olie gevulde schokdempers

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Jens, 9 apr 2003.

  1. Jens

    Jens Guest

    Hey...weer ff een vraagje :D

    Hoe kun je het beste met olie gevulde schokdempers omgaan? Ik kan nog niet rijden (moet eerst nog ff les krijgen :roll: ...maar beter dan dat je je motor meteen opblaast :? ), maar kan ik ze al wel vullen? Hoelang kun je de olie er eigenlijk in laten zitten, of je nu rijd of niet. En wanneer zie je of moet je de olie vervangen?
     
  2. Jens

    Jens Guest

    En de NiCd batterijen en de oplader (ik heb een Robbe Lader 5r...weet niet of dat belangrijk is, maar voor het geval dat :roll: ) moet daar ook nog iets speciaals mee gebeuren? Bijvoorbeeld niet helemaal leeg rijden?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    de robbe lader 5 is volgens mij een lader die maar tot 500 ma gaat. Ik weet niet waarvoor je die lader gaat gebruiken (ontvanger- en zenderaccu of rijaccu), als je hem echter voor je rijaccu gebruikt moet je wel rekening houden met een lange laadtijd. Het allerbeste voor je rijaccu is een delta piek lader, deze slaat af zodat de accu vol is, zo kan je ze dus nooit overladen!
     
  4. Jens

    Jens Guest

    Ik heb een brandstof auto dus voor de zender- ontvanger accu. Lange oplaadtijd maakt niet zo veel uit...kun je gewoon 's avonds aan zetten en 's ochtends kun je dan weer rijden. Maar het gaat me meer om hoe je er mee omgaat (dat ze dus zo lang mogelijk mee gaan). Bijvoorbeeld als je gereden hebt dat je ze dan weer naar vol oplaad. Of rijd je ze gewoon helemaal leeg en leg je ze dus af en toe half leeg weg?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    ik laad ze zelf gewoon altijd een hele nacht op 50 ma bij, eens in de maand eens een keer helemaal laten leeglopen kan geen kwaad, let er dan wel op dat je optijd stopt met laden dit ivm ompoling van de cellen.
     
  6. ben

    ben Guest

    het omgaan met olie schokbrekers is niet zo moeilijk ten eerste is het belangrijg dat er geen lucht in zit.
    lucht zorgt er namelijk voor dat de olie gaat schuimen en dan heb je geen goede werking meer
    de dikte van de olie en het aantal gaatjes zijn belangrijk voor je weg gedrag
    vul de schokbreker vol en doe dan de zuigerstang met de zuiger in de schokbreker hou het gaatje dicht met een vinger.
    dan zet je hem een tijdje rechtop en laat je de luchtbellen naar boven komen, haal af en toe de zuiger door de olie dan kan de lucht die onder de zuiger zit ook door de gaatjes naar boven komen
    daarna afvullen en het rubberen kapje op het schokbrekerhuis leggen en even laten liggen daarna de boven kap er voorzichtig er op draaien.
    dan moet je schokbreker er weer tiptop werken
    altijd even kontroleren of er geen lucht meer in zit :roll:
    veel succes en ik hoop dat ik je heb kunnen helpen
    schokbrekers zijn vaak niet goed gevuld en dan krijg je rare wegligings problemen
    gr ben :roll:
     
  7. Jens

    Jens Guest

    bedankt, precies wat ik moest weten :)
     
  8. Gecko265

    Gecko265 Guest


    OK ff een vraagje van een newbee....
    [​IMG]
    ik heb deze schokbreker. van een Carson 1:10 auto. en ben van mening dat hij niet meer goed gevuld is... Hij werkt slecht. Nu heb ik geprobeerd of ik 'm open kan krijgen. maar dit is me niet gelukt... Ik wil er niet meteen zo veel kracht op zetten dat ik m moer. dus vandaar mijn vraag ... Hoe krijg ik dat ding open!!!!!
    Er zit zo'n mooi ringetje boven op het cilindertje, waar het zuigertje in verdwijnt (weet niet hoe zo'n ding heet, maar het is een bijna compleet rondje met aan de uiteinden twee gaatjes die je met een tangetje naar elkaar kan knijpen om hem los te krijgen.) Die heb ik er af gehaald.. maar dan nog krijg ik die schokbreker met geen mogelijkheid uit elkaar... is het een kwestie van brute kracht... of een slimmigheidje.....

    thnx
     
  9. JOOT#2

    JOOT#2 Guest

    bovenkant vd demper draai je tegenwijzerzin los ( mbh van een doek of dergelijke voor meer grip, best geen griptang, kan nogal krasse maken)

    op de zuiger zit een E clip (of hoe zou ik het noemen) dat kan je met een kleine schroevendraaier verwijderen. gewoon achterin steken en voorzichtig bewegen zodat ie los schiet, hij kan werkelijk weg vliegen.

    aan de onderkant kan de gedeelte, met een gat in voor het aan de ophangingsarm te bevestingen, ook losdraaien ( tegenwijzer zin). veer evn omhoog duwen
     
  10. Gecko265

    Gecko265 Guest

    denk dat ik ongeveer begrijp wat je bedoelt..... Volgens mij heb ik die 'E-clip' al los..... zal t eens proberen met draaien.... thnx
     
  11. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat je doet: je haalt de demper helemaal uit de auto (als het goed is heb je dat al gedaan). Je schroeft de ring bovenaan je demper helemaal naar beneden (de ring die eigenlijk bedoeld is om de hoogte van je auto af te stellen maar door de sterke veer eigenlijk alleen gebruikt wordt om de veersterkte te regelen). Je houdt je demper goed vast (ik zet hem altijd voorzichtig in een bankschroef, maar puristen zullen dit idee wel weghonen), en steekt een schroevendraaier door het gat bovenop je demper, waar die normaal vast zit aan de ophanging. Even kracht zetten (linksom :?: , dat wijst zichzelf) en "plop", los en vullen maar. Easy as can be.
     
  12. Gecko265

    Gecko265 Guest


    kijk da's duidelijk...
    Moet lukken denk ik...... maar waarvoor zit dat E-ringetje er dan?...
    en wat voor een olie raad je aan?
     
  13. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet niet precies welk ringetje je bedoelt, maar als de demper eenmaal open is hoef je geen ringetjes meer los te maken, tenzij er iets in je demper kapot is. Ik zou dunne olie gebruiken, die Carson dempers zijn vrji stug van zichzelf (met name de veer, je kunt dus ook een ander setje veren aanschaffen, wat onverlet laat dat er olie in je dempers moet). Ik heb er zelf geloof ik Schumacher olie in zitten, Nr. 30.
     
  14. Gecko265

    Gecko265 Guest

    het is een niet helemaal gesloten ringetje met aan beide einden 2 gaatjes. Je kan hem uit de demper halen door met een tangetje beide gaatjes naar elkaar toe te knijpen. (zo'n ring heeft ook een naam, maar die ben ik ff kwijt.) hij zit op de plek waar het zuigerstangetje uit de demper komt.
     
  15. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Zou ik gewoon laten zitten, daarmee kun je gewoon de zuigerstang demonteren. Als je m alleen wilt vullen: opendraaien, vullen volgens eerder onmschreven methode en weer dichtdraaien. Geen centje pijn
     

Deel Deze Pagina