Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Begrijp nog steeds niet hoe je dat wilt doen... Die pitotbuis is, zeg maar, "coax"... een buis in een buis. Hoe moet ik dat in een slang steken en nog steeds een meting overhouden?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat Dirk in de war is met een vario, dus de druk uit een "drukvat" wil halen.
    Een pitotbuis moet vrij aanstromende lucht hebben en dan direct met de slang verbonden zijn met de barometer om de snelheid goed af te kunnen lezen.
    In kleine snelle modellen doen ze wel eens een pitotpijpje op de vleugeltip en dan het slangetje met een plankbandje langs de onderkant van de vleugel naar de romp voeren.
    Is er bij jou geen mogelijkheid om hem ergens in het kielvlak te zetten, of aan de buitenkant van de vleugel?

    GJ
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kielvlak gaat weinig helpen, dan zit hij recht in de propwash...

    Buitenkant vleugel, dan moet ik door de hele lengte van die vleugel de drukleidingen zien te friemelen, want dat ga ik niet "buitenom" doen, zeker niet over de hele lengte.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Al zou je 40cm van de romp een pitotpijpje in de vleugel zetten, hij hoeft maar een cm of 2 uit te steken voor de vleugel.
    Ik zag ook iemand die een cockpitsluiting gemaakt had maar dat was een pitotpijpje.

    In de discussie is me eigenlijk ontgaan waarom je een pitoppijpje wilt.
    Ik heb er nog nooit 1 nodig gehad.

    GJ
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Alles lezen GJ , Brutus wil er geen in de vleugel , maar waarom een ? om de luchtsnelheid te meten , waarschijnlijk vlieg je nooit traag :)
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Heel simpel. Bert is machinist. Machinisten zijn gek op data. En waarom omdat ze dan kunnen zien wat er gebeurt of wat er aan zit te komen of wat ze kunnen verbeteren.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb het ook niet nodig, ik vind het gewoon interessant, een soort van "hobby binnen een hobby", zeg maar.

    Gewoon, omdat "meten is weten, Weten= kennis, en kennis=macht"
    Met andere woorden: iedereen kan wel leuk gaan schatten, en beweren dat ie zusveel zoveel km/u vliegt of zus en zo hard stijgt,, maar wat gebeurt er nu eigenlijk ÉCHT?
    Want (en dat bedoel ik niet lullig) ik hoor heel veel mensen, waaronder ook jou, dingen roepen die gewoon ECHT niet kunnen.

    Ik ben niet iemand die blind een meting gelooft, daarvoor heb ik beroepsmatig te veel met juist het achterhalen van foutmetingen te maken.
    Maar als je niet eerst begint met "iets te meten", dan kom je er ook nooit achter wat er nu precies aan de hand is, waar de meting fout gaat, etc etc.
    Zo heb ik lopen beweren dat mijn Ogar dus maar 30 km/u vliegt, en dat greep ik niet eens uit de lucht, komt Rick er aan met "dat kan niet met dat gewicht en die vleugelbelasting", en ik heb redenen om aan te nemen dat Rick weet waar hij het over heeft,
    DUS kan ik aan de slag om mijn meting te verbeteren.
    En heb je de meting eenmaal op orde, dan kun je het gebruiken om hele leuke dingen te doen.
    Wat, dat weet ik (nu) nog niet, maar er is een reden waarom ieder bedrijf meetgegevens logt en archiveert: Omdat je er vroeg of laat wellicht iets mee kunt.

    Neem nu die radial van mij. Die dingen hebben allemaal last van ongelijke mengsel verdeling.
    Morris Mini Motors levert een hele metaalfabriek aan verbeteringen ter waarde van 400 Euro.
    In Frankrijk zit er iemand die dat ook doet, ongeveer hetzelfde bedrag.

    En ik? Ik heb er een half jaartje omheen lopen dansen, meten, kijken, observeren wat er nu eigenlijk precies gebeurt in dat ding...
    En ik heb dat probleem opgelost met een simpel 0,8mm boortje van €1,50, en dat boortje kan ik nog hergebruiken ook.

    En verdomme, zit ik dit hele verhaal te typen, komt terwijl ik dat doe die blauwe balk "er zijn meer reacties, wilt U ze lezen?", Serge door de binnenbocht voorbij:
    En dat vat het beter samen dan ik dat zelf kan.... :D
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik schreef ook dat het me in de discussie ontgaan was.
    Ik heb niet alles gelezen.
    Ik wil ook altijd alle data, dat heb ik afgelopen 10 jaar gelogt.
    Maar wel nuttige data.
    Misschien wil Bert een overtrekalarm maken.
    Dan kan ik ne voorstellen dat je die data wilt.

    GJ
     
    ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Waar las ik nou dat een overtrek alarm niet goed werkt omdat er een vertraging in de meting zit?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... hier dus:

    Overtrek alarmen werken niet, tenminste, niet in deze set-up. De reden daarvoor is dat de meting erg veel ruis bevat, en dus een tijdsmiddeling nodig heeft om een beetje een leesbare waarde te geven. Nadeel daarvan is dat de meting een paar seconden achter de feiten aanloopt, dus stel, ik vogel uit dat mijn overtrek snelheid 35 km/u is.
    Dan honger ik de kist uit, en overtrekt hij bij 35 km/u maar duurt het nog twee seconden voordat de waarschuwing komt.
    Kan ik wel die waarschuwing 10 km/u hoger zetten, maar dan krijg ik een heleboel valse alarmen en dat is ook niet prettig.

    Maar gewoon een dom voorbeeld: ik heb vorige week de rolroeren van de Ogar een slagje van de kwiklinks naar beneden gedraaid, en dat zie je onmiddelijk terug in je vliegsnelheid. Die geeft van de ene vlucht op de andere zo'n 3 km/u minder aan.
    Je kunt dus ZIEN, dat er een bepaald effect is.

    En ook al klopt die meting voorlopig nog niet qua absolute waarde, een verschilmeting kan ook nuttig zijn.
     
    ISOLA2, Berrie, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een overtrek alarm kan wel werken mits de software snel genoeg is.
    Een pitotpijn en een SM Unilog kan dat namelijk wel en bij bepaalde turbines werkt het ook.

    Bert begrijp ik wel, bepaalde data weten en met die snelheid ben ik inderdaad in tijd de fout in gegaan, ik vond op een oude laptop nog wat loggings.
    Last van het Rutte effect?

    Een pitotpijpje moet vrije aanstroom hebben en ik denk dat je bij de vleugel de beste kans hebt, die heeft een betrekkelijk klein frontaal oppervlak dus bouwt de lucht er niet echt op.
    Wat ik al zei, ik denk vanaf een centimeter of 40 van de romp, dat je dan wel een redelijk schone lucht hebt.
    Je kan het voorlopig even testen met een plakbandje, kijken wat het effect is.
    Eventueel een GPS ernaast hangen, in rechte lijn werkt dat wel.
    Enige verschil wat je dan zou krijgen is grond versus luchtsnelheid.

    GJ
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Met een GPS kun je behoorlijk nauwkeurig de luchtsnelheid meten. Alleen niet direct.
    Twee manieren:
    - tegen de wind in, en met de wind mee, en dan middelen,
    - haaks op de wind
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Datsnap ik, maar dan moet je dus een sensor hebben die snel genoeg is, en dat is de FrSky sensor niet (voor zo ver ik weet zit de tijdsmiddeling in de software van de sensor, niet in de dataverwerking van de zender)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ongetwijfeld... Bij de BigLift hangt hij een cm of tien onder de vleugel aan een strut, en dat meet vrij aardig: Klopt redelijk met de spoedsnelheid van dat moment, mischien iets hoger, volgas is spoedsnelheid 80 km/u en de gemeten snelheid rond de 85 km/u. Vind ik goed genoeg.

    Een te lage meting vind ik kwalijker dan een te hoge, maar als ik het met calibreren in de zender op kan lossen vind ik dat goed genoeg.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daarom vermoedde ik dat die uitlezing van de BigLift redelijk kon kloppen, temeer omdat de prop belachelijk groot is voor de kist.

    En dáár weer door, ging ik er van uit dat de uitlezing van de Ogar ook wel zou kloppen...

    Dat blijkt dus behoorlijk niet zo te zijn.
     
    ISOLA2 en Rick NL vinden dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Weer wat bijgeleerd :)
     
  18. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Ogar vandaag uit de winterslaap gewekt voor een paar mooie vluchten.
    Als motor zit er nu een Joker 4250-8 op (KV van 550 rpm/V) met een GM 11x6 propeller. Daarmee komt ze makkelijk los van de grond (met de flaps wat naar beneden).
    Bij de start gaat er dan 27 ampere door de motor bij 24 volt, zo'n 650 watt dus. Het toerental is daarbij 11.300 rpm. Volgens drive calc is de trekkracht van die combinatie 27 N.
    Tijdens het vliegen kan het gas flink terug. Bij 10 ampere steeg ze 2,8 m/s. Alleen het geluid van die duwpropeller..... dat is minder mooi. Het was tot in de verre omtrek te horen, ahum.
    De daalsnelheid is nog aan de hoge kant, maar desondanks ging het een aantal keer in de thermiek naar boven. Met 1700 mAh uit de 6S 2200 mAh accu bleef ik bijna een half uur in de lucht.
    En toen, ja, een landing zo mooi, och. Op het verende wiel, zonder stuiteren en dan nog 20 meter doorrollen tot de vleugel zachtjes opzij in het gras viel. De cracks hier op het forum doen waarschijnlijk niet anders, maar voor mij was het toch wel een unieke ervaring.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2021
    Arnold 85, serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dat lijkt me niet onbelangrijk.

    Succes!


    jan.
     
    ISOLA2 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vreemd... De mijne word door eigenlijk iedereen die hem hoort en ziet vliegen, als "prettig klinkend" ervaren, en je hoort de prop eigenlijk alleen bij de vol gas klimvlucht na de start, verder eigenlijk niet, het (vriendelijk klinkende en absoluut niet luide) uitlaatprutteltje overstemt dat.
    Ik ben nog lang geen crack, dus voor mij is dat tot nog toe ook iedere keer een kick als ik hem op zijn ene wiel kan houden tot aan stilstand, maar GAAF als het lukt, he?
     
    MaartenCornelissen en ISOLA2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina