Oldtimer tamiya: "thunder dragon"?

Hoi MBF'ers,

Heb hier bij mij thuis een oldtimes van het merk "tamiya' staan. Oldtimer omdat er op staat uit 1989. Nu weet ik zelf niet zeker of het wel over de 'thunder dragon' gaat mits dit nergens meer opstaat, dus dat is mijn eerste vraag zijn er MBF'ers die dit kunnen bevestigen dat het over dit model gaat. (De kap is herschilderd geweest in mijn zeer jonge jaren...)

Foto's:
sru3.jpg

De afstandsbediening werkt nog goed enkel de antenne is ook aan vervanging toe.

jk5d.jpg

De achterwielen van deze wagen zijn ook versleten, heb al eens gezocht maar nog geen vervangers gevonden, enig idee waar ik deze zou kunnen vinden die passen? Eventueel met bijhorende velg want deze hebben ook hun beste tijd gehad.
Achterbanden zijn 3cm breed en de velg waar ze op moeten is is ook 3cm breed en een diameter van 4,4cm, zie foto's voor de vorm:
sljo.jpg

1r0v.jpg

Groeten dimitri

Bevestiging krijg je, echter is dit (slechts) het QD (quickdrive) model.
De Quickdrives waren de 1:14e 'speelgoed' versies van de 1:10e bouwpakketten.

In tegenstelling tot de 1:10e zit alles op 1 printplaat, werkt alles op AA's, en kun je weinig tot niets vervangen. Wel is de besturing proportioneel, dus leuker en bestuurbaarder dan wat je meestal in een speelgoedwinkel zou kopen. Ik zou ze vergelijken met de Nikko Evolution modellen.

Ik heb zelf enkele QD's gehad, en had van een buggy (Avante, andere body, zelfde chassis), de bandjes achteraan vervangen door die van een defecte Taiyo buggy die ik liggen had.

Momenteel zijn er nog enkele moderne QD's te koop, ik dacht oa. van de Gravel Hound en Baja King. Misschien het vergelijken waard m.b.t. de bandenmaat (al zijn deze wel niet meer hetzelfde chassis). Ofwel rondkijken naar andere vergelijkbare speelgoed buggy's. Er zal zeker eens eentje opduiken waarvan de banden ook passen (een velg daarentegen met een specifieke zeskant meenemer zal moeilijker te vinden zijn bij andere merken.)

Laatst bewerkt:
Thx voor de snelle reactie. Dit is inderdaad een model waar 8 losse batterijen in moeten :-S.
Maar deze rijd en werk nog goed niet op lettend dat de banden versleten zijn en de antenne ook aan vervanging toe is.
Banden heb ik inmiddels al ergens gevonden.Juist die antenne niet,enige tips?Of best nieuwe kristal zender zoeken?

Groeten dimitri

Laatst bewerkt door een moderator:
Zendertje zal niks mis mee zijn, de antenne is universeel; afhankelijk van inwendige of uitwendige schroefdraad en de diameter (aantal uitschuifbare segmenten).

Zelf heb ik een gebroken antenne nog vervangen door een halve meter antennedraad in een antenne buisje, zoals je met je ontvangerdraad zou doen, werkte ook prima.

De antenne is 4,5mm en uitwendige schroefdraad van M3, denk dat het 4 segmenten waren in totaal.

Zou ik de 8 batterijen kunnen wisselen door een batterypack?

In je auto zelf kan je zonder problemen 8 oplaadbare AA's stoppen (zo deed ik het destijds)
Voor een accupack heb je geen plaats, zelfs mocht je alle contactjes en spiraalveertjes demonteren, en daarna alle ribben in het accugedeelte wegdremelen, kom je er nog niet.

Bij de QD truckmodellen (hoge body, veel lege ruimte bovenop chassis) is het mij wél gelukt om een 9,6V accupack te gebruiken. Dit had ik tijdelijk bovenop het chassis ge-tyript. Werkte elektrisch gezien prima, alleen zat het accugewicht nu 4 a 5 cm hoger, met alle gevolgen voor het zwaartepunt. (En dat bij een auto (QD Monster Beetle) die al gemaakt was om wheelies te maken ;) , maargoed, een hoop plezier mee gehad)

ik heb waarschijnlijk de passende banden liggen ergens (voor en achter). zal ze morgen eens zoeken en wat foto,s doorsturen. ze mogen weg voor een zacht prijsje.

Back