Offshore smit lloyd 107

Zo blijf je gezellig bezig..
Het is dat ik op het moment even geen werkplek heb, anders had ik mijn update ook maar is geplaatst.. Het gaat toch wel weer aardig kriebelen die lloyd scheepjes :oops:

hee,

bedankt ernst! Zie topic titel zie ik toch echt offshore smit lloyd 107 staan:rolleyes: De tekeningen vond ik laatst op de club dus die gebruik ik gewoon deze zijn in zeer nette staat (bijna nieuw;)) en komen idd van modellwork holland zijn lekker duidelijk en zeer uitgebreid.

@armando,

tsja jammer dat jij niet met ons mee kan bouwen maar ja je hebt nu nog keuze wat je eraan wil doen:D ook is het handig als anderen dingen uitvinden en daar kan jij van af kijken zoals ik bij ernst en danny:)

Tim

Hallo,omdat je de het schip zo natuur getrouw wilt bouwen, moet je er wel rekening mee houden dat er verschillen in tussen de 107 en 109 zijn, daar je een tek. heb van de 109.Succes!!

hoi ernst,

klopt maar hoe kom ik dan aan de tekeningen van de 107:confused: Ik ben nog steeds opzoek naar foto's tussen de verschillen van de 107 en de 109. Wie wat foto's heeft van de verschillen graag een pm sturen aub.

tim

verschillen

Hallo Tim,de verschillen zijn niet zo veel hoor.(ik zat je maar een beetje te stangen)Ik dacht alleen de zaling en de boeïng voorop.Voor de rest zaten de verschillen vooral in de machine kamer.De 109 kon op zware olie varen de 107 niet.Maar daar heeft de modelbouwert geen last van;)

Vraag maar na bij het scheepsvaartmuseum in Maassluis.
Daar ken je ook foto`s opvragen(kopen) Heb je veel meer aan.. Het kost wat, maar je heb wat..

hee,

Haha nouw ernst ik dacht het ergste;) Ik ben toen de lloyd voorstelling was geweest en uiteraard foto's gemaakt en het o zo mooie smit lloyd boek gekocht maar ik wist niks van foto's:rolleyes: Anders had ik dat ook gedaan. Kan je het eventueel vragen over de mail?

tim

hee,

Ten eerste goed en gezond nieuwjaar beetje laat;) heb natuurlijk weer gebouw niet bepaald snel maar toch best gedaan zal ik maar zegen:-D
Oke de straalbuizen waren we. Heb de gaten in de romp geboort. Dan de straalbuizen erin gezet en uitgelijnd zodat ze precies goed staan, was wel moeilijk want de romp klopte bij de kont niet helemaal daardoor staan de straalbuizen paar mm scheef valt niet heel erg op maar toch jammer als je goede romp koopt:rolleyes: Toen toch maar vast gelijmd.
full

Zoals jullie zien zitten de schroefassen eronder met afgetopte 4blads 60mm schroeven.
full

full

Dan wordt het tijd om de motoren er in te gaan bouwen. De motorsteunen heb ik uit aluminium profiel gemaakt.:D Na dagje en avondje zwoegen zitten de motorsteunen in en is het tijd om te gaan slapen:sleepy: Volgende dag was er een modelbouwdag in haarlem met model auto's, en schepen.
Het was de bedoeling om toch een proefvaart te gaan maken om toch even te kijken hoe ze in het water ligt en hoe ze reageert en ging perfect:D Model vaarklaar weegt nu 20.5kg en ligt precies op de waterlijn.
full

full

Was momenteel rustig want iedereen was opruimen, heb wel hele dag bijna mee gevaren op 14A accu dus voeldoet prima. Ik trok wel de hoogste golven als ik gas gaf in het bassin. Er lag wel wat water naast de bassin omdat ik effe wou kijken wat het schroefwater was en dat is schrokbarend:) Denk dat de bullardpull rond de 3-3.5kg komt. Ben zeer tevreden met de aandrijving.

Dan toch weer boot op club gezet en toen gelijk weer gaan bouwen;)
Omdat de polyester romp uit mal kwam waar ook verschansing bij zat moest ik randje van de polyester romp afhalen. Dus dremel met diamant slijpschijfje gepakt en begonnen om voorzichtig steeds een dieper gleufje te maken door steeds heen en weer te gaan. Ook moeten er wat dingen uit de romp worden gehaald bijvoorbeeld ankerrol,en voor de bolders.
full

full

full

hier goed te zien dat er nog onder randje af moet omdat daar rond stukje buis moet komen aan de buitenkant en daarbinnen de rol:D Beetje moeilijk uit te leggen maar hieronder goed te zien hoe het bij de sl 110 uitziet.
full

Zat effe foto's door te kijken maar veel modellen hebben het anders zitten. Graag nog paar foto's hiervan als iemand heeft.
Vandaag begonnen aan de anker te laten vallen en kunnen ophalen. Heb hier speciaal een kricke ankerlier voor gekocht. Doormiddel van servo kan je met koppeling laten vallen of koppelen en motor laten draaien waardoor die anker ophaalt.
full

Voor de steun van de lier heb ik plaatje styreen gebruikt.
full

full

Dat was het weer voor deze update.

tim
Smit Lloyd 107

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Tim,

Ziet er netjes uit!

