ho ho ho dat klopt niet
hoe dankt john dat ze dat bij Groote loc 5inch doen dan
op de zelfde manier alen gewoon af en toe kijk hoe het met de olie is
dan komt het wel goed
gr Johannes
Beste Johannes,
in de regel worden 5" locs van een mechanische oliepomp voorzien.
Daarbij zitten er in de olieleiding altijd 2 terugslag kleppen, 1 bij de pomp uitgang, en 1 bij de aansluiting bij de cilinders.
Daardoor kan er geen stoom in het reservoir komen, en is dit dan ook drukloos.
Dan is het mogelijk om het deksel er af te halen en te kijken hoe het olie niveau is en zonodig bij vullen.
Bij een condens smeertoestel zoals Klaas heeft is dit een stuk lastiger.
Je moet zeker weten dat er geen stoom meer op de leiding staat, anders is bijvullenecht niet nodig.
Een condens smeertoestel werkt ook heel anders als een oliepomp.
De stoomleiding loopt boven door het reservoir heen, met een in de leding een klein gaatje (0,5mm).
De stoom loopt door de leiding heen, een deel zal door het gaatje naar biuten in het reservoir terechtkomen, condenseert daar (wordt water) en omdat olie op water drijft zakt deze druppel naar onderen toe en uiteindelijk drukt deze waterkolom de stoom olie door het gaatje heen en loopt de olie in kleine hoeveelheden naar de machine toe.
Zo`n reservoir is meestal afgesloten met een opschroefbaar dopje, m8, m10, veel groter vaak niet.
Probeer dan maar eens te kijken water er nog aan olie in zit door een gaatje van 8mm waar ook nog eens een mengsel van olie en water in zit.
Want uitendelijk zal alle olie door water zijn vervangen.
Ik kan door een donker gaatje van 8 tot 10mm niet zien of dat olie of water is dus is het transparante reservoir van Klaas een mooie oplossing.
Ik heb zelf een model van een stoom vrachtwagen 1:6, uitgevoerd met een mechanische oliepomp, ter vergelijking, een standaard locomotief op 5" is 1:11.
Ik hoop dat er zo wat meer duidelijk is.
PS,
Let op het gebruik van punten en komma`s, je tekst wordt er niet duidelijker op zonder leestekens.
en bij stoom komt niets vanzelf goed, stoom is werken !