Menigeen zal denken "Alweer een Ofa draadje" maar ik heb getwijfeld om deze post ergens in een ander draadje te plakken maar vond het eigenlijk nergens op zijn plaats.
Ik heb het laatste jaar wat OFA variaties gemaakt en kom toch steeds weer op het oude ontwerp uit. Deze vliegt toch het lekkerst. Hij moet het zeker met wat meer wind en qua werphoogte afleggen bij de ontwerpen van Jurgen en Peter, maar met weinig wind en een gemeten starthoogte van gemiddeld 37 meter doet hij het niet veel minder.
Maargoed, bij deze een update van de Ofa.
De update voor de bouwwijze betreft beide versies. Ik heb bij mijn laatste model de vleugel rechtstreeks op de boom gelijmd. Het model is met 90cm spanwijdte zo klein en daarom zo gemakkelijk te vervoeren dat het niet noodzakelijk is de vleugel demontabel te maken.
Voordat de vleugel op de boom gelijmd wordt vlak je deze aan de onderkant iets af. Het laatste stukje valt iets over de romp en dat moet je ook even wegschuren. Daarna lijm je het geheel met wat 2 componenten lijm op zijn plaats. Als je dit netjes doet heb je direct de goede instelhoek ten opzichte van het stabilo. Onderkant vleugel in level met stabilo.
Na het uitharden neem je naald en draad en naai je de vleugel nog eens extra op de boom vast door een slag of 8 over de versteviging in de vleugel en onder de romp door te halen. Alles even fixeren met CA.
Denk er wel om dat je over de versteviging gaat anders trek je de draad gewoon door het balsa heen en heeft het geen enkel nut.
Doe dit op beide plekken in de vleugel.
Het model is nu niet meer demontabel maar veel sneller te bouwen en de instelhoek is altijd direct correct. Bij de vorige bouwmethode kwam er na een paar dagen toch wat speling in de vleugel-rompverbinding en dat is nu niet meer het geval.
Ik sta nu een maandje of twee met dit model te gooien en het zit nog steeds goed vast.
Bij de versie met de smalle vleugel maak ik ook geen gaten meer in de vleugel en lak de vleugel licht af ipv bespannen met oralight. Ook dat scheelt bouwtijd.
Succes
Foto's spreken verder voor zich dacht ik.
Ik heb het laatste jaar wat OFA variaties gemaakt en kom toch steeds weer op het oude ontwerp uit. Deze vliegt toch het lekkerst. Hij moet het zeker met wat meer wind en qua werphoogte afleggen bij de ontwerpen van Jurgen en Peter, maar met weinig wind en een gemeten starthoogte van gemiddeld 37 meter doet hij het niet veel minder.
Maargoed, bij deze een update van de Ofa.
De update voor de bouwwijze betreft beide versies. Ik heb bij mijn laatste model de vleugel rechtstreeks op de boom gelijmd. Het model is met 90cm spanwijdte zo klein en daarom zo gemakkelijk te vervoeren dat het niet noodzakelijk is de vleugel demontabel te maken.
Voordat de vleugel op de boom gelijmd wordt vlak je deze aan de onderkant iets af. Het laatste stukje valt iets over de romp en dat moet je ook even wegschuren. Daarna lijm je het geheel met wat 2 componenten lijm op zijn plaats. Als je dit netjes doet heb je direct de goede instelhoek ten opzichte van het stabilo. Onderkant vleugel in level met stabilo.
Na het uitharden neem je naald en draad en naai je de vleugel nog eens extra op de boom vast door een slag of 8 over de versteviging in de vleugel en onder de romp door te halen. Alles even fixeren met CA.
Denk er wel om dat je over de versteviging gaat anders trek je de draad gewoon door het balsa heen en heeft het geen enkel nut.
Doe dit op beide plekken in de vleugel.
Het model is nu niet meer demontabel maar veel sneller te bouwen en de instelhoek is altijd direct correct. Bij de vorige bouwmethode kwam er na een paar dagen toch wat speling in de vleugel-rompverbinding en dat is nu niet meer het geval.
Ik sta nu een maandje of twee met dit model te gooien en het zit nog steeds goed vast.
Bij de versie met de smalle vleugel maak ik ook geen gaten meer in de vleugel en lak de vleugel licht af ipv bespannen met oralight. Ook dat scheelt bouwtijd.
Succes
Foto's spreken verder voor zich dacht ik.