Ik zelf ben ook weer druk bezig met me bootje.
Kon er niet vanaf blijven.

Wel mooi zo'n vaarbak om te testen.

hoi rob,

Jij zei van dirk maar daar komen ze niet vandaan.Heb op de autosloop twee kachelmotoren van ford sierra van eind 1980. Motoren hadden lange as aan beide kanten uitstak, dat was niet bepaald handig dus aan een kant afgeslepen.
full

@koen,
idd als je een maal die dag gaat knutselen dan stop je niet meer zo snel. Maar heb maar paar zaterdag jes aangewerkt ivm boot op club staat;)
Bassin is van Victor de lang die ook vroeger shows gaf met scheepsmodelen. Dit jaar in september gaat hij record poging met verschillende scheepsmodelen de echte helgoland van de jaren 70 dacht ik verslepen. Schijnt best groot te worden hoe ik het van hem hoorde. Misschien leuk voor mensen uit de buurt te kijken.

tim

hihi:oops: adam tsja ik had het niet even door maar dat zou ik in godsnaam niet weten. Hij zat geleverd bij de ankerlier en is wel 6volt. Staat verder geen informatie bij. Maar kan wel kloppen want dit is niet bepaald dat grootschalig wordt gebouwd.

tim

Ankerrol

Hallo,

Zijn er misschien mensen die tips hebben over de maak van de ankerrol met houder?
Aanzien ik de rol voor Tim ga draaien op de draaibank.
Het belangrijkste is dat de kont van de romp weer waterdicht wordt. En het is ook de bedoeling dat de rol vrij kan draaien.
Het lijkt mij beter om dit eerst even hier te vragen, aangezien het toch een vrij lastig onderdeel van het schip is.

Bart

Hoi Bart,

als ik Tim was dan bouwde ik in de romp een schot zodat daarbuiten de rol kan draaien wat ie wil zonder dat er ooit een spat water langs die kant binnenkomt. Dus niet van de rol laten afhangen, met draaipunten die waterdicht moeten worden, maar de romp er omheen waterdicht maken en de rol laten draaien in een deel dat nat mag worden.
Als het kan zou er een methode moeten zijn om de rol te kunnen verwijderen, om alles schoon te kunnen maken en evt. smeren.

De rol zelf zou ik maken van een drietal stukken; een recht stuk in het midden en 2 tapse stukken er aan weerszijden van. Zodat een ankertouw er niet zo snel naastloopt maar eerder geneigd is om naar het midden te lopen. Zorg dat je er een as doorheen kunt steken met een paar kogellagers, en de uiteinden ervan steken uit en kunnen worden gebruikt om de rol te monteren in de romp.

VrGr,

Theo

De rol zelf zou ik maken van een drietal stukken; een recht stuk in het midden en 2 tapse stukken er aan weerszijden van.
De 100S-klasse had gewoon een vlakke rol, dus het is niet echt "schaalgetrouw" om er een diabolo rol in te zetten.

Wel een bak maken zoals Theo bedoeld. Aan beide zijkanten van de bak breng je buisjes aan die het lagerpunt worden van de rol.
Deze twee buisjes zijn zo lang dat ze aan de zijkant van de romp (in het berghout of net er onder) weer uit de romp komen.
Je kunt nu een stukje staf aan de ene zijde in het buisje in de romp schuiven, door de rol heen in het ander buisje.
Het stukje staf maak je net iets korter als de breedte van het schip.
Door het staf er uit te drukken kun je toch je rol uitnemen, maar doordat het buisje eigenlijk van buiten naar buiten loopt kan er geen water in je romp komen.
Wel het stukje staf maken van iets wat niet corrodeert of goed in het vet zetten, anders gaat het vast zitten in het buisje.

@ Theo & Adam,

Bedankt voor de tips, hier kunnen we zeker wat mee. Het wordt alleen nog even goed kijken hoe de rol overloopt in de romp.
Ook moeten we even kijken welk materiaal het meest geschikt is om de rol uit de draaien. Misschien heeft iemand hier een idee?
In ieder geval ieder geval gaan we de tips wel uitvoeren. Het is wel zo handig om de rol te kunnen demonteren.

Bart

Hoi Bart,

PVC, plexiglas of aluminium zijn prima geschikt hiervoor, let er even op dat je de "bak" waar de rol inzit zo maakt dat je het water ook kwijt kan naar achteren...verder moet dat wel gaan lukken lijkt me zo.

IMG_9854-1.jpg

2 voorbeelden

dek4.jpg

rol van plexiglas

Gr,

Tom Boere

hoi,

Even niet op het forum geweest en gelijk een mooie tips van een paar bouwers;) Heren, ik heb ook geprobeerd een oplossing te bedenken ik zat zelf te denken aan een soort nylon rol te laten maken door bart. Ben zelf nog niet geweldig op draai bank. Ik had het topic van stoppel laatst doorgenomen en die maakte een kuntstof rol met as er in. Die as werdt in soort busjes gedrukt. Dit leek mij een perfecte oplossing.
Neem wel aan dat ik lagers moet gebruiken die watersealt zijn;)
Hier een voorbeeld van de SL 110

gr,
Tim

Back