off topic , maar toch belangrijk WIE heeft er al eens nicd gereedschap voorzien van lipo ????

Ik zou graag mijn accu ( nicd/nimh ) multitool ombouwen naar lipo .

Wie heeft hier al ervaring mee , en kan adviseren.

Het laden en ontladen van de lipo is natuurlijk geen probleem , maar ;

moet er nog wat aan beveiliging gedaan worden in de multitool ??? om rara problemen te voorkomen als bv het boortje eens vast-loopt ?????

hellup

nitro2

Het grootste probleem zit 'm in de accu zelf , om specifieker te zijn het ontladen en dan vooral te diep ontladen.

Een boortje wat vast loopt zal de amps. wat omhoog jagen maar een goeie lipo moet dat wel kunnen handelen , de gemiddelde accuboor werkt op 4~5 ampere geloof ik.

Ik denk dat je beter voor a123 cellen kan gaan, deze kun je zonder problemen naar 0 volt ontladen... alleen gaan ze dan wel 50% minder lang mee.

Dewalt gereedschap werkt op a123 cellen dus het kan zeker ;)

Ik heb mijn accu-'nep'dremel voorzien van lipo mét lipo monitor. Simpel en fool-proof door de monitor van 6euro :) Werkt uitstekend en doordat ik mijn dremel voor de modelbouw gebruik, gebruik ik op dat moment mijn accu's niet in een RC model :D
Ik kan het IEDEREEN aanraden.
Jakko

Niet direct een LiPo maar wel een stickpack uit elkaar gehaald en de 6 jaar oude kruimeldief weer voorzien van veel betere accu's ;) (1200 NiCd naar 2700 NiMh) Wist niet dat dat ding zo goed kon zuigen :shock:

LiPo moet geen probleem zijn behalve de ontlading. Een lipo monitor zoals hierboven wordt aangegeven is dan een goed(kop)e oplossing. Voordeel is natuurlijk weer de grotere capaciteit en het veel lagere gewicht.

Li-Po:
Max laadspanning 4,2 Volt
Nominale spanning 3,7 Volt
Ontlaadspanning 3,3 Volt

Li-Ion
Max laadspanning 4,1 Volt
Nominale spanning 3,7 Volt
Ontlaadspanning 3,0 Volt

Laadt nooit een Li-Ion accu's met een Li-Po lader. De eindspanning van een Li-Po lader is voor een Li-Ion accu te hoog!

Geknipt uit de discussie: Lipo's laden op Li-ion instelling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bricks
Is een lipo accu hetzelfde als een Li-ion accu?

Reactie van Ernst Grundman:

Keihard, JA!!!!!
Een LiPo accu is een Lithium Ion accu maar ...... niet alle Li-ion accu's zijn LiPo's!!
Het is net als bij auto's. Een Rolls Royce is een auto maar niet alle auto's zijn Rolls Royces.
De LiPo is dus een Li-ion accu en moet dus als zodanig behandeld worden. Li-ion accu's bestaan er in vele vormen, soorten, maten en andere uitvoeringen. Er worden hier en daar andere materialen gebruikt waardoor er kleine (maar niet onbelangrijke) verschillen tussen die diverse Li-ion accu's bestaan.
Kijk daarom ALTIJD naar de gegevens van de accu die jij hebt en handel daarna. Een accu van een andere fabrikant kan net even een andere spanning hebben. Ook de maximale laadstroom zal verschillen, hou je daar ook aan anders zal je maar kort plezier hebben van je accu.
Tussen de diverse LiPo's bestaan ook verschillen. De meeste van die verschillen zijn zo klein dat je er geen rekening mee hoeft te houden. Zo is de standaard eindspanning van LiPo's 4,215V per cel. In werkelijkheid is dit een klein beetje aan de lage kant om zeker te weten dat er nooit iets mis gaat. De echte eindspanning variëerd afhankelijk van de fabrikant en de gebruikte materialen.
Vrijwel alle laderfabrikanten houden 4,215V tot 4,220V als eindspanning aan. Dat is uitstekend, zo is er geen gevaar van overladen en de capaciteit is er niet minder door.

Lipo accu's bevatten wel Lithium (ionen), maar de naam Li-Ion accu slaat wel degelijk op een ander soort accu.

