olie of vet in Diff Losi XXX-T

hey,

heb mn diff uit elkaar gehaald, want 1 van de tandwielen was op, de kogellagertjes waren door het plastic heen gesmolten, vanwege het rijden op nat gras met de verkeerde banden, dus wielen spinde alleen maar,
zal ik nu in het diff weer gewoon vet doen of een olie?, heb de tandwielen en lagers al flink ingevet.

groeten

hey,

heb geen boekje er meer bij, maar staat gewoon Clear diff grease dus neem aan dat gewoon vet voldoende is?

net weer ff stukje wezen rijden alleen tandwielen slippen nu nog over elkaar door, slipperclutch al helemaal aangedraaid maar dit maakt geen verschil,

ik zal het diff wel weer ff uit elkaar halen en kijken wat er mis is.

Diff-vet is speciaal, zodat het slipt metaal op plastic, en niet slipt metaal op metaal. Als je gewoon vet gebruikt, zal je diff wel soepel aanvoelen links tegen rechts, maar krijg je hem nooit vast genoeg om niet door te slippen bij acceleratie op high grip ondergrond, zoals gras.

Ook tussen elke run nakijken of eerst je slipper doorslipt, en dan pas je diff! Anders is je diff zo weg. Om dat makkelijk te testen heb ik bij een b4 eens een gaatje geboord door de motorplate, en op vaste afstand in de buitenkant van de spurgear (waar je slipper opzit). Dan moet je niets losschroeven om deze test te doen, enkel een pin erdoor en het kapje aan je slippermoer openploppen. Dan gewoon checken of de slippermoer wel meedraait als je 1 wiel vasthoudt en aan het ander wiel draait. Heel handig.

Diff vast draaien, slipper niet helemaal vast.
Voor het diff tandwiel doorzichtig vet, voor het druklager gebruik je wit druklager vet. (staat echt heel duidelijk op pagina 14)

Onderaan pagina 30 staat hoe je het diff moet afstellen: De slipper vastdraaien, het rechter wiel en het spur vasthouden en kijken of je het andere wiel nog kunt draaien. Als dit nog kan, moet je het diff iets strakker zetten.

Als je diff te los staat en slipt, zal je binnenkort weer een gesmolten diff hebben :mrgreen:

Gewoon goed aandraaien zo'n diff, en heb je helemaal geen problemen. ik vind een kogeldiff handiger dan een visco-diff (met tandwielen) omdat je hem even snel strakker of losser kunt zetten, en bij een visco-diff moet je de olie vervangen daarvoor.

tis al gelukt, het was niet gesmolten omdat hij doorslipte, maar omdat ik op nat gras gingen rijden, en heb er een brusless setje in, toen is hij gewoon te heet geworden van het racen. omdat hij te veel spinde wielen hadden geen weerstand.

heb diff ff opnieuw in gevet met het goede vet, en weer goed vast gedraaid.
hij gaat weer als de brandweer :)

Thanx voor replies!

daardoor kan je diff niet smelten hoor.. als je vooruit rijdt, beweegt je diff amper (allen in de kogellagers) je diff stond niet strak genoeg, hierdoor konden de kogeltjes over de metaalplaatjes schuiven, waardoor het diff gesmolten is. ;)
(Heb zelf een XXX-T MF2, voor zover ik weet hebben die hetzelfde diff. )

denk ik dan ook wel, dat het diff niet vast genoeg stond, het tandwiel waar die kogeltjes in liggen was bij mij nog van plastic, en daar zijn die kogeltjes dus doorheen gesmolten :)

PS waar koop jij je spare parts?

ik heb ze tot nu toe altijd bij rc-central (martijn) gekocht, alleen stopt deze met de levering van horizon hobbies (Spektrum en Losi o.a.) dus moet even kijken waar ik ze nu vandaan haal.

als het diff niet vast genoeg zit, kunnen ge balletjes (gebeurt dan eigenlijk alleen bij het optrekken) slippen, en worden deze heet. hierdoor smelten ze dan door het kunststof diff tandwiel heen. gelukkig kost zo'n tandwieltje maar een paar euro, dus het is niet zo'n hele dure fout als het eens mis gaat. maar wel erg irritant als je zo'n tandwiel niet hebt liggen. :p (heb er daarom 2 op reserve liggen hier)

hehe, gelukkig had ik ook reserve liggen,

verder is mijn geheel graphite uitgevoerd, en heb ik dus al het kunstoffen nog als reserve, maar moet nu dus wel weer ff wat nieuwe reserve wieletjes ervoor hebben, ook moet ik zon nieuwe bout hebben waarmee je dat tandwiel vastzet want die ik gebroken, toen ik hem aandraaide, waarschijnlijk heb ik hem ff te strak aangedraaid toen en toen knakte die.
dus die moet ik zeker hebben!

Monster Diff Square Spring/ Screw Set
$8.99 [LOSA2908]

die dus :D

nu wel ff opgelost met ander boutje maar toch wil ik het weer origineel.

Back