old time stunt

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Herbert, 7 okt 2006.

  1. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    is er naast het normale F2b programma,ook nog animo voor een O.T.S.
    programma
    met oude stuntertjes zonder flaps een aangepast programma te vliegen
    ik weet niet of het in een bij programma kan tijdens het NK
    maar gooi eerst een lijntje uit ,of er belangstelling voor iets dergelijks is
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb je al juryleden op het oog? Want die ga je dan nodig hebben..... :wink:

    Overigens is flaploos geen garantie voor mindere vliegcapaciteiten, waardoor een aangepast programma noodzakelijk zou zijn.
    Met de Super-Sup + Fox .35 die ergens op dit LB forum rondzwerft, heb ik, op de eerste wedstrijd na, altijd het hele F2B programma gevlogen.
     
  3. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Heb het er laatst met Henk over gehad,die zat ook aan iets te denken om iets te doen met OTS ,daarom wilde ik kijken of er animo voor is
    Het is niet alleen een jury die je nodig hebt maar ook een programma
    mischien iets voor jou Bruno om daar iets bij in te brengen
    en wat voor modellen te gebruiken ,en weet ik allemaal niet meer
    maar zo ver is het nog niet ,eerst zien of er mensen voor te porren zijn die een stunterje willen bouwen om het er bij te doen voor de lol :p
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, persoonlijk heb ik niets met modellen die het F2B programma niet aankunnen. Count me out....
    (sowieso beginnen de interessante vliegtuigen voor mij bij Piper Cub en Tiger Moth. Alles van daarvoor heeft een te hoog latten en doek gehalte..... :wink: )
    Classic (de oudere F2B modellen) vind ik daarentegen wel heel interessant. Afgezien van het feit dat ik al veel te weinig tijd heb om alle modellen te bouwen die ik op mijn verlanglijst heb, zou ik graag een Palmer T-bird Mk2 (maar met modern binnenwerk) in mijn collectie hebben.
    Zo een dus:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    O, hier is de Super-sup waar ik het over had. Hoezo bekend kleurtje? :wink:
    [​IMG]
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Classic (de oudere F2B modellen) vind ik daarentegen wel heel interessant. Afgezien van het feit dat ik al veel te weinig tijd heb om alle modellen te bouwen die ik op mijn verlanglijst heb, zou ik graag een Palmer T-bird Mk2 (maar met modern binnenwerk) in mijn collectie hebben.
    Zo een dus:[/quote]

    nou Bruno wat let je ,bouwen dat ding en instappen :wink:
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat mij let?
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    De amerikanen hebben een veel betere herinnering aan het OTS programma. Dat leeft bij ons niet zo, dus ik vind OTS in ons land een beetje gezocht.

    Wat we wel kunnen doen is het oude '1/2 FAI' (geen vierkante figuren en dergelijke) weer in het leven roepen, en dan niet direct als beginnersklasse (al kunnen beginners eerder instappen) maar als fun- c.q. herintreder- c.q. nostalgiaklasse.

    voorstel voor regels:
    - motorgrootte max. 3,5cc, (glowmotoren voorzien van demper)
    - lijnlengte max 16m. (dan zijn meer terreinen geschikt)
    - één jurylid (eenvoudiger)
    - bonussen voor * Nederlands ontwerp * dieselmotor * flaploos * grondstart (handstart zou mogelijk moeten zijn)

    De meeste stunters die volgens de amerikanen onder 'classic' vallen hebben een 6cc motor, Nobler grootte dus. Helaas leert de ervaring dat je met een 6cc stunter niet erg ver komt in het huidig F2B.

    Het zou daarom wel leuk zijn om ook voor deze modellen eens een eenvoudige stuntwedstrijd te organiseren met meer als doel lol hebben dan presteren. Voorbeeld:

    - motorgrootte max. 6cc (dat komt vrijwel overeen met 'een ontwerp van voor 1970, maar dan zijn interessante stunters uit de jaren '70 ook nog bruikbaar), demper verplicht;
    - lijnlengte max. 18 meter van oogje tot oogje
    - één jurylid (iemand met stuntervaring van vóór 1980)
    - geen lijntrektest (om het simpel te houden, doen we tenslotte op Almere ook niet)

    Als ik enkele berichten krijg dat mensen er niet tegen op zien om voor iets dergelijks naar het Groningse Stadskanaal af te reizen zal ik proberen om volgend jaar een van deze wedstrijden of beide te organiseren op onze club.

    Ik heb overigens ook al lang eigen plannen voor een cocktailwedstrijd, misschien nemen we dat dan meteen mee.
     
  8. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    in grote lijnen zit ik aan het zelfde te denken,misschien is de cocktail wedstrijd iets voor Suppi´s :?:
    maar als je zo iets wilt doen in Groningen heb ik daar wel een rit voor over :p
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    OK, dat is één, wie nog meer?
     
  10. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik ben graag ook van de partij!

    PP, even tussen door: ik heb inmiddels in Engeland over de toonbank een Banshee en een Twister bouwdoos van SIG opgedaan! Ze hadden ze daar gewoon in voorraad.

    Lekker makkelijk voor van de winter!
     
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    De bouwdozen van SIG zijn ook in Nederland vrij gemakkelijk te krijgen, weliswaar niet over de toonbank, maar Hobby-Inn in Waalwijk bestelt ze bij SIG in de VS (omdat die ook veel RC-spullen leveren) en ze hebben ze dan vrij snel (hoogstens enkele weken) in huis en het mooiste is dat (waarschijnlijk door de lage handelaars-inkoopprijs) dat ze dan via Hobby Inn véél minder kosten dan wanneer je ze per post zou laten komen.

    Zo kunnen ze het hele assortiment van SIG laten komen, en SIG verkoopt ook losse tekeningen van hun bouwdoosmodellen (die kun je ook nog goedkoper rechtsreeks per internet met creditcard bij SIG in de VS bestellen) en naar ik meen zelfs 'wingkits' (ik denk ribbensets, evt. met liggers).

    Die kits zullen waarschijnlijk slechts parallelle vleugels betreffen (in tegenstelling tot tapse vleugels) en als je een gevorderde bouwer bent heb je met de Henk-de-Jong-methode helemaal geen ribben meer nodig (een aanpassing van de detroitermethode die werkt met rib-slices), maar voor je eerste grotere stunters is het een uitkomst.
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    PP, wat de ribben betreft: ik heb al een paar testjes gedaan met het combineren van het programma Profili met o.a. RBC kits. Ik teken een profiel, zij frezen het.
    Daar kun je zelfs als jong gepensioneerde niet tegen op schuren!
    Vooral niet als je dubbel tapse vleugels wilt hebben.

    Ook het frezen van kleine gaatjes in balsa voor bouwmallen gaat beter dan zelf boren.
     
  13. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    maar wat voor programma gaan we maken
    ik bedoel hoe gaan de op een volgende figuren er uit zien
    wat we gaan vliegen met ots :?:
     
  14. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Pieter-Paul,
    ik ben absoluut voorstander van de wedergeboorte van de 1/2 FAI. Niet in de laatste plaats omdat ik dat zelf vroeger veel heb gevlogen. Maar tevens denk ik dat dit programma, net als vroeger een soort tussenstation kan zijn, een oefentraject opweg naar, voor jong en oud een gezellige en ontspannen onderneming, het geeft bepaalde (oude)ontwerpen en lichte(re) motoren weer de kans ergens bij te horen en het benodigde budget is niet onoverkomelijk (jongeren) en de benodigde skill om iets te bereiken is al gauw van het gewenste niveau.
    Dus net als met het verhaal over de record trainer: ik ben beschikbaar voor de eerste meeting.
     
  15. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    wat vliegen de amerikanen voor O.T.S. programma ?:|
    is dat niet wat ,of is de 1/2FAI mooier
     
  16. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Herbert,
    Via de Amerikanen is wel uit te zoeken wat het OTS programma inhoudt. Ik geloof niet dat dat zo'n historie hier in NL heeft, al weet ik niet wat hier ten lande werd gevlogen vóór FAI (=F2B) en 1/2 FAI. Bruno kan wel aangeven hoe het 1/2 FAI schema er uit zag.

    Overigens, het huidige FAI schema is in essentie hetzelfde programma als in 1959 op verzoek van de AMA in de VS door George Aldrich (de ontwerper van de Nobler) is ontworpen en sindsdien in grote lijnen ongewijzigd is gebleven. Later is dit denk ik door FAI geadopteerd voor de internationale wedstrijdklasse lijnbesturing kunstvlucht.
     
  17. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Pieter-Paul, is het een idee om voor de 1/2 FAI eenzelfde handleiding te schrijven als je gedaan hebt voor het FAI/F2B? Overigens zullen enkele figuren uit beide programma's wel met elkaar overeen komen.
    Ik heb dit weekend in de oude doos (Bouwen en Vliegen vanaf 1965) gezocht of ik een 1/2 FAI schema kon vinden, maar helaas, alleen het FAI programma vond ik terug in het Handboek Modelbouw.
    Omdat ik niet helemaal zeker meer ben hoe het er exact uit zag, bij deze inderdaad de vraag wie heeft nog zo'n schema.
     
  18. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    gerben, is dit een beetje betaalbaar?
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dank je voor het in mij gestelde vertrouwen... :wink:
    Na een verbaal robbertje stoeien in het modelbouw cafe (je weet niet wat je daar af en toe aan vreemde vogels tegenkomt :schrik: ) voelt het goed, weer met normale mensen van doen te hebben. :D

    1/2 FAI is : start, opstijgen, 2 ronden vlak, dubbele wingover, 3 loops achterover, 2 ronden rugvlucht, 3 loops voorover en 2 liggende 8chten en een nette landing,:
    [​IMG]
     
  20. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dat moet te doen zijn,maar dan nog de vraag hoe oud de ontwerpen mogen zijn ? van voor 1970 en een motor inhoud tot 6cc?
    met flaps zonder flaps?
    of toch de kleinere modellen tot 3,5cc?
     

Deel Deze Pagina