Verschillen:
A. Li-po

⑴ No liquid electrolyte, so never leak;
⑵ Can be made into various shape;
⑶ Can be made into thin battery, such as 3.6V, 400mAh, the thickness can decrease to 0.5mm;
⑷ Battery is transmutable and can be crooked: the maximum angle is 900;
⑸ High voltage in an battery: several battery with liquid electrolyte can be connected in series to get a high voltage only; the Li-polymer battery can get high voltage in an cell through multiplayer combination;
⑹ Same volume Li-polymer batteries’ capacity is two times of Li-ion battery.

B. Li-ion

⑴ High energy density;
⑵ High operation voltage;
⑶ No memory accumulation;
⑷ Long cycle life;
⑸ No pollution;
⑹ Light weight;
⑺ Very low self-discharge rate.

Edit: LiPo accu's bevatten geen lithium ionen maar lithium in een vaste vorm. Li-Ion bevat lithium dat opgelost is in een vloeistof, vandaar de naam.. Li-Ion. Metalen opgelost in een vloeistof worden ionen.

Hier een lijstje van alle mogelijke lithium combinaties:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_battery

Laatst bewerkt:
:?: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :?:
Lipo accu's bevatten wel Lithium (ionen), maar de naam Li-Ion accu slaat wel degelijk op een ander soort accu.

Verschillen:
A. Li-po

⑴ No liquid electrolyte, so never leak;
⑵ Can be made into various shape;
⑶ Can be made into thin battery, such as 3.6V, 400mAh, the thickness can decrease to 0.5mm;
⑸ High voltage in an battery: several battery with liquid electrolyte can be connected in series to get a high voltage only; the Li-polymer battery can get high voltage in an cell through multiplayer combination;
⑹ Same volume Li-polymer batteries’ capacity is two times of Li-ion battery.

B. Li-ion

⑴ High energy density;
⑵ High operation voltage;
⑶ No memory accumulation;
⑷ Long cycle life;
⑸ No pollution;
⑹ Light weight;
⑺ Very low self-discharge rate.

Edit: LiPo accu's bevatten geen lithium ionen maar lithium in een vaste vorm. Li-Ion bevat lithium dat opgelost is in een vloeistof, vandaar de naam.. Li-Ion. Metalen opgelost in een vloeistof worden ionen.

Hier een lijstje van alle mogelijke lithium combinaties:
Lithium battery - Wikipedia, the free encyclopedia

Beste man ga als je blieft terug naar school om je scheikunde over te doen!. Wat je hierboven schrijft slaat vrijwel nergens op. Sorry dat ik zo fel reageer maar ik kan helaas niet anders omdat het echt heel erg fout is wat je schrijft.
Ten eerste een LiPo accu is echt 100% een type (of een soort) Li-Ion accu (maar niet alle Li-Ion accu's zijn LiPo's)!!!!!!!

Dan kom ik bij deze regeltjes:

Ik kan daar absoluut geen chocolade van maken, wat betekend dit in vredesnaam? Waar komt dit allemaal vandaan en wie heeft dat geschreven?

Verder heeft een LiPo accu absoluut niet een twee keer zo grote capaciteit als een even grote Li-Ion accu. Waar haal je dat eigenlijk vandaan????

Ook je definitie van een Ion klopt van geen kanten. Metalen opgelost in een vloeistof??????
Een Ion is een molecuul dat elektrisch geladen is. Dat kan zowel positief als negatief zijn! Zo kan je dus een IJzer Ion hebben maar ook een Chloor Ion. Natuurlijk een Lithium Ion maar ook een Waterstof Ion, een Neon Ion of een Calcium Ion. Het maakt niet uit, alle elementen kunnen Ionen vormen dus ook de vloeistoffen en gassen.
Ionen ontstaan ook niet door die elementen op te lossen in een vloeistof. Welke vloeistof en hoe? Ionen worden op heel veel verschillende manieren gemaakt. Sommige zijn heel moeilijk te maken met moeilijke machines. Andere ontstaan vanzelf als je twee materialen bij elkaar brengt.
Ook elektrische stroom veroorzaakt het ontstaan van Ionen. Bij elektrisch lassen bijvoorbeeld onstaat een geïoniseerde gaswolk tussen de laselektrode en het laswerk. Zo kan de stroom blijven lopen en het metaal zo erg verhitten zodat de las gemaakt kan worden. Een ander mooi voorbeeld is de bliksem. De bliksem maakt allerhande Ionen in de admosfeer en gelukkig maar want die heeft het leven op aarde hard nodig!

