.
Kan ik zonder problemen een OS # 8 proberen? Of wellicht heeft iemand nog ervaring met deze specifieke motor. Alvast weer bedankt bij de hulp om dit stuk nostalgie weer in de natuurlijke habitat te krijgen.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Er was niet heel veel vertrouwen in het geheel bij de rest van de club,

Hahahaha, wanneer is er binnen onze club nou wel vertrouwen in onze "moordende grasmaaiers"..........

Mijn ervaring met plotseling stilstaande motoren is dat ze te arm staan. Maar begin eerst eens te zorgen dat de motor net 4 takt, daarna kan je dan iets armer gaan. Een heli moet altijd een dikke rookpluim hebben....
Maar ik geef ook toe dat ik mijn helies niet altijd even mooi heb lopen....

Steven

Sommige motoren zijn erg kritisch op de plug, Novarossi is daar 1 van.
Bij arm lopen zul je merken dat de motor eerst gaat inhouden en als je dan snel het gas minderd, zal hij weer oppakken. In jouw geval lijkt het anders, de plug wordt gewoon uitgeblazen. Dat kan door een te rijk mengsel zijn, maar dan zou hij op z`n minst moeten gaan sputteren. Een OS8 kan de oplossing zijn, probeer het gewoon. De Os 8 is wel de meest geaccepteerde plug op de meeste motoren.

Bedankt Steven en Rheli,

Ik heb de Rossi plug verwijderd. Het is de voorgeschreven plug C6S, maar die gaat blijkens de manual wel uit van nitropercentages tot 20 procent. Hij zier er ook wat aangebakken uit, terwijl ie er pas inzit.
Ik heb nu de OS # 8 geplaatst. Echter de OS heeft wat minder schroefdraadlengte dan de Rossi. De plug ligt dus wat dieper in de kop. Van binnen af gezien dan. Zou dat nog een probleem kunnen worden ? Deze week nog maar eens proberen. Gezien het zeer plotseling totaal afslaan denk ik het uitblazen zoals Rheli denkt. De motor stottert niet, en er is zeker geen tijd om wat gas terug te nemen. Bij het geven van één tikje extra gas stopt de motor in één klap zonder ook nog maar één slag te maken.
Wordt vervolgd.
In het uiterste geval heb ik nog een nieuwe (oude) OS 61 SX HGL. Maar ik ben nu al zo'n eind gekomen met deze heli en de motor dat ik het nog niet wil opgeven met deze Novarossi.

Eric Schumacher

Staat je volgasnaald wel rijk genoeg dan? Als die te arm staat en je stuurt de motor in dat gebied dan kan ie ook van armigheid uitgaan. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe de carburateur is opgebouwd. de ene heeft het bereik in drie segmenten opgedeeld en dus 1 naald per gebied , de andere heeft in elkaar overlopende gebieden en wat ook voorkomt is dat de stationair en middengasnaald een soort van fijn afstemming maken voor het betreffende gebied terwijl de hoofdgasnaald het hele bereik bedient.

De OS HGL is overigens door zijn lange 8mm krukas uitsluitend voor Vario en Graupner/heim.

steven.

Steven,

Het is een 2-naalds carburateur. Ik heb voor de komende vlucht de naald een kwart slag verder open geschroefd. Verder is er gewoon een stationair sproeier. Maar de motor loopt prima stationair, en pakt ook goed op. Die laat ik staan.
Die OS heeft wel 3 sproeiers of naalden. Trouwens die zou prima passen. Toen de Novarossi eruit was, heb ik dat al geprobeerd.
We zullen zien wat de combinatie kwart slag meer en de OS # 8 plug gaat doen.
Dit keer zullen we het fototoestel meenemen.

Wordt vervolgd.

Eric Schumacher

Foto's

Steven,

Hierbij de beloofde foto's. De OS # 8 bleek bij de tweede keer opstarten gesmolten. Het zelfde bij de N6S Rossi. Erg moeilijk om de goede balans te vinden qua mengsel. Nu weer met een Rosssi plug en wat rijker. De motor blijft nu ook wat koeler.
Daarna 3 vluchten gemaakt. Kijken hoe het blijft.
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Erik,

Een foto zegt niet alles maar als ik deze foto's zie zou ik zeggen :"schroef de naald nog maar verder open." Ik vind de rookpluim nog niet overtuigend genoeg.....

Steven.

Rook

Hallo Steven,

Deze foto's zijn nog in de plug smelt mode. Nu rookt ie veel meer.
Als het goed is ga je het nog wel eens zien.

Groetjes,

Eric

Back