Old Time Stunt in Nederland

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 28 jan 2007.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    OLD TIME STUNT IN NEDERLAND?

    Afgelopen jaar kwam de gedachte op om op onze NedNats de klasse Old Time Stunt in te voeren. De gedachte was dat deze klasse een nieuwe (!) en frisse bijdrage aan het stuntvliegen in Nederland zou kunnen leveren. In andere landen wordt met wisselende belangstelling Old Time Stunt gevlogen.
    Ik moet zeggen dat ik het wel een aantrekkelijk idee vind om deze klasse ook bij ons in te voeren. Immers heeft het vliegen met oude ontwerpen een grote charme, zijn ze meestal vrij snel te bouwen en geeft het invoeren van de klasse een goede reden om eens zo’n charmant –en voor sommigen nostalgisch- model te bouwen.

    Als we deze klasse gaan invoeren, is het van het grootste belang om goede model specificaties te kiezen. De leukste modellen stammen namelijk uit de periode waarin het ontwerp van kunstvlucht modellen nog niet zo vast lag, we hebben het dan over de vijftiger- en begin zestiger jaren van de vorige eeuw. We moeten daarbij rekening houden met het feit dat de staat van de techniek in Europa en in Amerika nogal verschillend was. In Amerika was Lijnbesturing in de vijftiger jaren razend populair en daardoor gingen de technische ontwikkelingen razendsnel. In Europa was men na de oorlog vooral bezig met wederopbouwing, mensen hadden minder geld voor hobby’s waardoor modellen kleiner en eenvoudiger (en dus goedkoper) waren. In de tweede helft van de vijftiger jaren was de Nobler met de Fox 35 de Amerikaanse ‘standaard’ terwijl in Nederland de Mickey met een 2,5cc diesel je van het was.
    In de 1e helft van de zestiger jaren verminderden deze tegenstellingen.

    Door deze verschillen is het niet mogelijk om eenvoudig weg een uiterste datum te nemen om te bepalen welke modellen in Old Time Stunt mogen worden toegelaten, want dan zullen voornamelijk technisch betere (en grotere) Amerikaanse ontwerpen worden gebruikt. Ik stel voor een bonus punten systeem te gebruiken om kleinere en eenvoudiger modellen te bevoordelen.

    Vervolgens is nog de vraag welk stunt programma we kunnen gebruiken. Het huidige F2B programma is vanaf begin 60er jaren in gebruik. Daarvoor was er een ‘oud FAI programma’ en een AMA Old Time Stunt programma.
    Nu is er al in Duitsland en in Frankrijk geëxperimenteerd met Old Time Stunt wedstrijd, zodat ik gelukkig dit alles niet zelf heb hoeven te bedenken, en we ons kunnen aansluiten bij de buurlanden, wat weer meer kans op een breder deelnemersveld geeft.
    Ik denk dat we er verstandig aan doen om het Franse concept over te nemen, wat vrijwel identiek is aan het Duitse:

    a. Modellen toegelaten tot publicatiedatum 1-1-64.
    b. Bonuspunten voor eenvoudige en kleine modellen en voor erge vroege modellen
    c. Gebruik van het AMA Old Time Stunt programma (zie bijlagen).

    Het enige nadeel zoals ik het kan bedenken is dat we op de NedNats een extra jury nodig hebben, die wat mij betreft slechts uit twee personen hoeft te bestaan. Net als dit jaar met de Beginners/Gevorderden zouden we daar echter F2B vliegers voor kunnen vragen.
    Als dat niet kan is toevoegen van een tweetal medewerkers ook nog wel te overzien. Als Jelle de rekenmeester blijft –wat ik vurig hoop- zal hij geen moeite hebben met het beperkte aantal extra scoreformulieren.

    Dan hebben we nog wat regels nodig. Naast de normale kunstvlucht regels moet dit vooral over de modellen gaan:
    1. De deelnemer heeft de verantwoordelijkheid om aan te tonen dat zijn model binnen de bedoelde periode is gepubliceerd en ‘schaalgetrouw’ is.
    2. De organisatie is gebaat met een map van toegestane modellen met bouwschetsen in A4 met ontwerper en publicatie datum.
    3. Diesels hoeven geen dempers; glows wel.
    4. Moderne materialen als bekledingsfolie en glasfiber toegestaan; interne modificaties in constructie en besturing toegestaan; toevoegen onderstel voor grondstart toegestaan.

    Bijlage 1. Old Time Stunt Programma

    Vliegfiguur K-factor
    1. Opstijgen en vlak vliegen 1
    2. Stijgvlucht 1
    3. Duikvlucht 1
    4. Enkele wingover 1
    5. Vijf loopings achterover 3
    6. Vijf loopings voorover 3
    7. Twee ronden rugvlucht 3
    8. Drie horizontale achten 4
    9. Drie staande achten 4
    10. Drie achten boven het hoofd 4
    11. Eén vierkante looping achterover 4
    12. Landing 2


    Bijlage 2. Bonuspunten Old Time stunt

    Modelontwerp voor 1-1-49 30 punten
    Modelontwerp voor 1-1-52 20
    Modelontwerp voor 1-1-56 10
    Geen flaps 20
    Vonk ontsteking motor 30
    Diesel 15
    Tweedekker 10
    Motor 1,5cc of kleiner 20
    Motor t/m 2,5cc 10
    Motor t/m 3,5cc 5

    Bijlage 3. Jury handleiding.
    Deze handleiding is afgeleid van de AMA OTS jury handleiding; let op de soms afwijkende uitvoering van de figuren.

    1.Opstijgen en vlak vliegen. Opstijgen door een kwart ronde op de baan te rollen, langzaam op te stijgen en naar een hoogte tussen de 2 en 3 meter (normale hoogte voor vlak vliegen in OTS) te stijgen. In totaal 6 ronden aanhouden voor de volgende figuur, de laatste twee ronden zijn de gebruikelijke 2 ronden tussen figuren.

    2. Stijgvlucht is een abrupte 90 graden klim omhoog, weer abrupt vlak leggen op een hoogte van 60 graden gevolgd door twee ronden horizontaal op 60 graden.

    3. Duik recht naar beneden van 60 graden tot de vlieghoogte tussen de 2 en 3 meter en vlak trekken voor nog twee ronden horizontaal

    4.Enkele wingover, bovenwinds beginnend, verticaal door het zenit en vlak trekken weer tussen de 2 en 3 meter hoogte.

    5.Vijf ronde loopings achterover vanaf de vlieghoogte van tussen de 2 en 3 meter hoogte tot een hoogte van 60 graden. Vervolgens in vlakke vlucht overgaan, NIET in rugvlucht!

    6.Vijf ronde loopings voorover. Klimmen naar 60 graden en beginnen met een duik voorover, of beginnen met een lazy eight. Na de vijfde loop terug komen in normale vlakke vlucht.

    7. Rugvlucht. Vanaf normale vlucht een driekwart loop achterover maken en uitkomen in rugvlucht voor TWEE ronden; dan weer met een driekwart loop in normale vlucht uitkomen voor de twee ronden vlak voor de volgende figuur.

    8. Drie horizontale achten. Volgorde van de loopings als in een lazy eight. Beginnen met een driekwart loop achterover, als het model verticaal duikt overgaan in een loop voorover en na drie achten vliegen en weer in normale vlucht op 2 tot 3 meter overgaan. Maximale hoogte 60 graden.

    9. Drie staande achten. Begin in vlakke vlucht. Vlieg een halve loop achterover tot 45 graden, ga dan over in een loop voorover tot 90 graden. Na drie achten overgaan in vlakke vlucht. Het is ook toegestaan de figuur in het midden op 45 graden te beginnen en naar keus eerst de loop voorover of de loop achterover te doen. Wel van tevoren de jury inlichten wat je gaat doen.

    10. Drie achten boven het hoofd. Ook in ‘lazy eight ‘ volgorde gevlogen. Klim naar een hoogte van MINSTENS 30 GRADEN en vlieg een halve loop achterover naar een punt recht boven het hoofd en ga daar over in een looping voorover. Na drie achten weer terugkomen in vlakke vlucht op 2 tot 3 meter.

    11. Vierkante looping achterover. Moet minstens een kwart ronde breed zijn, met een maximale hoogte van 60 graden. Is dus meer een rechthoek dan een vierkant.

    12. Landing binnen 7 minuten. Vanaf motor stop een strakke daling, hoeft geen ronde zweef te zijn. Landing zonder hobbels of over de kop slaan…

    Henk de Jong
    Dit stukje is gebruikt om aan de LB vliegersvergadering de invoering van OTS voor te stellen. Het is ongewijzigd overgenomen. Er wordt gewerkt aan een lijst van beschikbare tekeningen. maar die is nog niet af.
     
  2. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    is het niet handig om op de lb dag hier iets info over te geven
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Wij hopen dat er op de eerste LB dag al een aantal oldtime kisten klaar zullen zijn! Info op die dag zou dus wat laat komen, al weet ik niet of ik het zelf red om mijn eigen Mickey dan af te hebben, maar ik kan in ieder geval met de oranje Nobler meedoen. Verdere info is ook niet echt te geven lijkt mij. Belangrijkste punten: kist van vóór 1964, mogelijkheid van bonuspunten, iets ander stuntschema (eenvoudiger dan F2B), vliegen!
     
  4. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo!

    Am 8./9. September 2007 Lassogeier Luftzirkus in Rheidt bei Köln mit OldTimeStunt und MiniTeamRace auf Gras!!
    Info unter www.lassogeier.de

    Groetjes
    Willi Schmitz
     
  5. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    PP, je gaat overstag, zie je reactie op mijn bericht medio oktober 2006, goede zaak, want volgens mij is dit echt leuk. Hoe is het trouwens met je plannen voor de vliegdagen in Groningen? Ik ben er klaar voor!

    Henk, op de site van de Tulsa Glue Dobbers staan een flink aantal geschikte kisten, dus tekeningen zullen er ook wel voor te krijgen zijn.

    Groet, Frits.
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Frits: Overstag is een groot woord, ik zou liever hebben gehad dat voor de fun weer 1/2 FAI was ingevoerd, en dan niet puur als beginnersklasse, maar als vintage klasse. Het Old Time schema dat ze in de VS kennen is als zodanig volgens mij nooit in Nederland gevlogen, en vind ik daarom historisch voor ons Nederlanders wat minder verantwoord, maar ik verzet me er niet tegen hoor. Waar het mij om gaat is dat ik met een 2,5cc dieselkistje kan vliegen.
     
  7. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Hoe gaat het met het evenement dat je wil organiseren in Groningen P.P.
    kunnen we daar toch lekker 1/2 FAI vliegen met onze Nederlandse kistjes
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb net bericht van mijn club, ze hadden de aanvraag ontvangen en de secretaris zou mij antwoorden, maar dat had hij nog niet eerder gedaan. Het kan doorgaan! Ze vroegen me naar data (ik had voorgesteld eerst twee evenementen te doen). Als werkdata heb ik genomen 16 juni en 15 september. Heeft iemand er problemen mee dat het beide zaterdagen zijn? Dan zou ik één zaterdag en één zondag kunnen doen. Weet iemand of er op die data andere dingen gepland zijn? Het RC-veld gaat in het voorjaar op de schop, dus het kan zijn dat we in juni alleen kunnen vliegen op het hover-veldje, waar RC toestellen niet mogen komen en waar ik ook altijd LB vlieg. Daar is ruimte voor minimaal één, misschien 2 cirkels voor max. 2,5cc, dus het kan zijn dat we het voorjaarsevenement alleen voor modellen tot 2,5cc doen.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    15 sept is de provisional date van de tweede Almere LB-dag.....
    Lijkt er sterk op dat dat gaat lukken. Houd de aankondiging LB dagen 2007 in de gaten!
     
  10. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    wat is de datum voor de eerste LB dag Bruno?
     
  11. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk

    Goede vraag! Dat wil ik ook wel weten.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    12 mei, maar beide dagen zijn nog niet officieel.
     
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Mijn lijst van in aanmerking komende OTS ontwerpen is klaar. De lijst bevat de naam, publicatie datum, tijdschrift of bouwdoos, korte onschrijving en bij wie de tekenng nog te verkrijgen is. Ik heb de lijst al naar een aantal belangstellenden verstuurd, en ben blij met elke aanvulling. Op verzoek stuur ik de lijst naar eenieder die dat wil. En nu maar hopen dat er veel deelname is aan onze eerste OTS wedstrijd in september! Er wordt nog een map samengesteld van verkleinde schetsen van de meeste modellen op de lijst. Ik wil deze map meenemen naar LB evenementen zodat belangstellenden kunnen zien hoe een ontwerp er uit ziet.

    Ik heb nog een tekening/bouwbeschrijving liggen van de SULS Record trainer. Weet iemand wanneer die bouwdoos uitgebracht is?
     
  14. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Henk, wat een klus was dat!
    Wel heel nuttig dat er nu een overzicht is.

    Ik kan nog inbrengen de Kenhi "Bobcat/Wildcat" in de Dixon tekeningen serie. Bobcat is zonder flaps, Wildcat is met flaps.
    Voorzover ik kan nagaan was het eerste ontwerp van voor 1958. Ik heb het ding zien vliegen in 1954. Ik heb een tekening.

    Er bestaat nog een Bobcat, maar die is veel ouder en is voor een benzine motor en heeft allerlei snufjes om de accesoires voor de ontsteking op te bergen. Ik heb een tekening, was een vergissing, want ik wilde die andere hebben.

    Van de Scimitar (Morley) heb ik een tekening liggen.
     
  15. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Elke bijdrage is welkom, de lijst moet zo comleet mogelijk worden. Als je een geschikte tekening hebt, is wel van belang dat hij niet meer verkrijgbaar is bij de uitgever of eigenaar; we moeten het copyright in ere houden. De Scimitar is volgens mij niet meer via Aeromodeller verkrijgbaar, wel via mensen die de zg. X lijst in handen hebben gekregen. Het lijkt me dat we jou dus wel als 'bron' van de Scimitar tekening kunnen vermelden.
    Kun je meer details geven van de Bobcat/Wildcat en de andere Bobcat?
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Henk, dat komt voor elkaar, maar nu even niet.

    Alvast: ik heb in 1977 een Scimitar gehad via Aeromodeller. Die heeft nog gevlogen samen met de Sceptre van Erik Jansen, bij mij in Voorschoten. Helaas is mijn oude tekening verloren gegaan. Tegenwoordig zijn er wel vier bronnen voor de tekening. Ik moet even nagaan welke dat waren. De Australiers zijn ook begonnen met een tekeningen service. Via het Stuka Forum kwam er een zee van mogelijkheden op me af.

    Wordt vervolgd, maar ik heb even tijd nodig.
     
  17. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    [​IMG]

    Dit is een van de versies, op autocad oid gemaakt.

    Mijn tekening is van Aircraft Artwork, getekend door P.Straney.

    Model Aircraft had ook een tekening. De versie uit Aeromodeller is niet meer te bestellen, ook niet niet bij "X-list".

    Van de Bobcat/Wildcat kan ik niet veel zeggen. De tekening is fors geannoteerd door Dixon.

    De oudere Bobcat stamt uit 1945 (publicatie in Air Trails 1946) en is van Sergeant George Worthington. Het is eigenlijk geen stunter, maar meer een demo toestel in de stijl van de Jim Walker kisten. Zoals gezegd, een vergissing, maar wel leuk omdat de romp zo eigenwijs is.
     
  18. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Deze foto had je nog te goed. Ik kan nog steeds niet meer dan foto te gelijkertijd plaatsen.

    [​IMG]

    Dit is de Model Aircraft versie.
     
  19. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Gerben ,als je er een tekening van hebt of gaat bestellen ,regel er voor mij ook een
    :wink:
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Herbert hier is mijn exemplaar, deze komt van Aircraft Artwork.

    [​IMG]

    Je mag best een kopie, maar eerst de Shark invliegen?

    Ik moet ondertussen even wat spul verzamelen, voor ik weer naar mijn favoriete repro bedrijf ga.
     

Deel Deze Pagina