Als laatste LiPo accus bevatten ALLEEN Li-Ionen en absoluut GEEN Lithium in vaste vorm. Alleen bepaalde Lithium batterijen (NIET oplaadbaar) bevatten een kleine hoeveelheid Lithium metaal. Die batterijen moet je ook absoluut niet proberen te laden want dat kan vrij makkelijk fout gaan.

Laatst bewerkt:
Als je het vereenvoudigd wil zeggen zijn metalen die opgelost zijn in water wel degelijk ionen. Bij een bliksem komen geen lithium ionen vrij dus dat is hier ook niet bepaald van toepassing.. Niet iedereen heeft hier een zeer scheikundige achtergrond en zullen dus niet begrijpen waar het over gaat.

Overigens gaf ik niet de definitie van een ion, maar zei dat metalen die "opgelost" waren in water ionen waren. Niet dat alle ionen metalen waren die opgelost waren in water.

Punt 5 snapte ik inderdaad zelf ook niet, heb zelf de text niet geschreven.

En waar zeg ik dat er zuiver lithium in een lipo accu zit? Keukenzout bevat ook een vaste vorm van chloor... (NaCl, oftwel opgelost in water Na+(aq) en Cl-(aq)) . Ik vond het zelf trouwens ook vreemd, maar overal stond dat lipo accu's een accu was waar geen vloeibaar elektrolyt in zat en dat de lipo accu's bestonden uit een vaste stof. Bij de meeste redox reacties zijn er namelijk wel ionen van toepassing.

Als je het vereenvoudigd wil zeggen zijn metalen die opgelost zijn in water wel degelijk ionen.
Ehhhh, ja en nee. Als je metalen in water vindt zullen dat inderdaad alleen de Ionen van dat metaal kunnen zijn, niet de metalen in zuivere vorm. Maar er bestaan vele Ionen verbindingen die NIET in water oplosbaar zijn en die wel degelijk metaal Ionen bevatten.

Bij een bliksem komen geen lithium ionen vrij dus dat is hier ook niet bepaald van toepassing.. Niet iedereen heeft hier een zeer scheikundige achtergrond en zullen dus niet begrijpen waar het over gaat.
Of er bij bliksem helemaal geen Lithium Ionen ontstaan durf ik niet te beweren. We weten nog niet half wat er daar hoog in de lucht gebeurt. Maar ik ben het wel met je eens dat er in ieder geval niet veel Lithium Ionen zullen ontstaan.
Een scheikundige ben ik bepaald ook niet maar ik heb zo hier en daar hulp gehad en ik kan het ook navragen.

Overigens gaf ik niet de definitie van een ion, maar zei dat metalen die "opgelost" waren in water ionen waren. Niet dat alle ionen metalen waren die opgelost waren in water.
Wanneer in lees: "Li-Ion bevat lithium dat opgelost is in een vloeistof, vandaar de naam.. Li-Ion." Lees ik dat toch wel. Maar goed dat kan ook aan mij liggen.

Punt 5 snapte ik inderdaad zelf ook niet, heb zelf de text niet geschreven.
Laat dat dan weg of zoek het uit, dit levert niemand iets bruikbaars op.

En waar zeg ik dat er zuiver lithium in een lipo accu zit?
Dat heb je heel duidelijk zelf geschreven: "Edit: LiPo accu's bevatten geen lithium ionen maar lithium in een vaste vorm."

Keukenzout bevat ook een vaste vorm van chloor... (NaCl, oftwel opgelost in water Na+(aq) en Cl-(aq)).
NEEN, in keukenzout zit GEEN vaste vorm van Chloor! De chemische verbinding van Natrium (een metaal) en Chloor (een gas) vormt een vaste stof die wij Natriumchloride, of beter Keukenzout, noemen. Let wel dat hier dus alleen de Ionen van die stoffen in zitten, NIET de stoffen zelf! De chemische verbinding is in dit geval een vaste stof.
Wanneer je Waterstof met Zuurstof (beide gassen) verbindt krijg je water, een vloeistof. Maar water is niet een vloeibare vorm van Watersof en/of Zuurstof!

Ik vond het zelf trouwens ook vreemd, maar overal stond dat lipo accu's een accu was waar geen vloeibaar elektrolyt in zat en dat de lipo accu's bestonden uit een vaste stof.
Zoals ik al schreef Ionen hebben niets met vloeistoffen te maken behalve dat ze er ook in voorkomen. Het feit dat er in LiPo's geen vloeibaar elektrolyt zit betekend dus niet dat er geen Ionen in zouden kunnen zitten. Zoals ik als schreef Ionen kunnen overal in voorkomen en doen dat dan ook!
Inderdaad bij LiPo's is het elektrolyt niet vloeibaar maar een een Polymeer, een vaste (kunst)stof. De Lithium Ionen zitten IN dat polymeer.

Bij de meeste redox reacties zijn er namelijk wel ionen van toepassing.
Niet per definitie: "Een redoxreactie is een reactie tussen moleculen en/of ionen waarbij elektronen worden uitgewisseld." Het gebeurt net zo goed met complete moleculen. In diverse gevallen zal het resultaat van zo'n reactie zelfs in Ionen vorm zijn!

Denk er ook aan dat veruit de meeste Ionen zeer instabiel zijn. Ze zullen of heel snel terugkeren naar de oorspronkelijke toestand of reageren (verbinden) met een andere stof of ander Ion om zo toch in een stabiele toestand te komen.
Vandaar dat overladen van een LiPo zo gevaarlijk is. De Lithium Ionen die daar in zitten zijn Positief geladen, ze missen dus één of meer electronen. Tijdens het laden sturen wij er een stroom doorheen. Die stroom is niets meer of minder dan een hele horde van electronen die we in de accu stoppen. Zolang de accu niet vol is zal er niets gebeuren. Wanneer de accu vol is kan en zal het gebeuren dat er electronen "gevangen" worden door de Lithium Ionen. Zo ontstaat er toch zuiver Lithium. Omdat er ook watersof, zuurstof en warmte ontstaat kan die zuivere Lithium in brand geraken met alle gevolgen van dien. Lithium is tenslotte een Alkalimetaal!

En ik wou eigenlijk gewoon weten of er mensen waren die draagbaar gereedschap op nicd-nimh al eens hadden omgebouwd naar lipo....................................

123 cellen schijnen een goed alternatief te zijn ( en gelijk een leuke start voor een nieuwe discussie ).

wie helpt me verder ??

nitro2

Laatst bewerkt:
Ik heb het heel recentelijk geprobeerd met een AEG accuboormachine. Erg goed boormachientje, maar na 10 jaar was de accu gaar. 14.4 volt, dus dan denk je dat een 3 of 4 cellen lipo zou moeten kunnen.

Raar genoeg, maar het ding werkte domweg niet. Ik heb zelfs de moeite genomen een 4 cellen lipo exact te ontladen tot ie 14.4 volt gaf, en toen nog deed ie het niet. Dus ik dacht, het ding zal kapot zijn, maar toen ik de NiCD accu er weer opzette, deed hij het gewoon. Het lijkt er dus op dat die boormachine iets aan boord heeft wat de lipo van de NiCD accu kan onderscheiden, mogelijk dat ie de weerstand meet ofzo.

Hoe dan ook, dat was ook een relatief duur boormachientje, de vervangende accu kost nu nog steeds zo'n 160 euro, vandaar ook dat ik dat experiment uithaalde.

the Li-polymer battery can get high voltage in an cell through multiplayer combination;

Wow, een lipo met multiplayer-optie :P

Ik vermoed dat ze hier bedoellen dat je met meerdere lagen (multi-layer) een lipo cel kunt construeren (enkele cel) die bv. 8.4v nominaal geeft. In feite dus 2 cellen in 1 verpakking. Of dat ook zo is, geen idee.

meestal hebben boormachines 3 polen op de stekker. of een sensors ergens.

had je deze wel aangesloten?

Yep.. in het accupack zat een temperatuurgevoelig weerstandje. Deze heb ik overgezet naar de lipo situatie (en later weer terug).

Back