O.S. 120 surpass III problemen

Hallo weledelgeleerde heren van het forum.......

Ik heb een OS120 surpass III op mijn 1/4 Stampe geschroefd, met een zelfgebouwde riante uitlaat, en een 18/6 prop.
Ik draai op nieuwe brandstof met 20% nitro, en ik heb het volgende probleem...

De motor wil niet mooi rond lopen. Hij loopt wisselend, d.w.z. dropt in toeren gedurende ongeveer 1 seconde, dan weer optoeren, ook ongeveer 1 sec etc etc.
Ik heb getracht stationair af te stellen, indraaien tot de toeren opgelopen zijn zonder afslaan, redelijk oppikken.
Hoge toeren reageert vrijwel niet op de sproeier. Erg ongevoelig.

Ik heb een vlucht gemaakt met redelijke constante toeren op volgas, maar de vluchten daarna waren weer pet.

De motor heeft een brandstofpomp, maar met als zonder geeft het hetzelfde effect.

Iemand suggestie's of tips????
Zou zo leuk zijn om ontspannen te vliegen met mijn Stampe......

Hallo,

Zonder de motor hebben horen draaien toch wat lastig.
Enkele ideeen:
Nieuwe gloeiplug plaatsen
Slangen controleren op scheurtjes
Clunk controleren en kijken de slang niet te lang is (clunk tegen de achterwand)
Viltclunk plaatsen
Brandstofsysteem reinigen, sproeier eruit en doorblazen met brandstof
Slang van de carburater loshalen en in de ontluchtingsslang blazen, kijken of er voldoende brandstof uit je carburateur slang komt
Klepspeling controleren
Draaien zonder uitlaat en kijken of dit helpt

Overigens is een 18x6 aan de grote kant. Een te grote prop kan ook je beschreven problemen veroorzaken. Probeer het eens met een 16x6.

Succes,
Gerben

Als ik het zo lees ben je begonnen met het afstellen van de stationairnaald. Om het goed te doen moet je beginnen met de hoofdnaald, wanneer deze goed staat pas aan de stationair beginnen. Lijkt er nu op dat de stationairnaald de brandstof ook in het top toerental knijpt. Je kunt het beste eerst de stationairnaald eerst een stuk uitdraaien tot hij weer goed op de hoofdnaald reageerd. Dan toptoerental netjes afstellen en hierna pas de stat.naald. Kan zijn dat je hierna de hoofdnaald nog iets kan aanpassen maar dat mag nooit veel zijn. Succes ;)

Ps. ook de punten van Gerben zijn het bekijken waard.

Zo te lezen heb ik mijn posting en beetje te beperkt gemaakt.......

De motor is nieuw, maar heeft inmiddels de "inlooptijd" doorlopen, zoals in het boekje beschreven.
Ik heb de tank/slangen etc nieuw ingebouwd, en op lekkage getest door 2 slangen af te sluiten en de derde onder druk te zetten met de compressor.
In mijn tank welke in mijn vliegkist staat zit een viltclunk.
Zonder blazen loopt de brandstof uit de toevoerslang als ik deze een beetje naar beneden hou.
( Motor heeft ook een vlucht goed volgas gelopen )
Klepspeling verwacht ik niet gezien bovenstaande en het feit dat motor nieuw is.
Zelfde geldt voor de uitlaat.

Afstelling heb ik eerst volgens de fabrieksinstellingen gedaan, waarna ik rustig de hoofdsproeier armer heb gezet.
Maar de ongevoeligheid van die sproeier maakt het lastig.

Luchtbellen zijn lastig te checken ( geen doorzichtige slang ). Maar ook hier denk ik weer aan de vlucht waarbij hij wel een keer goed volgas liep.

Volgas liep hij toen goed rond, half gas begon het gedoe. Met nose-down minder dan met nose-up.
Ondanks het feit dat er een pomp op zit.
Pomp omzeilt, zelfde euvel.

De prop is volgens het boekje 18x6 voor een schaalkist staat in het boekje...

Gloeiplug heb ik ook al verwisseld om deze uit te sluiten...

De "standaard" oplossingen heb ik denk ik allemaal wel al gehad...

Zucht.......

Extra info is altijd handig:p. Lijkt erop op dat er iets aparts aan de hand is, betekend dat je zeer stapsgewijs moet gaan werken. Als eerste toch beginnen met het eruitdraaien van de hoofdnaald en kijken of hier geen vuil, spaander oid, inzit Nu kijken of je hem volgas veel te rijk kunt zetten. Ja, dan langzaam armer zetten tot hij goed loopt, nee- eerst de stat.naald een stuk uitdraaien tot het wel lukt. Lukt dit niet dan is er denk ik iets met de carburateur niet goed. Gaat dit wel goed maar is de motor nog steeds niet netjes af te stellen moet je verder zoeken. Volgende stap is dan toch het losmaken van het kleppendeksel. Eesrste is dan het kontoleren van de klepspeling, zou dan gelijk controleren of de kopbouten goed aangedraaid zijn. Blijft hij vervelend dan zou ik teruggaan naar de winkel en het hun voorleggen en kijken wat zij eraan willen doen. Boutjes van de carb. kun je ook nog even controleren op vastzitten. Veel verder moet je denk ik zelf niet gaan zoeken, er is nog wel meer te bedenken maar bij zo'n motor mag je gewoon een goed product verwachten en moet je de problemen bij je leverancier leggen.

Hallo,

Als je brandstofvoorziening in orde is en de koeling ook, zou ik toch eens een lichtere prop proberen.
Volgens de site van OS is een 16x6 het maximum. Een motor met te zware prop reageert erg ongevoelig op de naald. Stabiel lopen is ook moeilijk omdat de motor te heet wordt.
Boendien is het een simpele test die snel uit te voeren is en veel verheldering kan brengen.

Is de koeling van de motor in orde? In schaalmodellen wil dit wel eens lastig zijn.

Groet,
Gerben

Ik zal de sproeier er nog eens uit halen en de boel een keer doorblazen met de compressor, misschien dat er een flintertje vuil in de weg zit.
De tip van het volgas rijk lopen ga ik zeker proberen!
En de kleppendeksel eraf halen is ook geen enorme opgave, dus ga ik ook proberen!

Voor wat betreft de prop..
OP http://manuals.hobbico.com/osm/fs-120s-iii-manual.pdf
kun je de manual downloaden, en er staat 16x6 inderdaad in, maar ook 18x6 , dus zou moeten kunnen.
Als alles mislukt, kan ik het nog proberen, maar ik heb hem wel aan het "zingen" gekregen...

Voor wat betreft de koeling.. ik heb nu de motorkap er af gehaald om e.e.a te kunnen bekijken testen en afstellen, als de motor slecht gaat lopen als ik de kap er op zet, dan is het zeker een goede suggestie.
Tot op heden verwacht ik geen problemen hier meeu jullie op hoogte van de ontwikkelingen.
Hoewel het weer en vrije tijd een beetje tegenwerken om binnenkort te kunnen testen...

Klepspeling verwacht ik niet gezien bovenstaande en het feit dat motor nieuw is.

Hier wil ik toch even op inhaken;

Het is inmiddels bijna 20 jaar geleden maar toch. Ik had een nieuwe OS70 Surpass gekocht, mijn eerste viertakt toendertijd. Motor wilde niet echt lopen zoals ik bij andere motoren op de club wel zag. Afstellen afstellen en nog eens afstellen door ervaren viertakters om het maar zo te zeggen en het wilde niet helpen. Het was het telkens net niet.

Om een lang verhaal kort te maken, na een twee weken kwam er dus een stoterstang door het kleppendeksel zetten :schrik:

Het bleek dus dat de borging van de stoterstang/klep niet goed vast heeft gezeten vanuit de fabriek. Motor is toen keurig gerepareerd door winkelier maar toch.

Clou;

Ga er niet van uit dat het bij een nieuwe motor allemaal goed vast zit terwijl het eigenlijk wel zou moeten natuurlijk.

P.s.

Na de indraaiperiode moet je zowiezo de klepspeling controleren, staat als het goed is in de beschrijving van elke viertakter.

Gr. Teus

Opgelost????

Ik heb inmiddels de slang van de tank naar de carburateur vervangen voor een doorzichtige, en wat bleek bij proefdraaien.....belletjes...
Jammer gonoeg had ik geen ruimte meer voor een andere tank, dus....
Gat gemaakt in het spant achter mijn brandschot, en een 500 cc tank kunnen plaatsen, met schuim rondom.
Wederom de buren blijgemaakt met proefdraaien in de achtertuin, en ja hoor...het leek er op dat het nu wel goed gaat.
Wel vreemd dat ik maar 1 slag op mijn hoofdsproeier nodig heb, maar op het veld ga ik dit eens verder afstellen.

Als het weer en de tijd het toelaat hoop ik dus binnenkort te kunnen pruttelen.....

Allemaal in ieder geval bedankt voor de uitgebreide input.

Groetjes
Guido

Gelukt

Vanmorgen eindelijk een proefvluchtje gemaakt voor de buien losbastte, en de OS deed het prima!
Wel een beetje rijk laten lopen ( nieuwe motor), maar verder prima!
De oorzaak was dus inderdaad schuim in de tank!

Nogmaals allemaal bedankt voor de input!

Grt
Guido

hallo,

ook ik heb een vraagje betreffende de OS FS 120 III. Ik heb nml zo'n motor tweedehands gekocht. Eigenlijk was hij nog geheel nieuw en had hij nog maar enkele tankjes gedraaid.
De motor draait heel stabiel in alle regimes maar haalt niet voldoende toeren. Ik draai een APC 15X8 prop en haal maximum 8500 toeren met Tornado brandstof 10% nitro.
Een club collega draait op dezelfde motor en brandstof een 16X8 prop aan 9000 toeren.
Heeft er iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Patrick

Het is inderdaad tricky om toerentallen te vergelijken van 2 dezelfde motoren. Er zijn te veel parameters die invloed op het toerental kunnen hebben. Zoals Razor al opmerkte dat buiten de maat ook het fabrikaat van de props wel hetzelfde is. Natuurlijk zijn er nog veel meer parameters: soort brandstof (nitro aandeel), buitentemperatuur en luchtvochtigheid, inbouw van motor en tank, is de motor ingelopen, gloeiplug, meten met dezelfde toerental meter en waarschijnlijk nog een aantal die ik ben vergeten.
Maar ook dan kan 1 motor net wat meer vermogen produceren dan de andere motor.

Gevaarlijk is het dan ook om met een toerental meter je motor af te gaan stellen omdat de fabrikant of je vliegcollega's een bepaald toerental halen met een bepaalde prop.
Veel belangrijker is dan ook om je motor betrouwbaar af te stellen dan dat je het maximale toerental er uit wil halen. Op het afslaan van de motor op een kritisch moment of het warm of de levensduur te verkorten van je motor daar zit je niet op te wachten.....

succes met je OS, ik ga er binnenkort ook een 120 gemini boxer op een Robin schroeven.
groeten, Michiel

gsonic is een veel minder belastende prop als een APC. Daarom draait die zoveel meer toeren. Zet er zelf ook maar eens een gsonic op dan wordt het een heel ander verhaal maar ook meer lawaai.

Back