(Octo)Copter

• Topicstarter Topicstarter JoostK
  • Startdatum Startdatum
J

JoostK

Guest
Dag iedereen,

Ben nieuw hier ;)

Ik heb sinds een aantal weken een redelijk belachelijk maar (als het zou kunnen werken) geniaal jongetjes-idee.... (ik zoek al een tijdje naar een 'leuke' hobby)

Ik was wat geobsedeerd door dat quadrocoptertje "Parrot AR.Drone" (bestuurbaar met iphone) Fantastisch apparaat als je het mij vraagt, mooi systeem.

Toen kreeg ik een typerend gedachtespinsel, wat nou, als ik, met de nodige aanpassingen, van dat quadrocoptertje een volwassen copter maak, door een paar griezelig (dure) upgrades toe te passen.

Kortom, een plateau wat me dragen kan.

Voordat het afkraken begint: Het is een poging, niet meer, niet minder ;)

Nu heb ik de ballen verstand van modelbouw, electra, kwantum fisica, etc... Maar ik denk dat ik met logische beredenering en info/spec van het internet een heel eind kom.
Daarvoor wilde ik een paar stelregels/richtlijnen bij jullie checken:

Om eens te kijken wat voor reacties ik krijg op dit idee beginnen we eens rustig met de eerste, en misschien wel belangrijkste stelling:

Vermogen van totaal motor concept moet voldoen aan de volgende stelregel:

300W/kg

Klopt dit een beetje? Ik heb (voor mij) een nieuw soort electrische motor gezien, brushless motoren, welke een leuke 2500W/3500W (of meer) kunnen opleveren

Groetjes Joost!

PS,
Ik weet het, maar het idee is natuurlijk fantastisch :P

Haha, hou je er wel rekening mee, dat het bouwen van, en vliegen met mandragende toestellen ZONDER controles van de RLD in nederland niet toegestaan is?

Lijkt me ook knap gevaarlijk trouwens... Jij liever als ik....

Groet, Bert

Hey,

los van de regels en veiligheid vind ik het een gewaagd project! Wie niet waagt wie niet wint. Nu guts, no glory! Vele pioniers zijn ook begonnen met een idee.

Als je uitgaat van gemiddeld 3Kw per motor, zou dan ruim 10Kg trust per motor zijn. Keer 8 stuks... 80 Kg.
Je kan dan jezelf tillen, maar hou ook rekening met toch minimaal 8 motoren van om en nabij de kilo, 8 regelaars van ruim 300 gram, en vooral, ca 15-20 kilo akku (minimaal). Om dan nog te kunnen sturen/stabiliseren moet je iets over hebben, m.a.w. je vermogen is aan de krappe kant.

Efficiënter is om een overbrenging (of twee eigenlijk) in te bouwen, en dan twee zwaardere (ca 10Kw-15Kw) motoren aan een coax opstelling met twee props van ca. 1,5m. Je komt dan prima aan voldoende trust, en je kan dan alle vermogen gebruiken om te vliegen, en eenvoudig te sturen door het tweeassig scharnierend op te hangen en met een hendel zelf te besturen.
Op deze manier, maar dan electrisch:
wd99ziWFF7Q[/media] - The World's smallest one person helicopter

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey allemaal,

Ja, ik ga er even vanuit dat de RLD geen flauw idee heeft wat ik aan het doen ben binneshuis ;) Daarnaast, top, wat een snelle reacties ;)

En ja, voor het totaalgewicht moet ik alles wel netjes op een rijtje hebben staan.

Ik wil er wel echt een plateau van maken, lichaam boven de propellers (uiteraard afgeschermd e.d ik wil ook niet dood ;)
Voor wat betreft besturing wil ik toch even kijken naar het huidige systeem van de originele Parrot AR.Drone; ik ben zelf best een software-man, ik wil dat systeem o.a. uitbreiden met betere camera's voor hogere stabiliteit e.d.

Maar als er motoren zijn (binnen proportionele porties gezien afmetingen) welke 10KW of 15KW produceren moet ik me maar eens gaan verdiepen in propeller/motor verhoudingen, ik weet niet of daar richtlijnen voor zijn?

Groetjes!

Haha, hou je er wel rekening mee, dat het bouwen van, en vliegen met mandragende toestellen ZONDER controles van de RLD in nederland niet toegestaan is?
RLD bestaat al een aantal jaren niet meer... dat heet tegenwoordig Luchtvaartinspectie.
En, nee, het is niet verboden om een vliegtuig te bouwen dat niet voldoet aan de wettelijke eisen; het is alleen maar verboden om ermee te vliegen.

