Roel van Essen
Forum veteraan
Een kaar of 15 geleden, toen ik nog lid was van SMBV "Vaargroep Flevoland" begon de club met een 'clubproject': in clubverband een aantal sleepbootjes bouwen a.d.h.v. een tekening van de NVM.
In hout. Relatief simpele scheepjes, echter wel stevig, aangezien voor op elk bootje een beugel zou komen om een balletje voort te duwen.
De bedoeling was om de zenders tijdens evenementen in handen te geven van jonge belangstellenden, om zo 'bootbal' te spelen: de bal in teamverband in het doel van de tegenstander te manoeuvreren.
Hiertoe moest de aandrijving en besturing hetzelfde zijn:
een 35mm messing schroef en als roer een schroeftunnel.
Mijn zoon Kor begon enthousiast aan de bouw, geholpen door een van de oudere leden van de vereniging, Dhr. Piet Janssen.
Maar ja... kleine Kor werd groter, kreeg meer belangstelling in wezens die rokjes aan hebben en bovendien gingen wij verhuizen en hij ook.
De romp van zijn balbootje, half afgebouwd, stond jaren lang bij mij in de hobbyruimte, in de hoop dat Kor nog een keer verder zou gaan met de hobby.
Twee verhuizingen verder stond hij nog steeds bij mij. Dit najaar besloot ik het scheepje af te maken.
Zo veel hoefde er niet meer aan te gebeuren: het roer moest er onder gehangen worden, een schroefaskoker, de schroefas moest uitgericht worden op de motor, ramen in de stuurhut, opbouw moest afgelakt, een mast er op, schoorsteen en machinekamerkap en de RC-elektronica, navigatieverlichting en een zoeklicht moest er nog in en op. De roertunnel paste niet omdat de roerkoning hiervan te kort was. Ik heb het scheepje voorzien van een home-made messingroer.
Daar ben ik dit najaar en een deel van de winter mee zoet geweest.
Vanavond kreeg de boot zijn nationaliteitsvlag (uiteraard rood-wit-blauw) en is ze officieel gereed.
Een naam had ze een paar weken geleden al gekregen: Piet Janssen, met als thuishaven Biddinghuizen.
Waarom?
Piet heeft zoon Kor vaak met raad en daad bijgestaan, met name als het om houtbouw ging, iets waar ik toen weinig kaas van had gegeten. Piet overleed een jaar of 13 geleden; op zijn kist stond zijn enige varende scheepje: een varend model van de Dockyard V. Piet was bouwer van statische zeilschepen. Op de Nationale Modelbouwdagen in het ouwe Luchtvaartmuseum trokken zijn zeilschepen altijd heel veel bekijks.
Omdat Piet zijn schepen vrijwel altijd met blanke lak behandelde, heb ik de opbouw van het scheepje met zijn naam ook in de blanke lak gezet. Alleen het dak van het stuurhuis is wit.
Het scheepje heeft tot nu toe alleen nog maar badwater onder de kiel gehad; als het wat fraaier weer is, zal de proefvaart plaatsvinden.
In de Betuwe, ver van Biddinghuizen.
Achteraanzicht: de NL-vlag in top (kan ook op achterop de machinekamer geplaatst worden) en de vlag van Het Modelbouwforum aan de mast.
Vooraanzicht: in de stuurhut kan men (vaag) het stuurrad zien; nog door Piet Janssen gemaakt, evenals de hefboom voor de keerkoppeling. De fenders op de boeg bestaan uit stukjes siliconenslang, overtrokken met krimpkous. Daarna gekrompen met de föhn. onder de fenders de openingen voor de 'balbeugel'. als deze geplaatst is, zit hij diep in het schip tegen een 10mm dikke multiplex spant.
Zij-aanzicht
Bovenaanzicht. Navigatieverlichting (LED's) gaat aan zodra de accu is aangesloten; het zoeklicht bedient men met een servo met micro-switch erop. Het zoeklicht is een felle 3mm LED in een reflector. Die is opgesloten in een messing buisje, wat vervolgens is volgegoten met 2C-lijm. Een lensje uit een mini-zaklamp ervoor, klaar.
In hout. Relatief simpele scheepjes, echter wel stevig, aangezien voor op elk bootje een beugel zou komen om een balletje voort te duwen.
De bedoeling was om de zenders tijdens evenementen in handen te geven van jonge belangstellenden, om zo 'bootbal' te spelen: de bal in teamverband in het doel van de tegenstander te manoeuvreren.
Hiertoe moest de aandrijving en besturing hetzelfde zijn:
een 35mm messing schroef en als roer een schroeftunnel.
Mijn zoon Kor begon enthousiast aan de bouw, geholpen door een van de oudere leden van de vereniging, Dhr. Piet Janssen.
Maar ja... kleine Kor werd groter, kreeg meer belangstelling in wezens die rokjes aan hebben en bovendien gingen wij verhuizen en hij ook.
De romp van zijn balbootje, half afgebouwd, stond jaren lang bij mij in de hobbyruimte, in de hoop dat Kor nog een keer verder zou gaan met de hobby.
Twee verhuizingen verder stond hij nog steeds bij mij. Dit najaar besloot ik het scheepje af te maken.
Zo veel hoefde er niet meer aan te gebeuren: het roer moest er onder gehangen worden, een schroefaskoker, de schroefas moest uitgericht worden op de motor, ramen in de stuurhut, opbouw moest afgelakt, een mast er op, schoorsteen en machinekamerkap en de RC-elektronica, navigatieverlichting en een zoeklicht moest er nog in en op. De roertunnel paste niet omdat de roerkoning hiervan te kort was. Ik heb het scheepje voorzien van een home-made messingroer.
Daar ben ik dit najaar en een deel van de winter mee zoet geweest.
Vanavond kreeg de boot zijn nationaliteitsvlag (uiteraard rood-wit-blauw) en is ze officieel gereed.
Een naam had ze een paar weken geleden al gekregen: Piet Janssen, met als thuishaven Biddinghuizen.
Waarom?
Piet heeft zoon Kor vaak met raad en daad bijgestaan, met name als het om houtbouw ging, iets waar ik toen weinig kaas van had gegeten. Piet overleed een jaar of 13 geleden; op zijn kist stond zijn enige varende scheepje: een varend model van de Dockyard V. Piet was bouwer van statische zeilschepen. Op de Nationale Modelbouwdagen in het ouwe Luchtvaartmuseum trokken zijn zeilschepen altijd heel veel bekijks.
Omdat Piet zijn schepen vrijwel altijd met blanke lak behandelde, heb ik de opbouw van het scheepje met zijn naam ook in de blanke lak gezet. Alleen het dak van het stuurhuis is wit.
Het scheepje heeft tot nu toe alleen nog maar badwater onder de kiel gehad; als het wat fraaier weer is, zal de proefvaart plaatsvinden.
In de Betuwe, ver van Biddinghuizen.
Achteraanzicht: de NL-vlag in top (kan ook op achterop de machinekamer geplaatst worden) en de vlag van Het Modelbouwforum aan de mast.
Vooraanzicht: in de stuurhut kan men (vaag) het stuurrad zien; nog door Piet Janssen gemaakt, evenals de hefboom voor de keerkoppeling. De fenders op de boeg bestaan uit stukjes siliconenslang, overtrokken met krimpkous. Daarna gekrompen met de föhn. onder de fenders de openingen voor de 'balbeugel'. als deze geplaatst is, zit hij diep in het schip tegen een 10mm dikke multiplex spant.
Zij-aanzicht
Bovenaanzicht. Navigatieverlichting (LED's) gaat aan zodra de accu is aangesloten; het zoeklicht bedient men met een servo met micro-switch erop. Het zoeklicht is een felle 3mm LED in een reflector. Die is opgesloten in een messing buisje, wat vervolgens is volgegoten met 2C-lijm. Een lensje uit een mini-zaklamp ervoor, klaar.