Ocean Servant

Ocean Servant (OS)

Wees voorzichtig met te veel spanning op de Graupner schottels!
Graupner adviseerd max 8V, ik heb ze zelf op 10V gehad maar dan wil je eigenlijk al niet zien hoe het lagersteun beweegt. :(
En nu heb jij er nog messing schroeven ondergehangen.
Je krijgt daar door veel meer "massa traagheid" aan het einde van je aandrijving, dus in principe nog ongunstiger.
Ik zou op voorhand het lagersteun verstevigen, voorkomen is tenslotte beter als genezen.

Klopt helemaal, wij vonden het ook aardig tekeer gaan en dus besloten om voor 6v te kiezen, we hadden ook een ander nadeel namenlijk top tandwiel krom(deze wordt kostenloos vervangen):D, wat betreft lagersteun(goed idee) gooi ik in de groep(lees rob):mrgreen:.

Hoi Arie, dat ziet er netjes uit, tot nu toe mooi hoor!
Over een filmpje plaatsen, ik gebruik nu spaties om het te laten zien als je een filmpje plaatst geen spaties gebruiken , alles aanelkaar schrijven !

[ youtube ] Xzx0sGkd6S0 [/ youtube]

die code tussen de haken is de code wat achter de= staat uit de URL van youtube van het betreffende fimpje.
hopelijk is het zo duidelijk .

groeten, Brandaris

Arie,

kijk ook gelijk naar de overbrenging onderin, bij de eerste generatie schottels waren deze tandwielen van kunststof, ( binnen 1 jaar aan barrels ), later zijn ze van messing gemaakt...ik kreeg deze messing tandwielen gratis ter vervanging.

onderdelen.jpg

hier nog met de kunststof overbrenging

Tom boere

Ocean Servant (OS)

Afgelopen week heeft de OS bij rob op de werf gestaan, rob heeft met het mooie weer moeten afzien in zn werkkamer en daarvoor ben ik hem weer zeer dankbaar:worship:, het resultaat mag er wezen want de skeggen zitten zijn bevestigd onder de bak en de verbindingsstukken tussen de bakken zijn gemaakt.

hey das opzich een simpele en toch practische constructie..
maar is het stevig genoeg vraag ik me af.. word toch regelmatig los gehaald enzo..

Ziet er netjes uit, maarre wat als de ene helft nu meer drijfvermogen heeft, dan kan het gebeuren dat die kant omhoog gaat en de delen uit elkaar gaan....

Bij onze m@illine tanker hebben we in het achterschip vaste draadeinden zitten, in het voorschip draaien we daar binnenin een vleugelmoer op, moet eerlijk zeggen dat we never water binnen hebben...

Tom Boere

Ocean Servant (OS)

hey das opzich een simpele en toch practische constructie..
maar is het stevig genoeg vraag ik me af.. word toch regelmatig los gehaald enzo..

Hallo Remco,
Gelukkig hoeven we dit niet uit te proberen want deze constructie heeft Rob eerder toegepast op de sleepbak ocean servant die inmiddels al een paar jaar intensief gebruikt wordt, bij de sleepbak is het materiaal dikte nog 2mm dunner en deze bak draagt regelmatig ruim honderd kilo. Als er eenmaal gewicht op of in de bak komt dan willen de twee vlakke delen naar elkaar toe en dit geeft een groot draagvlak. Tot nu toe heeft deze methode gewerkt maar de toekomst zal het uitwijzen:p.

Groetjes R&A

ok.. dat is wel mooi dan
ja op het eerste gezicht lijkt het een beetje "te" simpel, maar als het werkt, werkt t
Dat is waar t uit eindelijk om draait toch?!

Ocean Servant (OS)

Afgelopen twee weken heeft de bouw voor mezelf stil gelegen vanwegen mijn werk maar Rob heeft niet stil gezeten.

Zoals eerder vermeld is het onderwater schip aangepast voor de vaar eigenschappen, de boegschroef is bij de originele OS niet aanwezig maar kijkend naar de toekomst met eventuele dek lading(windvang) zal de OS nu prima te manoevreren zijn. Deze week kan ik gaan beginnen met de indeling van de ballast tanks en de indeling van pompen vaartregelaars en accu's, foto's zullen volgen.

Groetjes Rob en Arie.

Ocean Servant (OS)

Vandaag weer lekker wezen knutselen in de tuin aan de OS:D, ik ben vandaag bezig geweest met de indeling van de tanks(kopbak). Ons idee is om met vier pompen per bak te gaan werken, twee om te vullen en twee om de bak leeg te zuigen, wij hebben hiervoor gekozen om het simpel te houden en niet met bv lucht en diverse klepjes te werken of nog meer pompen, daar dit mijn eerste bouw is proberen we dingen simpel te houden. Als je goed kijkt naar de foto's dan kan je ontdekken dat het eigenlijk maar twee tanks zijn, 1 grote tank met slinger schotten(staan met elkaar in verbinding door de loosgaten) en 1 kleine center tank die het volume krijgt die net wat kleiner is dan de dekhuizen voor op de bak. Als we na bereken van het water volume en het nodige ballast gewicht het dek tot aan het water krijgen dan zal de OS blijven drijven, dmv de center tank te vullen zal het dek 8cm onderwater komen te liggen en dat betekend dat het resterende deel van de dekhuizen wat boven water uitsteekt voor het drijvend vermogen zal zorgen, dit zal zo ook bij de achterbak plaats vinden(hopen we):mrgreen:. De bedoeling is dat beide bakken los gekopeld van elkaar precies in ballans zijn en beide dus het zelfde gewicht zullen hebben(dit mag wel wat verschil hebben) gelijk lastig of enige trim achterover. In de praktijk wordt wel een gemiddeld trim verschil van 1mtr op 100mtr aangehouden in het geval van onze OS 1cm verschil.

Alle schotten staan nog los en niet 100% uitgeleind want in de wingtanks(zijkanten van de OS) zullen loodplakken in komen welke we precies op maat zullen maken door het lood in malle te laten vloeien en deze dan in de wingtanks te plaatsen.

Van deze pompjes zullen we er in totaal 8 van gebruiken om de tanks te vullen en leeg te zuigen.

Deze zijn van het ruitensproei systeem uit een auto. De complete bak binnen en buiten wordt in de G4 gezet. Als alles echt TOP moet zijn ! - HOME

Groetjes Rob en Arie.

haha bedankt.
ken andere Arjan nog van vroeger tijdje bij m,n vader gevaren en die op zijn beurt weer bij Arjan z,n vader, ook m,n broer heeft er nog gezeten voor de Noorman verkocht werd.

blijf je volgen leuk project succes!

Ocean Servant (OS)

Helaas staat wegens de verbouwing van mn schuur de bouw van de OS op een laag pitje en Rob is momenteel ook druk met zn andere project(Triton). We hebben de water aanzuig wel inmiddels klaar en deze kunnen ingebouwd worden.

Om een idee te geven hoe ver Rob inmiddels met de Triton is .

Het wordt echt een super mooi model, schaal 1:26, niet varend.

Dan maakt hij er toch gewoon twee, als je eenmaal bezig bent is het alleen een kwestie van kopieren :cool:
En vaak is de tweede mooier en beter :D

Dan maakt hij er toch gewoon twee, als je eenmaal bezig bent is het alleen een kwestie van kopieren :cool:
En vaak is de tweede mooier en beter :D

Dat heb ik ook tegen rob gezegd:-D, zn antwoord was ''jij denkt zeker dat ik niks te doen heb'' de werf heeft het momenteel veel te druk.:mrgreen:

Model Triton.

Dag Adam. Ik denk dat wij het zelfde probleem hebben TIJD. Ook als je in de vut zit .Sinds ik Arjan ken heb ik geen uitvlucht meer van er is geen tekening of ik weet het niet. Het antwoord is,dan kom maar aan boord dan kan je het op meten,er gaat nog meer TIJD in zitten. Ik laat het maar bij 1 model.Grt Rob.

Back