Occre Ulises

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Chrisoot, 18 apr 2020.

  1. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hoi Mede bouwers,

    ik was eigenlijk helemaal niet van plan om een bouwverslag te gaan maken. Maar aangezien ik toch wat van jullie expertise nodig heb toch maar kort bouwverslag.

    Ik heb via het forum de Ulises van Occre over kunnen nemen. Er is eerder een bouwverslag geweest van dit mooie scheepje geweest. Toen dit scheepje dan ook als "te koop" langs kwam kon ik het niet laten om hier op te reageren. Daarbij heb ik nu enkele scheepjes gemaakt of in aanbouw maar altijd met een romp die al gebouwd was of een van polystyreen.

    Dus een mooie nieuwe uitdaging.
    upload_2020-4-18_10-28-40.png

    upload_2020-4-18_10-28-57.png

    upload_2020-4-18_10-29-23.png

    upload_2020-4-18_10-29-45.png

    upload_2020-4-18_10-30-24.png

    Zoals jullie kunnen zien was er een klein begin gemaakt met de spanten. Enkele spanten waren gebroken of al gerepareerd. de gebroken spanten heb ik gerepareerd.
    De eerste rondgang van de latten heb ik los gehaald omdat het dek met de inkepingen voor de spanten voor geen meter paste. Dit aangepast voor zo goed als mogelijk.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  2. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Ik heb de spanten beplakt met de balsa latten. Mijn dochter van 2,5 jaar oud wilde mij graag helpen en heeft flink geholpen met het aangeven van alle spijkertjes.
    upload_2020-4-18_11-21-27.png
    Het is nu dan ook ons bootje geworden. Helaas is verder nog weinig waarmee ze me kan helpen. Fout van mij was dat ik begonnen was met latjes die langdurig hebben geweekt in water. Dit zodat ze makkelijk zouden buigen. Maar balsa droogt ook weer waarna er flinke kieren tussen de latjes zijn ontstaan. Een planken buiger heb ik niet. upload_2020-4-18_11-22-23.png

    upload_2020-4-18_11-22-43.png
    Daarna met licht vochtige latjes het beplanken voort gezet.

    upload_2020-4-18_11-23-35.png

    upload_2020-4-18_11-23-49.png

    upload_2020-4-18_11-24-5.png
    Achteraf spijt van het gebruik van de spijkertjes
    Deze moeten allemaal weg geschuurd worden wat best een klusje was.

    Volgende stap is het leggen van het dek. Dit weer met steeds een donker touwtje tussen de plankjes net als ik gedaan heb bij de Calypso. Wat blijft dit een .... werk. Die touwtjes hebben echt een eigen wil of mijn handen hebben een onzichtbare aantrekkingskracht voor touwtjes. In ieder geval blijven ze lang niet altijd liggen zoals ik dat zou willen.
    upload_2020-4-18_11-25-10.png

    upload_2020-4-18_11-25-32.png
    Zodra het dek af is kan ik de relingen plaatsen en daarna de romp in de plamuur zetten en daarna in de epoxy met keperdoek. De binnenkant heeft al een laagje gekregen.
    upload_2020-4-18_11-25-53.png
    Al een beginnetje gemaakt met de opbouw omdat eindeloos latjes leggen soms saai en frustrerend werk is.
    upload_2020-4-18_11-26-24.png

    Nu hetgeen waar ik jullie expertise wil gebruiken. Als motor komt er een buhler in te liggen. Dit omdat ik hier overal zulke goede ervaringen van hoor.
    Nu is het zou dat de motor nagenoeg plat op de spanten moet komen te liggen hierdoor heb ik niet echt ruimte voor een motorsteun. De motor moet op de grond liggen om in lijn te liggen met de schroefas. Hou zouden jullie de motor vast maken? het liefst zo dat deze wel nog verwijderd kan worden in geval van problemen. Vast leggen met stabylit doet ik dus liever niet.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Ik zou TEC7 gebruiken. Dat is montagekit, en zal door zijn elasticiteit ook dempend werken voor eventuele trillingen.
     
  4. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    ik heb toen voor de Ulises geen Bühler gebruikt, maar ook bij mij moest de motor laag liggen.
    heb toen aan weerszijden twee latjes 8x8 gelijmd en toen met een paar dotjes siliconen de motor er tussen geklemd.
    groet Piet
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chrisoot, Raad je aan om een dubbele kruiskoppeling te gebruiken tussen motor en schroefas. Voor de Bühler is het gemakkelijk om een motorsteun te maken. Zet aan de voor en achterkant van de motor een triplex plaatje en lijm die in de romp vast. Maak in de plaatjes wel sleufgaten, waar de motoras door kan bij het verwijderen. Dan blijft de boel voor onderhoud demontabel. Gebruik boutjes met imbus of zeskant kop. Als de motor op dezelfde plek blijft liggen, zou je een vulplaatje kunnen maken tussen spant en motor en dan wat langere boutjes gebruiken. Wil je de motor via de voorkant weg kunnen schuiven, maak dan de voorsteun demontabel. Stukje alu hoeklijn dat je vast schroeft op wat vulhout naast de kiel. Hoop dat je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina