oldtimer restauratie:Hirobo Condor SST

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tiger2, 14 aug 2010.

  1. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Hallo allemaal
    Laatst was er een draadje over een Hirobo Condor die iemand kon kopen, ik heb toen eens gekeken wat voor heli dit was en kwam zodoende een advertentie tegen op een belgische site.Omdat ik wel geintereseerd ben in oude helis hebben we deze vandaag gekocht van de mensen om hem weer vliegend te gaan maken. De heli gaat nog een hoop werk worden omdat ie helemaal uitelkaar moet en dan volledig gangbaar en schoon gemaakt zal worden. Ook zal alle electronica vervangen gaan worden door modere spullen.

    De heli ziet er wat afgeleefd uit doordat ie jaren lang in een garage heeft gehangen. Henk van rc-heli-shop gaat Maandag kijken of de kap en vleugels nog te krijgen zijn want dat zou de heli wel een heel ander aanzicht geven. Onderdelen als hoofdas spindleas en riemen zijn allemaal nog verkrijgbaar. verder komen er uiteraard ook moderne kunststof bladen op.
    [​IMG]

    De heli is van 1989.
    De rotorkop zal helemaal uitelkaar moeten want hij heeft wat speling en moet geheel schoongemaakt worden.
    [​IMG]

    De staart is hetzelfde verhaal.
    [​IMG]


    Dit project zal waarschijnlijk na het vliegseizoen aangepakt worden.
    Ik ga nog een ultrasoon reiniger aanschaffen om de onderdelen mooi schoon te krijgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    hoi,

    zo te zien aan je onderschrift ben je een hirobo verzamelaar. Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken. Ik heb wel eens op het grote www gezocht naar onderdelen voor mijn SST Eagle van de begin jaren negentig. Ook zo'n oud schip dus. Ik kwam toen nog wel bij een enkele winkel onderdelen tegen van deze oude Hirobo helies. Wellicht de moeite waard als je een onderdeel niet meer via de huidige weg kan verkrijgen. World of heli in duitsland heeft volgens mij ook nog een heleboel liggen.
    Plak je er ook nog een paar mooie foto's van de inwendige staat bij? dan kunnen we aan het eind het grote veschil gaan zien!

    Heel veel succes!

    Steven
     
  3. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Onderdelen voor de SST eagle heb ik vandaag nog in het grote onderdelen boek van Henk gezien,bijna alles is nog te krijgen NIEUW van de fabriek. ik zal morgen wat fotos van de binnenkant laten zien.
     
  4. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Tiger2,

    succes met de wederopbouw.Ik meen met zekerheid te weten dat bij Modelbouw Baillien nog een seccond hand Condor SST al jaren aan het plafond hangt,misschien voor een mini prijsje te koop.Hier is de link:

    Modelbouwcenter Baillien

    gr Dimitri.
    ps laat de foto's maar komen :rolleyes:
     
  5. wingtip123

    wingtip123 Guest

    Ja het het was een vraag en gelijk een hint voor Tiger
    Het was inderdaad in Belgie
    Succes er mee
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    hey,

    hoe gaat het met de condor?

    Steven.
     
  7. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    condor.

    Hoi ik zal antwoorden voor tiger2 het gaat goed met de condor maar het staat even stil we zijn op zoek naar een zuigerveer voor de OS 61 SF daar is slecht aan te komen we zijn er wel achter dat de zuigerveer van de OS 55 Hyper het zelfde is maar ook die zijn allemaal in bestelling vandaar .
    Gr Arie. Arjen
     
  8. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Zuigerveer OS

    Hey,

    Normaal gezien krijg ik straks 2 zuigerveren binnen, heb er normaal gezien maar ééntje van nodig....

    Wim
     
  9. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Wim .
    Arjen heeft er net een besteld maar we houden het in gedachte bedankt.
    Gr Arie
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    We hebben ondertussen de zuigerveer binnen is dezelfde als van de 55HZ, de heli moet nu alleen nog electronica hebben.
     
  12. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Het heeft even geduurd door tussendoor komende projecten en crashes maar de Condor heeft vandaag eindelijk gevlogen ,moet nog wat aan afgesteld worden om hem echt lekker vliegend te maken maar ik was niet ontevreden met het vlieggedrag.
    Hebben er een filmpje van gemaakt die staat op mijn Facebook pagina.
    Arjen Lemstra | Facebook
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Da's een mooi resultaat , maareh hebben jullie nog foto's gemaakt van de restauratie?

    Steven.
     
  14. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Tja er viel niet veel aan te restaureren behalve het vervangen van alle ballinks en schoonmaken van de heli. We hebben wel gevonden waarom de heli nooit gevlogen heeft want het vrijloop lager zat verkeerd om gemonteerd,dan kun je wel gas geven maar gebeurt er verder vrij weinig.
     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    :rolling:En vaak beweert men er nog mee te hebben gevlogen ook...
     

Deel Deze Pagina