Er zijn overigens al electrische motoriseringen voor deltavliegers en parapentes waarmee je, met een absoluut minimum aan regeltjes, in Nederland mag vliegen. Minder regeltjes dan voor autorijden eigenlijk.

Eerder bericht

Is mijn eerder geplaatste reactie verwijderd?
Gr

Edit**
Sorry, staat er nog, overheen gescrold

Hey allemaal,

Ja, ik ga er even vanuit dat de RLD geen flauw idee heeft wat ik aan het doen ben binneshuis ;) Daarnaast, top, wat een snelle reacties ;)

En ja, voor het totaalgewicht moet ik alles wel netjes op een rijtje hebben staan.

Ik wil er wel echt een plateau van maken, lichaam boven de propellers (uiteraard afgeschermd e.d ik wil ook niet dood ;)
Voor wat betreft besturing wil ik toch even kijken naar het huidige systeem van de originele Parrot AR.Drone; ik ben zelf best een software-man, ik wil dat systeem o.a. uitbreiden met betere camera's voor hogere stabiliteit e.d.

Maar als er motoren zijn (binnen proportionele porties gezien afmetingen) welke 10KW of 15KW produceren moet ik me maar eens gaan verdiepen in propeller/motor verhoudingen, ik weet niet of daar richtlijnen voor zijn?

Groetjes!

Iemand die deze motor/proppeller/afmetingen verhoudingen heeft? Of richtlijnen hiervoor?

Gr

Een veiligheids aspect waar je wel even rekening mee moet houden is dat bij een storing op één of meerdere motoren zo'n apparaat meteen naar beneden dondert, zweven of autoroteren is geen optie en uitstappen met een parachute lijkt mij ook niet echt mogelijk.

Wel een leuk idee overigens!!

Voor het veiligheids gebeuren zou je aan een ballistisch reddingssysteem kunnen denken (parachute afgeschoten door een kleine raketmotor waaraan het hele vliegtuig omlaag komt)

GRS - Galaxy Rescue Systems - ballistic recovery parachutes for LSA aircraft, experimentals, light sport

recoveryparachute.jpg

Groeten,

Mark

Voor het veiligheids gebeuren zou je aan een ballistisch reddingssysteem kunnen denken (parachute afgeschoten door een kleine raketmotor waaraan het hele vliegtuig omlaag komt)

GRS - Galaxy Rescue Systems - ballistic recovery parachutes for LSA aircraft, experimentals, light sport

recoveryparachute.jpg

Groeten,

Mark

Nu ga je er vanuit dat er een veiligheids systeem in komt :P nee ik zorg als eerst dat mijn besturingsconcept/systeem een beetje fatsoenlijk draaiende is, daarna divserse testjes etc. En DAARNA kan er iets komen in de vorm van een upgrade als een veiligheidssysteem :P
Haha Gustave Whitehead had ook geen parachute

neem gewoon een paramotor , niet duur en vliegt ook. Maar ook daar zit je met electro aan de grens van gewicht/vermogen

Hoi JoostK, Ik vind dit een fascinerend idee! Hoe ver sta je trouwens met ontwerp en uitwerking? Bekijk het eerst puur-technisch zonder je te laten ontmoedigen door goedbedoelde waarschuwingen over wetgeving, nooddaalsystemen, enz. De eerste auto zal ook nooit door de technische inspectie geraakt zijn.
Ik vlieg nu zelf al enkele maanden met de ar.drone quadricopter en besef heel goed dat er beter materiaal bestaat. Doch we hebben het hier over een fantastisch concept dat niet alleen 'op schaal' vliegbaar is. Meestel wordt het miniatuurmodel afgeleid van de grote en "echte" modellen. Hier vraag ik mij, net als jij, af waarom het niet omgekeerd kan? Een groot model afleiden van een miniatuur. Bij mijn weten zijn er geen grote quadricopters die lasten van enkel personen kunnen meedragen. Het zal zijn reden hebben. Of juist niet? Het idee laat me niet los. Mensen die zeuren over het veiligheidsaspect; Het gaat hier toch over experimenten die relatief makkelijk simuleerbaar zijn met proeflasten en repeterende proefvluchten waaruit analyses kunnen gemaakt worden?

Ik zat ook met het idee van een "reuze quad",
maar mandragend, dat gaat toch wel een stapje verder. ;)
Wat voor akelige stromen lopen er dan om je heen,
das een keer klappen met kortsluiting en je bent snot volgens mij.
Ik zou zoiets toch eerst eens testen met een paar flinke zandzakken.

Back