Olieën Honeybee king 3

Hallo mensen,

Ik heb sinds kort een Honeybee king 3 en ik heb het vliegen al aardig onder de knie.

Ik begin me er steeds meer in te interesseren en las ik dus op internet dat je de tailpitch-slider regelmatig moet schoonmaken en oliën.

Maar er staat dat je de Tailpitch slider die over de staart as loopt moet schoonmaken maar wat bedoelen ze met 'de tailpitch slider die over de staart as loopt'?:confused:

Ik las ook dat je het met synthetische oliën moet smeren maar weten jullie hier misschien ook een merk voor?

Graag snel jullie reacties....:p

Groetjes Jeroen

De as waar je staartbladen aan vast zitten...
Daar schuift een dingetje over heen en weer als je de staart beweegt, dat bewegende dingetje is de tail pitch slider.

Die moet dus zo nu en dan eens wat schoongemaakt worden.

Zelfde voor de hoofdas bij de swashplate.

En voor de olie, normaal vet trekt stof aan (of het blijft er iig in hangen)
Je moet een olie zien te vinden die dat niet doet.
Anders blijft het vuil juist zitten, en slijt alles alleen maar sneller na het smeren

Kijk eens rond bij wat grotere rc winkels (a la fast lad, quick uk etc), die hebben er vaak her en der speciale olie en vetten voor allerlei zaken

Oké, bedankt!

Ik zal wel eens op die site's gaan kijken.

Weet je misschien een naam van een olie die ik goed kan gebruiken?

Groetjes
Jeroen

Ik vlieg ook met een king 3, en smeer met shimano PTFE (teflon) voor fietsen. (wet lube)
Ik druppel het er op, laat het even intrekken, beweeg de boel een paar keer heen en weer, en dep het droog met een wattenstaafje/doekje.

Smeren? Zo veel mogelijk droog houden!! Desnoods PTFE of Teflon gebruiken, maaar, in een tube/naald, niet vanuit een spuitbus
want onderdeel+overtollig vettigheid=nog meer slijtage door viezigheid..

Oké, dan neem ik die olie van de onderste site...
Dat is tri-flow olie.

Dat is goed toch????

Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt!

Heb net op de site gekeken en kwam op deze tri flow uit:

Fast Lad Performance

Zoals ik het zie is dit de triflow met naald... klopt dit????

En zoals ik begrepen heb, hoef je alleen de staartrotor as te olien en de swasplate..

Klopt dit?

groetjes Jeroen

Laatst bewerkt:
Helemaal origineel zou je eigenlijk alles wat beweegt moeten smeren...
Dus de lagers, kogels, swash & staart...

Alleen wordt het dan een kleverig zooitje en vlieg je in no time met de complete zandbak aan de heli

Zelf doe ik meestal alleen de staart heel af en toe eens (hoge toerentallen), en zo nu en dan doe ik eens een rondje lagers.
Wel opletten dat het er niet op blijft liggen, dan verziek je nl meer dan dat je goed doet

Oké bedankt!

Ik zal zelf ook nog wel eens rondkijken wat er allemaal te smeren valt.

Maar is de olie goed die ik in mijn vorige bericht zei? Volgens mij is deze met de naald....

Heb de olie vandaag binnen gehad.

Maar moet je behalve de swasplate en de staart (en lagers soms) ook nog andere dingen smeren?

Want er is volgens mij ook nog vrijving bij het mean gear...

Want als ik het gas los laat, staat het main gear al stil terwijl de bladen nog doordraaien dus daar moet ook gesmeerd worden denk ik?

Op youtube zie ik filmpjes van de king 3 waar de main gear veeeel sneller stil staat dan bij mij en de bladen ook langer doordraaien.....

Dus daar moet ik denk ik ook ff olie doen....

Graag jullie reactie

Want er is volgens mij ook nog vrijving bij het mean gear...

Want als ik het gas los laat, staat het main gear al stil terwijl de bladen nog doordraaien dus daar moet ook gesmeerd worden denk ik?
Nee, of je moet de lager in het tandwiel (oneway bearing) bedoelen. Dat de rotor onafhankelijk van de aandrijving kan draaien is zoals het bedoeld is want daar zorgt dat lager juist voor :) Je kan wat vergelijken met een fiets, als je stopt met trappen draaien de wielen nog vrij door.

Nee, of je moet de lager in het tandwiel (oneway bearing) bedoelen. Dat de rotor onafhankelijk van de aandrijving kan draaien is zoals het bedoeld is want daar zorgt dat lager juist voor :) Je kan wat vergelijken met een fiets, als je stopt met trappen draaien de wielen nog vrij door.

Ja, dat bedoel ik.

Moet ik dit dan ook smeren?

Zo ja, hoe vaak dan?

Laatst bewerkt:
Ja, dat bedoel ik.

Moet ik dit dan ook smeren?

Zo ja, hoe vaak dan?

Ik denk dat dat niet echt regelmatig nodig is. Wanneer je je maingear moet vervangen komt die gewoonlijk in een set met een nieuw lager.
Bij m'n tarot kit zat een soort van vaseline voor de lagers van de bladhouders en ik heb de align sport handleiding er nog eens op nagekeken en zie daar ook enkel smering voor de thrustbearings (bladhouders) en op het busje van de oneway-bearing.
Niet teveel zorgen om maken lijkt me en gewoon vliegen met die heli :cool:

let wel op dat als je de one way bearing gaat smeren dat je dit dan wel doet met speciale one way bearing olie anders gaat dit lager doorslippen.

Daar is weinig speciaals aan, aan "one-way bearing olie". Dat is gewoon een ongedoopte olie, dus zonder EP dope en zonder anti frictie dope.
Zolang je niet te overvloedig smeert (één druppie in de maand of zo) kun je daar gewoon naaimachine olie voor gebruiken.

Je moet er géén motorolie of die tri-flow (of welke olie met teflon dan ook) voor gebruiken, dat dan weer niet.....

Groet, Bert

Back