Nurflugel DLG

Ik heb 'm een aantal keer zien vliegen. Glijhoek is niet zo slecht

Hij lijkt mij ook redelijk snel te vliegen.

maar het draaien in thermiek is nog al wat minder.

En dat is nu juist een genot als een DLG dat lekker doet.

Helaas kun je vliegende vleugels niet volledig positief welven tijdens het draaien en daarmee leg je het af tegen een normale DLG. In sterke bellen gaat hij echt wel omhoog maar

Goed, en deel van het vleugel'rendement' ( 1-rendement is niet het goeie woord. 2-Of dat nu uit het profiel komt of uit de liftverdeling/vleugelgeometrie) wordt "opgestookt" om dat ding stabiel te maken. Dat resulteert dus in een lagere maximale liftcoefficient. Een vliegende vleugel kan dus, in principe, vanuit het concept zelf, NOOIT zo goed worden als een conventionele DLG!?!

in een wedstrijd meekomen kun je wel vergeten.

Weet ik ook wel.... ;)

Ook remmen schijnt een enorm probleem te zijn.

Oeps, da's niet handig met om de 30 meter een sloot, bij ons om Schoonhoven.

Al met al, voor mij dus geen optie, deze nurflugel.

Laatst bewerkt:
Maar een klassieke vortex krult van onder naar boven om de tip heen (van overdruk naar onderdruk); de situatie die je schetst zou dit juist tegenwerken, toch?
De conclusie moet volgens mij zijn dat washout een effect heeft dat de vortex vermindert.

De situatie die ik schets is dat de luchtstroming aan de onderkant van binnen naar buiten loopt en aan de bovenkant van buiten naar binnen. Dus precies zoals je beschrijft in de vortex. De vortex word dus simpelweg een stuk groter.

Mmm, nou nee, niet direct. Ik vindt het wel fijn als de zwever een beetje presteert en comfortabel te besturen is. Als, volgens Sietse, de prestaties nu naderen aan de gewone Mini's (bedoel je daar ook de MIMI mee?!?), is dat niet wat ik voor ogen heb. Klein voorbeeldje. Dennis vliegt dead air 55 seconden met een Mimi. Met onze Mini-Zone (en dat ding is nog steeds in ontwikkeling) zijn dat 85 seconden....

Bovendien gaat het me om een Full size.

mja, die van mij is ook mini size, dus beetje lullig om te vergelijken met een full size.. Hoewel de mimi ook wel full sizes eruit vliegt natuurlijk :).
Denk dat ik uiteindelijk eentje kan bouwen die redelijk presteerd als een Mimi, zal ook heerlijk vliegen, alleen blijft het natuurlijk anders. Je moet er van houden en ermee leren vliegen.

Tsja, ik wilde flink door gaan bouwen om er een aantal klaar te hebben, maar daar zou ik niet echt snel winst op kunnen maken volgens mij... Alsnog wil ik graag een serie gaan bouwen, probleem is alleen dat de huisbaas en zorgverzekering elke maand weer hun handjes ophouden... Heb nu een leuke klus waar ik wel geld mee kan verdienen, dus dat gaat voorlopig heel even voor...

Zelf ontwerpen

Aha! Jij wilt:
  • serieuze prestaties, niet alleen 'leuk vliegen'
  • tranporteerbaarheid is geen issue
Dat zijn andere criteria dan waar de BPG en andere soortgelijke als de Alula voor zijn ontworpen.
Als je betere prestaties wilt zul je zelf aan de slag moeten. Maar dat is aan jou wel toevertrouwd ;).

Ik heb er het een en ander over gelezen. Werner Stark heeft er bijvoorbeeld een aantal gebouwd (full-size) maar had grote problemen om de draaiing na de worp op te vangen. Bij kleinere modellen is dat makkelijker maar kleinere modellen hebben mindere prestaties. Ook Peter Wick is er mee bezig geweest. Hij heeft een profiel ontworpen, speciaal voor DLG planken (geen delta's dus).

Dan heb ik hier wat leesvoer:Als je aërodynamische berekeningen wilt doen, dan is Nurflugel van Frank Ranis essentieel. Je kunt daar alle mogelijke berekeningen doen.
Ik snap er niks van, maar het schijnt heel makkelijk te zijn.

Succes er mee!

Ik kijk alweer uit naar weer zo'n schitterend ontwerp-en-bouwdraadje á la "De bouw van een Supra"

Nou Berrie, informatie genoeg lijkt me.
Die van het tweede filmpje is gemaakt van 2 vleugels van een 'gewone' dlg (die ene van Graupner) waarbij de flaps omhoog zijn gezet om een S-slag te krijgen.
En die lanceerde nog het beste...

Bedankt voor het plaatsen van deze filmpjes. Toch ga ik niet zo'n ding bouwen. D'r zit er geen een tussen die mij, wat betreft prestaties, werphoogtes en handeling overtuigt.

Ik houdt het maar bij een conventioneel apparaat. Mogelijk een "Edge" als dat vleugelontwerp vrij komt.

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=14297476&postcount=348

Ben al bezig met een HM carbon staartboom. Twijfel nog over een "all moving elevator". We zien wel. Eerst de Mini Zone.

Laatst bewerkt:
Mooi ding hoor. Mooie disser-staart. Goed ideetje voor de volgende generatie BPG (die hetzelfde profiel heeft, alleen geen romp. da's maar weerstand)

Maar ehh... een demo van de DLG geef je natuurlijk nooit op een helling :nooo:
Op een helling doet zelfs een bestuurbare deur het :rolling:

Laatst bewerkt:
Back